Eker gått av!

ch0ck

Medlem
Eker gått av!
Nu blev det så att en eker small av igår kväll precis vid hemkomst så tur i oturen iaf. Men hur fan får jag reda på längden på ekern? Så jag får rätt längd(27,5") Och är det några kostigheter att byta den? Har Ekernyckel hemma!

Med vänlig hälsning

Eker gått av!
Hjuldiametern är ett på tok för grov angivelse för att du ska kunna köpa eker efter det. Ekerlängden behöver vara rätt inom 2 mm, om du har ett "normalbyggt" hjul.
Men de flesta ekrar går av precis i böjen. Då tar man med den trasiga ekern till en välsorterad cykelaffär, räcker fram den och ber att få köpa ett par nya.
Hur mycket konstigheter det är att byta beror på var ekern satt och ifall den var skalle-ut eller skalle-in.
Du KAN behöva ta loss antingen bromsskiva eller kassett för att komma åt.

Eker gått av!
Det behövs lite mer info för att kunna svara på din fråga:
1. Modell och märke på hjulet? (alternativt modell och märke på nav respektive fälg)
Detta för att kunna ta reda på måtten för nav och fälg
2. Hur är hjulet ekrat? (antal ekrar, 3-kors, 2-kors, special?, raka eller böjda ekrar?)
/K

Eker gått av!
Skruva loss en annan eker från samma sida av hjulet och gå till cykelbutik skulle jag absolut göra, de har en sorts ''linjal'' som man mäter ekrar med.
Låter konstigt ifall man kan mäta hur lång en trasig eker varit!

Eker gått av!
Hur svårt är det att spänna en tråd från ekerhålet på navet till hålet i fälgen?
(Om det är J, annars kolla hur ekertypen mäts)
Sen mäter man hur lång tråden är och lägger på 2mm.
(Om det är normala "hattnipplar", annars kollar man på nippeln hur den ser ut.)

Eker gått av!
Kellogg's sa:
Låter konstigt ifall man kan mäta hur lång en trasig eker varit!
Inget konstigt med det - så länge ekern följde det vanliga mönstret och gick av precis i böjen. Vilket brukar vara lätt att se. Och att mäta från brottytan är marginellt svårare än att mäta från böjen.

Eker gått av!
Det tycker jag absolut att man kan hävda. Ett välbyggt hjul ska inte knäcka ekrar efter fem mil, om du inte gjort något väldigt konstigt med hjulet.

Eker gått av!
Jo. Går en eker av när en "bara cyklar" är hjulet svagt och behöver förmodligen mer än att bara en bytt eker. Typ att rikta hela hjulet och öka inspänningen. Går den av pga kvist i hjulet är det förhoppningsvis välbyggt i övrigt. (kolla att inte fälg / navfläns spruckit dock)

Senast ändrad:
Eker gått av!
Lånar tråden.

Idag på cykelturen när jag tog i upp för en back small en eker av. Den small av ca 2-3 cm ifrån nippeln. Ekern är vid ventilen.

Vad jag kan se på specifikationen hur hjulen är byggda så finns det 2 mått, DT Swiss Revolution 2.0/1.5 294 mm eller Revolution 2.0/1.5 296 mm.

Hur ska jag veta vilken sida är längre? Jag har svarta ekrar med röda nipplar och hade gärna behållt det så, antar att man kan skruva loss nippeln? Är det bäst att gå till någon LBS och ta en eker i samma längd, eller måste jag köpa DT för att få det att matcha och fungera?

Eker gått av!
kievY sa:
Lånar tråden.

Idag på cykelturen när jag tog i upp för en back small en eker av. Den small av ca 2-3 cm ifrån nippeln. Ekern är vid ventilen.

Vad jag kan se på specifikationen hur hjulen är byggda så finns det 2 mått, DT Swiss Revolution 2.0/1.5 294 mm eller Revolution 2.0/1.5 296 mm.

Hur ska jag veta vilken sida är längre? Jag har svarta ekrar med röda nipplar och hade gärna behållt det så, antar att man kan skruva loss nippeln? Är det bäst att gå till någon LBS och ta en eker i samma längd, eller måste jag köpa DT för att få det att matcha och fungera?

Går en eker av sådär, då kan de vara bra att kolla över hela hjulet. Alltså en bra lbs om du har en sådan. Annars kan du lika gärna byta den själv. Är det fram eller bakhjul? Oftast är det längst ekrar vänster bak och höger fram.

Eker gått av!
Ajdå! Får försöka kanske skruva loss en eker och få köpt lika lång, alt att jag köper lite av varje storlek för att ha hemma för säkerhetsskull. Byter och försöker rikta det.

Eker gått av!
Min LBS hade DT Comp hemma, jag har 2.0/1.5 och han har 2.0/1.8. Kan man blanda tjocklek på ekrar? Just nu gäller det ju en eker så det borde väl inte vara så noga eller hur är det?

Eker gått av!
1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??

väger du mer än säg 75 kg överväg isf att byta till hjul med fetare ekrar.

eller ekra om själv de du har. det är ganska kul. en sats 1,8 ekrar kostar hundralappar.

Eker gått av!
kais01 sa:
1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??

eller ekra om själv de du har. det är ganska kul. en sats 1,8 ekrar kostar hundralappar.
1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...

Eker gått av!
NickPick sa:
kais01 sa:

jag väger 74 kg och tycker för mtb 1,65 är klart på gränsen för ett värdigt hjul. 1,8 är helstabilt, väger obetydligt mer.

Eker gått av!
kais01 sa:
NickPick sa:
kais01 sa:

jag väger 74 kg och tycker för mtb 1,65 är klart på gränsen för ett värdigt hjul. 1,8 är helstabilt, väger obetydligt mer.

Håller inte med. Rev på ena sidan är inget problem om man spänner upp hjulet rätt. Mem rev på båda sidor känns tveksamt.

Eker gått av!
Det är ett par Stans Crest 29" med 240s nav och DT Rev ekrar. Köpta begagnade här på happy, fick med orderbeställningen från Actionsports och där står allt uppskrivet.

Eker gått av!
marr sa:
kais01 sa:
NickPick sa:
kais01 sa:

Håller inte med. Rev på ena sidan är inget problem om man spänner upp hjulet rätt. Mem rev på båda sidor känns tveksamt.

det låter alltså som du håller med på platta sidan;)

Eker gått av!
Skrmavbild2019-06-15kl.08.33.53.png
Jag väger mer åt 90 kg, cyklar mer XC/Stig

Eker gått av!
Har nämligen hittat DT rev på tyska sidor, men ska man beställa en eker och betala 10 € i frakt känns sådär.... LBS hade ju ekrar hemma liggandes men det var som sagt Comp så därav om det stör om ena är tjockare.

Eker gått av!
du behöver fler ekrar, för framtida bruk. på brittiska ebay finns säljare som säljer i satser om fyra, med begränsad fraktkostnad.

köp gärna båda längderna?

och skulle med 90 kg överväga att byta ut platta sidans ekrar bak till 1,8

Eker gått av!
Jo, men oftast är det någon veckas väntetid och vill cykla så tänkte om man kan köra med en Dt Comp som nödlösning under tiden man väntar på ekrar man beställt.

Eker gått av!
Kanon, då köper jag en eker idag och tittar lite på nätet och beställer fler DT Rev och kanske funderar att ekra om i framtiden. Har klarat mig bra på 3 år utan att hjulet varit något skevt eller att ekrar gått av.

Eker gått av!
Kanon, då köper jag ett par DT Comp över disk och har hemma. Försöker så gott jag kan rikta det själv, annars får jag lämna in det.

Eker gått av!
marr sa:
kais01 sa:
NickPick sa:
kais01 sa:

Nu är ju du en besserwisser av rang och går alltid dina egna vägar. 1.5 går bra och används ofta för xc.

Eker gått av!
NickPick sa:
marr sa:
kais01 sa:
NickPick sa:
kais01 sa:

Nu är ju du en besserwisser av rang och går alltid dina egna vägar. 1.5 går bra och används ofta för xc.

? Ok.

Skrev att jag tycker att rev på båda sidor känns tveksamt. Är det besserwisser av rang?
Jag tror inte ekern spelar så stor roll sålänge hjulet är välbyggt. Däremot tycker (tror, inbillar) jag mig att man får ett bättre hjul när man mixar ekrar och låter den hårt spända sidan vara av en storlek större. Typ comp/rev. Jag har också byggt med rev/dlight. Men den fälgen var lite för vek för min tyngd, så det blev inget bra :p tror dock inte att det har med ekrarna att göra.

Senast ändrad:
Eker gått av!
Tog precis av hjulet och tog loss den trasiga ekern.

Jag har 32 ekrar, ekern som gått av sitter på ickedrivsidan dvs där bromsskivan är. Antar att längden på ekrarna är längre där så bör alltså ha 296 mm?

Eker gått av!
marr sa:
NickPick sa:
marr sa:
kais01 sa:
NickPick sa:
kais01 sa:

? Ok.

Skrev att jag tycker att rev på båda sidor känns tveksamt. Är det besserwisser av rang?
Jag tror inte ekern spelar så stor roll sålänge hjulet är välbyggt. Däremot tycker (tror, inbillar) jag mig att man får ett bättre hjul när man mixar ekrar och låter den hårt spända sidan vara av en storlek större. Typ comp/rev. Jag har också byggt med rev/dlight. Men den fälgen var lite för vek för min tyngd, så det blev inget bra :p tror dock inte att det har med ekrarna att göra.

Jag bygger ibland med laser på bägge sidor eller cx-super, blir man kanske en spitfire eller boeing max8?

Hela hjulets upplevda egenskap skapas oftast av en mix av fälgar, nav, ekrar, byggteknik vem som bygger och inte minst vad man tänker använda dem till. Har lite svårt att fatta varför vissa happy falanger snöat in så hårt på ekrar, känns lite enkelriktat, sen finns det vissa teorier och att lite flex i en eftergivligare men styv konstruktion kan vara bättre en en rigidare konstruktion som brister, men vad vet jag.

Tillbaka
Topp