Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inget konstigt med det - så länge ekern följde det vanliga mönstret och gick av precis i böjen. Vilket brukar vara lätt att se. Och att mäta från brottytan är marginellt svårare än att mäta från böjen.Kellogg's sa:Låter konstigt ifall man kan mäta hur lång en trasig eker varit!
ch0ck sa:Enda infon jag har är att cykeln är en http://www.cykelkraft.se/kross-27-5-level-r4
Kan man hävda att det är fabrikations fel? Cykeln är använd max 5mil sen ny för 3v sedan
kievY sa:Lånar tråden.
Idag på cykelturen när jag tog i upp för en back small en eker av. Den small av ca 2-3 cm ifrån nippeln. Ekern är vid ventilen.
Vad jag kan se på specifikationen hur hjulen är byggda så finns det 2 mått, DT Swiss Revolution 2.0/1.5 294 mm eller Revolution 2.0/1.5 296 mm.
Hur ska jag veta vilken sida är längre? Jag har svarta ekrar med röda nipplar och hade gärna behållt det så, antar att man kan skruva loss nippeln? Är det bäst att gå till någon LBS och ta en eker i samma längd, eller måste jag köpa DT för att få det att matcha och fungera?
kievY sa:Det är bakhjulet! Jag fortsatte cykla, men funderar hur mycket jag vågar cykla innan jag måste fixa det.
kievY sa:Min LBS hade DT Comp hemma, jag har 2.0/1.5 och han har 2.0/1.8. Kan man blanda tjocklek på ekrar? Just nu gäller det ju en eker så det borde väl inte vara så noga eller hur är det?
1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
väger du mer än säg 75 kg överväg isf att byta till hjul med fetare ekrar.
eller ekra om själv de du har. det är ganska kul. en sats 1,8 ekrar kostar hundralappar.
NickPick sa:1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
eller ekra om själv de du har. det är ganska kul. en sats 1,8 ekrar kostar hundralappar.
kais01 sa:NickPick sa:1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
jag väger 74 kg och tycker för mtb 1,65 är klart på gränsen för ett värdigt hjul. 1,8 är helstabilt, väger obetydligt mer.
kievY sa:Det är ett par Stans Crest 29" med 240s nav och DT Rev ekrar. Köpta begagnade här på happy, fick med orderbeställningen från Actionsports och där står allt uppskrivet.
marr sa:kais01 sa:NickPick sa:1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
jag väger 74 kg och tycker för mtb 1,65 är klart på gränsen för ett värdigt hjul. 1,8 är helstabilt, väger obetydligt mer.
Håller inte med. Rev på ena sidan är inget problem om man spänner upp hjulet rätt. Mem rev på båda sidor känns tveksamt.
Nej, det kommer att fungerakievY sa:om det stör om ena är tjockare.
marr sa:kais01 sa:NickPick sa:1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
Håller inte med. Rev på ena sidan är inget problem om man spänner upp hjulet rätt. Mem rev på båda sidor känns tveksamt.
NickPick sa:marr sa:kais01 sa:NickPick sa:1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
Nu är ju du en besserwisser av rang och går alltid dina egna vägar. 1.5 går bra och används ofta för xc.
kievY sa:Tog precis av hjulet och tog loss den trasiga ekern.
Jag har 32 ekrar, ekern som gått av sitter på ickedrivsidan dvs där bromsskivan är. Antar att längden på ekrarna är längre där så bör alltså ha 296 mm?
marr sa:NickPick sa:marr sa:kais01 sa:NickPick sa:1.5 på den reducerade delen är ganska vanligt...kais01 sa:1,5 är tunt, och på platta sidan av hjulet extremt tunt. ska du inte ta skjutmåttet och se om det verkligen stämmer??
Nu är ju du en besserwisser av rang och går alltid dina egna vägar. 1.5 går bra och används ofta för xc.
? Ok.
Skrev att jag tycker att rev på båda sidor känns tveksamt. Är det besserwisser av rang?
Jag tror inte ekern spelar så stor roll sålänge hjulet är välbyggt. Däremot tycker (tror, inbillar) jag mig att man får ett bättre hjul när man mixar ekrar och låter den hårt spända sidan vara av en storlek större. Typ comp/rev. Jag har också byggt med rev/dlight. Men den fälgen var lite för vek för min tyngd, så det blev inget bra :p tror dock inte att det har med ekrarna att göra.