Eker mönster på ett flipp flopp nav till en fixed?

Åke

Aktiv medlem

Hej alla efter en dags med humoristiska trådar tycker jag det va dags för en riktigt teknisk sådan.

Satt igår och byggd upp ett hjul som ska sitta på min SS racer. Då jag vill kunna köra både med frihjul och fixed så har köpte ett flipp flopp nav men när jag skulle ekra upp det blev jag väldigt fundersam. Normalt sätter man ju ekrarna i två grupper (trailing och leading spokes eller vad man vill kalla dem) men på detta hjulet kommer jag med jämna mellan rum vilja vända på rotationsriktning/dragriktningen och hur ska jag tänka då.

Grubblar jag i onödan, spelar detta någon roll?

-Åke

----- __o
---- _\ <,
--- (_)/(_)

Det spelar ingen roll. Se på hjulet så ser du att det är symmetriskt oavsett rotationsriktning. Det enda du bestämmer är om trailing eller leading ska sitta på in- eller utsidan av navflänsen. Och det har ingenting med styrkan att göra utan bara med byggteknik.

Lite påverkan kommer det ha, men på ett anv som har så breda flänsar som ett flippfloppnav så blir skillnaden så otroligt liten.

Detta förstod jag inte. Varför blir skillnaden mindre med *bredare* flänsar? Ju bredare flänsar desto större (men fortfarande minimal) skillnad i ekerlängd mellan trailing och leading. Vad är det jag missar?

Skönt att höra va lite mossig i bollen igår kväll. Bara att fortsätta och finrikta det idag då :-)
hyfsat sugen på att se om hur det bil när det är klart.

-Åke

Jag har väldig lust att testa fixie också och ett flippflopp-nav kanske då är något att tänka på. Dock kommer jag att behålla bromsarna i så fall. I Norge tror jag inte man kör obromsad fixie ostraffat nerför alla branta backar. Men hur är det med fixiens andra problem, pedalfrigång i kurvor? Det låter ganska läskigt. Kör man med häng som på mc eller hur gör man när man har för hög fart in i svängen och måste svänga skarpare?

Dan skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta förstod jag inte. Varför blir skillnaden
> mindre med *bredare* flänsar? Ju bredare flänsar
> desto större (men fortfarande minimal) skillnad i
> ekerlängd mellan trailing och leading. Vad är det
> jag missar?

ju mindre skillnad det blir i toppvinkel mellan trailing och leading spokes desto mindre blir skillnaden i avlastning. Den relativa skillnaden blir mindre ju längre ut från centrum flänsarna sitter.

Det blir iofs omvänt vid ekerhuvudet, men där får jag lägga in en brasklapp för det beror ganska mycket på hur navfänsen är utformad.

Jag har alltid velat prova att radialekra bägge sidonar på ett bakhjul, men jag skulle inte vilja cykla på ett sånt hjul (och definitivt inte betala för det :P ) =)

/rikard

Nej radialekring tror jag inte på till detta men kan hålla med om att det är snyggt. Eftersom det ska bli en stads cykel så vill jag ha det så starkt som möjligt men ändå luftigt. Med 32 ekrar, höga flänsar, tre kors och helt symetriskt så hoppas jag få ett starkt och styvt hjul.

-Åke

hur höga flänsar är det? Du kan komma undan med tvåkors och få ett hjul som är både vridstyvt och styvt i sidled.

Den viktigaste fakorn är nog ändå att jag har beställt ekrar i längder för trekors så så får det bli.
Hoppas kunna lägga upp lite bilder när bygget är klart så får ni säga om det blev snyggt eller ej.

-Åke

Tillbaka
Topp