Ekonomisk kris i moviestarteamet

Drosa

Aktiv medlem
Movistar har inför 2020 års säsong fått sämre sponsoravtal där man bland annat har ersatt Campagnolos elgrupp till mekanisk dito. Dessutom har man ersatt kolfiberhjulen med hjul i aluminium. Och deras sponsor för sportdryck har dragit sig ur i sista minuten så önskar cyklisterna få i sig annat än vatten så får man vara uppfinningsrik såsom rusa in på något café utmed banan och få med sig den mat och dryck man kan få tag på eller om man är ute i obygden göra som på bilden. Mjölka en ko! Det är minsann inte lätt att vara cykelproffs i dagens spanien! ?

20191217_212250.jpg

Va? Är det sant? Jag trodde det var ett toppteam i Tour de France och så....

Aluminiumhjul? Jag skulle kunna låna dem ett par tusen för att få carbon till sin front, mot litet loggor :)

Snacka om trolltråd :p

Movistar kör dessutom Sram och Zipp för 2020, så el och skivbromsar. Och liite nyare kläder än på den gamla bilden

NickPick sa:
Stålhäst sa:

Aluminiumhjul? Jag skulle kunna låna dem ett par tusen för att få carbon till sin front, mot litet loggor :)

*Kolfiber.

Hmm, ja karbon är ju en tidsålder på svenska, men tycker faktiskt att det ordet, carbon, saknas på svenska. Kolfiber ger inte riktigt samma associationer för mig.

Ytterligare ett team som fimpar Campa, alltså. När jag började titta på proffscykling runt millennieskiftet körde 80-90% av teamen Campa, hur många är det idag? Sram har iofs tillkommit, men nog har Shimano slagit sig in mer också. Hur länge orkar Campa stå emot? Massmarknaden är väl redan förlorad förlorad för dem. Eller kan de leva på hjulen? Där känns det ju som de har en bättre marknadsposition.

ooms sa:
Ytterligare ett team som fimpar Campa, alltså. När jag började titta på proffscykling runt millennieskiftet körde 80-90% av teamen Campa, hur många är det idag? Sram har iofs tillkommit, men nog har Shimano slagit sig in mer också. Hur länge orkar Campa stå emot? Massmarknaden är väl redan förlorad förlorad för dem. Eller kan de leva på hjulen? Där känns det ju som de har en bättre marknadsposition.
Campa har dubbelt så många WT-team som SRAM.

Henrik_E sa:
ooms sa:
Hur stor andel av totalen? Runt millennieskiftet vill jag minnas det var 17-18 av 20 eller nåt på ex.vis TdF. Hur många är det idag?

Miss Lycka 2.0 sa:
De har aldrig varit intresserade av massmarknaden. De förnyar ständigt grupperna och driver den marknaden.

Det där är mest lögn och självbedrägeri. När de lanserade Potenza var det mycket snack om att de ville konkurrera direkt mot Ultegra för att komma in på oem-marknaden. Så nog vill Campagnolo in på massmarknaden alltid. Sen har de inte lyckats på massmarknaden lika väl som SRAM och Shimano, men det är en annan diskussion om varför.

Massmarknaden är i min värld något annat. Cykla vidare på din Biltemacykel. Den är säkert jättebra
" Shimano sliter man ut, Campagnolo sliter man in"

Miss Lycka 2.0 sa:
Massmarknaden är i min värld något annat. Cykla vidare på din Biltemacykel. Den är säkert jättebra
" Shimano sliter man ut, Campagnolo sliter man in"

Den här måste ju bara citeras.

Berätta, blev du kränkt för att jag ifrågasatte ditt påstående eller blev du kränkt för att jag ifrågasatte huruvida Campagnolo försöker respektive lyckas på massmarknaden?

Nej, varför skulle jag bli kränkt av okunskap?
De satsar inte på massmarknaden utan på tävlingsmarknaden och därtill medföljande motionärer.

Var går gränsen mellan ”...därtill medföljande motionärer” och massmarknaden? När vi snackar racer/lvg-cyklar som vi gör här.

ooms sa:
Henrik_E sa:
ooms sa:
Hur stor andel av totalen? Runt millennieskiftet vill jag minnas det var 17-18 av 20 eller nåt på ex.vis TdF. Hur många är det idag?

2019 hade Campa 3 lag och SRAM 2 lag.
Nu verkar ju siffrorna ändras lite då Katuscha som körde sram är borta och Movistar byter troligt till sram

Miss Lycka 2.0 sa:
Nej, varför skulle jag bli kränkt av okunskap?
De satsar inte på massmarknaden utan på tävlingsmarknaden och därtill medföljande motionärer.
Om deras målgrupp är tävlingsmarknaden och antalet topplag som kör Campa minskat rätt påtagligt de senaste 20 åren får det väl ses som ett misslyckande. Och det är ju inte helt orimligt att tänka sig att "därtill medföljande motionärer" tittar en del på vad proffsen kör med och att tappet vad det gäller topplag påverkar även denna del av deras prioriterade kundgrupper.

Eapea sa:
ooms sa:
Henrik_E sa:
ooms sa:

2019 hade Campa 3 lag och SRAM 2 lag.
Nu verkar ju siffrorna ändras lite då Katuscha som körde sram är borta och Movistar byter troligt till sram
Å fan, då är ju Shimano i princip totaldominerande. Trodde inte att det hade gått så långt.

Stålhäst sa:
NickPick sa:
Stålhäst sa:

*Kolfiber.

Hmm, ja karbon är ju en tidsålder på svenska, men tycker faktiskt att det ordet, carbon, saknas på svenska. Kolfiber ger inte riktigt samma associationer för mig.
Nä att skriva kolfiber eller kolfiberkomposit ger inte samma image av låg språklig ålder som att skriva carbon. Kompromisser som carbong eller bongoplast visar åtminstone på lite självdistans.

Det är väl inte svårare än att ett megastort företag har mer resurser att lägga på sponsring än ett litet.

Rattnalle sa:
Stålhäst sa:
NickPick sa:
Stålhäst sa:

*Kolfiber.

Nä att skriva kolfiber eller kolfiberkomposit ger inte samma image av låg språklig ålder som att skriva carbon. Kompromisser som carbong eller bongoplast visar åtminstone på lite självdistans.

Om vi till exempel tittar på stockholmskan kan vi se att ej svenska ord kan vara lika kultiverade och allmänt accepterade.

*imorgon ska jag införskaffa en cykel tillverkad av kolfiberkomposit

*Imorrn ska ja tjacka en carrahojjj

Båda låter precis lika mycket som svenska

Drosa sa:
Det är väl inte svårare än att ett megastort företag har mer resurser att lägga på sponsring än ett litet.

Samtidigt så är långt ifrån alla WT-team som kör Shimano sponsrade från Shimano. Tumregeln är att de team som har både Shimanogrupper och hjul direktsponsrade. Annars brukar cykelsponsorn stå för grupperna eller så köper teamen dem själva när andra sponsoravtal (Rotorvevar, Ceramicspeed pulleys etc.) är mer lukrativa.

Shimano har ju möjlighet att köpa sig in på Pro Tourens marknad. De tjänar rätt bra på alla komponenter till standardcyklar.
Campagnolo är ett ingenjörsföretag. De utvecklar ständigt sin Super Record-grupp. Shimano förnyar sin DA efter 6-7 år.

Miss Lycka 2.0 sa:
Shimano har ju möjlighet att köpa sig in på Pro Tourens marknad. De tjänar rätt bra på alla komponenter till standardcyklar.
Campagnolo är ett ingenjörsföretag. De utvecklar ständigt sin Super Record-grupp. Shimano förnyar sin DA efter 6-7 år.
Nej (?)

2009 7970
2014 9070
2017 9170

Oskar sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Shimano förnyar sin DA efter 6-7 år.

Precis; när konkurrenterna börjar komma ikapp. Frågan är om det jobbar några ingenjörer på Shimano?
Jag misstänker att det jobbar fler ingenjörer på Shimano än på Campagnolo. Även om man enbart tittar på Shimanos cykelbusiness. Och jag misstänker dessutom att de jobbar hårdare och längre dagar än de på Campagnolo. Detta baserat på min egen erfarenhet av samarbeten med japanska respektive italienska företag i en annan tekniktung ingenjörsbransch.

Raggamuffin sa:
Oskar sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Precis; när konkurrenterna börjar komma ikapp. Frågan är om det jobbar några ingenjörer på Shimano?

Fast shimano är väl aldrig i framkant? Snarare de är nåt år efter men har sorterat ut sin produkt snarare än bara slängt ut den på marknaden.
Väldigt ingenjörsmässigt men inte så coolt med andra ord.

Runt 1980 sa jag "Campa äger världen - Shimano är bara här på besök". Oj vad fel jag hade.
Har för mig att något år, för typ 10-15 år sen, var fördelningen i WT 1/3 Campa/SRAM/Shimano?

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
Oskar sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Fast shimano är väl aldrig i framkant? Snarare de är nåt år efter men har sorterat ut sin produkt snarare än bara slängt ut den på marknaden.

Vilka var först med integrerad broms och växel? STI var före Ergopower men det kanske var andra aktörer som var före STI?

Shimano hade hydrauliska skivbromsar i mitten 70-talet.. ;)

Rattnalle sa:
Stålhäst sa:
NickPick sa:
Stålhäst sa:

*Kolfiber.

Tror/trodde att happy-korrekta ordet är karbån.

Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Oskar sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Väldigt ingenjörsmässigt men inte så coolt med andra ord.

Ja typ så.

Tillbaka
Topp