Ekonomisk kris i moviestarteamet

Miss Lycka 2.0 sa:
Shimano har ju möjlighet att köpa sig in på Pro Tourens marknad. De tjänar rätt bra på alla komponenter till standardcyklar.
Campagnolo är ett ingenjörsföretag. De utvecklar ständigt sin Super Record-grupp. Shimano förnyar sin DA efter 6-7 år.

Det intressanta är ju att de team som betalar sina grupper själva pga avvikande delkomponenter uteslutande kör Shimano. Inte kan väl enbart ekonomin styra om det hade funnits en prestandafördel med Campa.

*Har kört alla de tre toppgrupperna genom åren och är ingen fan-boy av något, även om jag har Di2 just nu.

Nu tror jag att du faktiskt förstår men OK, jag hugger på den ändå...

FSA betalar EF för att använda Visionhjul och FSA komponenter, Cannondale SISL vevar ingår i ramspons och P2M sponsrar med effektmätare. Denna summa ihop är mer än vad Shimano alt. Campa erbjuder för komplett gruppspons. Stallet behöver nu reglage, bak- och framväxlar, bromsar m.m. för att cyklarna skall bli kompletta. Då väljer man Shimano. Samma gällde Astana och Dimension Data.

Ett undantag är Ag2r La Mondiale som ifjol började säsongen med Rotorkomponenter och Mavichjul kombinerat med Campa på deras Eddy Merckxhojar. Det tog dock bara ett par månader innan man bytt Campa mot Shimano efter påtryckningar från tongivande åkare.

Tillbaka
Topp