El-cykel där lift saknas tips på modeller

kimkimano

Medlem
Har länge sätt fördelarna med en elcykel för min utförscykling där lift saknas. Nu när jag dessutom kollar på hus med en massa mark så
är det lite mer aktuellt att kolla mer på detta.

Vad jag söker är en enduro el hoj som kan transportera mig upp på toppen så att jag kan glida ned utan el.

Vad jag ogillat med dessa är att dem fortfarande väger ganska mycket. Drömscenariet hade varit en som väger som en DH hoj
säg 16 - 18 kg

Stora funderingen nu är vilken el-hoj som ligger i denna viktklass?

El-cykelhatare och låtsaspoliser som hänvisar till tärengkörningslagen behöver inte lägga energi på att skriva här.
Kommer att äga marken själv själv och kör hur mycket jag vill..

Du kan ju spana in massa videos på EMBN; Electric Mountain Bike Network, lite systerkanal med GMBN., du kan säkert få mycket tips där.

Klassas trimmad elmtb som liftsubstitut som jord- eller skogsbruk? Jag är tveksam...
Således bör det inte vara ok enl terrängkörningslagen, spelar ingen roll om man äger marken. Men du kanske tänkte hägna in det hela? Fast då kanske bärplockare, vandrare, mtb-cyklister och andra som vill nyttja allemansrätten blir ledsna och anmäler inhägnaden...

ooms sa:
Klassas trimmad elmtb som liftsubstitut som jord- eller skogsbruk? Jag är tveksam...
Således bör det inte vara ok enl terrängkörningslagen, spelar ingen roll om man äger marken. Men du kanske tänkte hägna in det hela? Fast då kanske bärplockare, vandrare, mtb-cyklister och andra som vill nyttja allemansrätten blir ledsna och anmäler inhägnaden...

50 minuter tog det för den första elcykelhataren att dyka upp och tillföra ingenting.

.........

ooms sa:

Senast ändrad:
Anledning till trimmningsfrågan har att göra med att jag funderar på att anlägga en cross bana på marken. Tankarna här går väll egentligen till att skaffa en schysst el cross med då det har börja dyka upp schyssta sånna..

Helt sjukt att foilk kan vara så lättkräkta när det kommer till El-cyklar!

Fattar inte grejen..

kimkimano sa:
Anledning till trimmningsfrågan har att göra med att jag funderar på att anlägga en cross bana på marken. Tankarna här går väll egentligen till att skaffa en schysst el cross med då det har börja dyka upp schyssta sånna..

Fattar inte grejen..

Fast det allra sjukaste är väl ändå hur folk kan vara så oerhört lättkränkta att de måste dra kränkthetkortet när folk inte tycker lika i el-mtbtrådar.

I övrigt kan jag nog tycka det är helt ok nån kör lite elmoppe eller elcross på sin egen markplätt.

kimkimano sa:

Fattar inte grejen..

Fattar inte att folk blir så upprörda över om en vill odla lite cannabis hemma. Skall ju bara använda det hemma och alla andra bryter ju emot regler ändå. Dessutom är öl mycket farligare enligt en holländsk undersökning på två personer från 1967. Regler är för töntar! YOLO!

ooms sa:
Man kan ansöka om dispens från Terrängkörningslagen -> http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

23233223.png

Även jag har sett ett hus med mycket mark. Så nu undrar jag vilken pilbåge som är bäst när jag ska jaga stora bytesdjur.

Det kör en massa elmtb-cyklister olovligen på en bekants mark. Han undrar vilken taggtråd som är bäst för att få stopp på dem. Nån som kan rekommendera nåt?

Jag skulle nog fundera på en riktig elmotorcykel för cross-banan. Tror att trimmad elcykel blir trist i längden.

Jag skulle vilja ha en självkörande fyrhjuling som transporterar en upp och sen åker tillbaka ner och väntar. Vore praktiskt även för snöröjning osv

Ang pilbåge så är ju bear archery att föredra tycker jag.

Jag förstår inte riktigt heller ställer lite frågor och har intresse av att anlägga en bana, med de tillstånd som krävs.

har inte sagt att jag tänker bryta mot några lagar ändå blir folk kräkta.

Presis som att de ät rädda för att man skulle vara snabbare eller fuska med cyklingen..

Skitsamma lägger inte mer energi på det här och nu.. finns motocross forum där man kan diskutera seriöst.

Erik O sa:
kimkimano sa:

Fattar inte grejen..

Fast det allra sjukaste är väl ändå hur folk kan vara så oerhört lättkränkta att de måste dra kränkthetkortet när folk inte tycker lika i el-mtbtrådar.

I övrigt kan jag nog tycka det är helt ok nån kör lite elmoppe eller elcross på sin egen markplätt.

ponx sa:
Jag skulle nog fundera på en riktig elmotorcykel för cross-banan. Tror att trimmad elcykel blir trist i längden.

Jag skulle vilja ha en självkörande fyrhjuling som transporterar en upp och sen åker tillbaka ner och väntar. Vore praktiskt även för snöröjning osv

Jag är nog mer åt det hållet, var mest en liten fundering bara, Såg en ny gotlänsk maskin på instagram, men en KTM är nog att föredra.

En självkörande tesla kan nog hämta dig på botten av backen. Funkar kanske mindre rba till snöröjning..

kimkimano sa:
ponx sa:

Jag är nog mer åt det hållet, var mest en liten fundering bara, Såg en ny gotlänsk maskin på instagram, men en KTM är nog att föredra.
Ja, frågan är om du behöver pedalfunktionen över huvud taget om det ändå ska vara en inhägnad bana? Hade ju varit en annan sak om du skulle ägna dig åt flera mil fjällcykling eller liknande med en "max 25-cykel" och vill slippa reg.plikt vid transportsträckorna på allmän väg.

Om hen ändå har så storslagna planer på sin mark å ej orkar trampa uppför är väl en ”liten nätt lift” bättre å sätta upp å sen vanlig hoj ner :)

marr sa:
ooms sa:
Det kör en massa elmtb-cyklister olovligen på en bekants mark. Han undrar vilken taggtråd som är bäst för att få stopp på dem. Nån som kan rekommendera nåt?

Concertina är i särklass bäst!

Vållande till kroppsskada eller död verkar ju helt rimligt...

Sätt dit dom istället. Så vi äntligen får det prejudicerande fall som en gång för alla, kan sätta stopp för den här diskussionen.

Hoppas TS hittar en schysst embt.
Rocky Mountain har sin Powerplay, som någon tidning/site ansåg vara den bästa. Den billigaste väger 22,3kg, och den dyraste 21,6kg...

Sett folk montera fina montorer i efterhand på vevlagren på vanliga mtb:er. Kanske ett alternativ?

Happy dör den dagen en elcykelfantast reggar trollkonto och hämnas genom att paragraf-rida genom resterande trådar.

/Jonatan som ogillar folk som förstör för andra - oavsett metod - och som ogillar staters detaljstyrning - oavsett orsak.

Senast ändrad:
Jonatan F sa:
Happy dör den dagen en elcykelfantast reggar trollkonto och hämnas genom att paragraf-rida genom resterande trådar.

Jonatan som ogillar folk som förstör för andra - oavsett metod - och som ogillar staters detaljstyrning - oavsett orsak.

Fast den fantasten har redan blivit avstängd.

lindengbg sa:
Om hen ändå har så storslagna planer på sin mark å ej orkar trampa uppför är väl en ”liten nätt lift” bättre å sätta upp å sen vanlig hoj ner :)

Jag har en känsla av att ett liftbygge besudlar mark och natur betydligt mer än att låta en elmotor på cykeln göra jobbet.

Lite märkligt faktiskt om man inte kan se vitsen med att cykla grusväg upp på en kulle medelst elmotor, och sen stig ner. Det är ju helt lagligt om cykeln har den lagliga 25-gränsen på tillförsel av kraft. Och nedför behöver man ju inte använda motorn, så då funkar den som vilken cykel som helst. Man behöver inte äga marken eller anlägga inhägnad bana.

Det verkar mer och mer som elcykelhatet är nån slags religion. Inga argument biter, det är bara lagen om gäller. Och bara just då. Övriga lagar om ringklockor och liknande är oviktiga. Märkligt hur det kan vara.

Raggamuffin sa:
ponx sa:

En vänsterbåge, är det handen man har bågen i eller strängen som avses?

Det är strängen som styr.

Hur är det med KTM freeride E? Är det brittisk placering av bromsarna med frambroms på höger sida och bakbroms där kopplingen brukar vara?

Raggamuffin sa:
Då har åtminstone jag lärt mig något och tråden slapp vara helt meningslös, tack.

Hur skulle en tråd skriven av en anonym utan e-mtb, som är skitsur för att folk hackar på att hen vill använda den på en fastighet som inte finns, trimma för att köra på en crossbana som inte heller finns, allt det skall ske på en e-mtb i en viktklass som ännu inte säljs, hur kan en sån tråd vara meningslös? Glömde jag nämna något mer av värde?

Makten sa:
lindengbg sa:

Jag har en känsla av att ett liftbygge besudlar mark och natur betydligt mer än att låta en elmotor på cykeln göra jobbet.

Lite märkligt faktiskt om man inte kan se vitsen med att cykla grusväg upp på en kulle medelst elmotor, och sen stig ner. Det är ju helt lagligt om cykeln har den lagliga 25-gränsen på tillförsel av kraft. Och nedför behöver man ju inte använda motorn, så då funkar den som vilken cykel som helst. Man behöver inte äga marken eller anlägga inhägnad bana.

Det verkar mer och mer som elcykelhatet är nån slags religion. Inga argument biter, det är bara lagen om gäller. Och bara just då. Övriga lagar om ringklockor och liknande är oviktiga. Märkligt hur det kan vara.

Fast den är tråden brakade inte lös fören TS själv började prata om att trimma elcykel...

janolle sa:
ooms sa:
Ja antingen eltråd lr elpistol.

Ytterligare ett konstruktivt förslag.
Bekämpa "brott" med brott, det känns ju onekligen som en helt briljant idé...

Tillbaka
Topp