El-cykel kit i butik

crilee

Aktiv medlem
El-cykel kit i butik
Hej,
Jag söker ett el-cykel kit som jag kan köpa i butik, gärna i närheten av Stockholms området. Någon som har ett tips?

Senast ändrad:
El-cykel kit i butik
Bengt-re sa:
Nja. Går ju köpa knark och vapen i varje centrum med lite självakting, så om produkterna är lagliga eller inte påverkar inte utbudet....

Tänkte mer på att handlaren (langaren) faktiskt kan trilla dit om hen säljer diy-kit som inte är godkända/testade/uppfyller den lagstiftning som elcyklarna lyder under och därav finns det heller inget utbud?

El-cykel kit i butik
Plush sa:
Bengt-re sa:
Nja. Går ju köpa knark och vapen i varje centrum med lite självakting, så om produkterna är lagliga eller inte påverkar inte utbudet....

Tänkte mer på att handlaren (langaren) faktiskt kan trilla dit om hen säljer diy-kit som inte är godkända/testade/uppfyller den lagstiftning som elcyklarna lyder under och därav finns det heller inget utbud?

Det finns iaf handlare som säljer färdigmonterade kit, Bafang på 750 watt etc.

El-cykel kit i butik
CE = Chinese export tillsammans med obligatorisk QA-sticker.

Kollade på shimano-steps motor till min gamla cykel. skulle kosta 9000kr + batteri typ 6000kr + en massa annat.

El-cykel kit i butik
andrewmtb sa:

Kollade på shimano-steps motor till min gamla cykel. skulle kosta 9000kr + batteri typ 6000kr + en massa annat.

CE står inte bara för Chinese export, men det visste du väl?

Behövs inte ett nytt godkännande om man sätter dit en motor?

El-cykel kit i butik
NickPick sa:
andrewmtb sa:

Ja jag vet vad CE är egentligen, men när man köper billiga saker från ebay så brukar man ju skoja om att det står för chinese export.
Men finns många videos tex på eevblog som handlar om diverse märkningar.

Jag vet inte om det behövs godkännande.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/ säger inget om det?

edit :
En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped.

så länge man håller sig inom dessa regler så är det en cykel vad jag kan se..

Senast ändrad:
El-cykel kit i butik
andrewmtb sa:
NickPick sa:
andrewmtb sa:

Ja jag vet vad CE är egentligen, men när man köper billiga saker från ebay så brukar man ju skoja om att det står för chinese export.
Men finns många videos tex på eevblog som handlar om diverse märkningar.

Jag vet inte om det behövs godkännande.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/ säger inget om det?

edit :
En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped.

så länge man håller sig inom dessa regler så är det en cykel vad jag kan se..

Och ett "kit" kommer med kalibrerade inställningar som ser till att elassistansen avbryts vid 25kmh? Som lagen anger..
Det är väl ändå inte troligt om kittet endast innehåller en hjulmotor och inte ett komplett hjul, för tillverkaren har ju ingen aning om kundens eventuella hjulstorlek och torde ha svårt att kunna garantera att just hans "kit" håller sig inom lagens råmärken då denne inte vet hur den presumtiva köparen väljer att bygga hjulet.

Jag tror att svenska seriösa handlare backar rejält från en sån deal då det är den handlaren som ska kunna garantera att det är lagliga saker.

Att sedan vissa "handlare" säljer monterade Bafang kit på 750w osv spelar kanske mindre roll.. Förr eller senare så händer nåt och prova att få den handlaren att ta ansvar den gången..

Bafang är för övrigt en av de större aktörerna i världen på elmotorer/elutrustning till cyklar så att just den handlaren väljer Bafang kanske inte är konstigt. Och Bafang lär strunta i om en liten handlare köper hem ej CE-märkta motorer och marknadsför sig att det visst är ok osv..

El-cykel kit i butik
Ännu en tråd förstörd av elcykelhatare. Det här börjar bli ganska patetiskt.

--------

Finns det svenska firmor som säljer moppetrim? Ja. Är det lagligt att trimma moppen? Nej. Gör det att det är olagligt att sälja moppetrim? Nej. Slutsatserna som dras av elcykelhatarna är helt hysteriska. Hur orkar ni? Tror ni att ni kommer att förändra något?

El-cykel kit i butik
NickPick sa:
andrewmtb sa:

Eller om du byter pedaler? Styre? Är det tillåtet att bygga en cykel av lösa komponenter, motor eller ej?

Senast ändrad:
El-cykel kit i butik
Makten sa:
Ännu en tråd förstörd av elcykelhatare. Det här börjar bli ganska patetiskt.

--------
...

Ursäkta min brist på tolkningsförmåga, men nu är det väl ändå du som drar igång detta igen?
Vem anser du vara elcykelhatare som förstör tråden?

Senast ändrad:
El-cykel kit i butik
NickPick sa:
Det är inte mycket som har (tredjepart-) godkännande nu för tiden. Men däremot behöver cykeln CE-märkas mot lite andra harmoniserade standarder när dem har eldrift. Bygger man ihop den själv så har man själv produktansvaret till den skrotas eller byggs om (dvs även om den säljs) och det borde innebära att man automagiskt blir en juridisk person med ekonomiskt skadeståndsansvar (om brister i CE-märkningen upptäcks i samband med olycka eller tillbud).
Men med tanke på vad folk åker runt på så så är nog de flesta medvetna om det...

Tillbaka
Topp