Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Plush sa:Du tror inte det kan ha att göra med lagligheten...?
Bengt-re sa:Nja. Går ju köpa knark och vapen i varje centrum med lite självakting, så om produkterna är lagliga eller inte påverkar inte utbudet....
Plush sa:Bengt-re sa:Nja. Går ju köpa knark och vapen i varje centrum med lite självakting, så om produkterna är lagliga eller inte påverkar inte utbudet....
Tänkte mer på att handlaren (langaren) faktiskt kan trilla dit om hen säljer diy-kit som inte är godkända/testade/uppfyller den lagstiftning som elcyklarna lyder under och därav finns det heller inget utbud?
crilee sa:Och isf är det verkligen olaglig att sälja en motor? Tror inte det kan vara olagligt..
marr sa:crilee sa:Och isf är det verkligen olaglig att sälja en motor? Tror inte det kan vara olagligt..
Beror nog på huruvida det är CE märkt eller ej.
andrewmtb sa:CE = Chinese export tillsammans med obligatorisk QA-sticker.
Kollade på shimano-steps motor till min gamla cykel. skulle kosta 9000kr + batteri typ 6000kr + en massa annat.
NickPick sa:andrewmtb sa:CE = Chinese export tillsammans med obligatorisk QA-sticker.
Kollade på shimano-steps motor till min gamla cykel. skulle kosta 9000kr + batteri typ 6000kr + en massa annat.
CE står inte bara för Chinese export, men det visste du väl?
Behövs inte ett nytt godkännande om man sätter dit en motor?
andrewmtb sa:NickPick sa:andrewmtb sa:CE = Chinese export tillsammans med obligatorisk QA-sticker.
Ja jag vet vad CE är egentligen, men när man köper billiga saker från ebay så brukar man ju skoja om att det står för chinese export.
Men finns många videos tex på eevblog som handlar om diverse märkningar.
Jag vet inte om det behövs godkännande.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/ säger inget om det?
edit :
En cykel kan också vara ett:
elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped.
så länge man håller sig inom dessa regler så är det en cykel vad jag kan se..
NickPick sa:andrewmtb sa:CE = Chinese export tillsammans med obligatorisk QA-sticker.
Makten sa:Ännu en tråd förstörd av elcykelhatare. Det här börjar bli ganska patetiskt.
--------
...
Det är inte mycket som har (tredjepart-) godkännande nu för tiden. Men däremot behöver cykeln CE-märkas mot lite andra harmoniserade standarder när dem har eldrift. Bygger man ihop den själv så har man själv produktansvaret till den skrotas eller byggs om (dvs även om den säljs) och det borde innebära att man automagiskt blir en juridisk person med ekonomiskt skadeståndsansvar (om brister i CE-märkningen upptäcks i samband med olycka eller tillbud).NickPick sa:Behövs inte ett nytt godkännande om man sätter dit en motor?