El-cyklar i naturen

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Har ni tänkt på att i välsigt många naturreservat är det cykelförbud helt och hållet.
Iallafall här nere.
Står på kommunens/länsstyrelsens sidor på din ort vad som gäller för tillägg

Men något i debatten med är hästarna. Vad går det i stigslitage tro? 1000 emtb på 1 häst?
jag tror hästar är accepterade sen gammalt "av hävd" av en bred allmänhet. Även om de säkert äter gräs och löv utan markägarens tillstånd..och bajsar..som älgarna..otroligt fräckt!

Sen tror jag vi cyklister är 99% överens om att det faktiska slitaget av mtb cykling (el-cykel och trampcykel) är försumbart om ens existerande. Det är nog mer en mental inställning till stigcykling som avgör om man tycker det sliter och stör i naturen eller inte.
(brasklapp för att bygga stig och röja runt utan involvera markägaren)

...min tes är iaf att el-mtb sticker mer i ögonen och ses som främmande och skadligt än människodriven mtb av våra medmänniskor. Därför tror jag att, iom teknisk utveckling och fler cyklister i skogarna riskerar bidra till fler förbud framöver. Att reglera el-mtb är ett sätt att ta den debatten - OM och endast OM - det skulle bli problem.
Givetvis reglera så litet som möjligt. Men hellre det än att det drabbar båda typer av mtb-cyklar i terrängen.

Men positivt med cykelboomen är att fler får relevanta insikter vad det är frågan om.

så tror jag.

fma

Medlem
El-cyklar i naturen
-Va?! självklart ska det regleras.
Annars kommer det gå överstyr. Jämf med vattenskotrar, det är hyfsat aktuellt. I takt med att utvecklingen går framåt och vi blir mer kapitalstarka kommer fler frästa runt och naturskadorna/slitaget öka pga assisterade mtb-cyklar.
Jag förstår att en sån här är najs och jag tycker den är mindre störande än en 250-kubikare men reglering måste vara ett krav för att framtidssäkra mtb.
I takt med den tekniska utvecklingen känns glasklart att nu dra en gräns mellan vanlig mtb och el-mtb för vad som åker fritt i skog och mark.
Varför? För att säkra framtiden för fri mtb i terrängen!

/E
Förklara gärna varför du tar upp Cake som är en elDRIVEN cross med en elASSISTERAD MTB??

fma

Medlem
El-cyklar i naturen
ElhojTok, jag gillar debatten !
Utan att bli invecklad i detaljerat tekniska saker. Med batteridrift och bra cyklar kommer fler ut långt i terrängen och slitaget blir större än om man man trampar manuellt. Det kommer göra att begränsningar och regleringar behövs och jag vill hellre att man reglerar motordrivet istället för all mtb. Det är enkelt och lätt att förstå var gränsen går, det är inte invecklat.

Exempel: lokala rundan jag cyklat under hela mitt cykelliv är sen förra året begränsad för MTB. Man måste leda hojjen vissa sträckor eftersom markägaren anser att det nu är ett problem. Det beror alldeles säkert på att antalet cyklister ökat.

Jag tror att slitaget blir mindre om man trampar själv, man orkar helt enkelt inte lika mycket, sen tror jag framförallt det blir mycket lättare för cykel-communityt att argumentera för ett icke-förbjudande av mtb, om man menar och är tydlig med att det är ej-motordrivet.

Att inveckla sig i 250W, 11kW. 500Nm osv blir bara svårfattat. Det kommer finnas för måga kryphål och gråzoner. (Och det är ju när jag läser mer noggrant vad du faktiskt redan skrev..)

Däremot, som nämndes ovan gällande undantag för handikapp. Jag vet inte om det är så, men det är iaf en god avvägning att det i så fall går att skaffa licens.

/E

P.S. poäng till dig ! fel uttryckt av mig gällande "fri mtb i terräng". Men jag menar egentligen "på den nivån det är fritt idag". Markägaren ska ha rätt, tycker jag, att t.ex. avvisa organiserade cykeltävlingar/kurser/event som sliter hårt på terrängen.

P.P.S. har elcykel själv (ej mtb). I love it.

P.P.P.S Tycker el-mtb körs fint på skogsvägar och anlagda cykelparker.
Källa på att elmtb sliter mer?

DD88

Medlem
El-cyklar i naturen
Källa på att elmtb sliter mer?
Min personliga upplevelse är att det sliter mer, men det är ingen svart/vit skala. Skillnaden är försumbar upp till nästa steg (typ Surron) och enorm till en elcross (Typ KTM E-XC och Cake)

Så jag tycker inte att den stora frågan är om en elassisterad hoj sliter mer eller ej, utan vart man drar gränsen.

ooms

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Men OM det visar sig att det inte sliter mer, typ lika tysta som en vanlig mtb.
Förklara då gärna vad problemet är?
Att den har en motor, vilket innebär att man går över en gräns för vad som länge och brett i befolkningen varit accepterat som allemansrättens gräns. Flera utredningar (senast förra året) har dessutom slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt.

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Förklara gärna varför du tar upp Cake som är en elDRIVEN cross med en elASSISTERAD MTB??
...som ett exempel på att den tekniska utvecklingen tagit ett jättesprång för vad som är möjligt att åstadkomma med motorer och batterier. Nu är det kommersialiserat och finns. Tror sen vi alla här är överens om vilken skillnaden är.
11kW eller 250W.
25kg eller vad nu en Cake väger osv..

Däremot tror jag det kommer att dras likhetstecken mellan en Cake och en elcykel för de personer som vill bekämpa stigcykling. Sen kanske tillochmed människodriven mtb ses som ett lika rött skynke.

Och varför tror jag så då?
...jag har klättrat ett bra tag och tyvärr sett flera bra klätterklippor stängas helt i Sverige pga vad jag tycker, enskilda personers tyckande på länstyrelser osv.. kan rabbla många helt sjuka beslut som tagits.

jäklit långt svar på enkel fråga....

fma

Medlem
El-cyklar i naturen
...som ett exempel på att den tekniska utvecklingen tagit ett jättesprång för vad som är möjligt att åstadkomma med motorer och batterier. Nu är det kommersialiserat och finns. Tror sen vi alla här är överens om vilken skillnaden är.
11kW eller 250W.
25kg eller vad nu en Cake väger osv..

Däremot tror jag det kommer att dras likhetstecken mellan en Cake och en elcykel för de personer som vill bekämpa stigcykling. Sen kanske tillochmed människodriven mtb ses som ett lika rött skynke.

Och varför tror jag så då?
...jag har klättrat ett bra tag och tyvärr sett flera bra klätterklippor stängas helt i Sverige pga vad jag tycker, enskilda personers tyckande på länstyrelser osv.. kan rabbla många helt sjuka beslut som tagits. Utvecklingen på Emtb går mot lättare vikt och motorer med mindre effekt. Inte det motsatta.
Så igen, berätta gärna det hemska med Emtb, egna erfarenheter och vad du grundar sina åsikter på.

jäklit långt svar på enkel fråga....
Ok, helt obegripligt svar. Isf är ju vanlig mtb's ett tillika stort problem. De slitage på stigar mm är ju framförallt gjorda av dem. Tror inte vandrare eller löpare på stigarna ser huruvida det är en Emtb eller mtb.

fma

Medlem
El-cyklar i naturen
ska skicka en rapport från Zalzburg univärsitäät.

här kommer den googletranlejtad;

"lite exra vikt och vridmoment anbringar mer energi i markplan, därigenom ökas risken för stigslitage"
//Herr Bald kommt Die Löwen
Ja, "RISKEN" ökar. Men vad tror du att det främsta av allt slitaget kommer ifrån?

ething

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
OM vi slutar navelskåda så tror jag att den största debatten om elassisterade cyklar i skogen är bland oss cyklister. Övriga vill antingen inte ha cyklar i skogen eller bryr sig inte. Att naturvårdsverket är förvirrade och börjar tjata om allemansrätten visar mest på varför vi betalar för mycket skatt för okunniga myndigheter.

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
OM vi slutar navelskåda så tror jag att den största debatten om elassisterade cyklar i skogen är bland oss cyklister. Övriga vill antingen inte ha cyklar i skogen eller bryr sig inte. Att naturvårdsverket är förvirrade och börjar tjata om allemansrätten visar mest på varför vi betalar för mycket skatt för okunniga myndigheter.
Precis, vad jag sett gällande klippklättringen. Länstyrelser (Naturvårdsverket vet jag inget om) har tagit helt olika linjer och beslut. Hoppas att detta Saurons öga inte kommer finna oss mtb-cyklister.

...men för att balansera. Klippklättringen fungerar fint i Sverige. Bara synd flera klassiska klippor stängts helt.

men gällande el-mtb, det kanske endast är navelskådning bland oss cyklister.
Nu har jag iaf sagt mitt.

Fridens liljor😎

ething

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Precis, vad jag sett gällande klippklättringen. Länstyrelser (Naturvårdsverket vet jag inget om) har tagit helt olika linjer och beslut. Hoppas att detta Saurons öga inte kommer finna oss mtb-cyklister.

...men för att balansera. Klippklättringen fungerar fint i Sverige. Bara synd flera klassiska klippor stängts helt.

men gällande el-mtb, det kanske endast är navelskådning bland oss cyklister.
Nu har jag iaf sagt mitt.

Fridens liljor😎
Av rent intresse. Varför stängs klippor? Slitaget är ju knappast ett problem på sten?

Valhalla_

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen

Förklara för en som inte förstår. Hur "stängs" en klippa ner? Och vad har hänt inom klättringen som orsakat detta? Knappast har det väl blivit motoriserat i alla fall..

Edit. Aha, läste inte tillräckligt långt ner.

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Av rent intresse. Varför stängs klippor? Slitaget är ju knappast ett problem på sten?
Folk borrar i dom, det är ett rejält slitage.
Borrbultar brukar clearas fint med markägaren genom dialog.
Klätterstilen "Friklättring" med kilar osv är det inget borrande/åverkan alls. (Bra filmtips: Kolla filmen Cerro Torre på redbull TV för att få bra exempel på hur olika klättrare kan tänka.)
I allafall, friklättringsklippor Sådana har också stängts.
Det är nog ofta fågelskydd (tex pilgrimsfalk), olika lavar och nyponbuskar osv som länstyrelser har olika synpunkter på. Det går att lösa på vissa klippor med tex förbud under häckningstid. (Falkarna kommer tillbaka år efter år), avlysa delar av klippan där det finns nyponbuskar eller annat sällsynt osv.
Men vissa klippor har man tyvärr stängt helt och det har inte gått för den lokala klubben att föra en dialog alls.
Sen är det ju självklart och en ren självbevarelsedrift att inte reta upp markägaren genom att parkera galet, skräpa ner osv.

Men men...lokala klätterklubbar har ofta en accessgrupp som tar dialog med markägare, länsstyrelser och andra.
Kanske det är något för mtb-cyklingen? Lokala klubbar får ta dialogen om elcyklar där det behövs.
Det görs ju redan på vissa håll i Sverige för men då för stigbygge.

fma

Medlem
El-cyklar i naturen
Borrbultar brukar clearas fint med markägaren genom dialog.
Klätterstilen "Friklättring" med kilar osv är det inget borrande/åverkan alls. (Bra filmtips: Kolla filmen Cerro Torre på redbull TV för att få bra exempel på hur olika klättrare kan tänka.)
I allafall, friklättringsklippor Sådana har också stängts.
Det är nog ofta fågelskydd (tex pilgrimsfalk), olika lavar och nyponbuskar osv som länstyrelser har olika synpunkter på. Det går att lösa på vissa klippor med tex förbud under häckningstid. (Falkarna kommer tillbaka år efter år), avlysa delar av klippan där det finns nyponbuskar eller annat sällsynt osv.
Men vissa klippor har man tyvärr stängt helt och det har inte gått för den lokala klubben att föra en dialog alls.
Sen är det ju självklart och en ren självbevarelsedrift att inte reta upp markägaren genom att parkera galet, skräpa ner osv.

Men men...lokala klätterklubbar har ofta en accessgrupp som tar dialog med markägare, länsstyrelser och andra.
Kanske det är något för mtb-cyklingen? Lokala klubbar får ta dialogen om elcyklar där det behövs.
Det görs ju redan på vissa håll i Sverige för men då för stigbygge.
Det är inte så att du förväxlar Friklättring med Tradklättring (Traditionell klättring)?

Friklättring är att klättra utan att aktivt använda utrustning för att ta sig upp för en vägg. Till skillnad från aidklättring används säkringar och rep enbart som säkerhet utifall att en klättrare skulle falla. Att friklättra är den arketypiska bilden av klättring. Wikipedia

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Det är inte så att du förväxlar Friklättring med Tradklättring (Traditionell klättring)?

Friklättring är att klättra utan att aktivt använda utrustning för att ta sig upp för en vägg. Till skillnad från aidklättring används säkringar och rep enbart som säkerhet utifall att en klättrare skulle falla. Att friklättra är den arketypiska bilden av klättring. Wikipedia
Stämmer. Tradklättring ska det ju vara!
Jag själv har alltid talat om sport- eller kilklättring. Jag är inte någon alpinist.
Testade däremot sk "dry tooling" nu i december, på sportled. Dvs klättra på klippa med stegjärn och isyxor. Vad blir det? Fri aid-sportklättring, eller "isklättring utan is"?

hursom, om du inte sett Cerro Torre än tipsar jag om att ge den filmen en hans. Finns mycket skrivet om historien om klippan också på nätet. Det höll mig vaken en halv natt.

Näj, nu är det OT:at färdigt för 11jan

I brist på bröd får man äta limpa.

magnil

Medlem
El-cyklar i naturen
ska skicka en rapport från Zalzburg univärsitäät.

här kommer den googletranlejtad;

"lite exra vikt och vridmoment anbringar mer energi i markplan, därigenom ökas risken för stigslitage"
//Herr Bald kommt Die Löwen
Låter som de inte kunnat påvisa något mer slitage? Det extra slitage jag kan se är att man ofta cyklar en längre sträcka på eMTB.

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Låter som de inte kunnat påvisa något mer slitage? Det extra slitage jag kan se är att man ofta cyklar en längre sträcka på eMTB.
Ingen fara, detta är bara jag som snackar. Finns ingen Salzburg-rapport. Tänkte det framgick i att det just var så otroligt. Var iaf inte meningen att falskspela.
Men däremot har jag rätt i sak. En elcykel alstrar mer energi, vilket är lika med mer slitage. Både på däck och underlag. Men personligen tycker jag inte det är ett problem.
MEN om någon här på forumet t.ex. via jobbet/skola har tillgång till forskingsdatabaser så vore det ju kul om det gick att dela resultatet här på forumet. Något universitet i världen borde ju ha forskat på "naturslitage för mtb". Det vore kul läsning och säkert utbildande osså.

ooms

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Ingen fara, detta är bara jag som snackar. Finns ingen Salzburg-rapport. Tänkte det framgick i att det just var så otroligt. Var iaf inte meningen att falskspela.
Men däremot har jag rätt i sak. En elcykel alstrar mer energi, vilket är lika med mer slitage. Både på däck och underlag. Men personligen tycker jag inte det är ett problem.
MEN om någon här på forumet t.ex. via jobbet/skola har tillgång till forskingsdatabaser så vore det ju kul om det gick att dela resultatet här på forumet. Något universitet i världen borde ju ha forskat på "naturslitage för mtb". Det vore kul läsning och säkert utbildande osså.
Självklart är det så att mer effekt ökar risken för slitage, annars skulle det ju inte bli något slitage av en motorcross heller. Man ska vara en väldigt duktig cyklist för att orka trycka 250W över tid, så att kreti och pleti får den extra effekten till förfogande kommer naturligtvis att märkas. Vanligt sunt förnuft och tekniskt kunnande säger det.
Känner inte till några studier specifikt på e-mtb, men ganska nyligen publicerades en norsk studie, som nog är det mest relevanta för svenska förhållanden som gjorts, där man jämför slitage fr vandring och mtb. Kanske går resultaten att extrapolera till e-mtb.

Emil777

Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
Självklart är det så att mer effekt ökar risken för slitage, annars skulle det ju inte bli något slitage av en motorcross heller. Man ska vara en väldigt duktig cyklist för att orka trycka 250W över tid, så att kreti och pleti får den extra effekten till förfogande kommer naturligtvis att märkas. Vanligt sunt förnuft och tekniskt kunnande säger det.
Känner inte till några studier specifikt på e-mtb, men ganska nyligen publicerades en norsk studie, som nog är det mest relevanta för svenska förhållanden som gjorts, där man jämför slitage fr vandring och mtb. Kanske går resultaten att extrapolera till e-mtb.
Bra jobbat att gräva fram den. Ska läsa!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer