Emil777
Aktiv medlem
El-cyklar i naturen
jag tror hästar är accepterade sen gammalt "av hävd" av en bred allmänhet. Även om de säkert äter gräs och löv utan markägarens tillstånd..och bajsar..som älgarna..otroligt fräckt!Har ni tänkt på att i välsigt många naturreservat är det cykelförbud helt och hållet.
Iallafall här nere.
Står på kommunens/länsstyrelsens sidor på din ort vad som gäller för tillägg
Men något i debatten med är hästarna. Vad går det i stigslitage tro? 1000 emtb på 1 häst?
Sen tror jag vi cyklister är 99% överens om att det faktiska slitaget av mtb cykling (el-cykel och trampcykel) är försumbart om ens existerande. Det är nog mer en mental inställning till stigcykling som avgör om man tycker det sliter och stör i naturen eller inte.
(brasklapp för att bygga stig och röja runt utan involvera markägaren)
...min tes är iaf att el-mtb sticker mer i ögonen och ses som främmande och skadligt än människodriven mtb av våra medmänniskor. Därför tror jag att, iom teknisk utveckling och fler cyklister i skogarna riskerar bidra till fler förbud framöver. Att reglera el-mtb är ett sätt att ta den debatten - OM och endast OM - det skulle bli problem.
Givetvis reglera så litet som möjligt. Men hellre det än att det drabbar båda typer av mtb-cyklar i terrängen.
Men positivt med cykelboomen är att fler får relevanta insikter vad det är frågan om.
så tror jag.