El mtb, en förklaring

El mtb, en förklaring
Erik O sa:
Foxis sa:
Jag har ingen el-mtb. Men Happy's svar på alla inlägg om dessa får mig att vilja köpa en och köra den i Hellas så mycket jag orkar.

Maken till trångsynthet har sällan skådats. Och återigen märk väl att jag inte är spekulant på el-hoj.

Det haglar personangrepp och antydningar som syftar till att de som hävdar något existensberättigande för el-mtb är helt dumma i huvudet. Jag ifrågasätter starkt hur man över huvud taget kan resonera så. Samma sak där vissa avfärdar att det skulle vara fråga om en legitim cykel - det har debatterats i oändlighet och el-assisterad cykel ≠ motorcykel. Det är inte en åsikt utan ren fakta.

Jag förstår oron för vad el-hojar i naturen kan ställa till med. Opinionsläget är känsligt, och det kanske är därför till och med vissa engagerade i intresseföreningar slängt sig med one-liners i tråden.
Dock hävdar jag bestämt att situationen är exakt densamma för el-hojar som för vanliga MTBs: slitage och säkerhetsfrågan som är främsta motargumenten mot sporten är betydligt mindre beroende av färdsättet i sig än av beteendet hos den som utövar sporten.

Vad jag förstått finns det numera även stöd för det i undersökningar: En varsamt framförd el-hoj skadar mindre än en vårdslöst framförd vanlig mtb.
Därför tycker jag att det är höjden av hyckleri av vissa att invända mot el-mtb med slitage-argument då man själva tvärnitar sig ner för skogsbackar i diverse svartrejs.

Men just det. Glömde att Happyride är ett svenskt forum där nyanserad debatt verkar omöjlig. Någon naturlag tydligen. ;) :P

Läs i tråden istället för att gnälla vet ja! Det framförs nyanserade inlägg i massor framförallt från folk som är tveksamma till om elmtb ska få användas i naturen på samma sätt som trampcyklar. Det finns ifs en person som har lite svårt att hålla sig ifrån personangrepp, men jag tycker han verkar vara en ganska stark elmtb-förespråkare :).

Angående vad det är för något: Jag tycker man kan kalla det för vad det är, en elmoped naturligtvis. Ordet moped är ju en sammanslaggning av orden motor och pedal.

Det kanske är för att jag just läst tråden som jag gnäller över den låga nivån?
Mitt intryck är att det är två falanger som är totalt oförmögna att kommunicera. Den ena gör sig lustig över företeelsen och överdriver negativa effekter (inkluderar även dig i detta givet ditt avslut ovan), den andra negligerar problemen och provocerar.

Mitt intryck är dock att de som är värst är de gammal-happyiter som raljerar över fenomenet främst på grund av att det ju inte är riktig cykling, och de blir lite kränkta av att el-mtbs ens existerar. Sedan lite svensk jantelag och kollektivism på det = denna tråd.

Nu har jag gjort mina inhopp på Happy för året känns det som. Får se hur ni mår nästa år. :)

El mtb, en förklaring
Foxis sa:
Erik O sa:
Foxis sa:
Jag har ingen el-mtb. Men Happy's svar på alla inlägg om dessa får mig att vilja köpa en och köra den i Hellas så mycket jag orkar.

Maken till trångsynthet har sällan skådats. Och återigen märk väl att jag inte är spekulant på el-hoj.

Det haglar personangrepp och antydningar som syftar till att de som hävdar något existensberättigande för el-mtb är helt dumma i huvudet. Jag ifrågasätter starkt hur man över huvud taget kan resonera så. Samma sak där vissa avfärdar att det skulle vara fråga om en legitim cykel - det har debatterats i oändlighet och el-assisterad cykel ≠ motorcykel. Det är inte en åsikt utan ren fakta.

Jag förstår oron för vad el-hojar i naturen kan ställa till med. Opinionsläget är känsligt, och det kanske är därför till och med vissa engagerade i intresseföreningar slängt sig med one-liners i tråden.
Dock hävdar jag bestämt att situationen är exakt densamma för el-hojar som för vanliga MTBs: slitage och säkerhetsfrågan som är främsta motargumenten mot sporten är betydligt mindre beroende av färdsättet i sig än av beteendet hos den som utövar sporten.

Vad jag förstått finns det numera även stöd för det i undersökningar: En varsamt framförd el-hoj skadar mindre än en vårdslöst framförd vanlig mtb.
Därför tycker jag att det är höjden av hyckleri av vissa att invända mot el-mtb med slitage-argument då man själva tvärnitar sig ner för skogsbackar i diverse svartrejs.

Men just det. Glömde att Happyride är ett svenskt forum där nyanserad debatt verkar omöjlig. Någon naturlag tydligen. ;) :P

Läs i tråden istället för att gnälla vet ja! Det framförs nyanserade inlägg i massor framförallt från folk som är tveksamma till om elmtb ska få användas i naturen på samma sätt som trampcyklar. Det finns ifs en person som har lite svårt att hålla sig ifrån personangrepp, men jag tycker han verkar vara en ganska stark elmtb-förespråkare :).

Angående vad det är för något: Jag tycker man kan kalla det för vad det är, en elmoped naturligtvis. Ordet moped är ju en sammanslaggning av orden motor och pedal.

Mitt intryck är att det är två falanger som är totalt oförmögna att kommunicera. Den ena gör sig lustig över företeelsen och överdriver negativa effekter (inkluderar även dig i detta givet ditt avslut ovan), den andra negligerar problemen och provocerar.

Mitt intryck är dock att de som är värst är de gammal-happyiter som raljerar över fenomenet främst på grund av att det ju inte är riktig cykling, och de blir lite kränkta av att el-mtbs ens existerar. Sedan lite svensk jantelag och kollektivism på det = denna tråd.

Nu har jag gjort mina inhopp på Happy för året känns det som. Får se hur ni mår nästa år. :)

Din känslighet för att folk inte tycker likadant (som du) är häpnadsväckande. Det här är ett diskussionsforum, folk tycker olika, de allra flesta håller sig ifrån otrevligheter och personangrepp, dock inte alla. Om du verkligen hade läst tråden hade du sett varifrån de inläggen härstammade.

Om du stör dig på att jag kallade elmtb för moped kan man väl säga att det var en kommentar till folk som tvärsäkert hävdar att elmtb är en cykel med samma rättigheter att färdas i naturen som en riktig cykel. Jag tycker bara inte att det är så enkelt.

El mtb, en förklaring
Foxis sa:
Erik O sa:
Foxis sa:

+1

El mtb, en förklaring
görveln sa:
Jag tycker att foxis beskriver "debatten" rätt bra. Om man läser trådarna så hittar man många påhopp från båda sidorna.

Det är möjligt att det stämmer för andra eltrådar, har inte orkat läsa dem alla. Men kollar man vad som skrivits i den här tråden så är det förutom Hanssons urspårande riktig lugnt för att vara happy kan jag tycka.

El mtb, en förklaring
Foxis sa:

Du menar de så kallade "respekterade medlemmarna" som gör sig lustiga och kallar elcyklister för nedlåtande saker? Vad jag tror är anledningen är att de (och även andra som hittar på diverse tossigheter) inte ser det som någon direkt prestation att stoltsera med här på forumet. Att de dessutom blir frånåkta av otränade motionärer på lederna är säkerligen beklämmande och därför lobbar de för ett förbud i skogen. Som jag tidigare nämnt finns ingen tävlingsdisciplin för eMTB som kan definiera eller legitimera användandet av elcyklar utanför vägarna. Det kommer säkert på sikt men som det är nu finns mycket oförståelse och missförstånd kring hela fenomenet.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Foxis sa:

...

definiera eller legitimera användandet av elcyklar utanför vägarna. Det kommer säkert på sikt men som det är nu finns mycket oförståelse och missförstånd kring hela fenomenet.

Vad är det för oförståelse och missförstånd du menar?

El mtb, en förklaring
Kanske ska nyansera mig själv lite innan jag lämnar. Hur gammal man är på Happy kanske inte är ett kriterium för att vara en av de raljerande, kränkta, riktiga cyklisterna. Mitt reg-datum är förmodligen längre tillbaks än de flestas, och jag är varken kränkt eller raljerande kring el-cyklar. :)

Däremot tror jag bestämt att el-mtb skaver just för att det faktiskt gör att framförandet av hojen blir enklare och mer tillgängligt. De som ser sin fysiska förmåga in något slags tävlingsmoment tycker förmodligen att det är jobbigt, och därav en del kommentarer mot både vanliga elcyklar och el-mtbs.

På fullt allvar, ovanstående är nog mycket närmare bakgrunden till nedlåtande kommentarer och raljerande än slitage-argument eller rädsla för "allmänhetens uppfattning".
Jag har sagt det förr: Allmänhetens uppfattning av stig-cyklister i stort beror nog mycket mer på hur vi beter oss i skog och mark än exakt vad vi cyklar på. Där kan jag konstatera att alldeles för många "riktiga cyklisters" beteende lämnar mycket övrigt att önska.

Tack för mig! :)

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
Lars.E sa:
Vad är det för oförståelse och missförstånd du menar?

Det är väl bara att läsa denna tråd. Personer som aldrig provat själva och inte ens är intresserade av elcyklar kläcker ur sig en massa okunnighet och förstör seriösa trådar med en otrevlig ton. En del vill inte ens försöka förstå utan går in bara för att förstöra vilket är tråkigt.

El mtb, en förklaring
Foxis sa:
Kanske ska nyansera mig själv lite innan jag lämnar. Hur gammal man är på Happy kanske inte är ett kriterium för att vara en av de raljerande, kränkta, riktiga cyklisterna. Mitt reg-datum är förmodligen längre tillbaks än de flestas, och jag är varken kränkt eller raljerande kring el-cyklar. :)

Däremot tror jag bestämt att el-mtb skaver just för att det faktiskt gör att framförandet av hojen blir enklare och mer tillgängligt. De som ser sin fysiska förmåga in något slags tävlingsmoment tycker förmodligen att det är jobbigt, och därav en del kommentarer mot både vanliga elcyklar och el-mtbs.

På fullt allvar, ovanstående är nog mycket närmare bakgrunden till nedlåtande kommentarer och raljerande än slitage-argument eller rädsla för "allmänhetens uppfattning".
Jag har sagt det förr: Allmänhetens uppfattning av stig-cyklister i stort beror nog mycket mer på hur vi beter oss i skog och mark än exakt vad vi cyklar på. Där kan jag konstatera att alldeles för många "riktiga cyklisters" beteende lämnar mycket övrigt att önska.

Tack för mig! :)

Jag har fortfarande svårt att förstå varför det är så otroligt upprörande att folk anser att det potentiellt skulle kunna vara ett problem att motoriserade fordon tillåts att framföras i naturen.

El mtb, en förklaring
Foxis sa:

Huvudet på spiken. Det som är macho med sporten försvinner med elassistans vilket är svårt att hantera för många. Under Vasaloppsveckan i Lindvallen fanns många eMTB's att provköra och där hördes beska och nedlåtande kommentarer från Lycra-gäng i tälten. Även raljerande och hånskrattande när någon tyckte det vore lite roligt att testa.

El mtb, en förklaring
Erik O sa:
Jag har fortfarande svårt att förstå varför det är så otroligt upprörande att folk anser att det potentiellt skulle kunna vara ett problem att motoriserade fordon tillåts att framföras i naturen.

Därför att det är stor skillnad på "motoriserade fordon" och att jämföra elcyklar med motorcross blir bara larvigt. Problemet är dessutom kraftigt överdrivet och väldigt lokalt förankrat vilket många har svårt att förstå. Att argumentera för ett nationellt förbud när det handlar om en liten skogsplätt i Stockholm blir ganska tossigt.

El mtb, en förklaring
El-MTB på Happyride känns lika off som att diskutera offroadbilar eller enduro (MC) på Utsidan.se där man främst vandrar eller springer för egen maskin i naturen. Motorfordon i naturen känns helt skevt om man inte har särskilda tillstånd.

El mtb, en förklaring
Jag håller med om att det inte går att jämföra en cykel med hjälpmotor med en motorcykel, att kalla den för moped är däremot fullt rimligt tycker jag.

P.S.
Ett litet utdrag ur wikipedias artikel om moped under rubriken historia:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Erik O sa:

Därför att det är stor skillnad på "motoriserade fordon" och att jämföra elcyklar med motorcross blir bara larvigt. Problemet är dessutom kraftigt överdrivet och väldigt lokalt förankrat vilket många har svårt att förstå. Att argumentera för ett nationellt förbud när det handlar om en liten skogsplätt i Stockholm blir ganska tossigt.

Det är såklart stor skillnad på eldrivna cyklar och motocrossmaskiner. Men det är en viss skillnad på vanliga cyklar och eldrivna cyklar också. De senare utvecklar väl ungefär dubbelt så mkt kraft och väger 10 kg mer. Du har ju också själv beskrivit hur lätt det är att få tag på cyklar som med ett enkelt knapptryck kan utveckla mkt mer effekt än så, så i praktiken kan skillnaden vara ännu större.

El mtb, en förklaring
Erik O sa:

Läsförståelsen är förvånande dålig. Försöker då igen för att förhoppningsvis få fram budskapet:

Att folk ser problematik med el-mtbs i sig är inte alls upprörande. Det som är upprörande är att vuxna Happy-medlemar verkar helt oförmögna att diskutera ev. problematik på ett sakligt sätt.

Titta på förstasidan. TS kan mycket väl vara helt seriös, även om en del inledande avfärdar honom som troll. Uppföljande kommentarer raljerar och gör sig lustiga över både TS och ämnet.

Ärligt talat, inte speciellt imponerande.
Sedan är andra sidan nästan lika goda kålsupare, men värst är absolut den klick som direkt ska klanka ned på allt vad el-mtb heter. "Det är ju inte MTB, det är motorcykel". Etc.

För att tillföra någonting till samtliga, inklusive SSC:
Gilla läget. Lika lite som vandrare och skogsförvaltare lyckas hindra utbredning av "vanlig" stigcykling på allehanda platser, lika lite kommer en klick kränkta "riktiga" stigcyklister lyckas hindra utbredningen av el-mtb. Anden är ur flaskan. Sorry.

Bästa lön i förhållande till mödan finns i att verka för ansvarsfullt beteende gentemot både natur och andra brukare av denna. Och det lär man inte uppnå genom raljerande och allmänna påhopp. :)

För återigen: Beteende och attityd är det som avgör ev. skada. Jag slår vad om att det finns el-stigcyklister som cyklar i naturen på ett betydligt mer ansvarsfullt vis än vissa "riktiga" cyklister här på Happy.

El mtb, en förklaring
Nu har jag precis läst (skummat) igenom alla inlägg i denna tråd igen från början.
Min ovetenskapliga sammanfattning av läget, med reservation för missar jag gjort, gör gällande att faktiska personangrepp på individer är näst intill obefintliga. Går man dock vidare till nedvärderande utryck över grupper och liknande så hittar jag ungerfär 4 stycken från lägret som är emot E-MTB medan jag hittar ca 9 stycken av detsamma från lägret som är för E-MTB. Av dessa 9 sistnämnda är 7 stycken gjorda av phansson925.
Ändå påstår denna skribent att det är densamma som försöker föra en nyanserad diskussion om ämnet men får det bara förstört av individer som inte kan sköta sig. Ifrågasätter starkt den världsbild som phansson925 försöker framställa när densamme står för över hälften av de ifrågasatta inläggen och de övriga är spridda över ett stort flertal användare.

Och NEJ; jag har inte läst alla trådar om E-MTB och inte heller gjort samma kontroll där men tycker samtidigt att det är helt ointressant eftersom det just är andra trådar!

Och igen... #ovetenskaplig #reserverar-mig-för-eventuella-missar

El mtb, en förklaring
nikasp sa:
El-MTB på Happyride känns lika off som att diskutera offroadbilar eller enduro (MC) på Utsidan.se där man främst vandrar eller springer för egen maskin i naturen. Motorfordon i naturen känns helt skevt om man inte har särskilda tillstånd.

Hur många artiklar om offroadbilar och Enduro har det skrivits om på Utsidan.se? Att motordrivna fordon är förbjudna i naturen är väl inget konstigt men att en fjuttig elassisterad cykel ska behöva tillstånd är helt galet.

El mtb, en förklaring
Erik O sa:
Det är såklart stor skillnad på eldrivna cyklar och motocrossmaskiner. Men det är en viss skillnad på vanliga cyklar och eldrivna cyklar också. De senare utvecklar väl ungefär dubbelt så mkt kraft och väger 10 kg mer. Du har ju också själv beskrivit hur lätt det är att få tag på cyklar som med ett enkelt knapptryck kan utveckla mkt mer effekt än så, så i praktiken kan skillnaden vara ännu större.

Tydligt exempel på total oförståelse. En elcykel väger inte 10 kg mer, snarare 5-7 kg. Att chiptrimma en elcykel höjer inte effekten någonting, den bara fortsätter att assistera i högre farter än 25 km/h. Testa själv hur assistansen fungerar innan du uttalar dig. Den "dubbla effekten" du talar om levereras inte konstant som på en motorcykel utan vid behov. Med olika assistanslägen kan man få lika bra träning som på en vanlig cykel men medelhastigheten blir högre. Skillnaden är mindre än du tror.

El mtb, en förklaring
Ja, för mig började det med intresset att se hur eMTB utvecklats och om folk kör ändå under ordnade former.
Men så läste jag några inlägg från "en viss person" och insåg då att eMTB kommer bli ett problem i framtiden. Speciellt eftersom ingen faktiskt kommer fram och berättar om hur dom sköter det snyggt.

Med andra ord, diskussionen har haft motsatt effekt på mig. Jag började med en positiv inställning och har slutat på en negativ inställning till eMTB i skogen. Bara sådana med medicinska skäl bör få bruka dom i skogen kan jag tycka nu.
Och jag kan fortfarande acceptera sådana som gör det med vetskapen om stigmat och kan visa respekt.

Precis som jag inte direkt har något emot folk som kör med fossila bränslen i skogen. Bara dom gör det så snyggt de bara kan.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Erik O sa:

Tydligt exempel på total oförståelse. En elcykel väger inte 10 kg mer, snarare 5-7 kg. Att chiptrimma en elcykel höjer inte effekten någonting, den bara fortsätter att assistera i högre farter än 25 km/h. Testa själv hur assistansen fungerar innan du uttalar dig. Den "dubbla effekten" du talar om levereras inte konstant som på en motorcykel utan vid behov. Med olika assistanslägen kan man få lika bra träning som på en vanlig cykel men medelhastigheten blir högre. Skillnaden är mindre än du tror.

Jag tog två första liknande modellerna jag hittade från samma tillverkare, den utan el vekar vara lite kralligare, men det är ändå väldigt nära 10kg i viktskillnad?

12,9 kg utan el:
https://www.bikester.se/cube-stereo...7_pla&ef_id=V0QGvwAAAbWTZ2ru:20170906135551:s

22kg med el:
https://www.bikester.se/cube-stereo...7_pla&ef_id=V0QGvwAAAbWTZ2ru:20170906135543:s

El mtb, en förklaring
Foxis sa:
Erik O sa:

Läsförståelsen är förvånande dålig. Försöker då igen för att förhoppningsvis få fram budskapet:

Att folk ser problematik med el-mtbs i sig är inte alls upprörande. Det som är upprörande är att vuxna Happy-medlemar verkar helt oförmögna att diskutera ev. problematik på ett sakligt sätt.

Titta på förstasidan. TS kan mycket väl vara helt seriös, även om en del inledande avfärdar honom som troll. Uppföljande kommentarer raljerar och gör sig lustiga över både TS och ämnet.

Ärligt talat, inte speciellt imponerande.
Sedan är andra sidan nästan lika goda kålsupare, men värst är absolut den klick som direkt ska klanka ned på allt vad el-mtb heter. "Det är ju inte MTB, det är motorcykel". Etc.

För att tillföra någonting till samtliga, inklusive SSC:
Gilla läget. Lika lite som vandrare och skogsförvaltare lyckas hindra utbredning av "vanlig" stigcykling på allehanda platser, lika lite kommer en klick kränkta "riktiga" stigcyklister lyckas hindra utbredningen av el-mtb. Anden är ur flaskan. Sorry.

Bästa lön i förhållande till mödan finns i att verka för ansvarsfullt beteende gentemot både natur och andra brukare av denna. Och det lär man inte uppnå genom raljerande och allmänna påhopp. :)

För återigen: Beteende och attityd är det som avgör ev. skada. Jag slår vad om att det finns el-stigcyklister som cyklar i naturen på ett betydligt mer ansvarsfullt vis än vissa "riktiga" cyklister här på Happy.

För att ha sagt hejdå ett antal gånger är du påfallande aktiv i tråden.

Jag har läste första sidan igen och kan verkligen riktigt se de hemska kommentarerna till TS. Att i ett inlägg bli kallad för troll står han nog ut med. Jämför gärna vad fhansson925 kallar folk för. Varför rycker du inte ut till deras försvar?

Läs tråden igen, du kommer se att de allra flesta diskuterar ämnet, för och nackdelar på ett hyfsat nyanserat sätt. Det är faktiskt ok på ett diskussionsforum.

El mtb, en förklaring
Det har hänt men de brukar inse att det är helt fel forum då det inte är tillåtet att rejsa i naturen i Sverige. Jag tycker att det är en bra distinktion att man inte får köra med motor i naturen om man inte har särskilt tillstånd.

fhansson925 sa:
nikasp sa:

Hur många artiklar om offroadbilar och Enduro har det skrivits om på Utsidan.se? Att motordrivna fordon är förbjudna i naturen är väl inget konstigt men att en fjuttig elassisterad cykel ska behöva tillstånd är helt galet.

El mtb, en förklaring
Men vad är poängen med en el-mtb för oss fullt friska människor... egentligen? Är det så att folk som är brutalt dåligt tränade vill kunna cykla i skogen eller handlar det om att man gillar fart och vill cykla snabbare än sin förmåga?

En "vanlig" cykel för samma pris som en hyfsat bra el-cykel är ändå förhållandevis lätttrampad.

Vanliga el-cykelar kan jag förstå med argument som att slippa duscha, att gamla och sjuka ska kunna cykla, men el-mtb övergår mitt förstånd. Vad är poängen?

El mtb, en förklaring
-Andy- sa:
Men vad är poängen med en el-mtb för oss fullt friska människor... egentligen? Är det så att folk som är brutalt dåligt tränade vill kunna cykla i skogen eller handlar det om att man gillar fart och vill cykla snabbare än sin förmåga?

En "vanlig" cykel för samma pris som en hyfsat bra el-cykel är ändå förhållandevis lätttrampad.

Vanliga el-cykelar kan jag förstå med argument som att slippa duscha, att gamla och sjuka ska kunna cykla, men el-mtb övergår mitt förstånd. Vad är poängen?

Poängen när man beskriver känslan är att det går fortare, mer "flow". Poängen när man argumenterar om att e-MTB inte sliter mer än vanlig MTB är att man egentligen kör långsammare än med vanlig eftersom det är "en helt annan grej" - om jag minns fhanssons inlägg rätt.

El mtb, en förklaring
-Andy- sa:

Man får lite hjälp där det går tungt, vad det kan vara för får du räkna ut själv..

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
-Andy- sa:

Man får lite hjälp där det går tungt, vad det kan vara för får du räkna ut själv..

Om inte jag missminner mig argumenterade du för att gränsen för assistans borde höjas från 25 till 30 km/h.
Så min slutsats bilrutan väl att det går tungt mest hela tiden.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
...
En elcykel väger inte 10 kg mer, snarare 5-7 kg.
...

En XC väger någonstans 8-11 kg. Jag har då inte hittat någon eMTB som ens kommer under 20 kg och då har jag ändå tittat på riktigt dyra värstingcyklar. Men de kanske finns?

El mtb, en förklaring
Gustafsson1 sa:
Om inte jag missminner mig argumenterade du för att gränsen för assistans borde höjas från 25 till 30 km/h.

Haha, hoppas du inte jobbar på en beslutande position med din tankeförmåga! Den här tråden blir bara roligare hela tiden..

El mtb, en förklaring
El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Gustafsson1 sa:

Haha, hoppas du inte jobbar på en beslutande position med din tankeförmåga! Den här tråden blir bara roligare hela tiden..
Personangrepp/förolämpning fr fhansson925 igen. Hur länge ska han få hålla på egentligen?

El mtb, en förklaring
ooms sa:
fhansson925 sa:
Gustafsson1 sa:

Personangrepp/förolämpning fr fhansson925 igen. Hur länge ska han få hålla på egentligen?

Ok, förlåt jag ska inte vara dum mot stackarn. Han hade bara lite otur när han tänkte..

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
s sa:
fhansson925 sa:
...
...

En XC väger någonstans 8-11 kg. Jag har då inte hittat någon eMTB som ens kommer under 20 kg och då har jag ändå tittat på riktigt dyra värstingcyklar. Men de kanske finns?

18,6 kg för denna kolbaserade: https://www.haibike.com/en/INT/bikes/583/2018-sduro-hard-seven-carbon-9-0

Oj!
Det var klart lättare men för 5000€ får man 9,1 kg Canyon och 400€ över. Det blir 9,5 kg viktskillnad. Forfarande väldigt långt kvar till 5-7 kg skillnad.

El mtb, en förklaring
s sa:
fhansson925 sa:
...
...

Jämför man äpplen med päron så..

https://www.merida.se/fulld29-one-twenty-9-800-15608 13.7 kg
https://www.merida.se/el-eone-twenty-steps-500-15422 20.6 kg

6.9 kg skillnad..

El mtb, en förklaring
Jag börjar tro att du, fhansson, tillhör någon form av lobbygrupp mot elcyklar. Kan det vara så?
Du är på god väg att omvända mig i alla fall. Jag har hitintills alltid varit positivt inställd till elmtb (utan att äga någon), men sakta lyckas du få mig allt mer skeptisk.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:

Det är ju ganska långt ifrån de där 5 kg du pratade om?
Dessutom jämför du mot 29", du borde väl jämföra mot motsvarande 27,5"? (13,2 kg enligt Merida)

theBrand sa:
Jag tog två första liknande modellerna jag hittade från samma tillverkare, den utan el vekar vara lite kralligare, men det är ändå väldigt nära 10kg i viktskillnad?

12,9 kg utan el:
https://www.bikester.se/cube-stereo...7_pla&ef_id=V0QGvwAAAbWTZ2ru:20170906135551:s

22kg med el:
https://www.bikester.se/cube-stereo...7_pla&ef_id=V0QGvwAAAbWTZ2ru:20170906135543:s

Det ser ju ut att variera ganska mycket mellan olika tillverkare, så 10kg är nog inte allt för långt från snittet.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
s sa:
fhansson925 sa:
...
...

Jämför man äpplen med päron så..

https://www.merida.se/fulld29-one-twenty-9-800-15608 13.7 kg
https://www.merida.se/el-eone-twenty-steps-500-15422 20.6 kg

6.9 kg skillnad..

Och 12 000 kr. Snacka om att jämföra äpplen och päron. Den första skulle då inte jag kalla XC heller för den delen.
För drygt 40 k får du en https://www.canyon.com/sv/mtb/lux/lux-cf-8-0-pro-race.html som väger 11 kg.

El mtb, en förklaring
s sa:
Och 12 000 kr. Snacka om att jämföra äpplen och päron. Den första skulle då inte jag kalla XC heller för den delen.
För drygt 40 k får du en https://www.canyon.com/sv/mtb/lux/lux-cf-8-0-pro-race.html som väger 11 kg.

Oj, så en eMTB kostar mer?!? Det hade jag ingen aaaaaaning om. Du kan väl inte jämföra en kolfiber XC cykel med en aluminium AM cykel??

https://www.xxl.se/madshus-xc-skis-...-langdakningsskida-klassisk/p/1124493_1_style 1050 g
https://www.xxl.se/dynastar-rando-skis-cham-2-0-97-randonnee-skida/p/1113407_1_style 3400 g

Dessa skidor väger ganska mycket olika, friåkningsskidan väger mer än dubbelt så mycket.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
Vikt 1175 kg:
10610_MC-Toyota-Hanninen-2017_39_944x531.jpg

Vikt 2580 kg:
toyota-land-cruiser-v8-700x388.jpg

Vilken sliter mest på vägen?

Tillbaka
Topp