Elcykel - hybrid eller klassisk

Sara78

Medlem
Jag ska köpa min första elcykel och är i startgroparna. Mitt fösta beslut att fatta är om jag ska ha hybrid eller klassisk. Jag har idag en hybrid (utan el) men eftersom jag har drygt 1,5 mil och inte gärna vill komma svettig till jobbet vill jag köpa elcykel. Jag gick över från vanlig damcykel till hybrid eftersom jag tyckte att det gick för långsamt med vanlig cykel + fick inget bra svar när man trampade på lite mer. Min fråga är nu hur mycket just gensvaret på en klassisk elcykel och en elhybrid skiljer sig. På vanlig cykel är det ju stor skillnad men jag tänker att den kanske inte är lika stor när man har motorn som kickar in. Eller tänker jag fel? Jag saknar cykelkorgen (är inte lika behändigt med väskorna på pakethållaren) och den uppresta sittställningen på min vanliga hybrid så därav är jag lite sugen på klassisk elcykel, men jag vill inte att det ska gå långsammare/ inte få något svar när jag trampar på. Jag kommer mestadels cykla i stan och ha några backar men ingen superbrant.

Tack!

Ett problem med klassiska dam/herrcyklar och dess upprätta sittställning är att man får rätt lite vikt på framhjulet. Inget jätteproblem i låga hastigheter men i elcykelfart blir det snabbt farligt med framhjulssläpp.

Det går att sätta korg även på en hybrid (typ Wald-korg, finns säkert andra liknande) men det påverkar ju styrning en del eftersom vikten du har i korgen ska vridas den med. Men det är onekligen smidigt - jag har korg på min vardagscykel och så länge man inte lastar tungt så funkar det fint.

Det går även att ha korg på pakethållaren:
IMG_20200427_232718.jpg

Har man en cykel i dammodell blir det ännu bättre.

Enkla svaret blir: åk till närmaste cykelhandlare och prova en elcykel av varje sort för att se vad som känns bäst!
Nästa blir, hur fort kör du? Du skrev att du bytt till hybrid för att damcykeln gick för långsamt. En elcykel har ju begränsning i toppfart, åtminstone där elen hjälper till. Cyklar du fortare än 25 km/h idag med hybriden kommer du slå i övre gränsen.
(Sen kan du ju fråga eller googla på att överrida hastighetsspärren om du vill åka fortare och fortfarande ha elassistans)

Ett problem med klassiska dam/herrcyklar och dess upprätta sittställning är att man får rätt lite vikt på framhjulet. Inget jätteproblem i låga hastigheter men i elcykelfart blir det snabbt farligt med framhjulssläpp.

Det går att sätta korg även på en hybrid (typ Wald-korg, finns säkert andra liknande) men det påverkar ju styrning en del eftersom vikten du har i korgen ska vridas den med. Men det är onekligen smidigt - jag har korg på min vardagscykel och så länge man inte lastar tungt så funkar det fint.
En klassiskt cykel med mindre vikt på framhjulet är klart trevligare när det är halt, om du är/ska bli vintercyklare så kan det vara nåt att tänka på. Jag har svårt att se laglig elcykelfart som nåt särskilt snabbt...
En bra elhybrid kan helt klart cyklas "manuellt" över 25 km/h när omständigheterna tillåter men det är svårare på en damtralla. Men du säger att du ska 1,5 mil, mestadels i stan? Personligen tycker jag upprätt sittställning är trevligt i stan men där är det väl testa testa som gäller.

Tillbaka
Topp