Elcykel till pappa

Nineplanets

Aktiv medlem
Elcykel till pappa
Hej forumet!

Min pappa har gått i pension och jag funderar på att köpa en elcykel till honom för att han ska röra lite på sig. Kruxet är att han inte satt sig på en cykel på över 40 år. Han väger 135kg och är 182cm lång. Som grädde på moset har han problem med ryggen. Han har försökt sätta sig på en vanlig cykel men det har inte gått så bra.

Har tittat på cyklar med 20-tum däck, då det känns lättare att sätta sig på en sådan samt att det blir lättare för honom att ta med sig den i bilen på utflykter. Den jag funderar på är:

Någon som har andra förslag? Något annat jag bör tänka på?

Senast ändrad:
Elcykel till pappa
hm, jag råkade lägga en tråd i el fåran av misstag för ett tag sedan och punktade den resolut och glömde sen bort den. Undrar om den också hånas och hålls vid liv vecka efter vecka....

Elcykel till pappa
Har tittat på cyklar med 20-tum däck, då det känns lättare att sätta sig på en sådan samt att det blir lättare för honom att ta med sig den i bilen på utflykter. Den jag funderar på är

Cykeln du länkat till är en kinahoj som säljs i massor av olika varianter, i Sverige nog mest känd som Rawbike. Även Biltema har sålt en variant av den. Den kan nog funka fint för lite casual turer i syfte att komma ut lite.

Däremot en varning för dess vikbarhet, den går förvisso att vika ihop men det är fortfarande en fruktansvärt stor och tung cykel. Om ni kan, så besök något ställe som säljer Rawbike och testa vika ihop och hantera den. Den går in i en kombibil där bak men det krävs sin man att hantera den.

Elcykel till pappa
Trike el cykel. 135kg är mycket men kanske någon fatbike. Vikten kommer att rasa bara man kommer ut och cyklar. Trike eller fat. Inga billiga biltema skit. 30k plus cyklar.

Elcykel till pappa
Trike el cykel. 135kg är mycket men kanske någon fatbike. Vikten kommer att rasa bara man kommer ut och cyklar. Trike eller fat. Inga billiga biltema skit. 30k plus cyklar.
Kan hålla med där. 135 kg är mkt för Kina-skit. Jag har testat en Ruff Cycles Lil'Buddy som är liknande den TS länkade till och som faktiskt, för cykeltypen, har hög kvalitét på grejerna. Men man sitter inte trampeffektivt på sådana här cyklar direkt (tänker på ryggproblemen). Kanske ngn Riese & Muller-modell är mer ändamålsenlig? Möjligen Moustache Samedi?

Senast ändrad:
Elcykel till pappa
Jag skulle köpa en kvalitetscykel, alltså nåt för runt 20' med motor i vevpartiet från känd tillverkare som shimano, bosch, yamaha. Sen titta efter lågt insteg och bekväm sittställning för nån med den vikten och ryggproblem. Kanske en stadig damtralla från typ batavus. Jag tvivlar på att nån med dålig rygg får in din länkade cykel i bakluckan, ihopfälld eller ej. Tror mer på vanlig cykel och ett lyft rakt upp nära kroppen till hängare på dragkrok.

Elcykel till pappa
Vet ej hur svåra ryggproblem. Men med en el fatbike tar man sig ut och börjar röra på sig. Visst håller en bra kvalitets cykel den vikten. Om den håller en 100kg+ hoppa och cykla piska skiten ur cykeln. Så håller den normal cykling. Vikten förhoppnings vis börjar gå ner. Då blire att åka så in i sjutton. Men ha det bra vad än ni väljer. Gillar min Tunturi emax fat med 26x4.8 hjul. Nya 2021 emax 40k + :(

Tillbaka
Topp