Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
BjornR sa:
ooms sa:
evo sa:
Han gör en jämförelse med ROT och RUT. Och? Länkas det till en artikel med politiskt innehåll så görs ofrånkomligt jämförelser.
Helt ok att göra jämförelser. Men han kallade det inte ROT och RUT, han kallade det nåt annat. Det är det jag reagerar på.
F.ö. har ju både ROT och RUT dokumenterade positiva effekter i form av arbetstillfällen och en minskad svart sektor. Elcykelbidraget har knappast några sådana effekter. Att ta bort räntebidragen håller jag dock med om vore en bra idé. Staten ska inte uppmuntra folk att köpa saker de inte har råd med.

Trafiken är inte linjär och kan vi bli av med bilar så kanske dom som kör professionellt kan spendera mindre tid att spendera i trafikköer. Om du står 10min i kö och vi ökar antal fordon med dubbla så kommer du troligtvis stå i kö i 40min istället. Farten krymper avsevärt ju mer trafik vi försöker tränga in. Vi kan öka antal filer men då ökar vi också fler som kör bil och exakt samma problem du försökte bygga bort dyker plötsligt upp igen. Lösningen är antingen öka avgifter såsom trängselskatt eller skyffla över till något mer effektivt transportmedel.

Tid spenderad för snickare och städare i trafiken är bortkastad tid som dom kunnat skapa kapital. Kunna klämma in ett extra uppdrag i veckan och bränna mindre bränsle.
Jag håller med om att det körs mycket bil i onödan i storstäder. Dock tror jag inte elcykelbidraget är nån lösning på det problemet.

Elcykelpremie på 25%
Om jag måste välja mellan att sätta upp en massa skyltar med politikernunor i valtider eller subventionera elcyklar hade jag lätt tagit det senare.
Om jag nu var tvungen att bränna en massa skattepengar.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
BjornR sa:
ooms sa:
evo sa:
Han gör en jämförelse med ROT och RUT. Och? Länkas det till en artikel med politiskt innehåll så görs ofrånkomligt jämförelser.
Helt ok att göra jämförelser. Men han kallade det inte ROT och RUT, han kallade det nåt annat. Det är det jag reagerar på.
F.ö. har ju både ROT och RUT dokumenterade positiva effekter i form av arbetstillfällen och en minskad svart sektor. Elcykelbidraget har knappast några sådana effekter. Att ta bort räntebidragen håller jag dock med om vore en bra idé. Staten ska inte uppmuntra folk att köpa saker de inte har råd med.

Trafiken är inte linjär och kan vi bli av med bilar så kanske dom som kör professionellt kan spendera mindre tid att spendera i trafikköer. Om du står 10min i kö och vi ökar antal fordon med dubbla så kommer du troligtvis stå i kö i 40min istället. Farten krymper avsevärt ju mer trafik vi försöker tränga in. Vi kan öka antal filer men då ökar vi också fler som kör bil och exakt samma problem du försökte bygga bort dyker plötsligt upp igen. Lösningen är antingen öka avgifter såsom trängselskatt eller skyffla över till något mer effektivt transportmedel.

Tid spenderad för snickare och städare i trafiken är bortkastad tid som dom kunnat skapa kapital. Kunna klämma in ett extra uppdrag i veckan och bränna mindre bränsle.
Jag håller med om att det körs mycket bil i onödan i storstäder. Dock tror jag inte elcykelbidraget är nån lösning på det problemet.

Många bäckar små, man löser inte ett problem med ett megaprojekt. Många små projekt kan ge stora förändringar. En komplett lösning är det inte, men en lösning är det definitivt. Du snackar om fler arbetstillfällen, därför är det viktigt att räkna tid. Bara trängselskatten gör att vi sparar tusentals timmar per dag om vi räknar totala tidsbesparingen för alla som tar bilen, och väljer folk elcykel så lägger vi på en ytterligare besparing. Undvik tänket att små satsningar inte kan påverka. Hur annars skulle ingenjörskonsten se ut om vi aldrig vågade ta småsteg? För mig är det självklart att elcykel kan ge rejäl vinst i effektivitet. Man måste ibland muta folket för att förändringar ska ske.

Vad ska man annars satsa på om folk inte vill komma fram svettiga till jobbet och inte tycker lokaltrafik är effektivt nog?

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
+1

Det vore intressant att logga medelhastigheten för olika pendlingssträckor också, kan tänka mig att man kommer fram snabbare med elcykel i många fall, även om man inte cyklar som en tok.

Elcykelpremie på 25%
Att sponsra tjänstebilsmaffian med elcykelpremie tycker jag är fel väg. Målet är att få oss att släppa bilen. Skatta bilismen hårdare istället till alternativen blir attraktivare. Bygg ut infrastrukturen för cykel för pengarna. Då får alla cyklister del av förmånen.

Elcykelpremie på 25%
BjornR sa:
ooms sa:
BjornR sa:
ooms sa:
evo sa:

Många bäckar små, man löser inte ett problem med ett megaprojekt. Många små projekt kan ge stora förändringar. En komplett lösning är det inte, men en lösning är det definitivt. Du snackar om fler arbetstillfällen, därför är det viktigt att räkna tid. Bara trängselskatten gör att vi sparar tusentals timmar per dag om vi räknar totala tidsbesparingen för alla som tar bilen, och väljer folk elcykel så lägger vi på en ytterligare besparing. Undvik tänket att små satsningar inte kan påverka. Hur annars skulle ingenjörskonsten se ut om vi aldrig vågade ta småsteg? För mig är det självklart att elcykel kan ge rejäl vinst i effektivitet. Man måste ibland muta folket för att förändringar ska ske.

Vad ska man annars satsa på om folk inte vill komma fram svettiga till jobbet och inte tycker lokaltrafik är effektivt nog?
Problemet är att bilförarna du vill åt inte är intresserade av att cykla (el eller inte) under regniga höstar och kalla vintrar. De som är beredda till det gör det redan eller hade nog snart tagit steget till elcykel ändå.

Elcykelpremie på 25%
Fjärdebrunn sa:
Att sponsra tjänstebilsmaffian med elcykelpremie tycker jag är fel väg. Målet är att få oss att släppa bilen. Skatta bilismen hårdare istället till alternativen blir attraktivare. Bygg ut infrastrukturen för cykel för pengarna. Då får alla cyklister del av förmånen.
+1
Höj trängselskatterna rejält, och framförallt under rusningstiderna på morgon/kväll. Då kommer man åt det onödiga bilpendlandet i framför allt storstäder där bra kollektivtrafik finns, utan att straffa de som bor på landsbygden och är tvungna att ta bilen till jobbet (vilket nuvarande regerings lösning höjd skatt på drivmedel gör).
Säg 100kr per passage kl 6-10 och kl 15-19, då skulle det nog börja kännas lite iaf. Också trycker man upp lite stationer här och där i storstadsområdena (inte bara runt innerstaden som det är idag), så det i princip blir omöjligt att undvika en station om man pendlar längre än t.ex. 2 km.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Ja det är ett bra spår, men det måste ju finnas alternativ också. Att pynta 20-30k för en hoj för att ersätta bilen kräver ju en del motivation. Mycket enklare att bara fortsätta som tidigare och hoppas på att någon annan löser problemet.
Det krävs ju nån slags aktiv trösklingseffekt. Typ halvera inkomstskatten baserat på om man hojar eller inte.

Elcykelpremie på 25%
Det känns ju som en gamble om man vågar köpa en el-cykel, om man räknar med skattesubvention, med tanke på att premiepengarna snart är slut:

https://www.barncyklar.nu/elcykelbidraget-bidrag-till-elcykel-snart-slut/

Kul med alla bedragare som tömt potten med pengar och dragit. Naturvårdsverkets rutiner verkar mest ha bestått i att skyffla ut pengar genom fönstret till vilken dåre som helst som stoppade in huvet och begärde utbetalning...

Elcykelpremie på 25%
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Statistik/

Istället för att bara gnälla och vara negativ. Se det positivt att medel- och medianåldern är hög för utbetalningarna. Det är 69miljoner kvar av 426miljoner. Implementeringen kunde gjorts bättre men säg någon regering som haft helt vattentät politik som aldrig blivit missbrukad... Detta missbruk är ändå milt i jämförelse med andra avdrag som forslat hundratals miljoner kronor till utlandet.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
...så det i princip blir omöjligt att undvika en station om man pendlar längre än t.ex. 2 km.

Klassiskt ”lägg ner möjligheten att bo utanför storstan”!! Fast igentligen är jag för det. Alla som jobbar i storstäderna där jobben finns måste oxå bo där.

Elcykelpremie på 25%
BjornR sa:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Statistik/

Istället för att bara gnälla och vara negativ. Se det positivt att medel- och medianåldern är hög för utbetalningarna. Det är 69miljoner kvar av 426miljoner. Implementeringen kunde gjorts bättre men säg någon regering som haft helt vattentät politik som aldrig blivit missbrukad... Detta missbruk är ändå milt i jämförelse med andra avdrag som forslat hundratals miljoner kronor till utlandet.

Miljöbilspremierna, till exempel? Många bilar som sålts utomlands rätt snabbt...

Elcykelpremie på 25%
stakka sa:
ooms sa:
...så det i princip blir omöjligt att undvika en station om man pendlar längre än t.ex. 2 km.

Klassiskt ”lägg ner möjligheten att bo utanför storstan”!! Fast igentligen är jag för det. Alla som jobbar i storstäderna där jobben finns måste oxå bo där.
Va? Jag fattar inte vad du menar. Mitt inlägg går just ut på att beskatta bilpendlandet i städerna där det oftast finns bra kollektivtrafik, utan att straffa landsbygden (som ju blir fallet om man använder drivmedelsskatt som verktyg). Dvs gynna möjligheten att bo utanför storstan. Kanske ordet station förvirrar, jag menade alltså trängselskattstation.
Exempel: Pendlar man 10 mil till jobbet i Norrlands inland där det inte finns nån kollektivtrafik ska man inte drabbas av skatten. Men bor man i t.ex. Märsta och tar bilen till Solna ska det kosta ordentligt i syfte att driva över bilisten till pendeltåget istället. Med dagens verktyg drivmedelskatten drabbas norrlandsbilisten (som inte har nåt alternativ till bilen) hårdare än märstabilisten som har pendeltåg varje kvart.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Om den där Stenberg är korrekt citerad borde han nog fundera igenom vad han säger innan han uttalar sig. Sen är han ju part i målet så det vore ju överraskande om han sågade bidraget.

Elcykelpremie på 25%
Elcykelpremie på 25%
staine sa:
42Hz sa:
Försäljningen av el-cyklar ökar utan premie, känns som väl spenderade ~370 miljoner i premie. Eller inte...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7201338

"Trots att elcykelpremien togs bort i oktober har försäljningen av elcyklar ökat med runt 20 procent sedan i höstas. Det visar siffror från branschorganisation."

Vadåra det är ju bara en halv miljard av skattebetalarnas pengar. En liten struntsumma helt enkelt.
Precis. Tror jag ska bli politiker och starta en privat pensionsfond (till mig själv) och se till att det skyfflas in en dylik struntsumma i.

Elcykelpremie på 25%
42Hz sa:
Försäljningen av el-cyklar ökar utan premie, känns som väl spenderade ~370 miljoner i premie. Eller inte...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7201338

"Trots att elcykelpremien togs bort i oktober har försäljningen av elcyklar ökat med runt 20 procent sedan i höstas. Det visar siffror från branschorganisation."

Fast det är rätt svårt med kontrollgruppen i detta fallet. Dvs vi vet inte vad som hade blivit utfallet om det inte funnits premie. Det finns ju hur många möjliga utfall som helst.

Elcykelpremie på 25%
Tycker det varit klädsamt med en viss ödmjukhet inför möjligheten att det faktiskt hade gått bra att sälja elcyklar även utan att delbetala dem med skattemedel. Men är man "religiöst övertygad" om bidragets förträfflighet och man dessutom är part i målet så ...

Elcykelpremie på 25%
GoranS sa:
Tycker det varit klädsamt med en viss ödmjukhet inför möjligheten att det faktiskt hade gått bra att sälja elcyklar även utan att delbetala dem med skattemedel. Men är man "religiöst övertygad" om bidragets förträfflighet och man dessutom är part i målet så ...

Intressant att vederbörande tror att ökningen som skett efter att bidraget tagits bort kan bero på att folk fått upp ögonen för elcyklar pga fjolårets bidrag. Inte ett ord om hur ökningen såg ut året innan bidraget och hur trenden under flera år ser ut.
(med reservation för att jag bara hörde en snutt på nyheterna och inte klickat på länkarna)

Elcykelpremie på 25%
En bidragande orsak till ökningen kan vara att fler köpte elcykel och fick känna hur bra det är för att sedan rekommendera bekanta att köpa en.
statistiken säger dock att ökningen har varit jämn och att det såldes 3% fler elcyklar dvs. 1750st genom premien.
siffrorna är dock avrundade så vettetusan hur exakt det blir.

hittade lite statistik här https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7b7BK/ny-statistik-elcyklar-fortsatter-rekordoka och http://svenskcykling.se/2018/10/02/...nschen-over-100-000-elcyklar-salda-i-sverige/
klipper klistrar lite för att underlätta
103 000 elcyklar (1 september 2017-31 augusti 2018.) 53%
67 500 elcyklar (september 2016 till augusti 2017) 50%
45 000 elcyklar (september 2015 till augusti 2016) 50%
30 000 elcyklar (september 2014 till augusti 2015).

Elcykelpremie på 25%
NickPick sa:
Det är kul att betala skatt!
Jo, om det fanns nån hejd på det. Typ ett tak på hur mycket inkomstskatt en individ ska behöva betala (ansvar och utbildning ska inte bestraffas så som görs idag) samt ett tak på hur högt det totala skattetrycket får vara (för att tvinga politikerna att prioritera, dvs göra sitt jobb).

Elcykelpremie på 25%
Ska jag känna att det ska vara "kul" att betala skatt vill jag känna att det skattepengarna går till är saker som prioriterats rimligt. Elcykelpremien är inte en sådan sak.

Elcykelpremie på 25%
GoranS sa:
Ska jag känna att det ska vara "kul" att betala skatt vill jag känna att det skattepengarna går till är saker som prioriterats rimligt. Elcykelpremien är inte en sådan sak.

Håller med! Stod i valet mellan en elcykel och en elmotor till jollen, fick prioritera och eftersom stora båten drar 44L i timmen så blev det en elmotor till båten med tio tillbaka kakor. Så sjukt nöjd att jag döpte jollen till fridolin.

Elcykelpremie på 25%
K sa:
GoranS sa:

Håller med! Stod i valet mellan en elcykel och en elmotor till jollen, fick prioritera och eftersom stora båten drar 44L i timmen så blev det en elmotor till båten med tio tillbaka kakor. Så sjukt nöjd att jag döpte jollen till fridolin.
Själv hade jag hellre sett att dina tio kakor (och övrig symbolpolitik fridolin o jeepbella slösar våra skattepengar på) gått till polisen, äldrevården eller sjukvården... Fast allra helst att de gjort sitt jobb ordentligt o prioriterat hårdare och därmed inte behövt stjäla de tio kakorna fr första början.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Vadå, har inte alla en årslön på banken som buffert? Fler borde ta mig tusan sättas under förmyndare!
Har dom kvar en årslöns buffert på banken om dom köper en elcykel menar du?
Spelar ingen roll vilken buffer du har, om du inte drar in mer pengar än du spenderar så är bufferten allt du har ju!

Det finns familjer där ute som sparar 1tkr i månaden. Med en cykel för 35 tusen så tar det ju nästan 3 år av sparande för att köpa in den.

Själv hade jag en period av mycket höga inkomster när jag köpte min.

Elcykelpremie på 25%
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Vadå, har inte alla en årslön på banken som buffert? Fler borde ta mig tusan sättas under förmyndare!
Spelar ingen roll vilken buffer du har, om du inte drar in mer pengar än du spenderar så är bufferten allt du har ju!

Det finns familjer där ute som sparar 1tkr i månaden. Med en cykel för 35 tusen så tar det ju nästan 3 år av sparande för att köpa in den.

Det var en referens till Sveriges historia (nåja, 90-talet), men du verkar ju inte vara så gammal så du har väl missat det...
https://www.svd.se/anne-wibble-och-en-arslon-pa-banken

Sedan tycker jag på allvar att drar man inte in mer än man spenderar så är man på gränsen till i behov av en förmyndare. Förstår man inte då att man spenderar för mycket så behövs det nån som förstår det åt en.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:

Det var en referens till Sveriges historia (nåja, 90-talet), men du verkar ju inte vara så gammal så du har väl missat det...
https://www.svd.se/anne-wibble-och-en-arslon-pa-banken

Sedan tycker jag på allvar att drar man inte in mer än man spenderar så är man på gränsen till i behov av en förmyndare. Förstår man inte då att man spenderar för mycket så behövs det nån som förstår det åt en.
Okej herr perfekt...
Det har aldrig slagit dig in att inte alla har exakt samma livserfarenheter som dig och att det är irrelevant för åldern?

Och om du tycker att alla som har en familj att försörja som sätter barnen framför sig själva behöver förmyndare kan jag ju föreslå att du går i maskopi med Kim Jong Un istället. Det finns (tyvärr) länder kvar på jorden som passar den sortens översittare alldeles utmärkt.

Dessutom finns det familjer som OAVSETT hur mycket som spenderas på barnen (alltså även noll kronor) inte har tillräckligt över efter löningen för att få ihop mer än någon hundralapp till annat än det livsnödvändiga.
Men ADELN kommer såklart aldrig förstå. Dom tror att alla har det superbra egentligen och bara slarvar med pengarna.

Det finns superintelligenta människor runt om i världen som lever under existensminimum enbart på grund av förutsättningarna dom kom till världen i. Väldigt många tar sig ur sådana kniviga situationer men inte alla.

Elcykelpremie på 25%
VättleBökaren sa:
GoranS sa:
Enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elcykelpremien-utvarderad-sa-anvandes-den hade bidragstagarna i snitt högre lön och högre utbildningsnivå än medelinvånaren i landet.
Ja, elcyklar är inte billiga ens med 25% rabatt. Dom som inte har pengar (oftast medelinkomsttagare och neråt) är också sällan dom som kan ligga ute med 35 lax på en cykel.
Verkar i och för sig finnas rätt gott om elcyklar under 35 kkr; https://www.elcykelvaruhuset.se/sv/elcyklar har t.ex. ett 60-tal elcyklar för 25 kkr eller mindre.

Min huvudinvändning är dock att jag tycker det är rätt tveksamt att med skattepengar ”sponsra” människor som rimligen har rätt goda förutsättningar att själva bekosta en elcykel om de vill ha en.

Elcykelpremie på 25%
GoranS sa:
VättleBökaren sa:
GoranS sa:
Enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elcykelpremien-utvarderad-sa-anvandes-den hade bidragstagarna i snitt högre lön och högre utbildningsnivå än medelinvånaren i landet.
Ja, elcyklar är inte billiga ens med 25% rabatt. Dom som inte har pengar (oftast medelinkomsttagare och neråt) är också sällan dom som kan ligga ute med 35 lax på en cykel.
Verkar i och för sig finnas rätt gott om elcyklar under 35 kkr; https://www.elcykelvaruhuset.se/sv/elcyklar har t.ex. ett 60-tal elcyklar för 25 kkr eller mindre.

Min huvudinvändning är dock att jag tycker det är rätt tveksamt att med skattepengar ”sponsra” människor som rimligen har rätt goda förutsättningar att själva bekosta en elcykel om de vill ha en.
+1
Jag tycker man ofta ser annonser på elcyklar i prisspannet 12-15k. Visst, det är ingen emtb men fullt dugliga pendlarcyklar. Har man inte förutsättningar att lägga 35k så är det ju bara att rätta mun efter matsäcken, det är definitivt inte så att det inte finns elcyklar i de lägre prisspannen.
Men poängen är ju att det är tydligt att elcykelpremien slagit totalt fel, den har gynnat de som redan har, och det har köpts cyklar som man undrar om de verkligen används till pendling eller om det är ren nöjeskörning (emtb). Som så ofta blir det fiasko av symbolpolitik.

Elcykelpremie på 25%
En elcykel betalar sig på ett par år om köparen tex slipper köpa busskort varje månad. Kan man göra sig av med en bil går det antagligen fortare.

Detta oavsett om man har hög eller låg inkomst.

Elcykelpremie på 25%
Någon som sett någon statistik kring vilken typ av cyklar som bidraget använts till? Min maggropskänsla säger att en klar majoritet borde vara bruks- och pendlingscyklar och bara en liten del cyklar för nöjescykling. Hittar dock inget som varken bekräftar eller motsäger detta.

Elcykelpremie på 25%
GoranS sa:
Någon som sett någon statistik kring vilken typ av cyklar som bidraget använts till? Min maggropskänsla säger att en klar majoritet borde vara bruks- och pendlingscyklar och bara en liten del cyklar för nöjescykling. Hittar dock inget som varken bekräftar eller motsäger detta.

Genomsnittliga ersättningen var ju 4100 kr så genomsnittliga inköpskostnaden borde ju varit 16400 kr. Jag gissar att det är fler bruks/pendlingcyklar i den prisklassen än nöjescyklar, så du har nog rätt!

Elcykelpremie på 25%
Fast spelar det någon roll om elcykelspremiemottagaren har över eller under medellön? Idén var väl att få fler att välja bort bilen och det verkar de ju lyckats med. Jo men visst kan man argumentera att personer med hyfsat bra lön skulle kanske köpt sin elcykel i vilket fall som helst MEN det vet vi ju inte eftersom vi inte har nån kontrollgrupp.

Elcykelpremie på 25%
soddamarre sa:
GoranS sa:

Genomsnittliga ersättningen var ju 4100 kr så genomsnittliga inköpskostnaden borde ju varit 16400 kr. Jag gissar att det är fler bruks/pendlingcyklar i den prisklassen än nöjescyklar, så du har nog rätt!

Jag såg en som nöjescyklade på en bruks/pendelcykel en gång! ?

Elcykelpremie på 25%
McOla sa:
Fast spelar det någon roll om elcykelspremiemottagaren har över eller under medellön? Idén var väl att få fler att välja bort bilen och det verkar de ju lyckats med. Jo men visst kan man argumentera att personer med hyfsat bra lön skulle kanske köpt sin elcykel i vilket fall som helst MEN det vet vi ju inte eftersom vi inte har nån kontrollgrupp.

Men om det nu inte finns någon kontrollgrupp, hur kan man då säga att bidraget har fått fler att välja bort bilen?

Elcykelpremie på 25%
Örjan Lax sa:
soddamarre sa:
GoranS sa:

Jag såg en som nöjescyklade på en bruks/pendelcykel en gång! ?

Du sade väl till honom att betala tillbaka?!? ;)

Tillbaka
Topp