Elcykelpremie på 25%
Jag håller med om att det körs mycket bil i onödan i storstäder. Dock tror jag inte elcykelbidraget är nån lösning på det problemet.BjornR sa:ooms sa:Helt ok att göra jämförelser. Men han kallade det inte ROT och RUT, han kallade det nåt annat. Det är det jag reagerar på.evo sa:Han gör en jämförelse med ROT och RUT. Och? Länkas det till en artikel med politiskt innehåll så görs ofrånkomligt jämförelser.
F.ö. har ju både ROT och RUT dokumenterade positiva effekter i form av arbetstillfällen och en minskad svart sektor. Elcykelbidraget har knappast några sådana effekter. Att ta bort räntebidragen håller jag dock med om vore en bra idé. Staten ska inte uppmuntra folk att köpa saker de inte har råd med.
Trafiken är inte linjär och kan vi bli av med bilar så kanske dom som kör professionellt kan spendera mindre tid att spendera i trafikköer. Om du står 10min i kö och vi ökar antal fordon med dubbla så kommer du troligtvis stå i kö i 40min istället. Farten krymper avsevärt ju mer trafik vi försöker tränga in. Vi kan öka antal filer men då ökar vi också fler som kör bil och exakt samma problem du försökte bygga bort dyker plötsligt upp igen. Lösningen är antingen öka avgifter såsom trängselskatt eller skyffla över till något mer effektivt transportmedel.
Tid spenderad för snickare och städare i trafiken är bortkastad tid som dom kunnat skapa kapital. Kunna klämma in ett extra uppdrag i veckan och bränna mindre bränsle.