Elektroniska växlar eller inte på racer?

Funderar på elektroniska växlar eller inte på ev ny racer. Nån som har kunskap och erfarenhet om vad som ev är nackdelar med elektroniskt? Är det bättre med nya 11-delat tro? Tacksam för tips!

Den nackdel jag har märkt är svårigheten att meka med prylarna när de strular. Både för egen del och även att hitta en verkstad som har utrustning och kunskap att hitta och åtgärda fel.

När växlarna funkar är de dock riktigt bra ur en synvinkel och det är att man alltid får en växling när man växlar under alla situationer och att den växlingen dessutom alltid är perfekt.

Priset är en nackdel.
Jag har ingen personlig erfarenhet men har aldrig träffat nån som varit missnöjd.

Plusettar Supersonics kommentar om svårigheterna att laga dom när dom gått sönder. Min bakväxel, Dura Ace 7900 Di2, gick paj förra året och allt som Stockholms samlade cykelhandlarexpertis kunde göra var att felsöka fram att den var trasig och behövde bytas ut. Detta blev dyrt men gick på hemförsäkringens otursdel.

Annars ser jag bara fördelar, växlingarna sitter alltid perfekt och man kan ha hur mycket tryck man vill på pedalerna när man växlar, även fram. Du behöver heller aldrig justera något utan dom funkar perfekt hela tiden.

10 vs. 11 delat har jag inten personlig erfarenhet av men om valet står mellan 10 delat Di2 och mekaniskt 11 delat skulle jag välja el varje gång.

Hyrde en cykel på Mallis i år med Di2. Kan inte säga att jag blev särskilt imponerad. Mitt Campa Athena, rätt justerat, fungerar minst lika bra... Så dyrt & tyngre för tveksam & diskutabel fördel

Inte.

Men det är mer ett livsstilssvar.
Det är något visst med mekaniska saker.

Jämför mekaniska armbandsur med elektroniska...

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Plusettar Supersonics kommentar om svårigheterna
> att laga dom när dom gått sönder. Min
> bakväxel, Dura Ace 7900 Di2, gick paj förra
> året och allt som Stockholms samlade
> cykelhandlarexpertis kunde göra var att felsöka
> fram att den var trasig och behövde bytas ut.
> Detta blev dyrt men gick på hemförsäkringens
> otursdel.
>
> Annars ser jag bara fördelar, växlingarna sitter
> alltid perfekt och man kan ha hur mycket tryck man
> vill på pedalerna när man växlar, även fram.
> Du behöver heller aldrig justera något utan dom
> funkar perfekt hela tiden.

Fast det lär inte ha något med elektriciteten att göra. De rent mekaniska rörelserna borde inte skilja nämnvärt och det är ju därför man ska lätta på trycket när man växlar. Om du växlar med fullt tryck skulle jag gissa på att växelförare och kedja slits snabbare.

>
> 10 vs. 11 delat har jag inten personlig erfarenhet
> av men om valet står mellan 10 delat Di2 och
> mekaniskt 11 delat skulle jag välja el varje
> gång.

Elektroniska växlar behöver mikrojusteras... så helt utan justering är de inte. Och justering på en mekanisk växel är ju en enkel procedur. Tdf vinnaren cyklade med Campa mekanisk grupp.

När de är trådlösa, lättare o billigare - då är jag på. Inte förr.

julgus skrev:
> Elektroniska växlar behöver mikrojusteras... så
> helt utan justering är de inte. Och justering på
> en mekanisk växel är ju en enkel procedur. Tdf
> vinnaren cyklade med Campa mekanisk grupp.

Nibali är ju italienare. Hade han nåt val?

Luthman Photography skrev:

> Fast det lär inte ha något med elektriciteten
> att göra. De rent mekaniska rörelserna borde
> inte skilja nämnvärt och det är ju därför man
> ska lätta på trycket när man växlar. Om du
> växlar med fullt tryck skulle jag gissa på att
> växelförare och kedja slits snabbare.
>

Fast det jag menar är att när jag kör mekaniskt och tex ska växla från lilla till stora klingan fram vill det till att man verkligen gör hela rörelsen med handtaget, och den är ju rätt lång, annars strular det. Med Di2 så klickar man bara på knappen och med ett snabbt "tjopp" sitter uppväxlingen perfekt, varje gång. Man får aldrig de där förargliga missade uppväxlingarna som kan ske med mekaniska växlar om man inte fullföljer hela växelrörelsen. Något förhöjt slitage har jag i alla fall inte märkt av, nu trycker jag väl iofs inte 1000w konstant när jag cyklar men jag känner mig i alla fall hyffsat stark. Men med lite TLC av kedja och kassett så håller prylarna väl så länge, om inte längre, än mina mekaniska komponenter.

Stuvstaix skrev:
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Elektroniska växlar behöver mikrojusteras...
> så
> > helt utan justering är de inte. Och justering
> på
> > en mekanisk växel är ju en enkel procedur.
> Tdf
> > vinnaren cyklade med Campa mekanisk grupp.
>
> Nibali är ju italienare. Hade han nåt val?

Typ campagnolo SR EPS, kanske?

Inte. Har stor erfarenhet av Shimanos elväxlar och dom krånglar mycket jämfört med mekaniska växlar. Ungefär tre-fyra cyklar med elväxlar av tio krånglar på ett eller annat sätt under en veckas cykling. En stor nackdel är att det oftast inte går att cykla när växlar eller styrning krånglar, fram går växeln ner på lilla och bak stannar växeln i det läget den är. Jämfört med mekaniska som ofta går att fulmeka så att det går att växla hjälpligt och cykla vidare. (Elväxlar kan givetvis krångla mekaniskt också, då gäller samma fulmek).

Edit: Värt att nämna är att det mestadels är hyrcyklar jag surrar om.

Senast ändrad:
Ridley skrev:
> Ungefär tre-fyra cyklar med elväxlar av
> tio krånglar på ett eller annat sätt under en
> veckas cykling.

Vilken jäkla tur att jag bara har tre cyklar med elväxlar då. Ingen har någonsin krånglat. Men nästa... ajajajaj.

julgus skrev:
> Hyrde en cykel på Mallis i år med Di2. Kan inte
> säga att jag blev särskilt imponerad. Mitt Campa
> Athena, rätt justerat, fungerar minst lika bra...
> Så dyrt & tyngre för tveksam & diskutabel
> fördel

Samma iakttagelse här, ingen skillnad mellan Di2 och min Chorusgrupp. Den enda skillnaden var växlingarna fram och hur ofta behöver man växla fram i Sverige?

Pebben skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > julgus skrev:
> >
>
> > -----
> > > Elektroniska växlar behöver
> mikrojusteras...
> > så
> > > helt utan justering är de inte. Och
> justering
> > på
> > > en mekanisk växel är ju en enkel procedur.
> > Tdf
> > > vinnaren cyklade med Campa mekanisk grupp.
> >
> > Nibali är ju italienare. Hade han nåt val?
>
>
> Typ campagnolo SR EPS, kanske?

Italienska elsystem?
Efter att ha erfarenhet från Alfa och gamla Olivettidatorer förstår jag att han inte kör Campa EPS.

Olivettidator - 1982 ringde och ville ha tillbaka den. I mina Alfor satt det bestämt Bosch elsystem.. Kanske 1982 ringer igen dåra ;-)

Stuvstaix skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Stuvstaix skrev:
> >
>
> > -----
> > > julgus skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Elektroniska växlar behöver
> > mikrojusteras...
> > > så
> > > > helt utan justering är de inte. Och
> > justering
> > > på
> > > > en mekanisk växel är ju en enkel
> procedur.
> > > Tdf
> > > > vinnaren cyklade med Campa mekanisk grupp.
> > >
> > > Nibali är ju italienare. Hade han nåt val?
> >
> >
> > Typ campagnolo SR EPS, kanske?
>
> Italienska elsystem?
> Efter att ha erfarenhet från Alfa och gamla
> Olivettidatorer förstår jag att han inte kör
> Campa EPS.

Bosch elsystem? Komponenter från Bosch möjligtvis. Ihoplödda av Super Mario.
Hade gärna haft ett modernare exempel än Olivetti. Zanussi?

pewe skrev:
> Hmmm...blir förvånade över era svar. Trodde Di2
> var the shit?

Det är det! Cyklister är ett mycket konservativt släkte och elektroniskt vs. mekanisk växling har blivit lite som tub vs. clincher. Men min uppfattning är att de som verkligen testat elektroniskt och inte bara baserar sina uppfattningar på vad de hört och "vet" inte skulle byta tillbaka till mekaniskt.

Nja, det är just det - hyrde cykel på Mallis... Di2 - inte alls särskilt imponerad - eller rättare sagt, inte impad alls. Det hör till saken att jag är en ärkeprylbög så jag letade verkligen argument för att uppgradera mitt Campa Athena till Athena EPS men jag förstår verkligen inte alls vitsen. Men, trådlöst, billigare (varför är det så dyrt?) och lättare - då kan det vara ett alternativ. Kanske.

Selast skrev:
> pewe skrev:
> -----
> > Hmmm...blir förvånade över era svar. Trodde
> Di2
> > var the shit?
>
> Det är det! Cyklister är ett mycket konservativt
> släkte och elektroniskt vs. mekanisk växling har
> blivit lite som tub vs. clincher. Men min
> uppfattning är att de som verkligen testat
> elektroniskt och inte bara baserar sina
> uppfattningar på vad de hört och "vet" inte
> skulle byta tillbaka till mekaniskt.

Har testat Athena EPS på en hyrhoj och visst växlade den bra men knappast så mycket bättre än mina Chorus växlar på cykeln hemma att det gör ett köp försvarbart med tanke på nackdelarna såsom priset och den högre vikten.
Att sedan elväxlar är ett potentiellt framtida problem som jag som vanlig hemma meck inte klarar av gör att jag definitivt inte byter till eldrivna komponenter.
Mina mekaniska växlar har aldrig strulat mer än att jag löst problemet själv och det utan att ha behövt klia mig allt för mycket i bakhuvudet.

pewe skrev:
> Hmmm...blir förvånade över era svar. Trodde Di2
> var the shit?

Japp så är det the shit. Campagnolo SR EPS, det är något helt annat det, Top Off the line, typ. Finns liksom inget som är i närheten. Förts kommer SR EPS, sen kommer ingenting, och sen ingenting, sen kommer R EPS.

Jo, det är ju inte det att de inte fungerar.. det är ju bara det att det gör ju de mekaniska också. Lika bra. Skillnaden är priset, vikten och att man är herre i garaget när saker strular. Jag begriper fortfarande inte fördelarna. Jag vill verkligen ha elektroniska växlar - läckert ju - men det finns ju inga argument. Bara nackdelar.

uagamlingen skrev:
> Kör Di2 på min Venge och det fungerar perfekt.
> Kommer nog aldrig byta ner mig igen.

Mina fungerar verkligen perfekt. Älskar att bara behöva nudda lätt på knapparna för att växla och de är fria från justeringsbehov. Den extra vikten? Well, är en ambitiös cyklist men står inte direkt och faller på några extra gram på växlarna... ;-)

Senast ändrad:
Nja, jag fick en omfattande genomgång av hur man utför mikrojusteringar av Di2 - så finns det möjlighet så finns det uppenbarligen ett potentiellt behov. Jo men tyngre, visst - mindre väsentligt, dyrare och omöjligt att serva själv... wtf. Jag förstår att de som köpt är nöjda, konstigt vore det annars men varför byta/köpa. Fortfarande inga bra argument.

Läste någonstans att man var tvungen att ha PC inkopplad om man byter någon komponent i gruppen, detta för att omkalibrera systemet. Smidigt.

uagamlingen skrev:
> Mina fungerar verkligen perfekt. Älskar att bara
> behöva nudda lätt på knapparna för att växla
> och de är fria från justeringsbehov. Den extra
> vikten? Well, är en ambitiös cyklist men står
> inte direkt och faller på några extra gram på
> växlarna... ;-)

I teorin vill jag ha el. Men i praktiken? Jag tyckr det är för liten skillnad jmf med mekaniska för att vara värt skillnaden i pengar. Dessutom vill jag kunna byta ut delar som gått sönder när som helst i månaden (inte bara när lönen kommit) och vissa delar i elgruppern är för dyra för min smak. Dessutom tycker jag att åtmindtone elultegra saknar känsla för vad som är på gång. Jag säger inte att det blir el nästa gång men det finns massor av sakrr jag hellre gör för de 500-600 euro som är prisskillnaden på ultgras el o mek.

Monterade mina Di2-växlar för rätt så exakt fyra år sedan och har knappt ägnat dem en tanke sedan dess.
Det enda underhållet har varit att ladda batteriet någon gång ibland samt att jag bytte rulltrissor i bakväxeln nu för någon månad sedan.

Hur som helst, dagens elektriska system funkar bra och dagens mekaniska system funkar bra så köp det som du gillar och där växelreglagen passar dina händer. Inget av systemen kommer göra dig särskilt mycket snabbare.

//j

Har mekat med Di2 sedan 2008, haft Di2 på alla mina lvg-cyklar sedan 2010.
Problemfritt, enkelmekat.
Kommer aldrig köra mekaniskt igen.

Har 2st med Di2 som jag varvar med och laddar dem en gång per år. Typ 300 mil per cykel, sen tappar dem väl några % om de står över vintern också.

Har kört Di2 sedan 2010 först 10-del nu 11-del på racern och ultegra Di2 på vintercykeln
kommer aldrig att byta tillbaka till mekaniska el funkar alldeles för bra

Byte från mekaniska 7900 till Di2 för att jag var besviken på hur dåligt den gruppen funkade jämfört med den gamla ultegragruppen jag körde med innan

Fråga: Hur funkar de på O-symetric och Rotor QXL?
Jag vet att de funkar på Q-rings, men de ovanstående är betydligt mer ovala.
Kör på SRAM Red (QXL) och det är på håret med den stora distansbiten man har på växelfästet.

Tillbaka
Topp