Elisabeth Höglund - Svar på tal.

ooms sa:
I det här fallet fanns det två som antagligen gjort det bättre; definitivt HF som kommit 5a i klassiska sprinten (dvs var i bra form) och visat tidigare att hon håller i 5-10 km när hon är i form, troligen hade även II klarat gå med bara på pannben. AH har dessutom en historia att falla igenom på stafetter, detta var väl tredje gången. Så mycket märklig uttagning. Att hon ens fick åka till OS var märkligt, hade presterat ett ok lopp på säsongen, övriga riktigt dåliga.
På stafetten fanns det alternativ och det är möjligt att de gjort det bättre. Dock inte säkert. Vad var alternativen på de andra loppen?

Jag har läst lite mer på hennes blog om OS och ja det är klart att hon säger vad många tycker. Hon säger ju det som de som sitter hemma i sofan och vill ha medaljer, medaljer och medaljer tänker. Folk som ofta inte kan så mycket om idrott generellt eller det de ser på specifikt. Det är en scandal att Sverige inte tog någon medalj på herrsidan trots att de som var med inte har presterat på den nivån under året förutom kanske för ett brons på stafetten. Att många tycker att Anna Haag är värdelös har jag också fått med mig och det att hon gjorde en ok stafett kan ju inte ändra på det. Om hon inte gör det tillräkligt bra för sofa sittarna ska bli nöjda beror det ju självklart på att hon är lat och inte tränat tillräkligt.

Jag har full förståelse för att inte alla vill ha med henne i en idrottsstyrelse med tanke på vad och hur hon skriver på sin blogg.

Vet inte hur och vad andra tycker och tänker. Jag tycker att Haag är en grym idrottsperson och skitsnabb på skidor, inte bäst i världen men kanske topp 50, och topp 10 i Sverige. Med 10 års elitkarriär och en uppenbart bra och omtyckt lagspelare har Anna inget att skämmas för, tvärt om har hon all rätt att vara superstolt. Blir man uttagen att åka för laget så är det bara att åka för allt vad tygen håller. Skulle Anna ha tackat nej och stått tillbaka? Absolut inte.

Däremot kan jag ibland ifrågasätta laglednings val av åkare till stafetter. Att Anna har fått räkmackor som andra och troligtvis minst lika snabba tjejer inte fått. Kul för Anna, mindre kul för de som fick stå utanför laget. Annas fel? Absolut inte.

görveln sa:
Fältprästen sa:
Jag är också en av dem som hört uttrycket flera gånger förut, bl.a. i Stockholm (men dit flyttar ju alla möjliga), Småland, Boråstrakten och från en tysk invandrare.

Vad betyder uttrycket?
Jag skulle också kunna tänka mig att det är en mix eller förvanskning av andra uttryck (trolla med knäna ligger nära).
Men det är egentligen inte konstigare än att säga "tänka med stortån" (har själv sagt det någon gång) eller annan (förhoppningsvis) mindre intelligent kroppsdel.

Sixten Fors sa:
Vet inte hur och vad andra tycker och tänker. Jag tycker att Haag är en grym idrottsperson och skitsnabb på skidor, inte bäst i världen men kanske topp 50, och topp 10 i Sverige. Med 10 års elitkarriär och en uppenbart bra och omtyckt lagspelare har Anna inget att skämmas för, tvärt om har hon all rätt att vara superstolt. Blir man uttagen att åka för laget så är det bara att åka för allt vad tygen håller. Skulle Anna ha tackat nej och stått tillbaka? Absolut inte.

Däremot kan jag ibland ifrågasätta laglednings val av åkare till stafetter. Att Anna har fått räkmackor som andra och troligtvis minst lika snabba tjejer inte fått. Kul för Anna, mindre kul för de som fick stå utanför laget. Annas fel? Absolut inte.
+1
Det är inte AH som primärt kritiseras, det är laguttagningen som lagledningen är ansvarig för.

Fältprästen sa:
görveln sa:
Fältprästen sa:
Jag är också en av dem som hört uttrycket flera gånger förut, bl.a. i Stockholm (men dit flyttar ju alla möjliga), Småland, Boråstrakten och från en tysk invandrare.

Vad betyder uttrycket?
Jag skulle också kunna tänka mig att det är en mix eller förvanskning av andra uttryck (trolla med knäna ligger nära).
Men det är egentligen inte konstigare än att säga "tänka med stortån" (har själv sagt det någon gång) eller annan (förhoppningsvis) mindre intelligent kroppsdel.
Jag kan tänka mig att EH fr början menade arslet men inte ville skriva såna ord på sin blogg. Sedan när hon såg att vissa gjort en sexistisk tolkning insåg hon att hon måste förtydliga sig men ville återigen inte använda fula ord, och använde därför uttrycket "tänka med knäna". Sedan om det verkligen finns eller är en sammanblandning låter jag vara osagt.

Så man nämner specifikt att någon är man och tänker med en onämnbar kroppsdel. Ja det måste ju vara knäna då. Eller arslet. Absolut inte någon specifikt manlig kroppsdel. Nej, det är ju en ren slump att någon skulle kunna tolka det så. Verkligen en slump.

Sixten Fors sa:
Jag tycker att Haag är en grym idrottsperson och skitsnabb på skidor, inte bäst i världen men kanske topp 50, och topp 10 i Sverige.

Nu är jag inte expert på Haag och har ingen direkt åsikt om vilka distanser hon skulle åkt i år men jag tittade igjenom gamla vm resultat för att se hur de svenska damerna brukar plassera sig. Den sämsta brukade vara runt 25 så 32 är inte så bra jämfört med det heller men jag såg också att Anna Haag har en hel del plasseringar mellan 5 och 15 och har varit sveriges i genomsnitt andra bästa åkare. På OS 2010 var hon också i toppen med medaljer. På vm förra året kom hon 5, 18 och 9 individuellt och blev enstast slagen av Kalla av svenskorna.

Tycker att det blir fel att skriva att hon är topp 50 i världen och topp 10 i Sverige när hon under många år har visat att han har varit kanske top 10-15 i världen och antaligen topp 2 i Sverige på distans.

Läste föresten nu att EH hade kommit med hård kritik av bland annat Johan Olsson och Haag förra året och då sank hon ännu mer i respekt i mina ögon. Verkar ju mest som att hon gillar att klaga på hur folk tränar trots att de har haft mycket bättre resultat än hon själv haft..

edit:
När hon skriver fölgande:
"Sen till Johan Olsson. Jag är sedan flera år tillbaka hjärtinnerligt trött på honom och hans fundamentala likgiltighet för att leverera. Han tränar som en galning – men till vilken nytta, när han aldrig tävlar."

Så är det väl inte så konstigt att hon inte kan hålla reda på arslen, underliv, hjärtan och knän och skriva logiska och vettiga saker.

"likgiltighet för att leverera" ja, att hålla sig borta i månader från familjen innan mästerskap är ett tecken på just det.
"men till vilken nytta, när han aldrig tävlar." han tävlar ju iallafall tillräkligt för att ta VM och OS guld och det är ju möjligt att det är hans mål?

Johan Olsson är väl en åkare som trots problem med sjukdom och skador har klarat att uppnå väldigt bra resultat. Jag ser inte helt varför man ska kritisera han för hur han lägger up sin sesong. Ett vanligt upplägg hade nog inte resulterat i några bra resultat alls.

edit: Det var föresten en som skrev fölgande i kommentarerna:
"Äntligen skriver jag, Höglund har så rätt, men ett tillägg, Charlotte Kalla, vad har hon presterat det senaste året ? Sluta med socialbidragen till de som har miljoner i sponsring !"

Ja, de borde verkligen droppat Kalla föra året. Ingen kunde väl tro att hon skulle få till något bra resultat.

Senast ändrad:
Som H var inne på redan igår, vi kan släppa det här med vem som är bra resp dålig skidåkare och vad EH menat eller inte.
Det relevanta är väl att scf ännu en gång lyckades åstadkomma en soppa; nämligen att centrala valberedningen lägger ett förslag som blir totalt nedröstat på årsmötet. I "normala" organisationer skulle det beskrivas som en kupp. Ett tecken på att scf centralt har svagt stöd ute i landet?

Jag tycker att vi kan diskutera vad vi vill som är någorlunda nära trådens ämne. Trådens ämne handlar ju faktiskt om vad hon skriver på sin blogg.

Hur ofta valberedningens förslag går igjenom vet jag inte men valberedningen är ju bara en liten grupp som inte kan prata med alla så att det kommer andra kandidater som vinner valet ser jag inte helt problemet med. Valet borde ju faktiskt inte vara bestämt bakom kulliserna i förväg.

Vad skulle föresten EH gjort i saken med Rissveds med tanke på vad hon skrivit om några skidåkare? Om hon skulle behandlat henne på samma sett som hon velat behandla några skidåkare så hade hon väl sparkat ut henne från landslaget långt innan POC historian kom fram?

görveln sa:
Jag tycker att vi kan diskutera vad vi vill som är någorlunda nära trådens ämne. Trådens ämne handlar ju faktiskt om vad hon skriver på sin blogg.

Hur ofta valberedningens förslag går igjenom vet jag inte men valberedningen är ju bara en liten grupp som inte kan prata med alla så att det kommer andra kandidater som vinner valet ser jag inte helt problemet med. Valet borde ju faktiskt inte vara bestämt bakom kulliserna i förväg.
Syftet med en valberedning är just att de ska prata med kanske inte alla, men många, för att få fram ett så väl förankrat förslag som möjligt. Här har ju det uppenbarligen inte fungerat.

görveln sa:
Vad skulle föresten EH gjort i saken med Rissveds med tanke på vad hon skrivit om några skidåkare? Om hon skulle behandlat henne på samma sett som hon velat behandla några skidåkare så hade hon väl sparkat ut henne från landslaget långt innan POC historian kom fram?
?

Hon är irriterad på en del åkare för att de tävlar för lite
https://elisabethoglund.se/blogg/va...dslaget-ned-anna-haag-till-och-johan-ohlsson/

Trots Olssons alla medaljer så var ju inte ens han en stor tillgång för landslaget enligt henne.

Rissveds har ju nestan inte alls tävlat de senaste åren och borde väl fått samma behandling. Vad som ligger bakom att någon inte tävlar verkar ju inte vara relevant med tanke på skidåkare så varför skulle det vara det för en cyklist?

görveln sa:
Sixten Fors sa:
Jag tycker att Haag är en grym idrottsperson och skitsnabb på skidor, inte bäst i världen men kanske topp 50, och topp 10 i Sverige.

Nu är jag inte expert på Haag och har ingen direkt åsikt om vilka distanser hon skulle åkt i år men jag tittade igjenom gamla vm resultat för att se hur de svenska damerna brukar plassera sig. Den sämsta brukade vara runt 25 så 32 är inte så bra jämfört med det heller men jag såg också att Anna Haag har en hel del plasseringar mellan 5 och 15 och har varit sveriges i genomsnitt andra bästa åkare. På OS 2010 var hon också i toppen med medaljer. På vm förra året kom hon 5, 18 och 9 individuellt och blev enstast slagen av Kalla av svenskorna.

Tycker att det blir fel att skriva att hon är topp 50 i världen och topp 10 i Sverige när hon under många år har visat att han har varit kanske top 10-15 i världen och antaligen topp 2 i Sverige på distans.
Ok då, topp 22 i världen och topp 4 i Sverige baserat på resultat i WC senaste 10 åren.

Bilagor

• haag.png
    haag.png
    3.6 KB · Besök: 63
ooms sa:
görveln sa:

Syftet med en valberedning är just att de ska prata med kanske inte alla, men många, för att få fram ett så väl förankrat förslag som möjligt. Här har ju det uppenbarligen inte fungerat.

Ok, jag har ingen erfaring med valberedningar till stora organisationer men jag anser inte att det att valberedningens förslag inte går igenom som sak som att det inte fungerat. Man kan ju också komma i situationer där det är uppenbart att en del av välgarmassan vill ha en kanditat och en annan del en anna kandidat.

I detta fallet kan ju också det hon skrev om förbundet medfört att några endrat uppfattning om henne.

Sixten Fors sa:
görveln sa:
Sixten Fors sa:

Ok då, topp 22 i världen och topp 4 i Sverige baserat på resultat i WC senaste 10 åren.

Det finns ju andra kriterier än WC. Hur skulle Johan Olsson göra på en sådan lista?

edit: undrar föresten vilka svenskor förutom Kalla som skulle få ett lägre tal än 4 på en sådan lista? Finns det någon?

Senast ändrad:
Förbundet borde ha lyssnat på EH och kastat ut honom från landslaget för länge sedan. Såna medelmåttor kan man ju inte satsa på.

Jag håller inte med EH i sin kritik att JO borde kastas ut från landslaget. Jag tycker att det är ok att atleter själva får bestämma när och var de tävlar. Förbundet är till för atleten och inte tvärt om. Rimligt är dock att ekonomiskt stöd utgår från satsningens omfattning och uppnådda resultat. Om Johan väljer att jobba deltid för halva lönen är det väl ok?

Sixten Fors sa:
Rimligt är dock att ekonomiskt stöd utgår från satsningens omfattning och uppnådda resultat. Om Johan väljer att jobba deltid för halva lönen är det väl ok?

På vilket sätt skulle detta varit relevant med den svenska åkaren med bäst resultater i mästerskap de senaste åren? Johan hade ju sitt eget upplägg ett tag men det var ju knappast prat om någon form av halvtid.

Sixten Fors sa:
görveln sa:
Sixten Fors sa:

Räkna från 2014-2015 och framåt så blir det intressantare. Ingen har ifrågasatt AHs kapacitet och plats i stafettlaget fram tills dess, det är åren därefter som uttagningarna till stafettlaget kritiserats.

ooms sa:
görveln sa:
I detta fallet kan ju också det hon skrev om förbundet medfört att några endrat uppfattning om henne.
Bingo! Det är precis det hon skriver i sitt blogginlägg! Hon satte fingret på konstigheter i scf, och det uppskattades inte.

Nu skrev jag några och det hon sa i DN där hon satte fingret på konstigheter i SCF var säkert inte en fördel.

Det verjar ju dock vara så att de som jobbade för en annan kandidat, kandidaten som tillslut vann, började med det långt innan det hon sa om SCF publiserades i DN och att det bland annat gjorde det på grund av det hon skrivit på sin blogg, och det handlade inte om scf.

Det hon skriver i sitt blogginlägg verkar faktiskt inte vara sanningen men det är möjligt att det med SCF påverkade utfallet.

Innan vi fortsätter diskussionen om AH:s deltagande i stafetten, kan vi, oavsett vad vi tycker i frågan, enas om att landslagsledningen hade ett mycket sämre beslutsunderlag än vad experter på random forum har?

görveln sa:
Sixten Fors sa:
Rimligt är dock att ekonomiskt stöd utgår från satsningens omfattning och uppnådda resultat. Om Johan väljer att jobba deltid för halva lönen är det väl ok?
På vilket sätt skulle detta varit relevant med den svenska åkaren med bäst resultater i mästerskap de senaste åren? Johan hade ju sitt eget upplägg ett tag men det var ju knappast prat om någon form av halvtid.
Vet inte om jag förstår frågan eller påståendet eller vad det nu var. Har ingen aning om Johans ersättning vs. andra atleter eller hur den räknas ut. Men om man bara dyker upp på 5 av 25 tävlingar under en säsong så är det rimligt att ersättningen blir lägre då sponsorerna som betalar lönen inte får samma exponering / TV-tid. Troligtvis är det någon som redan räknat på det.

Earlslick sa:
ooms sa:
görveln sa:
Bingo! Det är precis det hon skriver i sitt blogginlägg! Hon satte fingret på konstigheter i scf, och det uppskattades inte.

Eller så insågs det vilken stolle de hade nominerat.
Pick your choice.

Öh? Det har ju klart framgått att Gary när han drog igång arbetet med ett alternativt namn visste att EH skulle komma att kritisera SCF. Så rädda för kritik är gubbarna i SCF att de redan innan någon kritiserar gör allt för att mörka.

Och detta har då drabbat denna sköra bloggerska som ständigt misstolkas. Hon står ensam upp i stormen och vågar säga sanningen, den sanning som alla andra tänker. Det här är ju rena Nordkorea!

Sixten Fors sa:
görveln sa:
Sixten Fors sa:
Vet inte om jag förstår frågan eller påståendet eller vad det nu var. Har ingen aning om Johans ersättning vs. andra atleter eller hur den räknas ut. Men om man bara dyker upp på 5 av 25 tävlingar under en säsong så är det rimligt att ersättningen blir lägre då sponsorerna som betalar lönen inte får samma exponering / TV-tid. Troligtvis är det någon som redan räknat på det.

Jag tror att sponsorna anser att exponeringen av en vinnare i mästerskap är viktigare än exponeringen under resten av sesongen.

Jag tror att sponsorna gillar en vinnare som Olsson trots att han inte var med så mycket resten av sesongen.

EH har nu kört ett eget hänsynslösa mediedrev mot Anna Haag i 14 månader.

Idag skriver EH på sin blogg...
"
Arbetargrabben från Hägersten, Benny Fredriksson, en mycket sökande och känslig person, valde att ta sitt liv efter det fasansfulla mediedrev som den 7 december i fjol tvingade honom att avgå från sin tjänst som VD för Kulturhuset Stadsteatern. Fredriksson knäcktes totalt av det hänsynslösa mediedrevet och återhämtade sig aldrig efter detta.
"

Tillbaka
Topp