Elisabeth Höglund - Svar på tal.

Har för mig den där Höglund har sysslat med aggressiv helmetsplaining, om nu minnet servar mig rätt. Good riddance. Anledning nog om inte annat räckte.

26er sa:
Har för mig den där Höglund har sysslat med aggressiv helmetsplaining, om nu minnet servar mig rätt. Good riddance. Anledning nog om inte annat räckte.

https://elisabethoglund.se/blogg/komplett_vansinne_att_inte_bara_cykelhjalm/

Jag har av någon anledning läst lite på hennes blogg. Kolla fakta verkar inte vara något som hon är intresserad av iallafall.

"Tidningen hävdar också att ju fler personer som cyklar, desto säkrare blir det att cykla. En häpnadsväckande logik. Ju fler som cyklar borde väl öka risken för olyckor med cyklister inblandade, inte tvärtom."

Varför läsa lite om ämnet i stället för att använda sin egen logik?

Jag hade missat hennes uttal om hjälmtvång och olycksfrekvensen.

Nu, mer än tidigare känner jag att vi "dodged a bullet" vid förbundsmötet.

Får inte ihop historien angående hemma EM i Huskvarna?

SCF visste inte hur många Svenskar som skulle cykla?
Så man tog med för lite kläder. Däremot tog man med nya kontrakt som alla skulle skriva på om de skulle få vara med?

Varför tar man med fler kontrakt än antalet cyklister / byxor som man tror ska vara med?

Sen att SCF skulle få kännedom 1år senare att de tävlande fick dela kläder?
Var in SCF på plats under ett hemma EM?
Om inte vem var det som krävde att kontrakten skulle skrivas på?

Gratulerar till medborgarskapet!

Senast ändrad:
janolle sa:
Vilken förening vill ha en 74årig med i styrelsen??

En person som min far träffade några gånger satt med i en föreningsstyrelse tills han fyllt 75, rentav som ordförande. Ingen idrottsförening dock, utan Handelshögskoleföreningen. Karln satt dessutom som styrelseordförande i flera stiftelser till sin död vid 88 års ålder. Inte dåligt av en andra generationens invandrare.

PRO.png

RockyM sa:
Däremot tog man med nya kontrakt som alla skulle skriva på om de skulle få vara med?
Varför tar man med fler kontrakt än antalet cyklister / byxor som man tror ska vara med?

Elementärt, min käre Watson. Man faxade kontrakten till sekretariatet på tävlingen.

RockyM sa:

Så man tog med för lite kläder. Däremot tog man med nya kontrakt som alla skulle skriva på om de skulle få vara med?

Jag tror det tråkiga felberäkningen låg i tid för beställningen. Då man kom på var det för nära inpå att få leverans i tid. Men klart man visste hur många skulle dit sedan.
Det var förklaringen jag fick i augusti 2017. Jag var där och träffade några av de drabbade. Ingen sade något. Så det förblev en hemlighet. Det låg på mitt bord som Verksamhetsrevisor det året. Man ska rapportera och följer upp saker som går fel. Men får man inte kännedom så vad kan man göra? Man kan skriva avvikelserapport om man får veta. Största anledningen är att man ska ha påminnelser inför framtiden. Som jag skrev hade någon en hjärnsläpp. Men som sagt inget att göra. Tråkigt att det blev så. Men då det inte kom fram under verksamhetsåret mars 16 - mars 17 saknar man möjligheten att lämna en markering i årsrapporten.

GarryJones sa:
RockyM sa:

Jag tror det tråkiga felberäkningen låg i tid för beställningen. Då man kom på var det för nära inpå att få leverans i tid. Men klart man visste hur många skulle dit sedan.
Det var förklaringen jag fick i augusti 2017. Jag var där och träffade några av de drabbade. Ingen sade något. Så det förblev en hemlighet. Det låg på mitt bord som Verksamhetsrevisor det året. Man ska rapportera och följer upp saker som går fel. Men får man inte kännedom så vad kan man göra? Man kan skriva avvikelserapport om man får veta. Största anledningen är att man ska ha påminnelser inför framtiden. Som jag skrev hade någon en hjärnsläpp. Men som sagt inget att göra. Tråkigt att det blev så. Men då det inte kom fram under verksamhetsåret mars 16 - mars 17 saknar man möjligheten att lämna en markering i årsrapporten.
Ok, då vet vi. Den viktiga PROCESSEN följdes inte. Så då är det "inget att göra. Tråkigt att det blev så.".
Och som jag förstår det skyller du på att ingen av cyklisterna ("de drabbade") sade nåt då. Men är det cyklisterna som ansvarar för kläderna? Nån på förbundet måste ju ha ansvarat för beställningen och leveransen, och måste ju för h-e ha insett allra senast när kläderna lämnades ut att nåt var fel. Varför rapporterade inte denna person felet, varför ska det ligga på cyklisterna att "skvallra"? Cyklisterna utgick antagligen fr att ansvarig naturligtvis rapporterar detta.
Det måste ju gå att identifiera denna "nån som fick hjärnsläpp" och dessutom underlät att rapportera sitt allvarliga misstag, och vidta åtgärder så att detta inte upprepas, trots att det råkade gå över ett år. Har detta gjorts, eller lallar man vidare eftersom personen i fråga lyckades hålla sitt misstag hemligt?

Senast ändrad:
ooms sa:
GarryJones sa:
RockyM sa:

Ok, då vet vi. Den viktiga PROCESSEN följdes inte. Så då är det "inget att göra. Tråkigt att det blev så.".
Och som jag förstår det skyller du på att ingen av cyklisterna ("de drabbade") sade nåt då. Men är det cyklisterna som ansvarar för kläderna? Nån på förbundet måste ju ha ansvarat för beställningen och leveransen, och måste ju för h-e ha insett allra senast när kläderna lämnades ut att nåt var fel. Varför rapporterade inte denna person felet, varför ska det ligga på cyklisterna att "skvallra"? Cyklisterna utgick antagligen fr att ansvarig naturligtvis rapporterar detta.
Det måste ju gå att identifiera denna "nån som fick hjärnsläpp" och dessutom underlät att rapportera sitt allvarliga misstag, och vidta åtgärder så att detta inte upprepas, trots att det råkade gå över ett år. Har detta gjorts, eller lallar man vidare eftersom personen i fråga lyckades hålla sitt misstag hemligt?

Bra! Äntligen någon som gräver i det här. Den här skandalen och mörkläggningen av det hela får UCI att framstå som rena korgossar.

GarryJones sa:
Poc avtalet är värde 3 - 5 miljoner om året. Med 16 landslag gäller det kläder och skyddsutrustning för 107 cyklister. Tänk själv.

Får de ens kläder och hjälmarna? Tycker inte att det har verkat som det. 30-50 tusen om året per cyklist tycker jag låter dyrt. Hur många byxor, tröjor, hjämlar och glasögon får en cyklist?

Kan du hitta en sponsor som är beredd att ge kläder, glasögon och hjälm till 107 cyklister utan att förväntar sig att deras kläder, glasögon och hjälmar ska användas under ett VM?

Ett problem är ju fortfarande att det inte är nödvändigt att inkludera glasögon och hjälm i avtalet.

me.I.am sa:
ooms sa:
GarryJones sa:
RockyM sa:

Bra! Äntligen någon som gräver i det här. Den här skandalen och mörkläggningen av det hela får UCI att framstå som rena korgossar.

Ja det här kräver en oberoende granskning. Vilka hade resurserna att genomföra denna mörkläggning. Jag kräver en statlig kommission.

Angående POC.

Då felen kom fram hade de ansvariga slutat på förbundet. Styrelsen och kansli var införstådda. Det var urvärlden. Och man bedömde att det var utagerat. Klart borde detta ha kommit fram från någon och någon form av rapport kunde ha skrivits. Nu kräver ni svar och jag försöker bara säga hur det låg till. Nu var det cyklister som 'skvallrade' 15 månader efter tävlingen. Det är alltid bättre att ta upp saker då de är aktuella.

Som jag skrev i mitt svar på pinkbike som jag klistrade in gällde det 107 cyklister. Det fanns på ett enda företag som var beredd att sponsra samtliga med KLÄDER. Och det var POC. Poc lever främst på hjälmar. Klart man ville ge bort kläder till 107 cyklister så att de ska tävla i POC hjälmar. Vilken sponsor som helst måste ställa sig frågan "What's in it for me?". Poc är varken en välgörenhetsorganisation eller en bidragsgivare. Det är ett vinstdrivande aktiebolag. Och det värde POC kan få är hjälmanvändningsexponering på stora mästarskap som ger TV tid och bilder i media/sociala media. Missa inte heller att förbunden äger rätten till hjälmar då de skickar och betalar sina cyklister och stab till EM och VM.

Detta sagt förstådd jag att några cyklister skulle komma i kläm. Jag försökte som ombud på årsmöte att riva avtalet. Ingen annan (+ 100 personer på årsmöte) hade ett problelm med avtalet. Så jag rekomenderade att man bjöd in poc och teamen till ett möte i mars 2017. Jag ville undvika ett mediebråk i augusti. Jag ville att cyklisterna skulle få ett besked så man kunde planera säsongen. Jag blev anklagade att jag inte accepterade demokrariska beslut. En anställd som har nu slutat skrek åt mig. Förbundet blockerade mitt telefonnummer och emailadress. Och så uppstådd mediabråket i somras i alla fall. Och sedan kom det fram att det fanns en lösning och poc gav sig. I augusti. Synd att ingen lyssnade på mig. Man hade kunna få samma besked i mars. Och egentligen borde jag vara glad att de bästa svenskar stanna hemma för då har Team GB en bättre chans till medalj. Ganska märkligt att det enda som kämpade på förbundsmöte för de svenska cyklister var en icke-svensk.

Teamen är också skyldiga till detta. It takes two to tango. Teamen äger inte rättigheter under landslagsuppdrag. Hade teamen sagt ok hade cyklisterna kunde ha varit med. Cyklisterna hade kunna planera sin säsong på ett bättre sätt. Och tävlat i poc hjälmen under mästerskapen. Men dagen efter loppet hade teamen kunde klä eventuella mefaljörer i sina kläder och hjälmar. Man hade kunna skicka ut bilden av sin cyklist med medaljen runt halsen. Och borde inte teamens sponsorer vija ha guldmedaljörer i sin team kommande säsong?

Nu är det löst. Två år för sent. Jag tror alla (förutom cyklisterna) inblandade har varit för prestigefulla. Man har varit konflikträdd och skjutit problemet ifrån sig. De aktiva kom i kläm som brickor i spelet. Det finns inga vinnare här.

Hur gör man i andra idrotter? Fotbollsförbundet äger skor under VM. Men de släpper det på annonslicens och de individerna få välja vad de vill. Tillverkarna måste betala stora avgifter till förbundet.

Och tvisten kan komma tillbaka. Under ett OS får SOK sälja cykelhjälmsrätten till vem man vill. Teamen och SCF får inte bestämma. SOK valde bort möjligheten 2016. Hur gör de 2020? 2024? Vem vet?

PS
Siffran om värdet 3-5 MSEK per år kom från nuvarande ansvarig på förbundet igår.

Kan du svara på vad som faktiskt gäller angående avtalet? Får de låna kläder och utrustning under mästerskap eller får de behålla något själva?

Jag är intressad för att värdet på sponsringen borde faktiskt bero på vad cyklister och förbund tjänar på avtalet i första hand och vad det faktiskt kostar POC i andra hand.

Att låna lite utrustning under ett mästerkap kan inte vara värt 30-50 tusen för cyklist eller förbund, de kunde lika gärna köpt in några sätt trimtex kläder och rullera dem runt på alla landslag (eller köpt dem till varje cyklist för mindre pengar än 30-50 tusen). Resten av utrustningen har de ju redan själva.

Det kan inte heller kosta så mycket för poc att låna ut utrustning då de tex kan låna ut den igjen eller sälga den till någon annan.

Så vad är det som gäller? Är det någon som får behålla utrustningen, får de låna den under sesongen eller är det som det verkar ett avtale om lån av utrustning under 1-2 ritt om året?

Asså jag visste det. Hela den här grejen med hjälmtvång för proffs som infördes efter att den där dåren Kivilev rammade refugen är inget annat än industrins våldtäkt på cykelkulturen med UCIs goda minne då (precis som i fallet med skivbromsar). Hur mkt fick UCI under bordet från hjälmtillverkarna egentligen? And BTW, fuck POC. Fulare skit finns fan inte.

Måste ju inte vara en klädsponsor som sponsrar med kläder heller. Om nån annan sponsor går in med pengar kan man ju köpa neutrala kläder istället.

H. sa:
Måste ju inte vara en klädsponsor som sponsrar med kläder heller. Om nån annan sponsor går in med pengar kan man ju köpa neutrala kläder istället.

Ja, varför tog man inte in en annan sponsor. Helst en som betalar mycket mer, kontant, ingen barter. Samma fråga ställer jag mej om fotbollsklubben jag hejar på. Varför tar de inte in sponsorer som betalar mer.

mikaeljc sa:
H. sa:

Ja, varför tog man inte in en annan sponsor. Helst en som betalar mycket mer, kontant, ingen barter. Samma fråga ställer jag mej om fotbollsklubben jag hejar på. Varför tar de inte in sponsorer som betalar mer.

Jag syftade mest på Garys kommentar där det lät som att "Poc var den enda klädleverantören som ville sponsra".

Nu börjar det klarna Mr Jones.

Nu är det bara de 3-5 miljonerna som ska redovisas.

Finns det namn på de 107 cyklisterna som har fått en egen dräkt av poc?

Har för mig att poc tar 3400kr för byxor typ 1000kr mer än Rapha & Assos värsta..

priser från poc.

2900kr hjälm
3400kr bibs
1800kr tröja
2200kr långärmad
2600kr glasögon

ca 13 000kr

RockyM sa:
Nu börjar det klarna Mr Jones.

Nu är det bara de 3-5 miljonerna som ska redovisas.

Finns det namn på de 107 cyklisterna som har fått en egen dräkt av poc?

Har för mig att poc tar 3400kr för byxor typ 1000kr mer än Rapha & Assos värsta..

priser från poc.

2900kr hjälm
3400kr bibs
1800kr tröja
2200kr långärmad
2600kr glasögon

ca 13 000kr

Tänk om det var räknat på dubbla uppsättningar, eller kanske 4 par glasögon.

Lite trollvarning återigen.

iof men varför skulle de då dela?

Borde vara dumt att sponsra med 4 par glasögon tll någon som cyklar med ett annat märke, tycker du inte det dick?

Uppgiften om 3-5 msek har ni här från tidigare i veckan från "Vi som älskar landsvägscykling" på Facebook. Han har nu semester t o m 9 april.

Jag tycker jag har förklarat mer än de flesta. Jag tror man räknar in en del produktionskostnader osv då man har anpassat en del skyddsutrustning efter individer.

Det fanns även ersättning i kontant till SCF för medaljer. Minns jag rätt var det 150 000 för guld, 100 000 för silver och 50 000 för brons. Jag kan ha fel om beloppen.

Ni som skriver om andra sponsorer och kläder. Det växer inte sponsorer på träd. De flesta landslag som behöver kläder har inte mycket exponering.

Man har elit, ibland u23 och / eller junior i dam- och herrklass i Trial, MTB, LVG, Bana, Para, BMX och Cyclo-Cross. Ingen lätt uppgift att skaffa kläder till samtliga då man tävlar så sällan i landslagen under en säsong.

I vissa förbund, skidor, fotboll, hockey har man enormt mycket TV tid i förbundskläder. Största intresse inom många idrotter inklusiva nämnda fotboll, skidor och hockey är just under landslagsupprag i VM.

En klädsponsor inom dessa idrotter får mycket tillbaka. (Vi tar bort OS då SOK äger alla rättigheter ändå). Största intresse inom cykling är Tour de France och Girot. Och där tävlar man inte i landslaget.

Och med allt skit som skrevs här ibland om SCF är det ingen lätt uppgift att jobba med sponsring hos SCF Jag har haft mina synpunkter om SCF. Men jag har valt att ta en aktiv roll. Vi har ett förbund och vi kan alla påverka på olika sätt om vi vill. Alldeles för lätt att sitta på läktarbänken och kritisiera. Helt okej att ni gör det men en del av er energi hade kunna bidra inom förbundets grengrupper och satsningar.

Sedan Klang blev ordförande och Leif blev GS känner jag nya vindar som blåsar. Jag tror på svensk cykels framtid, inom och utanför förbundet.

Fredens!

Här har ni källan. Ställ era follow up questions direkt till honom. anders.bromee@scf.se

Screenshot_20180320-194022.png

Du tror inte det ligger i AB:s intresse att överdriva värdet av det "fina" avtal han gjorde med sina gamla polare, och som inneburit så enormt mycket badwill för SCF? Har det gjorts nån studie eller åtminstone uppskattning av hur mycket denna badwill kostat (och kostar samt fortsätter kosta iom att potentiella framtida sponsorer nog drar sig för att ge sig i lag med SCF efter detta debacle)? Kanske ett uppslag för ett exjobb för nån marknadsföringsstudent?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp