Elite wheels på crux 5 sport

Relevant fråga! Initialt tänkte jag deras billigaste hjul, fast om någon/några har bestämda åsikter om att det är värt att gå upp så kan jag lägga upp till 10.
handen på hjärtat så är jag redan supernöjd med cykeln och hur den känns, men tycker det är otroligt snyggt med lite högre hjul. Så det är väl en lika stor anledning till att köpa nya, såväl som att det ska gå lite fortare :)

Om det även går att få på däck som gör den mer åt landsvägshållet på hjulen, så är det en bonus! den risken är större än att jag kommer köpa större däck

Senast ändrad:
Relevant fråga! Initialt tänkte jag deras billigaste hjul, fast om någon/några har bestämda åsikter om att det är värt att gå upp så kan jag lägga upp till 10.
handen på hjärtat så är jag redan supernöjd med cykeln och hur den känns, men tycker det är otroligt snyggt med lite högre hjul. Så det är väl en lika stor anledning till att köpa nya, såväl som att det ska gå lite fortare :)

Om det även går att få på däck som gör den mer åt landsvägshållet på hjulen, så är det en bonus! den risken är större än att jag kommer köpa större däck
Tror du att du kommer att vilja gå ner på 28-32 mm i bredd på däcken eller kommer du att hålla dig på 35-42 mm även om det är landsvägsdäck?

Jag tror jag vill gå ner till smalare däck, men jag är också väldigt mycket nybörjare inom den mer "seriösa" delen av cykling. Det känns dock inte orimligt att jag köper ett extra par hjul i framtiden, för att slippa ta av/på (det känns väldigt jobbigt). Jag har pendlat ca 12km enkel väg till jobbet i många år och älskar att cykla, men jag är inte speciellt kunnig :)

Jag hade nog satsat på en av dem nyare gravelmodellerna med 28 mm innerbredd. SLR 2.0 ser mest prisvärd ut skulle jag säga.
Med dem så kan du ju ändå köra 35or, 32 blir nog lite konstigt när ytterbredd är 37 även om det funkar med innerbredden.

Jag antar att vi pratar Elitewheels från Aliexpress förövrigt

Jag hade nog satsat på en av dem nyare gravelmodellerna med 28 mm innerbredd. SLR 2.0 ser mest prisvärd ut skulle jag säga.
Med dem så kan du ju ändå köra 35or, 32 blir nog lite konstigt när ytterbredd är 37 även om det funkar med innerbredden.

Jag antar att vi pratar Elitewheels från Aliexpress förövrigt
Ditt antagande är korrekt!
Så om jag köper 50x28 så står 50 för höjden på fälgen, och gör den mer aero men blir även mer påverkad av sidovind? Och de skulle funka för pathfinder-däcken som kommer med cykeln?

Ditt antagande är korrekt!
Så om jag köper 50x28 så står 50 för höjden på fälgen, och gör den mer aero men blir även mer påverkad av sidovind? Och de skulle funka för pathfinder-däcken som kommer med cykeln?
Gravelhjulen kommer bara i antingen 35 eller 45 mm höjd. Båda med innerbredd på 28 mm men ytter på 36 respektive 37 mm.
Du kanske hamnade på sidan fför landsvägshjulen.

Det var dessa jag menade:

Högre hjul är generellt sett mer aerodynamiska men det har många faktorer som gör att högre inte alltid är bättre. Det är ju bara att kolla TdF där vissa lag kör såpass grunda hjul som ~40 mm.
Högre blir känsligare för sidovind, ja. Men det vänjer man sig vid ganska fort.

Dem jag länkar till hade funkat super med dina pathfinders. Det enda att ha i åtanke är att du inte vill köra smalare än 35 mm på dem om du någon gång vill byta till landsvägsdäck.
Vill du ha smalare så är det ju bättre att gå på en modell med 23 mm innerbredd. Funkar inte lika optimalt med graveldäcken men kommer att bli utmärkt med 28-30 mm däck med en jämn och fin övergång (mer aero).
ex: https://www.aliexpress.com/item/1005008334221628.html

Kanske en dum fråga, men jag kör absolut oftast asfalt, säg 90/10, och om det är grus är det oftast fin grusväg. Hur skulle det bli ifall jag köpte landsvägsfälgar med 45mm pathfinderdäck? Som att kyssa sin syster eller skulle det kunna funka? Samtidigt uppskattar jag väldigt mycket hur cykeln är idag, att man kan åka över ojämnt underlag utan att skaka sönder

Kanske en dum fråga, men jag kör absolut oftast asfalt, säg 90/10, och om det är grus är det oftast fin grusväg. Hur skulle det bli ifall jag köpte landsvägsfälgar med 45mm pathfinderdäck?
Varför behålla 520g-däcken om du ändå lägger så många tusenlappar på hjulen?
Även om DT Swiss G500 med 24-ekrar inte är de bästa hjulen är jag övertygad om att du får en större märkbar skillnad till lägre kostnad om du åtminstone börjar med att byta däcken. Jag skulle inte byta till mkt mindre än ~35mm, med tex ~28mm däck kan skillnaden mot 45mm däcken upplevas negativt.
Men det finns en del riktigt bra och lätta 35mm däck, kolla tex René Herse Bon Jon Pass 35mm
De kanske kan verka löjligt dyra, men väldigt mkt billigare jmf med nya hjul och ~200g lättare/däck jmf med 45mm Pathfinder

<REDIGERAT>
Ett alternativ kan kanske de nya för året vara:
Conti GP 5000 S TR 35mm

eller de billigare och bredare(38mm) men kanske onödigt tunga

Senast ändrad:
Jag tänkte köpa nya däck till våren :) Ska erkänna att jag också är en ytlig jäkel och tycker det ser bra mycket snyggare med högre fälgar. Ska spara tipsen om däck dock!

Gravelhjulen kommer bara i antingen 35 eller 45 mm höjd. Båda med innerbredd på 28 mm men ytter på 36 respektive 37 mm.
Du kanske hamnade på sidan fför landsvägshjulen.

Det var dessa jag menade:

Högre hjul är generellt sett mer aerodynamiska men det har många faktorer som gör att högre inte alltid är bättre. Det är ju bara att kolla TdF där vissa lag kör såpass grunda hjul som ~40 mm.
Högre blir känsligare för sidovind, ja. Men det vänjer man sig vid ganska fort.

Dem jag länkar till hade funkat super med dina pathfinders. Det enda att ha i åtanke är att du inte vill köra smalare än 35 mm på dem om du någon gång vill byta till landsvägsdäck.
Vill du ha smalare så är det ju bättre att gå på en modell med 23 mm innerbredd. Funkar inte lika optimalt med graveldäcken men kommer att bli utmärkt med 28-30 mm däck med en jämn och fin övergång (mer aero).
ex: https://www.aliexpress.com/item/1005008334221628.html
Vad tänker du spontant om Drive SL 48D CS för mig? Nu är det ju dyrare än vad jag sa från början, men kanske är värt det? Om jag förstått rätt är de mer all-road än gravel, men det är väl lite så jag åker också

Tillbaka
Topp