fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vad menar ni med husmanskost egentligen? Är
> det makaroner och köttbullar?
Allvarligt Fredrik? Jag trodde du gjort ett medvetet val, fast det kan såklart ha flera anledningar än kosthållning. Makaroner???
Jag är inte och kommer inte bli någon nutrition eller historieexpert. Jag kan tyvärr bara relatera till det jag känner till genom min omgivning.
Jag har fiskarsläkt på båda sidor i min släkt. Dels Stockholms skärgård, som du känner till fredrik, och dels södra Gotland.
Där har man traditionellt sett ätit mycket fet fisk, en del potatis men framför allt rotsaker. Kål av alla de slag samt egenodalde rotsaker. När man åt djur så tog man vara på ALLT det åts en hel del inälvsmat vilket även jag är uppvuxen med. Vad sägs om, stuvad njure, stekt kalvlever och kalvtunga? Man åt även del av körtlar som kalvbräss.
Det man åt i Sverige förr var nog bätrre än många av oss riktigt tar till oss. Det handlade mycket om att bevara mat till vinterhalvåret genom rökning, gravning, inläggning, syrning samt saltning.
Salt sill höll nog många vid liv i torp och stuga.
Syrad kål samt rotsaker, fisk mm är rikt på fiber, näring bla spårämnen mm. fet fisk innehåller en hel del bra fettsyror som är viktigt för hjärnan osv.
Jag minns bla att vi åt Skrak när jag var liten. De sjöfåglar (oftast dykfåglar) som fastnade i näten av misstag togs till vara. Den fick ligga i ett mjölk (eller gräddbad?) ett halvt dygn innan tillagning för att ta bort transmaken.
Som kuriosa kan jag nämna att runt 1900 så startade en släktnig en konservfabrik för inkokt strömming som blev en tillfällig säljsuccé.
Många dog nog snarare av brist på mat och sjukdomar än direkt dålig mat. det blev ju massutvandring till Nordamerika bla tack vare svält.
Utöver det så är det väl Nils-Emil, Wretman mfl av det gamla gardet som bevarar och "förnyar" husmankosten.
Personligen så köper jag i princip aldrig halvfabrikat. Att röra ihop en köttbullesmet på 5 minuter känns som "en uppoffring" jag är beredd att göra. Speciellt med familj. Det är godare och jag köper oftast ekologiskt för att åtminstone försöka få lite kontroll på vad jag stoppar i de små.
Pasta och Pizza blir det sällan däremot oftare rotsakspytt tex.
Sådant som jag lagat hemmavid i närtid: Lax i ugn med rotsaker och citronsås, Kålpudding, Laxpudding, Isterband (köpt färdiga) med dillstuvad potatis, Stekt strömming, fläsklägg med rotmos, Fläskschnitzel med råstekt potatis o kapris sardeller, falsk sjömansbiff mm alltid med sallad eller råkost till samtliga måltider.
Det är enkelt och roligt att laga mat från grunden!
Detta är min tolkning av husmanskost. Tyvärr har jag en svaghet för hemmalagad mat och äter stundom lite för mycket men det går att kontrollera :)