Eliten säger nej till kosttillskott

Jag har föresten också läst bla cellbiologi, dock inte slösat tid på att doktorera... Gör det mig till expert på näringslära också? :)

Vad är det som är så svårt? Skippa allt godis och käka husmanskost. Se till att hälften av tallriken är grönsaker. Svårare behöver det inte vara!?!

Tror ni att riktiga elitidrottare åker skidor,cyklar,springer fortare än nånsin utan nåt kosttillskott i kroppen??? titta bara på varenda hockey spelare som åker över till NHL, bara under sommaren har dem ökat i vikt mellan 5-10kg muskler vilket inte ens är möjligt. har ju knappast doktorerat i ämnet men man kan lägga på sig ungefär 2kg torra muskler per år. (rätta mig om nån vet mer) Jag tror däremot att en del elitidrottare ligger i framkant me sin dopping(inte alla) så att det går inte ens att testa dem för det... eller så har dem en hemlig talriks modell?? shit va jag vill ta del av den=))

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som är så svårt? Skippa allt godis
> och käka husmanskost. Se till att hälften av
> tallriken är grönsaker. Svårare behöver det
> inte vara!?!

Husmanskost där halva tallriken är grönsaker???

Hinner inte läsa hela tråden, kanske man redan svarat men jag frågar ändå: Vad är kosttillskott? Räknas energidrycker typ Vitargo, Enervit och likvärdiga som kosttillskott?

Jag kan nog säga att det går fasen så mycket lättare att cykla >5 mil om man får tanka lite energidryck då och då. Jag kan inte äta en massa gröt och baguetter när jag sitter på cykeln och bananer, nötter och liknande bottnar inte tillräckligt.

ttfh skrev:
> Tur att svenska elitidrottare enbart äter
> havregryn.

De måste dock passa sig för varianten med tillsatta fibrer. Man vet ju aldrig vad dessa fibrer kan innehålla.

Snuten skrev:
> Hinner inte läsa hela tråden, kanske man redan
> svarat men jag frågar ändå: Vad är
> kosttillskott? Räknas energidrycker typ Vitargo,
> Enervit och likvärdiga som kosttillskott?
>
> Jag kan nog säga att det går fasen så mycket
> lättare att cykla >5 mil om man får tanka lite
> energidryck då och då. Jag kan inte äta en
> massa gröt och baguetter när jag sitter på
> cykeln och bananer, nötter och liknande bottnar
> inte tillräckligt.

Ja det låter väl rimligt. Jag brukar dock köra träning upp till 20 mil på vatten enbart, det passar dock inte alla. Är det varmt ute behöver jag dock lite sälta för att kompensera vätskeförlusten.

Om alla "proteinshakes" och annat som ersätter/kompletterar vanligt krubb i vardagen är helt nödvändigt är dock i mina ögon mer tveksamt. Jag skippar allt sådant och håller mig till en balanserad kost med mycket fisk och grönt. Om man tittar på en del personers tallrikar så är det mycket kött och pasta/potatis. Det är nog bra att få med hela kostcirkeln. :)

Husmanskost är väl mat från den tiden då folk kroppsarbetade hela dagen och dog av skörbjugg. Verkar som en bra matstrategi för den moderna människan. Tänk på att man numera förväntas jobba till 75, då kan man inte dö i 50-årsåldern.

Man kan minska mängden på tallriken till en mängd som motsvarar om man skall köra hårt eller bara sitta på kontoret hela dagen. :)

fredrikw skrev:
> Husmanskost är väl mat från den tiden då folk
> kroppsarbetade hela dagen och dog av skörbjugg.
> Verkar som en bra matstrategi för den moderna
> människan. Tänk på att man numera förväntas
> jobba till 75, då kan man inte dö i
> 50-årsåldern.

Nä. http://lantmannen.com/sv/press--med...rdisk-mat-ar-riktigt-nyttig-for-oss-nordbor/.

Fredrik, du kan inte bara kasta ut dig sånt där utan att läsa på innan;)

Även om man kanske skall läsa lantmännens hyllningskör till sina produkter med en "nypa salt" så finns det en poäng där- Tex 100g vitkål täcker i princip C-vitaminbehovet... osv

cerberos skrev:
> Även om man kanske skall läsa lantmännens
> hyllningskör till sina produkter med en "nypa
> salt" så finns det en poäng där- Tex 100g
> vitkål täcker i princip C-vitaminbehovet... osv

Vet inte om du svarade mig, men det var inte Lantmännen som påstod det. Artikeln i fråga pekar på en studie där svensk husmanskost får viss upprättelse mot medelhavskosten:). Min poäng var iallafall att en svensk kost som den lagades förr innehåller ganska mycket grönsaker, framförallt av den lite tyngre varianten typ kål, som är riktigt nyttig. Dvs, en kålrot i vänster tröjficka nästa långrunda:)

Jag försökte hålla med :) Det är dock alltid lite lurt med vem som forskar för vem.... även om studien äe "oberoende" vet man inte vem som finansierar..... osv Idet här fallet är ju vderbörande på lantmännens lönelista tex :)

Det finns lite för många kostextremister. Jag föredrar en varierad husmanskost med vikt på fisk och grönt. Lax och strömming är bra råvaror som går att göra mycket bra med.

Det känns onödigt att lägg alla ägg i samma korg. När kostråden spretar som de gör nu förtiden så känns det säkrast att avvakta med att försöka optimera sin kost åt något extremt håll.

Edit klargjorde lite.....

Senast ändrad:
Men vad menar ni med husmanskost egentligen? Är det makaroner och köttbullar? Sverige är ett av de länder i världen som äter mest pasta. När jag hör ordet husmanskost är det en fiberfattig, salt- och fettrik kost jag tänker på, alltså den mat som man traditionellt åt i Sverige förr. Det är ju inte samma sak som att säga det man äter mest i Sverige, i så fall är det ju ett högst rörligt mål som förändras med tiden, och då kan man ju knappast uttala sig om dess nyttighet då det inte har en fast betydelse.

Det är just detta som är problemet när många på ett snusförnuftigt sätt säger att man ska äta balanserat, bra, husmanskost, varierat etc., det är ju uttryck som inte har något innehåll, eller rättare sagt har ett högst varierande innehåll beroende på vad man lägger in i ordet och vem som tolkar det.

fredrikw skrev:
> Men vad menar ni med husmanskost egentligen? Är
> det makaroner och köttbullar?

Allvarligt Fredrik? Jag trodde du gjort ett medvetet val, fast det kan såklart ha flera anledningar än kosthållning. Makaroner???

Jag är inte och kommer inte bli någon nutrition eller historieexpert. Jag kan tyvärr bara relatera till det jag känner till genom min omgivning.

Jag har fiskarsläkt på båda sidor i min släkt. Dels Stockholms skärgård, som du känner till fredrik, och dels södra Gotland.

Där har man traditionellt sett ätit mycket fet fisk, en del potatis men framför allt rotsaker. Kål av alla de slag samt egenodalde rotsaker. När man åt djur så tog man vara på ALLT det åts en hel del inälvsmat vilket även jag är uppvuxen med. Vad sägs om, stuvad njure, stekt kalvlever och kalvtunga? Man åt även del av körtlar som kalvbräss.

Det man åt i Sverige förr var nog bätrre än många av oss riktigt tar till oss. Det handlade mycket om att bevara mat till vinterhalvåret genom rökning, gravning, inläggning, syrning samt saltning.

Salt sill höll nog många vid liv i torp och stuga.

Syrad kål samt rotsaker, fisk mm är rikt på fiber, näring bla spårämnen mm. fet fisk innehåller en hel del bra fettsyror som är viktigt för hjärnan osv.

Jag minns bla att vi åt Skrak när jag var liten. De sjöfåglar (oftast dykfåglar) som fastnade i näten av misstag togs till vara. Den fick ligga i ett mjölk (eller gräddbad?) ett halvt dygn innan tillagning för att ta bort transmaken.

Som kuriosa kan jag nämna att runt 1900 så startade en släktnig en konservfabrik för inkokt strömming som blev en tillfällig säljsuccé.

Många dog nog snarare av brist på mat och sjukdomar än direkt dålig mat. det blev ju massutvandring till Nordamerika bla tack vare svält.

Utöver det så är det väl Nils-Emil, Wretman mfl av det gamla gardet som bevarar och "förnyar" husmankosten.

Personligen så köper jag i princip aldrig halvfabrikat. Att röra ihop en köttbullesmet på 5 minuter känns som "en uppoffring" jag är beredd att göra. Speciellt med familj. Det är godare och jag köper oftast ekologiskt för att åtminstone försöka få lite kontroll på vad jag stoppar i de små.

Pasta och Pizza blir det sällan däremot oftare rotsakspytt tex.

Sådant som jag lagat hemmavid i närtid: Lax i ugn med rotsaker och citronsås, Kålpudding, Laxpudding, Isterband (köpt färdiga) med dillstuvad potatis, Stekt strömming, fläsklägg med rotmos, Fläskschnitzel med råstekt potatis o kapris sardeller, falsk sjömansbiff mm alltid med sallad eller råkost till samtliga måltider.

Det är enkelt och roligt att laga mat från grunden!

Detta är min tolkning av husmanskost. Tyvärr har jag en svaghet för hemmalagad mat och äter stundom lite för mycket men det går att kontrollera :)

cerberos skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men vad menar ni med husmanskost egentligen?
> Är
> > det makaroner och köttbullar?

> Detta är min tolkning av husmanskost. Tyvärr har
> jag en svaghet för hemmalagad mat och äter
> stundom lite för mycket men det går att
> kontrollera :)

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tror Fredrik bara ville provocera lite...

Patrik

cyklariskogen skrev:
> Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tror
> Fredrik bara ville provocera lite...
>
> Patrik

Jag och Fredrik känner till varandra sedan tidigare..... vi är jämngamla och kommer från ungefär samma håla så visst han vill ställa saker på sin spets för att skära igenom dimridåer, i min mening oftast med rätta.... :)

Jag provocerar väl aldrig? ;-)

Min poäng var att man lätt slänger sig med begrepp som nog betyder väldigt olika saker för olika personer. Sedan finns det ju en gammal övertro på att bara man äter "som vanligt" så är detta fullt tillräckligt, oavsett om man lever ett helt stillasittande liv, tränar inför klassikern eller elitsatsar inom valfri sport. Jag tror att de flesta inte riktigt tror att "vanlig svensk husmanskost", vad man än lägger in i det begreppet, skulle passa alla dessa olika grupper av människor.

Men men, nu ska jag äta lite mer choklad, svensk husmanskost när den är som bäst. Dock köpt som helfabrikat.

cerberos skrev:
> Sådant som jag lagat hemmavid i närtid: Lax i
> ugn med rotsaker och citronsås, Kålpudding,
> Laxpudding, Isterband (köpt färdiga) med
> dillstuvad potatis, Stekt strömming, fläsklägg
> med rotmos, Fläskschnitzel med råstekt potatis o
> kapris sardeller, falsk sjömansbiff mm alltid med
> sallad eller råkost till samtliga måltider.

Nu blev jag hungrig...

skit också, lästa alla 4a sidorna innan jag kollade på klippet. Det var ju en JOURNALIST som gjort inslaget: DET ÄR SJÄLVKLART MISSUPPFATTAT, FELVINKLAT, SENSATIONSSYFTAT MM, alltså kan man bortse från det.

Men i övrigt är det ett intressant ämne.

Det är svårt att leva.

Det är svårt att själv ta egna beslut.

Det är svårt att läsa ett helt foruminlägg.

cyklariskogen skrev:
> :)
>
> Choklad är väl för övrigt husmanskost från
> Mellanamerika?
Nej MARABO from sweden upplands väsby;)) (Har forskat i detta)

mats412 skrev:
1.
> Det var ju en JOURNALIST som
> gjort inslaget: DET ÄR SJÄLVKLART MISSUPPFATTAT,
> FELVINKLAT, SENSATIONSSYFTAT MM, alltså kan man
> bortse från det.

2.
> Men i övrigt är det ett intressant ämne.

Du har två feta poäng där.

Snuten skrev:
> mats412 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> 1.
> > Det var ju en JOURNALIST som
> > gjort inslaget: DET ÄR SJÄLVKLART
> MISSUPPFATTAT,
> > FELVINKLAT, SENSATIONSSYFTAT MM, alltså kan
> man
> > bortse från det.
>
> 2.
> > Men i övrigt är det ett intressant ämne.
>
>
> Du har två feta poäng där.

Två feta Marabo poäng!!!!!!!!!!

Tillbaka
Topp