Elkonvertering av gammal MTB

matt1as

Aktiv medlem
Jag har en gammal 26HT, som har högre bruksvärde än köp&sälj-värde. Istället för att sälja den tänkte jag bygga den ultimata lat-pendlar-cykeln, med Big Apple ballongdäck, kompislapp och hela kittet.

Eftersom jag vill kunna cykla osvettig 15km till jobbet ibland, och dra barnkärra lite då och då, så kommer den även få elassist.

Har läst och läst om olika mittmotor-elkonverteringskit, och det slutar alltid med Bafang BBS02 eller TSDZ2, är det någon som har erfarenhet av dem? TSDZ2 känner av vridmomentet, vilket jag tänker mig är bra, men Bafang är betydligt mer beprövad.

Ps. Och jag tänker köra lagligt, inga 50km här, har jag bråttom tar jag landsvägscykeln. Ds.

Hoppas det här kan bli en vettig tråd utan pajkastning även om sannolikheten är låg. Men en viktig samanfattnig är:
- Inte cykla skog
- Cykla lagligt
- Cykelpendla = miljövinst
- Barnkärra = helt befogat att köra elcykel

Så nu borde ingen behöva framföra de vanliga klagomålen. Jag köpte själv ett kit från Flying Viking som är grymt bra men funderar på att konvertera även sambons cykel och har då tittat på BBS02. TSDZ2 hade jag missat helt, den känns nästan mer intressant men det vore kul att höra en ärlig recension om någon har testat.

Jag försökte få med både kompislapp, pendling, slicks (så inte köra i skogen), barnkärra och lagligt, få se om det räcker för att förhindra pajkastningen.

matt1as sa:
Jag försökte få med både kompislapp, pendling, slicks (så inte köra i skogen), barnkärra och lagligt, få se om det räcker för att förhindra pajkastningen.

Bengt-re kommer snart in & ornar till det där med pajerna ;)

För övrigt kan jag bara bidra med mitt bifallande uppmuntrande inför detta tilltag.
Komfortpendlande (utan bil alltså) borde verkligen uppmuntras =)

Fingrar på köpknappen på en tsdz2 250w, (vilka namn), nu är bara frågan om jag har 68mm eller 73mm... Det är lättare att fråga här än gå ut och mäta, nån som vet vilken bredd som sitter på en Cube LTD Comp -11 ? Jag antar 73, men känns dumt att chansa utan att veta.

matt1as sa:
Fingrar på köpknappen på en tsdz2 250w, (vilka namn), nu är bara frågan om jag har 68mm eller 73mm... Det är lättare att fråga här än gå ut och mäta, nån som vet vilken bredd som sitter på en Cube LTD Comp -11 ? Jag antar 73, men känns dumt att chansa utan att veta.

Köööööööp!

matt1as sa:
1st TSDZ2 + flaskbatteri inköpt, det här blir spännande!
Verkar ju vettig. Menar det är ju ändå ett lagligt kit (i så måtto att tillförd effekt är proportionell).
[Bafang BBS02 är ju inte i närheten av att vara lagligt, även om få bryr sig ännu.]

emmer sa:
Bafang BBS02 är ju inte i närheten av att vara lagligt, även om få bryr sig ännu.
Det stämmer väl inte

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida
"Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en - Läs mer på sidan Cykel med elassistans eller moped."
Från: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
Så med cykelhjälm, hastighetsbegränsning och (troligen) trafikförsäkring borde det vara helt lagligt.

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
Bafang BBS02 är ju inte i närheten av att vara lagligt, även om få bryr sig ännu.
Det stämmer väl inte

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida
"Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en - Läs mer på sidan Cykel med elassistans eller moped."
Från: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
Så med cykelhjälm, hastighetsbegränsning och (troligen) trafikförsäkring borde det vara helt lagligt.

/Håkan

Funderade lite på att bygga en "Moped klass II", men dels vill jag inte hålla på med ytterligare en trafikförsäkring, dels verkar det som att man måste få den mopedbesiktigad, vilket jag inte heller vill hålla med på.

"En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.
En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet."

Anledningen att jag inte valde en 250W-Bafang är att jag vill att motorn skall vara "vridmomentsstyrd" och inte kadensstyrd, tror det lirar bättre med mina utanpåliggande växlar.

Akoa sa:
matt1as sa:

Varifrån köpte du? Samma ställe eller olika?

Jag hoppas det blir en byggtråd och recension framöver? :)

Köpte batteriet från BatBike, det verkar lite kinkigt att skicka lithium-batterier från Kina, och de höll i princip samma pris. Motorkittet köptes från pswpower.com, det var det enda stället jag hittade med den display jag vill ha, även om sidan känns lite fishy.

http://pswpower.com/peng/iview.asp?KeyID=dtpic-2015-93-QDKT.6P4CE
http://www.batbike.se/webshop/reservdelar/batterier-och-laddare/flaskbatteri-36v-11ah/

Jag ropar inte hej förrän jag fått något från PSWPOWER, men hellre fria än fälla, det är mitt måtto.

HåkanC sa:
/Håkan
Mopeder skall vara typbesiktigade och därför ska man egentligen göra en registreringsbesikning efter att ha byggt en Klas II (cykel)moppe.
Hur det praktiskt funkar - för bilprovning anser nog inte att den ska registreringsbesiktigas för den ska ha ett EU-typgodkännande för att vara laglig, och transportstyrelsen tycker den ska mopedbesiktigas och märkas med unik identifikation.

Men efter den proceduren och med cykelhjälm och förarbevis och försäkring (vid användning) så...

...men cykel? I så fall är epatraktorer last och drag -fordon...

matt1as sa:
Akoa sa:
matt1as sa:

Köpte batteriet från BatBike, det verkar lite kinkigt att skicka lithium-batterier från Kina, och de höll i princip samma pris. Motorkittet köptes från pswpower.com, det var det enda stället jag hittade med den display jag vill ha, även om sidan känns lite fishy.

http://www.batbike.se/webshop/reservdelar/batterier-och-laddare/flaskbatteri-36v-11ah/

Jag ropar inte hej förrän jag fått något från PSWPOWER, men hellre fria än fälla, det är mitt måtto.

Jag fick hem en TSDZ2 (och batteri) från pswpower för två veckor sedan. 6 dagars leveranstid och helt godkänt emballage. Har dock inte kopplat ihop systemet ännu då jag väntar på lastcykelramen allt ska sitta på.

Erikoz sa:
matt1as sa:
Akoa sa:
matt1as sa:

Jag fick hem en TSDZ2 (och batteri) från pswpower för två veckor sedan. 6 dagars leveranstid och helt godkänt emballage. Har dock inte kopplat ihop systemet ännu då jag väntar på lastcykelramen allt ska sitta på.

Perfekt, då känner jag mig lite lugnare. Det kändes lite sådär att betala PayPal till (typ) 123554534@123.com, och sen inte få någon bekräftelsemail. Men trots att jag är naiv har jag alltid fått det jag beställt från Kina, hur knasigt det än verkat.

Här är den blivande elcykeln
20160917_160405.jpg

Det har även dykt upp en termos med 11Ah
20160917_160931.jpg

Erikoz sa:
matt1as sa:
Akoa sa:
matt1as sa:

Vilken ram ska den sitta på?

Akoa sa:
Erikoz sa:
matt1as sa:
Akoa sa:
matt1as sa:

Vilken ram ska den sitta på?
En Sportii som jag hittade på rea från Cykelfabriken. Stadigt byggd sak, inte smäcker som Bullitt men den ska nog hantera ordentliga laster utan att bågna. Nedre ramröret behöver dock masseras med en kapskiva för att bli kompatibelt min TSDZ2...

Intressant konvertering! Hörde en på jobbet som pratade om Bafang och tyckte det lät kul om det gick att konvertera på det sättet. Återkom gärna med resultat.

fhansson925 sa:
Intressant konvertering! Hörde en på jobbet som pratade om Bafang och tyckte det lät kul om det gick att konvertera på det sättet. Återkom gärna med resultat.
En på mitt jobb byggde om sin HT med Bafang mittmotor. Samt ett flaskpack. Har inte fått all feedback men det verkade gått smidigt och han är väldigt nöjd. Han skulle ta och ändra momentkurvorna bara och det var lite hopplöst med medföljande kabel men tog man en annan typ gick även det smidigt. Verkar bra med mittmotor avseende det där med optimal motorlast hela tiden men annars vet jag inte :)

Nu har jag kört en månad med en beta-version av min konvertering, och jag måste säga att jag är överraskande nöjd. Monteringen gick väldigt smidigt, förutom att vevarmarna var gjorda av messmör, och dessutom var 2st vänsterarmar. Efter att ha letat i mina lådor och hittat två st. udda vänstergängade pedaler gick monteringen som på dans.

Det är fortfarande oklart om motorn är på 250w eller 350w, men jämfört med den vanliga 250w:are jag provat skulle jag säga att den är 350w, däremot har jag spärrat den vid 25km/h för att vara någorlunda laglig.

Jag kommer 2 gånger till jobbet (4x15km) med den, och även om mitt snitt sjunkit jämfört med lvg:n, så tjänar jag in det på att inte byta om. Efter att nyhetens behag gick över, så kör jag elcykeln risiga dagar, medan lvg:n fått rulla på soliga torra dagar.

Under gårdagens kaos var det otroligt skönt att nån hjälpte till att knuffa litegrann, och Nooby Nicks fungerar klart bättre än GP4000s i snö.
20161105_124829.jpg

Kul å höra, trevlig hoj det där. Bra pris på en middrive med torque sensor. Det måste ju vara rätt bra när det är halt, trampar du försiktigt så driver den inte så mycket, men om det kommer snömodd och skit och du trampar lite ordentligare så driver den på mycket, visst funkar det så?

Sambal Oelek sa:
Kul å höra, trevlig hoj det där. Bra pris på en middrive med torque sensor. Det måste ju vara rätt bra när det är halt, trampar du försiktigt så driver den inte så mycket, men om det kommer snömodd och skit och du trampar lite ordentligare så driver den på mycket, visst funkar det så?

Precis så fungerar det, det var lite ovant ì början, men nu tycker jag det fungerar bra. Det är lite fördröjning, framförallt när man lättar trycker för att växla, men med lite övning växlar jag mjukt igen.

Bonus i snön är att man kan sitta ner mer och få bättre tyngdpunkt när man plöjer genom vallarna.

HåkanC sa:
matt1as sa:
Jag kommer 2 gånger till jobbet (4x15km) med den
Vill du få längsta möjliga livslängd på ditt Li-ION.batteri bör du inte dra ur det max innan du laddar det, tvärtom faktiskt
Läs mer här: "How to Prolong Lithium-based Batteries"

/Håkan

Jag har som rutin att ladda den när jag kommer hem, så än så länge har jag bara missat det en gång, och då lärde jag mig att jag med näppe kom två gånger till jobbet.

Kul! Jag köpte bafang bbs02 september 2015. Då hittade jag ingen bättre motor med momentstyrning som gick att eftermontera.

Bafangen funkar ok, men jag köper inte den igen. Vevlagret börjar glappa då och då eftersom det är lösa koppar och konor :(

Och det är lite ryckigt med kadenssensor.

Vad fick du ge för TSDZ2?

Ang 250/350 W så verkar bafangs vara så att om man kör 36 V så är det 250 W och 48 V ger 350 W. (Har jag för mig)

Tillbaka
Topp