Ellsworth gör framtidens cykel....

Nu är inte jag någon ingenjör, men efter det jag läst så överför väl en drivrem kraft sämre än en kedja, även kuggdrivremmar? Och ramen är ju ganska vacker och mjuk, men lär kunna gå sönder enklare än en klassisk geometri?

Nej nu får jag sätta ner foten. Det är väl för fa... inte drivremmen som är något nytt utan NuVinci navet som är steglöst, och kombinationen av drivremm och NuVinci nav. så de så!

Jag tycker att NuVinci-konceptet är hur häftigt som helst. Fram för mer tekniklösningar av alla dess former, det är bara bra med nytänkande!!

Bara halvvägs till liggcykel. Dessutom har dom ungefär samma fräcka lösning på styret som på min 23 år gamla Bickerton Classic.

Att sätta navet i en chopper kan tyda på hög vikt och/eller dålig effektivitet, misstänker jag. Då får man sälja till feta, naiva amrisar på häftig utformning. Eller är jag för elak?

Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> Att sätta navet i en chopper kan tyda på hög
> vikt och/eller dålig effektivitet, misstänker
> jag. Då får man sälja till feta, naiva amrisar
> på häftig utformning. Eller är jag för elak?

Nej, det är nog precis det som är tanken. Tony säger i filmen Roger länkade till "It's all about getting more people on bikes".

TBone skrev:
> (Ord)
>
> Nej, det är nog precis det som är tanken. Tony
> säger i filmen Roger länkade till "It's all
> about getting more people on bikes".

Aha, då är ju syftet gott. Synd bara att den kostar $4.000. Den bästa detaljen tycker jag är remmen, om man skall få vanebilister att börja cykla. Inget underhåll, ingen olja som stänker eller kletar av sig på byxor eller bagageutrymme.

Jag har funderat på att bygga en pendlarliggcykel med remdrift, återvunnen från en spinningcykel. Problemet som stoppat mig är jobbet med att fästa remmen på ett växelnav.

Lågflyga skrev:

> Eller är jag för elak?
Man kan aldrig vara för elak när det gäller att hugga på dyra saker som ska säljas till idioter.
Det är bara synd att en stor del av världens befolkning ska behöva leva i armod för att finansiera den här typen av skit.

Tillbaka
Topp