Elmotor för att bygga elcykel, högsta kvalitet?

dannyboy

Medlem
Jag har tänkt bygga om en cykel till en elcykel, och önskar för ändamålet köpa en 250W elmotor. Trots en hel del letande tycker jag mig dock inte hitta annat än billighetsmotorer från Kina, när jag nog hellre skulle vilja ha en motor sprungen ur tysk ingenjörskonst.
Var kan jag hitta elmotorer som det står Bosch, Shimano, eller dylikt på? Var ska jag köpa batteri, gasreglage etc?

Bosch måste ha specialbyggd ram. Kolla på hur motorn sitter i ramarna. Tror de har designskyddat upplägget och säljer licenser till ramkonstruktionen till de som betalar. Det går inte att köpa en boschmotor från hyllan. Det finns motorer som sitter i navet, men ursprunget är genomgående Kina.

Boschs system är säkert finfint men verkar göra att hela cykelns pris, färdig för körning, blir ganska högt. Man får ganska mycket kollektivtrafikåkande för de pengarna. Om det nu är nyttopendling och liknande man skall ha el-cykeln till.

Såg att EcoRide kommit med en lite anständigare modell än de väldigt fula man har sen tidigare

http://www.ecoride.se/elcyklar/elcykel-epix/

Då verkar man få en hyfsad hoj utan att behöva bygga själv. Kvaliten kan man förstås fundera över även här, man garantiärenden och service lär blin enklare än om man beställer kit från Kina och bygger sjäv, tror jag.

Bild

tmp_elcykel-epix-vit1087688088.jpg

Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> 22kg exklusive batteri. Galet tungt

Å fan. Det såg jag inte. Det är minst 5 kg för mycket. Man får hoppas att vikten gör nytta. Alltså att den ger ökad hållfasthet vilket ju lär behövas när man hänger på ett elektriskt drivsystem och sedan dessutom kanske skall ha last och barnstol på.

Ok, jag får nog falla till föga och köpa en kinamotor, men har ni tips på några seriösa e-handlare som kränger sådana?

dannyboy skrev:
> Ok, jag får nog falla till föga och köpa en
> kinamotor, men har ni tips på några seriösa
> e-handlare som kränger sådana?

Jag kan inte hjälpa dig med det, men ett tips är att fundera över om du skall använda framhjuls- eller bakhjulsdrivning. Bakhjulsdrivning borde vara lättare att hantra vintertid, men komplicrar nog installationen.

Snuten skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 22kg exklusive batteri. Galet tungt
>
>
> Å fan. Det såg jag inte. Det är minst 5 kg för
> mycket. Man får hoppas att vikten gör nytta.
> Alltså att den ger ökad hållfasthet vilket ju
> lär behövas när man hänger på ett elektriskt
> drivsystem och sedan dessutom kanske skall ha last
> och barnstol på.

Fast 250W extra på bakhjulet är väl knappast någon enorm kraft i cykelsammanhang. Cyklar som tål tung last också som väger en bra bit mindre.

Mitt intryck av Ecoride är att de helt enkelt är tunga för att ingen brytt sig om att göra cyklarna lättare. De är allt annat än PREMIUM på nära håll.

Rattnalle skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Akoa skrev:
> >
>
> > -----
> > > 22kg exklusive batteri. Galet tungt
> >
> >
> > Å fan. Det såg jag inte. Det är minst 5 kg
> för
> > mycket. Man får hoppas att vikten gör nytta.
> > Alltså att den ger ökad hållfasthet vilket
> ju
> > lär behövas när man hänger på ett
> elektriskt
> > drivsystem och sedan dessutom kanske skall ha
> last
> > och barnstol på.
>
> Fast 250W extra på bakhjulet är väl knappast
> någon enorm kraft i cykelsammanhang. Cyklar som
> tål tung last också som väger en bra bit
> mindre.
>
> Mitt intryck av Ecoride är att de helt enkelt är
> tunga för att ingen brytt sig om att göra
> cyklarna lättare. De är allt annat än PREMIUM
> på nära håll.

Premium är de säkert inte. Det kostar sannolikt mer. Åtminstone om man vill handla över disk.

För flera år sedan dök det upp en länk här, till en underbar sida om en amerikan som elektrifierade sin liggcykel med imponerande resultat, både när det gäller prestanda och utseende. Om någon lyckas gräva fram den trådan (jag har misslyckats) hittar du garanterat mycket inspiration där. Hur som helst, det slutade med att han använde en motor till en radiostyrd helikopter, modell större. Går du den vägen får du ju hela biten med batterier och fartreglage på köpet, så att säga.

När jag letade runt för ett tag sen hittade jag mycket påståenden in att det är bäst att köpa komplett för då får man en hållbar cykel med förstärkta ekrar. Jag förstår inte riktigt vad det är som behöver vara så extra hållbart för att susa fram i den fasansfulla hastigheten av 25km/h? Går cykeln sönder lättare om jag cyklar långsammare? Eller blir den extra vikten tungan på vågen för den stackars cykeln så den måste byggas as -tung för att klara av att bära sig själv?
Eller är det ett säljargument Från cykelringen som fortplantat sig?
Inte ett svar till TS, bara egna frågor kring vikten på de cyklar som finns. Har du kollat stället i sollentuna? Kan inte länka från mobilen o minns inte namnet, men det tänkte jag själv undersöka närmare nån gång, verkade ha bäst grejer av det jag hittade.

Det finns en uppsjö av "premium elcyklar". Nästan halva Eurobike-mässan i Tyskland är elcyklar, typ..
Denna från Haibike tex http://www.haibike.de/produkte_detail_de,998,19654,detail.html
Med tysk mittmotor, Boschs nya system som är relativt nytt.

Skall du efterkonvertera med nån typ av kvalitetstanke är det nog BionX från Kanada du skall kika efter.
Jag skänkte precis 2st BionX hjul med navmotorer till en annan happyit via skänkestråden, det hade varit en bra start om man vill pyssla lite själv och knåpa ihop något funkis.

BionX har inbyggd momentsensor, dvs du behöver ingen extern tex i vevaxeln, du behöver heller inget gashandtag då det är momentstyrt.
Ett standardkit består av bakhjul med navmotor som har inbyggd elektronik, ett batteri, en display och en kabelstam. (och laddare).

Tyvärr kostar det nog ganska mycket mer än Kina-grejjerna.

Lycka till!

Bosch har ju gått in i branschen och tagit över stora delar av europamarknaden som jag såg det på eurobike i höstas men det som varit vanligt tidigare och kanske fortfarande är BionX elmotorn/hjulet.
Har en katalog från en tysk leverantör som hade kompletta hjul i alla storlekar 20-28" och lite olika batteripack .
Cube har haft BionX några år ( och en del cyklar är typade för elmotorombyggnad )

http://www.bionxinternational.com/en/products/bike-retrofit-systems/

I prislistan från 2012 kostade kpl. bakhjul o batterisats 1599-/1699-/1899-/1999- €

Vag jag vet så är det en kvalitetsnivå som håller måttet.

Är väl lätt att kolla upp nuvarande prisnivå och ta fram ett rimligt pris.

Bilagor

• BionX--2014--S-250-DX--EU.jpg
    BionX--2014--S-250-DX--EU.jpg
    19.1 KB · Besök: 195
  • bionx-motor_SL_offen_11.jpg
    bionx-motor_SL_offen_11.jpg
    31.3 KB · Besök: 148
Jag har byggt en cykel med ett nav från kinesiska http://www.keyde.com. Det är växlade nav så de är mycket mindre än de flesta andra, och väldigt tysta. Finns i massa modeller för fälgbroms, skivbroms, rullbroms. Baknaven har inbyggd momentsensor.

Vikten för hela min installation, iofs med rätt små batterier som bara räcker i ca 15 km, är under 2.5 kg. Bygget är till för att ta mig osvettig från Enskede till Gärdet och det gör det väldigt bra.

Man skulle kunna göar ett riktigt ballt bygge med både fram- och bakhjulsdrift, vore spännande (!) att testa i lite halka..

ratatosk skrev:
> När jag letade runt för ett tag sen hittade jag
> mycket påståenden in att det är bäst att köpa
> komplett för då får man en hållbar cykel med
> förstärkta ekrar. Jag förstår inte riktigt vad
> det är som behöver vara så extra hållbart för
> att susa fram i den fasansfulla hastigheten av
> 25km/h? Går cykeln sönder lättare om jag cyklar
> långsammare? Eller blir den extra vikten tungan
> på vågen för den stackars cykeln så den måste
> byggas as -tung för att klara av att bära sig
> själv?
> Eller är det ett säljargument Från cykelringen
> som fortplantat sig?
> Inte ett svar till TS, bara egna frågor kring
> vikten på de cyklar som finns. Har du kollat
> stället i sollentuna? Kan inte länka från
> mobilen o minns inte namnet, men det tänkte jag
> själv undersöka närmare nån gång, verkade ha
> bäst grejer av det jag hittade.

Jag tror att för en del är ett hemmabygge väldigt vettigt. Beror väl på tekniskt kunnande, tid, intresse och om man råkar ha lämpligt cykelmaterial att utgå från.

För många, förmodligen de flesta brukscyklister som inte är specialintresserade entusiaster, är det nog väldigt smidigt att köpa en färdigbyggd cykel. Särskilt om man önskar att själva cykeln skall vara ny och om man skall få vettig ekonomi på det hela.

Sivert anger priser på BioniX system år 2012 till mellan 16 och 20000 kr. Lägg till detta en fräsch hybrid för att få en ny elcykel, och man hamnar mellan 22 och 26000 kr. Garantierna blir ju då uppdelade och hur cykeltillverkaren ställer sig till att man konverterat deras produkt vid ett ev garantiärende vetetusan. Det kan det kanske vara vät. Det beror på vad man är ute efter och hur my ket man är beredd att kompromissa. En del tröttnar nog redan vid planeringsstadiet.

jomper skrev:
> Jag har byggt en cykel med ett nav från kinesiska
> http://www.keyde.com. Det är växlade nav så de
> är mycket mindre än de flesta andra, och
> väldigt tysta. Finns i massa modeller för
> fälgbroms, skivbroms, rullbroms. Baknaven har
> inbyggd momentsensor.
>
> Vikten för hela min installation, iofs med rätt
> små batterier som bara räcker i ca 15 km, är
> under 2.5 kg. Bygget är till för att ta mig
> osvettig från Enskede till Gärdet och det gör
> det väldigt bra.

Intressant. Jag har själv ett gäng 3S LiPo-ackar liggande som jag tidigare körde radiostyrd helikopter med, men tröttnade. Har funderat på att använda ackarna till just ett lättviktselcykelbygge. Ackarna håller 12 volt varför det borde funka att koppla ihop dem till 24 volt.

Köpte du motor direkt från Keyde?

fyrbåk skrev:

> Intressant. Jag har själv ett gäng 3S LiPo-ackar
...
> lättviktselcykelbygge. Ackarna håller 12 volt
> varför det borde funka att koppla ihop dem till
> 24 volt.

Jag kör med två 6S LiFePo4-packar som är kopplade i serie, nominellt 19.2v per pack = 38.4v totalt. Det är lite högre spänning när de är fulladdade men de trillar fort ner till ungefär ovanstående och sedan sjunker spänningen knappt förrän de är slut. Motorn är specad till 36v.

2300mAh räcker till ca 15 km lite beroende på hur mycket man trampar själv, men drygt 10 km helt utan att man trampar.

> Köpte du motor direkt från Keyde?

Fick tag på en begagnad motor, men det verkar fungera bra att köpa direkt från dem också. De brukar sälja via ebay också, men nu verkar det inte finnas något till salu.

Jag har en 29er jag tänkte elkonvertera och har kollar runt lite efter bra kit och har inte heller hittat något riktigt bra..

Tycker att det är tråkigt att vara begränsad till 25kmh, och försöker hitta vägar runt detta men lite blandad framgång.

Ett alternativ skulle vara att köpa ett färdigt kit från ecoride för 20" hjul och montera den motorn på ett 28" hjul. Eftersom motorn är dimensionerad för 20" borde man med ett större hjul få ut lägre vridmoment men högre topphastighet (och det är nog inga problem att man får trampa lite mer själv).

Tveksamt om jag pallar ekra om ett hjul med ostandardiserad ekerlängd bara..

kommentarer på detta? :)

oggy_oggy skrev:
> Jag har en 29er jag tänkte elkonvertera och har
> kollar runt lite efter bra kit och har inte heller
> hittat något riktigt bra..
>
> Tycker att det är tråkigt att vara begränsad
> till 25kmh, och försöker hitta vägar runt detta
> men lite blandad framgång.
>
> Ett alternativ skulle vara att köpa ett färdigt
> kit från ecoride för 20" hjul och montera den
> motorn på ett 28" hjul. Eftersom motorn är
> dimensionerad för 20" borde man med ett större
> hjul få ut lägre vridmoment men högre
> topphastighet (och det är nog inga problem att
> man får trampa lite mer själv).
>
> Tveksamt om jag pallar ekra om ett hjul med
> ostandardiserad ekerlängd bara..
>
>
> kommentarer på detta? :)

I princip alla elmotorstyrningar kan manipuleras och/eller chippas. Det är bara en fråga om hur och hur pass krångligt det är. Vissa tillverkare skickar även med instruktioner i kitet hur man går tillväga. I vissa fall är det bara en fråga om hur viktigt det är för dig som förare att se den verkliga farten på hastighetsmätaren.

Har en kund som kommer in och pratar ibland som har handlat några elmotorer från kina via någon ebay sida och motorn satt monterad framför vevlagret fästad i vevlagerhylsan , batteriet låg i en burk/väska på pakethållaren, Han hade betalat typ 2500-3000- för kit'et och toppade ca 45 km och driftlängd var 7-8 mil. Har ingen koll på märke f.n.

Här finns många byggen: http://www.evalbum.com/type/BICY

Kolla på Unite Motors. De tillverkar elmotorer av massor med storlekar. Finns här och där på nätet.

Observera att märkeffekten på en elmotor inte är maxeffekt, utan den högsta effekt som kan tas ut kontinuerligt utan att motorn överhettas. Maxeffekten är i storleksordningen det tredubbla. Detta, tillsammans med att den samtidigt måste tåla trampeffekten, gör att elcyklar måste vara grövre dimensionerade.

Senast ändrad:
ensamvarg skrev:
> Om hemmabygget inte är enligt reglerna för
> elcykel och det händer en olycka med personskada?
> Vad är fordonet då?

Oförsäkrad och oregistrerad moped gissar jag på, om den går upp till 45km/h.

Det där bion-x hjulet ser lite, klent ut. Enkelkors? Visserligen 36 ekrar, men hur vanliga är dom i den längden?
Skulle personligen välja framhjulsdrift om det innebar lite mer normal ekerlängd som finns hos de flesta lbs och en 3x ekring

Går förmodligen att att beställa från grannlandet
http://www.deler.no/Search?department=products&q=bionx

Gratis är det inte, köpa batteri löst verkar helt sannslöst dyrt

Sivert ( Häggs ) skrev:
> Bosch har ju gått in i branschen och tagit över
> stora delar av europamarknaden som jag såg det
> på eurobike i höstas men det som varit vanligt
> tidigare och kanske fortfarande är BionX
> elmotorn/hjulet.
> Har en katalog från en tysk leverantör som hade
> kompletta hjul i alla storlekar 20-28" och lite
> olika batteripack .
> Cube har haft BionX några år ( och en del cyklar
> är typade för elmotorombyggnad )
>
> http://www.bionxinternational.com/en/products/bik
> e-retrofit-systems/
>
> I prislistan från 2012 kostade kpl. bakhjul o
> batterisats 1599-/1699-/1899-/1999- €
>
> Vag jag vet så är det en kvalitetsnivå som
> håller måttet.
>
> Är väl lätt att kolla upp nuvarande prisnivå
> och ta fram ett rimligt pris.

ensamvarg skrev:
> Vad är fordonet då?

Vad fordonet tekniskt sett klassas som är detta sammanhang tämligen oväsentligt. Den som drar omkring på cykelbana i 40-50 kmh och orsakar en olycka med personskada lär alldeles oavsett åka på vårdslöshet i trafik och vållande till personskada/annans död. Elmotorn kommer effektivt se till att rubriceringen sätts till grovt brott istället för brott av normalgraden. Det är mest en fråga om vilka risker man vill utsätta sig själv och omgivningen för. En 25 kmh-begränsad elcykel ger skön extrakraft uppför medan de som normalt ligger i 30 på platten inte märker någon skillnad där. Tänk också på att det interna motståndet i Boschmotorn gör att cykeln är trögtrampad över 25 kmh när motorn har slutat hjälpa. Av den anledningen skulle jag själv inte vilja ha boschlösningen som passar bäst för cykelkorgar.

fyrbåk skrev:
> ensamvarg skrev:
> -----
> > Om hemmabygget inte är enligt reglerna för
> > elcykel och det händer en olycka med
> personskada?
> > Vad är fordonet då?
>
> Vad fordonet tekniskt sett klassas som är detta
> sammanhang tämligen oväsentligt. Den som drar
> omkring på cykelbana i 40-50 kmh och orsakar en
> olycka med personskada lär alldeles oavsett åka
> på vårdslöshet i trafik och vållande till
> personskada/annans död. Elmotorn kommer effektivt
> se till att rubriceringen sätts till grovt brott
> istället för brott av normalgraden. Det är mest
> en fråga om vilka risker man vill utsätta sig
> själv och omgivningen för. En 25 kmh-begränsad
> elcykel ger skön extrakraft uppför medan de som
> normalt ligger i 30 på platten inte märker
> någon skillnad där. Tänk också på att det
> interna motståndet i Boschmotorn gör att cykeln
> är trögtrampad över 25 kmh när motorn har
> slutat hjälpa. Av den anledningen skulle jag
> själv inte vilja ha boschlösningen som passar
> bäst för cykelkorgar.

Tack. Intressant. Ungefär som jag väntade mig.

Även om man "bara" maxar 25 km/h tror jag att man ofta kommer snabbare fram än på en oassisterad hoj. Särskilt i stadsmiljö med en massa accelerationer och ojämn rytm. Lägg därtill motvind, uppförsbacke, en dålig dag etc, så tro jag att en normalpendlare kan vara ganska nökd med att hålla sig inom lagen. Dessutom slipper man mycket av svettproblematiken.

Däremot kan jag tänka mig att den som pendlar > 20 km enkel resa på ganska snabba vägar gärna vill ha lite högre toppfart.

dannyboy skrev:
> Jag har tänkt bygga om en cykel till en elcykel,
> och önskar för ändamålet köpa en 250W
> elmotor. Trots en hel del letande tycker jag mig
> dock inte hitta annat än billighetsmotorer från
> Kina, när jag nog hellre skulle vilja ha en motor
> sprungen ur tysk ingenjörskonst.
> Var kan jag hitta elmotorer som det står Bosch,
> Shimano, eller dylikt på? Var ska jag köpa
> batteri, gasreglage etc?

Hej!

Lite gammal tråd men jag tänkte tipsa om ett kit. Jag representerar Flying Viking som säljer konverteringskit i Sverige. Våra motorer är tillverkade i Schweiz av Go Swiss Drive och är av mycket hög kvalitet. Motorerna hittar man annars i exklusiva elcyklar från exempelvis Specialized och batterierna är från Tyskland. Alla lagkrav för elcyklar uppfylls och elektroniken är inbyggd i motorn så ingen extra elektronikbox behövs. Hemsidan är ännu inte översatt men information finns på http://www.flyingviking.se/ eller http://www.facebook.com/FlyingViking.

Mvh,
Fabian från Flying Viking

Akoa skrev:
> Cube har ju sina epo- modeller som verkar fina.
> Finns på bikediscount.

Köp inte cube epo om du inte gillar att få elfel stup i kvarten. Har fått i alla fall 5 olika felkoder som lett till att den inte velat ta mig framåt. Och cykla på en elcykel utan el. Det gör du inte utan pistolhot.

Oftast så är det kontakten mellan motorn och batteriet som krånglar. Det sitter utsatt för regn. Alla problem ja fått har varit under regn eller efter regn.

Går inte Heller att limma igen sliten eftersom man måste koppla loss detta om man får en punktering.

Cykeln är inte gjord för ett klimat där det regnar.... tyvärr.

ensamvarg skrev:
> Vad är fordonet då?

Olagligt då det så fort du manipulerat gjort fordonet till en moped och då en ej godkänd moped och du kör med otillåten hjälm och så vidare. låt bli det. Blir det många fler dårar som gasar runt på elmoppar i skogen ( då brytet du dessutom emot terrängkörningslagen) så kommer vi redan illa ansedda cyklister få räkna med mer problem från myndigheternas sida.

Ge fan i det. Tänk inte tanken ens om syftet inte är att skada cyklingen som fenomen.

Dr D skrev:
> För flera år sedan dök det upp en länk här,
> till en underbar sida om en amerikan som
> elektrifierade sin liggcykel med imponerande
> resultat, både när det gäller prestanda och
> utseende. Om någon lyckas gräva fram den trådan
> (jag har misslyckats) hittar du garanterat mycket
> inspiration där. Hur som helst, det slutade med
> att han använde en motor till en radiostyrd
> helikopter, modell större. Går du den vägen
> får du ju hela biten med batterier och
> fartreglage på köpet, så att säga

Förmodligen samma motorer på denna hojen (och gocart på sida 2)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/forum/forum_posts.asp?TID=289&PN=1

Jag har tittat ett tag på kit och färdiga cyklar. Från Kina verkar em3ev.com och greenbikekit.com som bra alternativ. Em3ev har dessutom fungerande support och svarade snabbt och bra på mina frågor!

Vill man handla i EU framstår ELFEI (elektorad-einfach.de) som nummer ett - väldigt bra och genomtänkta kit. Tex har de skrotat de där extra bromshandtagen som följer med till ingen nytta för oss med hydrauliskt eller bockstyre. Navmotor bak fixar dessutom 10-delat vilket verkar vara en chansning annars.

Tyvärr blir det så dyrt med frakt,tull och moms från Kina att EU-alternativet framstår som OK, men priserna blir så höga oavsett att jag började titta på färdiga cyklar istället.

Vill man ha en anständig ram i olika storlekar, skivbromsar och utanpåliggande växlar finns ett litet utbud för runt 18000-20000 och ett enormt om man lägger 5000kr till. Bunnyhop har just nu rejäl rea på Ghost elcyklar, de ser bra ut, de har den "gamla" Bosch motorn som nu kallas Classic+. Det som känns negativt är att Bosch tar saftigt betalt för delar och allt är skyddat (proprietary) men omvänt får man väl hoppas att det funkar med reservdelar och garanti.

Häromdan var jag inne i Göteborg på em och på tio minuter surrade det förbi ett helt gäng olika elcyklar; ett BionX som jag tror var ett hemmabygge, ett halvdussin Ecoride, en IKEA och en Scott. Den sista såg riktigt bra ut för övrigt men de kostar därefter.

em3ev är kanon att ha o göra med, bra batteripaket också

Men hittar man en komplett elhoj på rea/beg i europa så är det ett intressaant alternativ

Bengt-re skrev:
> ensamvarg skrev:
> -----
> > Om hemmabygget inte är enligt reglerna för
> > elcykel och det händer en olycka med
> personskada?
> > Vad är fordonet då?
>
>
> Olagligt då det så fort du manipulerat gjort
> fordonet till en moped och då en ej godkänd
> moped och du kör med otillåten hjälm och så
> vidare. låt bli det. Blir det många fler dårar
> som gasar runt på elmoppar i skogen ( då brytet
> du dessutom emot terrängkörningslagen) så
> kommer vi redan illa ansedda cyklister få räkna
> med mer problem från myndigheternas sida.
>
> Ge fan i det. Tänk inte tanken ens om syftet inte
> är att skada cyklingen som fenomen.

Lite sent men håller med till 100%. Jag har inte haft en tanke på att göra det men undrat när man sett idioterna glida runt och känt sig coola.

ensamvarg skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > ensamvarg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om hemmabygget inte är enligt reglerna för
> > > elcykel och det händer en olycka med
> > personskada?
> > > Vad är fordonet då?
> >
> >
> > Olagligt då det så fort du manipulerat gjort
> > fordonet till en moped och då en ej godkänd
> > moped och du kör med otillåten hjälm och så
> > vidare. låt bli det. Blir det många fler
> dårar
> > som gasar runt på elmoppar i skogen ( då
> brytet
> > du dessutom emot terrängkörningslagen) så
> > kommer vi redan illa ansedda cyklister få
> räkna
> > med mer problem från myndigheternas sida.
> >
> > Ge fan i det. Tänk inte tanken ens om syftet
> inte
> > är att skada cyklingen som fenomen.
>
> Lite sent men håller med till 100%. Jag har inte
> haft en tanke på att göra det men undrat när
> man sett idioterna glida runt och känt sig coola.

Polisen hade kontroll av cyklar vid ett känt stråk här i Malmö häromdagen. Tror faktiskt att de åbäkade sig till att kolla ramnummer mot en databas!
Hursomhelst så kom en snubbe glidande på en Ecoride som måste ha varit hackad. Han trampade inte ett tag på ett par hundra meter utan att farten minskade. På platt mark!
Konstaplarna reagerade inte när han gled förbi. Det var väl dags för doughnuts...

Snuten skrev:

> Hursomhelst så kom en snubbe glidande på en Ecoride som måste ha varit hackad.
> Han trampade inte ett tag på ett par hundra meter utan att farten minskade. På platt mark!

Sådana har jag också sett. Och ryttarna ser så jävla självgoda ut ... "jag bryter mot lagen och du kan inget göra ... looser".

Tillbaka
Topp