Elves Bike?

T Sultan

Medlem
Elves Bike?
Hej.
Undrar om det är någon som har någon erfarenhet av elves bilkes? Ser ut att ha många trevliga ramar. Någon som vet hur det funkar med moms o tull?

Elves Bike?
Också nyfiken, verkligen fräsiga hojar och de verkar ta till sig kritik om tidigare produktionsmissar för att förbättra sina nya hojar.
1715882783481.png

Elves Bike?
Jag säger som Cade (eller någon annan på tuben) sa för inte så länge sedan; de kan nog dra ner på antalet dekaler/logotyper till nästa version

Elves Bike?
Vad behöver du veta? De har en hemsida med all information och geometry charts... behöver du mer info än det?

De har även en dansk distributör i Danmark med support mot Sverige.

Kolla youtube det finns massvis med info där.

Den enda info du behöver är geoemtry charts och info om ramen (se deras hemsida)
Jag vill givetvis veta om någon har egen erfarenhet av någon av deras hojar.

Elves Bike?
Har nyss plockat ihop en Elves.
Ska installera vevlager och kapa gaffeln, sen är allt klart.
Definitivt positivt överraskad. Jag köpte ju dock bara ramsettet, otroligt bra pris jämfört med att köpa en "märkesram". Fick hela cykeln för priset av en märkesram nu.

Elves Bike?
Har nyss plockat ihop en Elves.
Ska installera vevlager och kapa gaffeln, sen är allt klart.
Definitivt positivt överraskad. Jag köpte ju dock bara ramsettet, otroligt bra pris jämfört med att köpa en "märkesram". Fick hela cykeln för priset av en märkesram nu.
Skapa gärna en byggtråd alt. Lägg upp lite bilder här under byggets gång. :)

Elves Bike?
20240606_100706.jpg

Kan väl lägga upp lite här då ifall det är intressant.
Då jag har cyklat en del tidigare var jag sugen på en aeroracer, och med tanke på kostnader och att jag tidigare har byggt ihop en cykel (Carbonda 696, gravel/rando-cykel) så vågade jag beställa ett ramkit.

Order summary
ELVES Falath EVO Frame One Piece Carbon Handlebar AeroEvo ELVES Falath EVO Frame One Piece Carbon Handlebar AeroEvo
SIZE: 400/100
€101,20

x1
ELVES Falath EVO Carbon Road Disc Framesets UCI Approved ELVES Falath EVO Carbon Road Disc Framesets UCI Approved
No. ELVES Falath EVO
SIZE: 54
COLORS: Custom Paint
BB SPEC: PF30-24(Shimano 24mm Axle)

€1.058,00
x1
ELVES 2024 MAGICAL OSSE PRO - 3D printed saddle ELVES 2024 MAGICAL OSSE PRO - 3D printed saddle
Size: 135mm
Colour: Black

€156,40
x1

Beställde även hjulparet ( HUNT 7387 Aerodynamicist Carbon Disc) €1,364.24 EUR.

Hittade även en Sram Red Etap, komplett kit begagnat (med en Quarq Dzero power meter), som inhandlades. Väldigt smidigt att inte behöva bry sig om vajerdragning utan bara hydrauliska bromsarna, har dessutom samma setup på andra cykeln.

Det som är kvar är att kapa till gaffeln och installera pressfit-bottombracket.

Elves Bike?
I summorna ovan ingår tull och moms.
Elves finns baserade i Skandinavien.
Jag blev ganska exalterad, så jag har inte så mycket unboxing, men saker och ting kommer smidigt förpackat. Men man behöver nog veta lite granna om att sätta ihop en cykel för att få allt att lira ordentligt, även om det till stora delar är självförklarande så är det ju skönt att ha lite kunskap.

Elves Bike?
Vilka bra frågor...
Jag har 28or på, det är ganska gott med utrymme kvar både fram och bak. Går nog in 32 bekvämt med de fälgar jag har på nu.

Angående gaffelröret så kan jag egentligen bara speca vad som är angivet. Kollade på någon video också, det verkar som att de numera kör full kolfiber jämfört med tidigare. Om jag ska kolla något eller ta bild så är det bara att säga till.
Fork – Full Carbon, 415g, 45mm offset, flat mount, 140mm & 160mm rotor

Elves Bike?
Hur stämmer det som han säger i videon att man bör välja en mindre ram ?
Grundtanken är att man bör ha väldigt bra koll på sin geo.
Han vars namn inte får nämnas pratade alltid om Reach, det är ett bra mått men inte allt, Eleves Falath har integrerad styrstam med överröret, alltså hög Stack, har du hög stack på en annars "rätt" ram kommer du inte få till ditt dropp. För att lösa det går man ner en storlek och förlänger stem istället.
Hahaha, god morgon! Du har helt rätt! Ser visserligen lite ut som två drev i vissa lägen men då hade det varit väldigt glest mellan tänderna!
Haha, svagt kaffe i muggen ?

Elves Bike?

Jag jämförde geometri på min tidigare racer och hittade rätt storlek. Tidigare Canyon Aeroad stl M vs Elves Falath Evo stl 56
Tex detta verktyg är enkelt

Tillbaka
Topp