Emööörgencyyy!

Kung Stalle

Aktiv medlem
Emööörgencyyy!
Jag har ju aldrig varit så nojjig när det kommer till cykling och har inte haft med särskilt mycket plåster eller så. Men så körde jag omkull här för en tid sen och det var ju tur i oturen att jag gjorde det precis brevid en badplats så jag snabbt fick hjälp till sjukan.

Så... Två ämnen.

1. En bra app för att skicka larm till närstående med GPS-kordinater, även gärna larm till SOS-alarm.

2. Förslag på vad en miniförstaförband skall innehålla. Plåster är inte så intressant för då kan man ju lika gärna ha blodet rinnande. Så tänk över den nivån. Visa gärna en bild på hur stort ditt paket är och vad det innehåller.

Stalle

Emööörgencyyy!
Som svar på 2:

Har tyvärr ingen bild men har alltid med mig ett stycke Försvarsmaktens första förband samt några såna där fyrkantiga, lite större, extra elastiska plåster med klister runt om kanten samt våtservetter för sårtvätt. Det första sitter i ryggmärgen hur jag använder och det andra kan ju vara trevligt om man ska vara ute länge och inte vill ha smuts i ett sår.

Emööörgencyyy!
Jag har ett förbandskit med sårstrips, våtservetter med sprit, gasbinda etc. och en räddningsfilt i mylar. I princip gratis på eBay och tar knappt någon plats.

Hur illa var din krasch? Hoppas du klara dig bra.

Emööörgencyyy!
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad innehåller försvarets 1:a förb? Kompress?
> Mitella? Alufilt? Jag har inget hemma tror jag...
>
> Stalle

Om jag inte minns fel så innehåller det en kompress för tryckförband & en extra tunnare rulle gasbinda..
Rätta mig gärna om jag minns fel.

Vad gäller larmapp... Finns en som heter "Viltolycka" eller ngt... Den kan förutom vanlig GPS koordinat även visa X-Y koordinater som räddningstjänsten går på. Men fortfarande måste man manuellt kunna larma och ge koordinater verbalt.

Emööörgencyyy!
Jag tycker att man kan kommer långt med några kompresser och sporttejp (den klistriga sorten) då kan man tillverka alla möjliga tillfälliga lösningar.

Emööörgencyyy!
Stalle, har du förslag på någon app?

Jag kör RealTime GPS Tracker idag vid cykling. Har funkat bra men kräver manuellt skickande av meddelanden..

Emööörgencyyy!
1. Vet inte om den är "bra" men Fjällrävens app har en SOS-funktion som både skickar ett SMS och ringer upp ett nummer som man lägger in i förväg, sen trycker man på en SOS-knapp för ringa och skicka SMS:et. Sen så får du med en del annat i appen men det kanske inte gör nåt.

Edit:tillägg

Senast ändrad:
Emööörgencyyy!
cruxet skrev:
> Jag tycker att man kan kommer långt med några
> kompresser och sporttejp (den klistriga sorten)
> då kan man tillverka alla möjliga tillfälliga
> lösningar.

Själv brukar jag bara sno Beofreds bälte

Fast i ryggan har jag lite gasbinda och sårtejp, sen ligger där ju alltid en rulle eltejp också, och man har ju silvertejp runt pumpen

Emööörgencyyy!
Det finns ju massor med appar (iallafall för Hemoroid). Söker man på Emergency och/eller ICE (I Case of Emergency) så hittar man många. Så frågan är väl egentligen vilken som funkar bra. Jag testade en som hette nåt med ICE (kommer tyvärr ej ihåg vilken) och då skulle man lägga upp en widget som man tryckte på. Problemet var att den verkade vara lite lynning så jag var på väg att skicka iväg SOS flera gånger bara av misstag.

Brb...

Stalle

Emööörgencyyy!
En blodstoppare och kanske några kompresser och lite tejp räcker fint till det mesta som inte är benbrott och liknande. En 'blodstoppare mini' skulle nog räcka den också.

Skrubbsår spolas ut hjälpligt med vattenflaskan och lämnas öppna tills man kommer hem.
Djupare sår där det blöder lite mer spolas ur och blödningen stoppas med tryckförbandet.
Låt det gärna blöda en liten stund så eventuell smuts i såret får en chans att komma ut innan du lägger på förbandet. Är det djupt kan du behöva sy eller åtminståne tejpa ihop sårkanterna, det görs dock bäst på sjukstugan eller hemma.

Emööörgencyyy!
Appar att larma med finns ju ett antal, men de kräver ju att du bestämer när du behöver larma. Ett komplement till det är någon form av live tracking. Jag kör själv Garmins, men det finns ju andra direkt i telefonen har jag förstått. Den larmar inte, men min sambo kan gå in och kolla var jag är och ser då om jag rör på mig, tar en paus någonstans där jag brukar, eller om jag har stannat på något ställe som inte är någon vanlig rastplats. Undrar hon om jag bara småbonkat lite, eller om det hänt något kan hon ju ringa. Svarar jag inte har det nog skitit sig och då har hon koordinaterna. Det var hon som fick mig att skaffa garminen efter jag hade sönder armen förra året.

Emööörgencyyy!
Sårtvätt i form av våtservett 5gr
Suturtape Steri Strip 3gr
Lägges i mindre ziplockpåse (aka knarkpåse)

När jag kommer hem har jag ALLA läkemedel.

Emööörgencyyy!
Jag hade kompresser och någon annan el- och/eller silvertejp när vi lappade ihop stereons vad som han öppnat med storklingan för några år sedan. Tror han tog sig ur skogen och överlevde.

Silvertejp och kompresser borde iallafall ingå i alla survival kits. Något kul smärtstillande kan också vara bra. Kanske även kan användas som sårtvätt.

Emööörgencyyy!
Jag köpte en liten box från everydaycarry.se
Dekorerade med fluorescerande kors, samt fyllde med blodstoppare kompresser mm från en slaktad förstahjälpenkudde

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    39.9 KB · Besök: 28
Emööörgencyyy!
Hep skrev:
> Appar att larma med finns ju ett antal, men de
> kräver ju att du bestämer när du behöver
> larma. Ett komplement till det är någon form av
> live tracking. Jag kör själv Garmins, men det
> finns ju andra direkt i telefonen har jag
> förstått. Den larmar inte, men min sambo kan gå
> in och kolla var jag är och ser då om jag rör
> på mig, tar en paus någonstans där jag brukar,
> eller om jag har stannat på något ställe som
> inte är någon vanlig rastplats. Undrar hon om
> jag bara småbonkat lite, eller om det hänt
> något kan hon ju ringa. Svarar jag inte har det
> nog skitit sig och då har hon koordinaterna. Det
> var hon som fick mig att skaffa garminen efter jag
> hade sönder armen förra året.

+1

Jag kör Endomondo när jag är ute ensam. Den är tillräckligt enkel att kolla för frugan.

Emööörgencyyy!
jag kör med en tracker som heter Real time GPS tracker. Den visar på en hemsida var man befinner sig, men är ju ingen larmfunktion. Fördelen är att man inte behöver vara kapabel att använda telefonen när man skadat sig, sen drar den väldigt lite ström (iaf på min HTC). Jag får förmodligen ligga i skogen några timmar innan nån saknar mig, men slipper iaf ruttna bort på en mosse.

Emööörgencyyy!
Om jag höll på med en aktivitet som jag tyckte var så pass riskfylld att jag behövde vara övervakad i realtid, skulle jag nog överväga om jag verkligen skulle hålla på med nåt så farligt. Men det är ju jag. :-)

En app som gör det lätt att larma är väl bra men realtidsövervakning kan nog skapa mer oro än nytta.

Emööörgencyyy!
för egen del är det oron hemma efter en olycka förra året som gör att jag har en tracker.

främst för att se var jag är om jag inte är hemma efter tänkt tid då jag oftast vet hur lång tid rundorna tar och och jag till stor del hojar själv.

problemet är ju att de gånger du verkligen behöver hjälp så kommer du sällan åt telefonen, då kan det lugna andra att de kan se var du råkar ligga när du inte svarar.

Emööörgencyyy!
mattel skrev:
> främst för att se var jag är...

Hittar du inte på NICK än?

Emööörgencyyy!
Tille skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > främst för att se var jag är...
>
> Hittar du inte på NICK än?

nä.. jag har ett par ställen jag ser suddigt på. ett annat problem är ju att det inte går att säga att jag är på väg hem när jag sitter och dricker öl. hm..

Emööörgencyyy!
Ang tracker: jag dömer ingen, alla gör som de vill. Men jag känner ingen oro för allvarliga olyckor och då är jag nog den som vurpar mest i Norrortsskogarna. Även om Stalle börjar arbeta sig ikapp. :-)

Emööörgencyyy!
Schreddan skrev:
> Om jag höll på med en aktivitet som jag tyckte
> var så pass riskfylld att jag behövde vara
> övervakad i realtid, skulle jag nog överväga om
> jag verkligen skulle hålla på med nåt så
> farligt. Men det är ju jag. :-)
>
> En app som gör det lätt att larma är väl bra
> men realtidsövervakning kan nog skapa mer oro än
> nytta.

Nu är jag inte direkt ute och testar nya blinda DH-nedfarter efter solnedgång när jag är ensam, men även lugna skogsrundor kan leda till vurpor. Och skulle jag inte cykla ensam så blir det inte så mycket cykling alls tyvärr. Även om jag skulle leta upp och stalka cyklister allt vad jag kan, så skulle det bli en alldeles för stor minskning mot vad jag vill cykla och träna.

Sedan leder live trackingen till en del annat bra. Som att fikat är färdigt precis när jag kommer hem, att jag blir hejad på längs vägen under något lopp och att markserviceteamet är redo vid målet med ombyte och skjuts, utan att ha behövt stå i onödan länge och blivit uttråkade.

Emööörgencyyy!
Schreddan skrev:
> ... Men jag känner ingen oro för allvarliga
> olyckor ...

Jag är väl egentligen inte orolig heller, men min historik gör att min sambo inte riktigt håller med mig där.

Emööörgencyyy!
Realtidsgrejjer är inte så relevant. Min tjej är rätt så relaxad så hon skulle förmodligen sakna mig först på morgonen efter och kolla Endomongo eller annat först då. Så vid det laget hade jag förblött för länge sen :-)

Det jag egentligen vill kunna göra är att skicka kordinater. Dels så man meddelar sig att man är i nöd och att man blir hittad. Men jag får prova några olika ICE-appar. (å e man knockad så e man, man kan inte täcka upp för allt)

Verkar som det kokar ner till:
* Strips
* Gaffa
* Tryckförband

Bonusgrejjer:
* Filt
* Tejp
* Plåster

Får gå igenom de olika gömmorna av grejjer.

Stalle

Senast ändrad:
Emööörgencyyy!
Har normalt sett Cederoths lilla "kudde" med i ryggan plus en rulle leukoplast och klorhexidin (sårtvätt++). Sedan brukar det ju alltid finnas lite silvertejp, buntband å annat smått å gott med i ryggan. Försvarets förstaförband är bra ifall man får stora sår där man behöver lägga tryck för å stoppa blödning.
Något jag lärde mig på en tur för några veckor sedan var att ett rejält stödförband är bra att ha med sig för att stoppa svullnad ifall man slår sig men det inte går hål. NU gick det att improvisera lite med ett spännband och en livrem. Så en "daurbinden" eller liknande får allt ta plats i ryggan inför framtida turer.
Intressant tips med SAM Splint. Om det går riktigt åt h-e så kan det vara väldigt bra att ha med.

Emööörgencyyy!
Tille skrev:
> Jag kraschade ner i en stenhög i tisdags och
> landade jag på telefonen. Den dog.
> Vilken app ska jag installera?

Du hade intallerat Trille App. Ta bort den.

Emööörgencyyy!
geologen skrev:
> Jag tycker att det är allra bäst att ha med en
> kompis. All utrustning i världen är poänglös
> om man är knockad...

+1
Försöker undvika de värsta stuntsen när jag är ute ensam
Men för all del så kan ju olyckan va framme ändå.
Mitt säkerhetstänk sträcker sig till att berätta för någon var jag ska om jag sticker ut ensam

Tillbaka
Topp