Empiri och Logik

Empiri och Logik
På tal om något helt annat; Jag googlade ”Koltrast beteende” för att se om jag kan förstå världen lite bättre:

Empiri och Logik
Ta nu inte detta som ett angrepp eller påhopp:

Jag tror att en viktig förklaring till att det ämne du vill diskutera inte diskuteras är att få (eller ingen?) förstår vad ämnet är. Jag kan i alla fall ärligen inte med säkerhet utifrån trådens första inlägg och titel bli klok på vad ämnet är. Antingen kan du vifta bort detta med att jag är dum i huvudet eller så kan du fundera på om du kunde ha uttryckt dig tydligare så att jag hade förstått.

Empiri och Logik
Som historiker tänker jag att det handlar om källkritik: Man skulle önska man hann med att faktagranska allt som sköljs över en, men tyvärr. Då skulle man önska att andra gjorde källkritiska undersökningar, men tyvärr.
Min lösning har varit att skippa mobiltelefoner.

Empiri och Logik
Det är ju ändå ett viktigt ämne, även om trådstarten var lite svår att förstå.

Källkritik är superviktigt. Om jag läser en text från BBC så vet jag att den är hyfsat ok. Om jag läser en text om Israel på SvT så vet jag att den är vinklad och partisk (Israel bombar sjukhus). Om jag läser DN vet jag att dom gnällt på Trumpen i många år. Kvällstidningarna skriver mest om vem av Let's dance gänget som har störst näsa. Om jag surfar in på en del museum i Swe så handlar alla artiklar om kvinnliga hövdingar, så där har feminister nästlat sig in. Osv.

Internet är en enorm soptunna, där man kan fiska upp en hel del guldkorn. Så det gäller att använda det smart, hämta intressanta saker som man är intresserad av, och kasta bort all skit.

Speciellt när det gäller politik & nyheter så måste man läsa ett helt gäng olika källor, och själv lägga ihop dom till en egen bild !

Senast ändrad:
Empiri och Logik
Fast källkritik är (i dagens samhälle) minst lika mycket att ställa sig frågan ”varför får jag se det här just nu” som att värdera avsändaren. Ju fler algoritmer som ”anpassar” ens sökresultat och mediaflöde, desto större sannolikhet att det som visas är vinklat åt ena eller andra hållet samt att ens egen interaktion med innehållet påverkar framtida sökresultat etc.

Empiri och Logik
Jag utgår från att alla algoritmer är ondsinta och vill förpesta min själ. Intar därför av princip alltid diametral åsikt som den algoritmen levererar.

Empiri och Logik
IMG_1166.webp

Empiri och Logik
Det är ju ändå ett viktigt ämne, även om trådstarten var lite svår att förstå.

Källkritik är superviktigt. Om jag läser en text från BBC så vet jag att den är hyfsat ok. Om jag läser en text om Israel på SvT så vet jag att den är vinklad och partisk (Israel bombar sjukhus). Om jag läser DN vet jag att dom gnällt på Trumpen i många år. Kvällstidningarna skriver mest om vem av Let's dance gänget som har störst näsa. Om jag surfar in på en del museum i Swe så handlar alla artiklar om kvinnliga hövdingar, så där har feminister nästlat sig in. Osv.

Internet är en enorm soptunna, där man kan fiska upp en hel del guldkorn. Så det gäller att använda det smart, hämta intressanta saker som man är intresserad av, och kasta bort all skit.

Speciellt när det gäller politik & nyheter så måste man läsa ett helt gäng olika källor, och själv lägga ihop dom till en egen bild !
Så länge man inte tar hjälp av så kallade ”alternativa medier”. 🤢

Det lustiga med dem är att deras läsare är övertygade om att de ger en mer sanningsenlig syn på ett skeende, när dessa ”alternativa medier” i själva verket står för de mest hårdvinklade och ibland rent lögnaktiga berättelser som existerar i medielandskapet.

Jag kommer aldrig att glömma när jag diskuterade detta med en person som inte ”litade på Sveriges Radio”. Jag frågade var han själv hämtade sina nyheter. ”Fria Tider” svarade han. 😂

Ja harrejävvlarr sicket folk de finns dô.

Senast redigerad av en moderator:
Empiri och Logik
Håller med JPL där. Man laddar bara ned appar man behöver, och stänger av så mkt behörighet och cookies man kan. Och man laddar INTE ned appar som Facebook & Insta & tiktok, odyl, eftersom dom spionerar så mkt dom kan - sådana tjänster kommer man åt via webläsare istället om man måste, och för webläsare så tar man bort alla cookies & historik när man stänger, och använder secure modes ---

Empiri och Logik
Har man 1 fot kvar på jordklotet, så vet man att internet, är som 1 öppet såll. Inte ens Darknet är säkert! Detta oavsett leverantörer.

Den 100% säkraste metoden, är att vara helt ointressant, vilket dom flesta också är.

Empiri och Logik
Jag såg en grej på sociala medier idag. Det handlade om att alla statyer från antiken saknar händer. Det beror tydligen på att de egentligen avbildade jättar med 6 fingrar som levde förr. Och det vill ”man” gömma för ”oss”. Jag hade svårt att hitta logiken i det så det borde passa in i den här tråden.

Senast ändrad:
Empiri och Logik
Tack för detta inlägg "bigmollo". Ditt ex sammanfattar hur det ser ut med alla galna påståenden på nätet!

Vi skall dock inte låta oss förledas i tron att fenomenet är nytt. Det är bara att vända blickarna mot alla galna fanatiska religiösa dårar!

Har ex haft hembesök av Jehova, som på fullt allvar hävdar att Noaks ark hittats i alperna. Och inte nog med det. Dessutom har man byggt upp en modell i skala x/xx. Detta presenterar man sedan som bevis!

Det nya består dock i den spridningen av galenskaperna, som nätet numera möjliggör!

Tillbaka
Topp