En annan "Vilken cykel ska jag ha?"- tråd

Valkyrie

Aktiv medlem
Okej så jag vill försöka att inte få det här till ännu en "Vad ska jag ha för cykel?"-tråd. Men vilket ställe är bättre att ställa den frågan än här ?

Jag skriver ganska mycket, läser på en massa och försöker lära mig teknik, hur man mekar osv. Var alldeles grön för något år sen, det var så roligt att cykla helt plötsligt att damcykeln byttes mot en hybrid. Denna är gammal och sjunger på sista valsen. Jag var överdrivet orolig för cykelstöld. Nu hoppas jag nästan att den blir stulen för jag är så trött på den ? Nej men den är kul att ha och testa fulmek på.

Jag vill skaffa racer och självklart då också spd (sl antar jag?) pedaler/cykelskor för första gången. Pendlar i nuläget och cyklar långturer på sommarhalvåret. Inte kul på den gamla cykeln.

Bryr mig inte om den är begagnad eller ej men är innerligt trött på fälgbromsar, vill ha skivbromsar och helst hydrauliska. Endurancegeometri tror jag, eftersom jag är har väldigt långa ben (men normala armar).

Funderar lite på Trek Domane, Merida Scultura Endurance, Canyon Endurance eller Specialized Roubaix (men den är nog för dyr). Jag vill helst inte lägga över 15000 men det kan jag kanske, så vill helst hitta begagnad om det går. Är lite frågande till om jag skulle bli nöjd med mekaniska skivbromsar. Har i så fall råd med en ny.
Vad tycker ni?

Okej så jag vill försöka att inte få det här till ännu en "Vad ska jag ha för cykel?"-tråd. Men vilket ställe är bättre att ställa den frågan än här ?

Jag skriver ganska mycket, läser på en massa och försöker lära mig teknik, hur man mekar osv. Var alldeles grön för något år sen, det var så roligt att cykla helt plötsligt att damcykeln byttes mot en hybrid. Denna är gammal och sjunger på sista valsen. Jag var överdrivet orolig för cykelstöld. Nu hoppas jag nästan att den blir stulen för jag är så trött på den ? Nej men den är kul att ha och testa fulmek på.

Jag vill skaffa racer och självklart då också spd (sl antar jag?) pedaler/cykelskor för första gången. Pendlar i nuläget och cyklar långturer på sommarhalvåret. Inte kul på den gamla cykeln.

Bryr mig inte om den är begagnad eller ej men är innerligt trött på fälgbromsar, vill ha skivbromsar och helst hydrauliska. Endurancegeometri tror jag, eftersom jag är har väldigt långa ben (men normala armar).

Funderar lite på Trek Domane, Merida Scultura Endurance, Canyon Endurance eller Specialized Roubaix (men den är nog för dyr). Jag vill helst inte lägga över 15000 men det kan jag kanske, så vill helst hitta begagnad om det går. Är lite frågande till om jag skulle bli nöjd med mekaniska skivbromsar. Har i så fall råd med en ny.
Vad tycker ni?

En ny racer med mekaniska skivbromsar kommer vara så snikigt specad i övrigt att det inte kommer vara en rolig cykel.

Är tanken att pendla med racern också, respektive kommer den gå i alla väder?
Om svaret är att du mest kommer cykla på vår / sommar / höst i fint väder hade jag seriöst omvärderat skivbromskravet och köpt en fin beggad racer med fälgbroms för den budgeten du nämner. Du kan få ruggigt mycket cykel för pengarna och fälgbromsar funkar alldeles utmärkt på racer i synnerhet i relativt platta sverige.

Ska cykeln också pendlas med och köras i alla väder hade jag lagt värde på ordentliga skärmfästen. Att hitta nåt riktigt roligt i din prisklass kan vara svårt.
Beroende på status på din hybrid hade jag haft den som tråk-pendlare och sen en finracer för allt det roliga.

Jag tänkte den gamla som dåligt väder pendlare. Det allra tråkigaste med den är fälgbromsarna, det har varit ett elände från start, så jag hoppas slippa det.

Den som jag tänkte på med mekaniska skivbromsar är Trek Domane Al 3 som de har inne på min lbs till reapris.

Den nya cykeln skulle jag ha till landsvägscykling och pendling när vädret är tillräckligt bra. Tänker köra med vax på den. Jag kan ta in den på min arbetsplats och ha den i lägenheten eller förvaringsrum, så det är ingen direkt stöldrisk.

Den här skulle jag titta på innan jag pungade ut x000 för att det ska stå Träck på cykeln.
Edit: verkar även finnas kraftigt nedsatt i herr large, borde passa TS benlängd och kan vara värd att testa för reach.
Shimano 105 11delat. Hy/rd-bromsar.
Fortf monteringsmöjligheter för skärmar och därmed även pakethållare (om/)när TS inser att den är trevligare att pendla på även när det är regnrisk...
Ekonomiskt utrymme för individuell anpassning jämfört m domänen. Kanske tyngre, har inte kollat.

Jag skulle rekommendera "vanlig"/"mtb"- spd, skorna är så mycket lättare att gå i

Senast ändrad:
Racer handlar om att ha en rapp, livlig sprättig cykel - inget av det får man i Decathlonhojen, eller någon mekanisk disc hoj för den delen.

En sån här
https://happyride.se/annonser/cannondale-supersix-evo-ultegra-size-56.240891/

eller

eller

eller tom.

kommer ge bra så mycket mer cykelglädje. Obs jag har inte beaktat storlekar nu utan bara exemplifierat i mitt tycke "roliga cyklar" inom budget jämfört med en själadödande trist tung decathlonsak med det sämsta av alla världar, vajer-hydrauliskabromsar.....sämre än hydrauliska och mer komplicerade än bara vajerstyrda.

Håller man ögonen öppna (eller har lite flax) behöver det inte bli så dyrt. Jag köpte en ny White räser årsmodell 22, med 105 utrustning hydralbroms för 5 tusen hos xxl för en månad sen. Kassa hjul förstås och 140 skivor, men tycker ändå det var ett klipp. Ramen ser förvånansvärt fin ut, mot vad jag är van från andra white ramar jag haft.

För övrigt har jag fortsatt svårt att förstå den oerhörda vurmen för hydralskivor. Har precis samma Rose räser både med fälg och hydralbroms, R7000, och har ingen upplevelse av att den senare skulle vara bättre på nåt sätt. Tvärtom var den första turen i rotblöta en besvikelse. Båda bromsarna skrek och bromsverkan var dålig.

Senast ändrad:
Det är ett ständigt fokuserande på bromsar här. Ska det cyklas eller ska det bromsas?

Edit; ska landsvägscykeln köras i förhållandevis platta Sverige räcker det med vilka bromsar som helst.

Senast ändrad:
Den här skulle jag titta på innan jag pungade ut x000 för att det ska stå Träck på cykeln.
Edit: verkar även finnas kraftigt nedsatt i herr large, borde passa TS benlängd och kan vara värd att testa för reach.
Shimano 105 11delat. Hy/rd-bromsar.
Fortf monteringsmöjligheter för skärmar och därmed även pakethållare (om/)när TS inser att den är trevligare att pendla på även när det är regnrisk...
Ekonomiskt utrymme för individuell anpassning jämfört m domänen. Kanske tyngre, har inte kollat.

Jag skulle rekommendera "vanlig"/"mtb"- spd, skorna är så mycket lättare att gå i
Jag är bara 175 cm lång så det blir för stort. Har hela 87cm i innerbenslängd dock. Därför gissar jag på att en endurancecykel blir mer som en ren racer för mig. Å ena sidan gillar jag att cykla långt, å andra sidan sitter jag helst mer böjd och har bra rörlighet.

Cykeln som jag har nu är en racehybrid och har (tyvärr) rakt styre och den är bara strl 51 tror jag efter att ha mätt toppröret men jag upplever endast på gränsen till för liten. Dock så är den väldigt hög så den har ändå inte mycket clearance när man står över den.
Jag behöver nog prova 52 och 54 för att se vad som känns bäst. Har lite problem med domningar i handleder. Ska tilläggas att jag har styret på lägsta eftersom jag gillar att sitta så.

Jag är bara 175 cm lång så det blir för stort. Har hela 87cm i innerbenslängd dock. Därför gissar jag på att en endurancecykel blir mer som en ren racer för mig. Å ena sidan gillar jag att cykla långt, å andra sidan sitter jag helst mer böjd och har bra rörlighet.
+1
Trek Domane må vara dyr men i små strl är det den ram med högst STR (Stack-To-Reach) jag känner till.
Stack_o_reach_trek.gif

Hade kört 100 mil i torrt väglag, räcker inte det som break-in?

Nepp, inte om du vill få ut maximal bromskraft. Och när jag cyklar racer i torrt väglag i Sverige händer det vääääldigt sällan att jag maxbromsar - vilket är vitsen med att slita in skiva och belägg, att bygga maximal värme och pad transfer mellan skiva och belägg för maximal friktion. För optimal bromsprestanda bör man göra bed in processen direkt när allt är nytt.
Sen kan det också hjälpa till att liva upp bromsarna om de börjar kännas trötta, men då måste man först göra rent skivor och belägg minutiöst, gärna sandpappra skivorna lite också för att slipa bort gammal bös / skapa ojämnheter som beläggens material kan fästa i.

Men om dina första 3 km var nerför ett berg med släpbroms hela vägen ner så låter jag det passera som en hygglig inslitning ;-)

Jag kräver inte maximal bromskraft, men att inte båda bromsarna illskriker och vibrerar i regn trodde jag var ett rimligt krav på nästan nya bromsar? Din länkade sram video varnar för krascher med kroppsskada och dödsfall om man inte är en hejare på aggressiv körning. Är detta verkligen rekommendabelt för varenda köpare av hydraliska skivbromsar?

Nepp, inte om du vill få ut maximal bromskraft. Och när jag cyklar racer i torrt väglag i Sverige händer det vääääldigt sällan att jag maxbromsar - vilket är vitsen med att slita in skiva och belägg, att bygga maximal värme och pad transfer mellan skiva och belägg för maximal friktion. För optimal bromsprestanda bör man göra bed in processen direkt när allt är nytt.
Sen kan det också hjälpa till att liva upp bromsarna om de börjar kännas trötta, men då måste man först göra rent skivor och belägg minutiöst, gärna sandpappra skivorna lite också för att slipa bort gammal bös / skapa ojämnheter som beläggens material kan fästa i.

Men om dina första 3 km var nerför ett berg med släpbroms hela vägen ner så låter jag det passera som en hygglig inslitning ;-)
?? Utveckla gärna

Jag kräver inte maximal bromskraft, men att inte båda bromsarna illskriker och vibrerar i regn trodde jag var ett rimligt krav på nästan nya bromsar? Din länkade sram video varnar för krascher med kroppsskada och dödsfall om man inte är en hejare på aggressiv körning. Är detta verkligen rekommendabelt för varenda köpare av hydraliska skivbromsar?

Att skivbromsar skriker när de är blöta får man nog vara beredd på att vänja sig vid. Att det vibrerar och bromsar mediokert tyder på att bromsarna inte är optimalt installerade. Eftersom Sram är amerikanskt är det givet att det är varning för döden i en instruktionsvideo.

Kan man förvänta sig att random konsument kommer kunna / kommer slita in bromsarna korrekt? Nop, kommer random konsument behöva optimal bromskraft? Nop. Hade merparten av alla hydrauliska bromsar i omlopp kunnat betta bättre om folk varit mer kunniga / orkat slita in dem? Japp.

Att skivbromsar skriker när de är blöta får man nog vara beredd på att vänja sig vid. Att det vibrerar och bromsar mediokert tyder på att bromsarna inte är optimalt installerade. Eftersom Sram är amerikanskt är det givet att det är varning för döden i en instruktionsvideo.

Kan man förvänta sig att random konsument kommer kunna / kommer slita in bromsarna korrekt? Nop, kommer random konsument behöva optimal bromskraft? Nop. Hade merparten av alla hydrauliska bromsar i omlopp kunnat betta bättre om folk varit mer kunniga / orkat slita in dem? Japp.
Mina fälgbromsar skriker också ibland när det är blött. Det fastnar skit på klossarna. På hösten fastnar löv också för de flyger ju runt i luften.

Men främsta anledningen till att det är så irriterande är att man måste passa in exakt, för att få bra bromsverkan måste de sitta nära fälgen och då kan de börja skrapa i.

Måste se till att det absolut inte finns någon skevhet i hjulen och fixa med ekerspänningen. Annars har man att klossarna skrapar åt fast man ändå får trycka in bromshandtagen jättehårt.

Jag vet inte om fälgbromsar förbättrats på senare år och hur pass i så fall. Jag har haft att vajrarna släpper så jag fått stå mitt i ingenstans 12 mil hemifrån i evigheter och spänna och ha mig innan det blir bra.

Jag tycker det är rätt platt hemma i Stockholm men något helt annat när man kommer en bit utanför. Cyklade en del i Vingåkers kommun i somras, det var backigt. Fast det kändes som bara uppförsbackar ? Sen var mina däck så tröga också så det blev inte för mycket rull nedför.

Och om det spelar någon roll så är min bromsstil att jag punktbromsar/släpper lite om vartannat och inte ligger och håller länge på bromsen.

Det måste ju finnas en anledning att fälgbromsar är på väg ut, dels slits klossarna men även fälgarna.

Och om det spelar någon roll så är min bromsstil att jag punktbromsar/släpper lite om vartannat och inte ligger och håller länge på bromsen.

Det måste ju finnas en anledning att fälgbromsar är på väg ut, dels slits klossarna men även fälgarna.

Moderna racerbromsar är relativt lätta att ställa in bra och överlägsna det mesta som sitter på en enklare hybrid. Sen körs inte en racer ofta i lika risigt väder så det där med slitaget blir inte alls samma sak. Vill man ha maximal "racerupplevelse" tycker i alla fall jag att en fin äldre värsting med fälgbroms ger mycket mer än en enklare skivbromsad modernare racer. Du ska rätt mycket upp i pris för att du ska få den skivbromsade att kännas lika rapp som den fälgbromsade.

Alltså jag tycker skivor är toppen, har det själv både på racer och graveln, men då snackar vi helt annan budget. Allt är så klart relativt och jämfört med din hybrid skulle säkert en Domane Al med mekaniska skivor också kännas som en uppgradering men hade du samtidigt provat en bra fälgbromsad hoj i samma prisklass är jag övertygad om att Domanen hade känts som en pråm :)

En av flera anledningar till att fälgbromsar är på väg ut är trenden med bredare fälgar och däck. Bredare fälgar ger bättre aeroprofiler och bredare däck lägre rullmotstånd och mer komfort. Bredare mellan gaffelbenen är också mer aero osv. och allt sånt går inte att lösa på ett smidigt sätt med fälgbromsar.

En av flera anledningar till att fälgbromsar är på väg ut är trenden med bredare fälgar och däck. Bredare fälgar ger bättre aeroprofiler och bredare däck lägre rullmotstånd och mer komfort. Bredare mellan gaffelbenen är också mer aero osv. och allt sånt går inte att lösa på ett smidigt sätt med fälgbromsar.
Ja och det är väl en sak till som jag glömde nämna, att jag vill kunna få på 32mm däck. Antar att utbudet är smalare då.

Jag kräver inte maximal bromskraft, men att inte båda bromsarna illskriker och vibrerar i regn trodde jag var ett rimligt krav på nästan nya bromsar?
Att skivbromsar skriker när de är blöta får man nog vara beredd på att vänja sig vid.
Många påstår att bromsskivor med runda hål skriker och vibrerar värre och då särskilt 1a gen Shimano för lvg

Tidningen Tour testade skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
Bäst i test blev
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power
Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

På en av mina cyklar bytte jag från standardbelägg till de dyrare Swisstop Exotherm2.
Det blev stor skillnad, bättre modulation, bett och så är även vibrationerna borta. Så här skriver de själva

CHARACTERISTICS

Maximum pad life. Minimum brake fade.
EXOTherm2 combines a very durable, easy to modulate compound with a cooling fin equipped back plate to provide consistent, powerful braking in all conditions.

• pad wear rate is much lower than competitors
  • smooth, consistent brake performance
Även för mig verkar de i praktiken ha längre livslängd. Trots det högre inköpspriset är de alltså prisvärda, åtminstone för mig

Men får se om jag vid nästa byte väljer Galfer 1455 Road eller Trickstuff 270 Power.

Japp, industrin vill sälja på oss nya prylar. Skivbroms är nog den pryl som det tog absolut längst tid att få proffsen att acceptera. Elväxlar gick på ett kick, skivbromsar tog nog 5-10 år.
Sedan är det nog som glitch skriver trenden med bredare fälgar och däck.
Ett par moderna caliperbromsar är oerhört bra jmf med ett par sunkiga cantilever eller halvdana v vilket är vad många har som referens när det gäller fälgbromsar. Både när det gäller bromsverkan och servicebehov.

Japp, industrin vill sälja på oss nya prylar. Skivbroms är nog den pryl som det tog absolut längst tid att få proffsen att acceptera. Elväxlar gick på ett kick, skivbromsar tog nog 5-10 år.
Sedan är det nog som glitch skriver trenden med bredare fälgar och däck.
Ett par moderna caliperbromsar är oerhört bra jmf med ett par sunkiga cantilever eller halvdana v vilket är vad många har som referens när det gäller fälgbromsar. Både när det gäller bromsverkan och servicebehov.
Ja, jag har ju v-bromsar på hybriden och försökte byta upp till ett bättre märke och visst känns det en viss förbättring då men inte enorm.

Jag har förstått det som att man inte få plats med så breda däck när det gäller caliperbromsar? Att det är cantilever som gäller då? Sen vet jag inte heller om det kan finnas fälgbromsade racers som tar 32mm breda däck, jag antog att det var max 28mm eller om den är äldre så till och med smalare.

Fälgbroms funkar i finväder men suger getpung om det blir blött eller kallt. Bara för det tekniken att DÖ ut

Ja, jag har ju v-bromsar på hybriden och försökte byta upp till ett bättre märke och visst känns det en viss förbättring då men inte enorm.

Jag har förstått det som att man inte få plats med så breda däck när det gäller caliperbromsar? Att det är cantilever som gäller då? Sen vet jag inte heller om det kan finnas fälgbromsade racers som tar 32mm breda däck, jag antog att det var max 28mm eller om den är äldre så till och med smalare.
Ska du ha så feta däck är det skivbromsar som gäller. De senaste generationerna caliperbromsar för racer klarar 28mm.
Men ska du köpa nytt idag så är det väl inget att fundera på, är väl ändå bara skivbromsat nu?

Ska du ha så feta däck är det skivbromsar som gäller. De senaste generationerna caliperbromsar för racer klarar 28mm.
Men ska du köpa nytt idag så är det väl inget att fundera på, är väl ändå bara skivbromsat nu?
Köper helst begagnat men det är lite svårt att hitta. Bara gravels, jag har funderat lite på om det funkar att "göra om" en sån med släta däck. Fattar inte riktigt vad som gör dem så mycket billigare.

Annars säljs det ju en del äldre modeller nya med fälgbromsar. Men jag tror tex att Trek Domane AL2 som har fälgbromsar bara går upp till 28mm.
Sen AL2 har mekaniska och någonstans där är taket för min budget ?

Jag avskyr i princip fälgbromsar, men just på en racer hade jag kunnat leva med det. Hellre fälgbromsar på en sådan cykel, än en tung och tråkig racer som @glitch så väl beskriver.

Jag gillar därtill breda däck och kör 32-däck på (skivbromsad) racer. Men man får vara beredd på att det är ett ganska specifikt önskemål som kostar en del pengar. 28-däck funkar fint på all racercykling kan jag tycka. Svårt att äta kakan (breda däck på skivbromsad lätt racercykel) och ha den kvar (köpa billig cykel).

Hoppas du hittar något roligt!

Jag avskyr i princip fälgbromsar, men just på en racer hade jag kunnat leva med det. Hellre fälgbromsar på en sådan cykel, än en tung och tråkig racer som @glitch så väl beskriver.

Jag gillar därtill breda däck och kör 32-däck på (skivbromsad) racer. Men man får vara beredd på att det är ett ganska specifikt önskemål som kostar en del pengar. 28-däck funkar fint på all racercykling kan jag tycka. Svårt att äta kakan (breda däck på skivbromsad lätt racercykel) och ha den kvar (köpa billig cykel).

Hoppas du hittar något roligt!

Japp, vill man vara superspecifik så kostar det men då har man ofta väldigt bra skäl / egna preferenser som kommer av erfarenhet / prioriterar sin hobby över annat. Tar man ett steg tillbaka från prylhetsen så inser man att man snabbt är på diminishing returns.

28or räcker oerhört långt och har man 32 som absolut krav så är det i min mening ändå att man är inne i gravelgränslandet där "raceregenskaperna" börjar bli underordnade.

Att köpa ny hoj för 15000 med mekanisk grupp är dumt också för att det kostar multum att uppgradera en sån cykel för om du vill byta till hydrauliska längre fram behövs nya reglage. Medan många instegshojar med hydrauliska grupper går att peppa rejält med nya hjul och däck.

För 10 k kan man få en sän här:

Mer racer än de flesta på happy någonsin skulle pressa till max. Vad får du med skivbromsar för dem pengarna? Nytt typ nada, beg kanske lite random ihopsvetsade vattenrör med någon av marknades enklaste grupper på ?

Nu raljerar jag så klart, men jag hade i ditt ställe antingen kört på fälgbromsracern för att testa och se om intresset står sig / hur det utvecklas, eller sparat mer och ökat budgeten för nytt så att det åtminstone blir hydrauliskt från start.

Nu har jag noll erfarenhet av buycycle men verkar finnas Giant Defy inom budget (typ)

Men då ska man vara trygg i att kunna skruva själv / budgetera med viss underhållskostnad för att få allt i skick.

Tack för alla svar!
Jag har insett att jag kanske måste gå upp lite i budget. Och jag måste försöka felsöka varför mina händer domnar ofta när jag cyklar. Så det där med ramstorlek och geometri måste bli rätt.

Om man skulle ha nytt, vad tror ni om
https://www.canyon.com/en-se/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-7/2733.html ?
Och ha då i åtanke att min geometri är väldigt långa ben/kort överkropp/normala armar men jag har en bra rörlighet (och hyfsad styrka också då jag gymmar en del).

Min nuvarande cykel väger 13kg och jag känner att den verkligen är för tung, undrar då om vikten på 9kg kommer upplevas mycket lättare eller fortfarande klumpig. Det går ju typ inte att hitta en lättare om man inte ska ha kolfiber. Vilket jag såklart helst vill ha men det blir långt över budget då.

Jag stör mig i dagsläget på att det är klumpigt att lyfta på den och tex bära upp för en trappa.

Det jag tänker använda den till som jag varit inne på lite tidigare är dels platt pendling men även korta och långa turer landsväg/credit card touring. Och sen kommer jag säkert skaffa Zwift också så att den på längre sikt står i en trainer på vinterhalvåret.

Låter ju nästan som det finns flera strategier att kika närmare på parallellt - för jag antar att det inte är jättebråttom att skaffa räser just kring nyår?
- bättre begagnat, fälgbroms (prisvärt)
- Canyon/motsv (har inte koll på modeller men är ju happyapprovat).
- LBS, bättre sådan (för bra koll på geo)

Mina räsers är oldschool (max 28mm/fälgbroms) och funkar utmärkt men 32mm och hydrauliskt låter givet om man köper nytt och bara ska ha en.

Personligen kör jag bara lvg-pedaler på lvg men tycker inte det är nåt absolut - precis som däcksstorlek är det trevligt med bredare användingsområde dvs spd. Borde gå att testa lite innan man bestämmer sej.

Tror jag läste mellan raderna att det kan parkeras inomhus vid pendling?

Låter ju nästan som det finns flera strategier att kika närmare på parallellt - för jag antar att det inte är jättebråttom att skaffa räser just kring nyår?
- bättre begagnat, fälgbroms (prisvärt)
- Canyon/motsv (har inte koll på modeller men är ju happyapprovat).
- LBS, bättre sådan (för bra koll på geo)

Mina räsers är oldschool (max 28mm/fälgbroms) och funkar utmärkt men 32mm och hydrauliskt låter givet om man köper nytt och bara ska ha en.

Personligen kör jag bara lvg-pedaler på lvg men tycker inte det är nåt absolut - precis som däcksstorlek är det trevligt med bredare användingsområde dvs spd. Borde gå att testa lite innan man bestämmer sej.

Tror jag läste mellan raderna att det kan parkeras inomhus vid pendling?
Tyvärr var den där Canyon jag länkade till mekanisk skivbroms, vilket de verkar ha försökt göra en fuling och dölja.

Bråttom är det enbart eftersom priserna är lägre nu ?

Ja den kan stå tryggt inomhus uppe på företaget där jag har koll på den ? Funderar på att skaffa ett larm, främst för om man ska smita in i någon affär ute på vischan, inte parkera ute någon längre stund.

Det jag velat mellan också är att det skulle kännas tryggt med en Trek Domane att man kan få på en pakethållare, om jag får för mig att ha packväskor igen.

Jag pallade inte mer än 10 mil om dagen på min cykelsemester i somras men så var det 13kg cykel + 13 kg campingpackning och en hel del backar ?
Nu vill jag fortsätta göra långturer men att det ska gå lättare. Inte nödvändigtvis campa men kanske om det går att fixa ultralätt.

Eftersom ts är bekymrad över position och domningar så kanske en bikefit vore en början,
Det är billigt i längden.
Det finns med i planen men vid ett senare stadie. För jag är relativt grön på det här, har inte ens bockstyre eller klickpedaler än. Så tänker först sikta på den geometri som är mest sannolik att funka, därefter känna in cykeln och sen bikefit och eventuella justeringar.

Jag tror mitt dilemma är att jag föredrar en sittställning där det lätt blir domningar dvs sadeln högt och styret lågt. Så jag är lite inne på om en längre ramstorlek kan göra att jag får sträcka ut mig mer med mindre handproblem.

Sen måste det ju absolut spela in att jag för närvarande har ett rakt styre så väldigt lågt ner ?‍♀️ Jag tyckte det blev för mycket vindmotstånd när jag höjde det ?

Det finns med i planen men vid ett senare stadie. För jag är relativt grön på det här, har inte ens bockstyre eller klickpedaler än. Så tänker först sikta på den geometri som är mest sannolik att funka, därefter känna in cykeln och sen bikefit och eventuella justeringar.

Jag tror mitt dilemma är att jag föredrar en sittställning där det lätt blir domningar dvs sadeln högt och styret lågt. Så jag är lite inne på om en längre ramstorlek kan göra att jag får sträcka ut mig mer med mindre handproblem.

Sen måste det ju absolut spela in att jag för närvarande har ett rakt styre så väldigt lågt ner ?‍♀️ Jag tyckte det blev för mycket vindmotstånd när jag höjde det ?
Jag sympatiserar till100% med att vilja böja sig ner för att minska vindmotståndet. Men... Ju mer du/man lutar sig framåt, ju mer vikt lägger de flesta på händerna, med ökad risk för problem med handlederna. Men... igen! med ett bockstyre kan man variera handledspositionerna, det kanske inte blir ett problem....

Senast ändrad:
Fälgbroms funkar i finväder men suger getpung om det blir blött eller kallt. Bara för det tekniken att DÖ ut
Ah! Tack för förklaringen. Jag har länge undrat var alla gamla cyklister vi beundrade från de stora Gran Tourerna tog vägen. Jag förstår nu att de förolyckades i parti och minut pga de usla fälgbromsarna. ?
IMG_2375.jpeg

Nu går tankarna åt denna. Vad tror ni? Är den värd att lägga till en extra slant för?

https://www.specialized.com/gb/en/allez-sport/p/199981?color=322597-199981

Kostar 22 000 ny. Kanske går att hitta lite billigare.
Inte koll på geometrin för just dig men Allez är ju en väldigt omtyckt cykel. Lite sniket specad för 22k, men det gäller ju de flesta "märkescyklarna".

Jag ska säga att jag faktiskt är nöjd med att köpa en begagnad cykel med fälgbromsar. Köptes lite huxflux för en tredjedel av den du länkat. Den har nog sämre ram, men bättre utrustning i övrigt. Tur det - för jag anade inte hur mycket kringutrustningen jag tvunget ville ha sedan skulle kosta.

Cyklar jag 5000 km nästa år har jag sagt att jag får unna mig en ny cykel med MINST hydrauliska skivbromsar, kolfiberram och 105 mekanisk. Men då har jag också förstått mig på vilken typ av cykel jag vill ha, geometrin och sisådär. Den cykeln kan jag förhoppningsvis ha i många år.

Tillbaka
Topp