En annan "Vilken cykel ska jag ha?"- tråd

Inte koll på geometrin för just dig men Allez är ju en väldigt omtyckt cykel. Lite sniket specad för 22k, men det gäller ju de flesta "märkescyklarna".

Jag ska säga att jag faktiskt är nöjd med att köpa en begagnad cykel med fälgbromsar. Köptes lite huxflux för en tredjedel av den du länkat. Den har nog sämre ram, men bättre utrustning i övrigt. Tur det - för jag anade inte hur mycket kringutrustningen jag tvunget ville ha sedan skulle kosta.

Cyklar jag 5000 km nästa år har jag sagt att jag får unna mig en ny cykel med MINST hydrauliska skivbromsar, kolfiberram och 105 mekanisk. Men då har jag också förstått mig på vilken typ av cykel jag vill ha, geometrin och sisådär. Den cykeln kan jag förhoppningsvis ha i många år.
Ja jag tror den geometrin hade blivit bra men tänkte i så fall åka och testcykla. Som jag fattat det så finns ingen racer med fälgbromsar som man kan få 32mm däck på.

Sen vore det bra att den har fästen så man har möjlighet att rusta den med pakethållare då när man åker iväg på touring. För även om jag i teorin vill packa väldigt lätt kanske det inte funkar ändå. Då blir det inga flerdagarsturer.

Min nuvarande cykel går det på minst 37mm på men den har ju v-bromsar, de är verkligen inte roliga att meka med mitt i ingenstans. Fast det hittar man ju inga racers med heller.

Ja jag tror den geometrin hade blivit bra men tänkte i så fall åka och testcykla. Som jag fattat det så finns ingen racer med fälgbromsar som man kan få 32mm däck på.

Sen vore det bra att den har fästen så man har möjlighet att rusta den med pakethållare då när man åker iväg på touring. För även om jag i teorin vill packa väldigt lätt kanske det inte funkar ändå. Då blir det inga flerdagarsturer.

Min nuvarande cykel går det på minst 37mm på men den har ju v-bromsar, de är verkligen inte roliga att meka med mitt i ingenstans. Fast det hittar man ju inga racers med heller.
Jag kör oftast enbart mjuka bikepackingväskor på flerdagarsturer, så det fungerar ju fint det med om man inte har fästen för pakethållare. Dock är det dyrt att köpa 4-5 väskor.. Att ha massvis med plats gör att man packar med en massa skit man inte behöver.

Jag tror du överdriver hur avancerade v-bromsar är, alternativt underskattar hur svåra övriga bromsar kan vara att meka med. Jag skulle ranka fälgbromsar som mer lättmekade än skivbromsar. Hydrauliska skivbromsar kan du nästan inte göra någonting alls med om det strular. Jag kör trots det sådana på alla cyklar i princip, eftersom väl inställda och välhållna bromsar sällan ställer till så mycket bekymmer.

Sen finns det ju några avarter med jättekrångliga bromsar, men de är ganska sällsynta skulle jag tro.

Däremot så är fälgbromsar rent kassa under vissa förutsättningar. Men just racer är den cykeldisciplin där jag själv skulle kunna tänka mig att köra annat än skivbromsar. Fast det har vi ju redan gått igenom..

Sen vore det bra att den har fästen så man har möjlighet att rusta den med pakethållare då när man åker iväg på touring.
Då kanske ngn annan typ av cykel än en racer är ett bättre val för dig?
Nu finns det modeller som kallas All Road och naturligtvis även gravel
I den här tråden kanske du hittar ngt lämpligt

För även om jag i teorin vill packa väldigt lätt kanske det inte funkar ändå. Då blir det inga flerdagarsturer.
Om du skall cykla touring sommartid och inte behöver ha tält och kök med dig kan du klara dig med en sadelväska typ en klassisk brittisk "saddlebag"
Så här
carradice-cadetoldgr-5-_1.jpg

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från https://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

Nu går tankarna åt denna. Vad tror ni? Är den värd att lägga till en extra slant för?
Jag tycker den var riktigt dåligt specad, vad är tex vevpartiet Praxis Alba för något? Köp den här istället
Då får du bland mycket annat roligt det utmärkta styret Ritchey Streem med tillplattad översida.
https://www.bike-components.de/en/Ritchey/Comp-Streem-Internal-Routing-31-8-Handlebars-p81261/
Väsentligt skönare att lägga tyngd på, på längre turer än Allez's helt runda profil.

Du får bra hjul, Rose R25 med tysta Newmen nav. Du får ett vatten och smutstätt sadelrör i övergången mot sadelstolpen, där de flesta andra ramar släpper in vatten och sand från blöt vägbana via den bakåtriktade slitsen nedanför sadelkrampan. Vilket är den huvudsakliga anledningen till varför sadelstolpar så gärna rostar fast i sadelröret, och blir omöjliga att få bort.

Jag har köpt 3 st liknande Rose hojar på kort tid, alla med Streem styren och vattentätt sadelrör, kört dem i flera år, och har nästan bara gott att säga om dem.

Vill du ha lägre växlat, mer grusbetonat finns https://www.rosebikes.se/rose-backroad-al-grx-rx400-2715780?product_shape=roasted+olive

Senast ändrad:
Okej ja jag hatar att cykla på grus och kommer inte göra det även om det blir en väldig omväg ? Så då känns en gravel onödig. Jag funderade på det ett tag men har skrotat idén.

Jag försöker kolla allt men hade missat att Allez inte har Shimano 105 vilket ju är tråkigt. Det borde man ju kunna få åtminstone.

Rose verkar bättre på många sätt men tvivlar på om geometrin är bra. Är inte superhaj på hur man utläser det men tror Allez är bättre för mig i det avseendet. Eller en Trek Domane ?

Sen har Rose inte kolfibergaffel heller. Inte ett krav men vore najs. Kanske inte spelar någon roll, cykeln är ju lätt.

Jag kör oftast enbart mjuka bikepackingväskor på flerdagarsturer, så det fungerar ju fint det med om man inte har fästen för pakethållare. Dock är det dyrt att köpa 4-5 väskor.. Att ha massvis med plats gör att man packar med en massa skit man inte behöver.

Jag tror du överdriver hur avancerade v-bromsar är, alternativt underskattar hur svåra övriga bromsar kan vara att meka med. Jag skulle ranka fälgbromsar som mer lättmekade än skivbromsar. Hydrauliska skivbromsar kan du nästan inte göra någonting alls med om det strular. Jag kör trots det sådana på alla cyklar i princip, eftersom väl inställda och välhållna bromsar sällan ställer till så mycket bekymmer.

Sen finns det ju några avarter med jättekrångliga bromsar, men de är ganska sällsynta skulle jag tro.

Däremot så är fälgbromsar rent kassa under vissa förutsättningar. Men just racer är den cykeldisciplin där jag själv skulle kunna tänka mig att köra annat än skivbromsar. Fast det har vi ju redan gått igenom..
Ja jag förstår, för att förtydliga så tycker jag inte att de är krångliga utan att de krånglar mycket. Verkar också som att minsta lilla skevhet i hjulet gör att bromsarna inte kan spännas åt tillräckligt hårt eftersom klossarna skrapar i då.
Eller så är mina hjul väldigt skeva ?

Okej ja jag hatar att cykla på grus och kommer inte göra det även om det blir en väldig omväg ? Så då känns en gravel onödig. Jag funderade på det ett tag men har skrotat idén.

Jag försöker kolla allt men hade missat att Allez inte har Shimano 105 vilket ju är tråkigt. Det borde man ju kunna få åtminstone.

Rose verkar bättre på många sätt men tvivlar på om geometrin är bra. Är inte superhaj på hur man utläser det men tror Allez är bättre för mig i det avseendet. Eller en Trek Domane ?

Sen har Rose inte kolfibergaffel heller. Inte ett krav men vore najs. Kanske inte spelar någon roll, cykeln är ju lätt.
Den länkade cykeln har kolfibergaffel.
Men det kan vara fel med gruscykel för dig ändå.

Sen angående touringen så var det första gången jag testade i somras och bara cyklade iväg med de grejer jag hade så endast tältet var lättvikt. Och tält behöver jag ha. Men kan absolut packa lättare, tog med för mycket vatten. Vanligt liggunderlag och sovsäck är ingen hit.

Fick utöver en packväska på pakethållaren (Trippelbag) spänna fast grejer på styret. Det kändes ändå bra att ha något framtill som motvikt. Och jag gillar smidigheten med den väskan. Det går lätt att sortera och komma åt grejer. Så ja jag har helst en pakethållare. Det var jättebra att kunna knäppa loss översta väskan som blir en ryggsäck där man kan få med sig värdesakerna och gå in och handla.

End of rant.

Du skriver att du tvivlar på geometrin på Rose samtidigt som du skriver att du inte vet vad du skall kolla efter? I tidigare inlägg tolkar jag det som att du vill ha en lägre längre cykel om jag förstår rätt? Då känns Allez Sport motsatsen till det. Den känns väldigt hög. Men jag missförstod kanske.

Du kan själv kolla geo på

Sen är ju Allez riktigt tråkigt specad för de pengarna jämfört med Rose

Du skriver att du tvivlar på geometrin på Rose samtidigt som du skriver att du inte vet vad du skall kolla efter? I tidigare inlägg tolkar jag det som att du vill ha en lägre längre cykel om jag förstår rätt? Då känns Allez Sport motsatsen till det. Den känns väldigt hög. Men jag missförstod kanske.

Du kan själv kolla geo på

Sen är ju Allez riktigt tråkigt specad för de pengarna jämfört med Rose
Ja den är hög och jag tror det är det jag är ute efter, pga att jag har väldigt långa ben. Hade det inte varit så hade jag möjligtvis kunnat köra endurance på en vanlig racercykel eftersom jag har bra rörlighet och gillar att cykla mer framåtböjd.

Den ramen jag har för närvarande är ju väldigt kort, 51. Den måste ju vara riktigt hög eftersom min standover height är precis rätt på den. Tror jag skrev det i början av tråden men jag är 175cm lång och innerbensmått 87.

Tror att mina handdomningar är pga att jag inte kan sträcka ut mig ordentligt eller för lågt styre i förhållande till sadeln kanske.

Den länkade Rose:n är en endurance modell. Vilken stl av Allez ska du ha enl size kalkylatorn? Får du handdomningar av hybriden kan det ev bero på det raka styret. Bockstyren brukar ge mindre problem. Kortare avstånd till styret brukar ge mindre handtryck, liksom sadel längre bak. Men handdomningar brukar dyka upp på längre turer. Då säger en del: du ska inte ha nåt tryck på händerna på en räser. Det kanske är sant för tävling, som ren motionär tycker jag det är mkt svårt att åstadkomma.

Senast ändrad:
Den länkade Rose:n är en endurance modell. Vilken stl av Allez ska du ha enl size kalkylatorn? Får du handdomningar av hybriden kan det ev bero på det raka styret. Bockstyren brukar ge mindre problem. Kortare avstånd till styret brukar ge mindre handtryck, liksom sadel längre bak. Men handdomningar brukar dyka upp på längre turer. Då säger en del: du ska inte ha nåt tryck på händerna på en räser. Det kanske är sant för tävling, som ren motionär tycker jag det är mkt svårt att åstadkomma.
52 ska jag ha i Allez enligt kalkylatorn, man ska räkna "Shin length" och det hade jag inte gjort förut.

66cm sadelhöjd står det också, jag kanske har mätt på ett annat sätt men det låter lågt. Får lust att springa till förrådet och kolla ?

Jag hoppas det är så enkelt som att bockstyre löser det!

Ska ta och mäta avståndet mellan styre och sadel också sen när jag ändå håller på ? Eller höjdskillnaden.

Hade stora bekymmer med handdomningar på cykel förr, och de åtgärder som till slut löste det hade väldigt lite med cykelns längd att göra. Sitter längre fram med händerna idag när jag inte har så mycket besvär än vad jag gjorde förr. Domningarna kan komma lite varstans ifrån, inte nödvändigtvis från hur händerna möter styret el dyl.

Vad jag vill ha sagt är att du bara delvis kan lösa dina handproblem med att köpa rätt cykel. Styre (bredd, vinkel osv), styrstamshöjd och -längd, sadelpostition (upp, ned, fram, bak, vinkel), klossarnas placering på skorna osv osv kan förändras i närapå obegränsad omfattning. Jag blev kortfattat framflyttad och nedflyttad samt bytte sadel i samband med en bikefit som löste mina bekymmer väldigt effektivt.

Hade stora bekymmer med handdomningar på cykel förr, och de åtgärder som till slut löste det hade väldigt lite med cykelns längd att göra. Sitter längre fram med händerna idag när jag inte har så mycket besvär än vad jag gjorde förr. Domningarna kan komma lite varstans ifrån, inte nödvändigtvis från hur händerna möter styret el dyl.

Vad jag vill ha sagt är att du bara delvis kan lösa dina handproblem med att köpa rätt cykel. Styre (bredd, vinkel osv), styrstamshöjd och -längd, sadelpostition (upp, ned, fram, bak, vinkel), klossarnas placering på skorna osv osv kan förändras i närapå obegränsad omfattning. Jag blev kortfattat framflyttad och nedflyttad samt bytte sadel i samband med en bikefit som löste mina bekymmer väldigt effektivt.
Det är kanske inte meningen att jag ska ha styret på lägsta på den nuvarande cykeln då. Det enda jag vet med säkerhet som är en ledtråd för mig är gällande sadelvinkeln, är den det minsta lilla framåttippad så får jag värsta domningarna direkt.

Räknar med att få justera och kanske till och med behöva byta ut styrstammen. Får se hur det går. Frågan är då ifall man är mellan storlekar om man ska ta den längre eller kortare.

Handdomningar beror på nervbanor som hamnar tokigt / utsätts för tryck. Orsaken kan vara vinkel, belastning osv.
Lösningen handlar om att hitta en naturlig vinkel i handleden och minska trycket vilket ofta görs bäst genom att se till att mer vikt vilar på ändan.
Det i sin tur justeras genom sadelns position, vinkel, höjd, sadeltyp osv.

Jag brukar tänka att man först ska hitta bra sittposition där man sitter bekvämt på sadeln och vilar merparten av tyngden på ändan. Sen justerar man avstånd till styre, höjd på styre osv. och till slut optimerar man vinkel på styret och reglagen.

Vissa kommer undan med nästan vad som helst, andra behöver pyssla betydligt mycket mer för att hitta en bekväm position, det är sällan så enkelt att bara byta till bockstyre löser alla problem - och om det är det, så är det mer tur än något annat vilket kan vara gött det med :)

Det är kanske inte meningen att jag ska ha styret på lägsta på den nuvarande cykeln då. Det enda jag vet med säkerhet som är en ledtråd för mig är gällande sadelvinkeln, är den det minsta lilla framåttippad så får jag värsta domningarna direkt.

Räknar med att få justera och kanske till och med behöva byta ut styrstammen. Får se hur det går. Frågan är då ifall man är mellan storlekar om man ska ta den längre eller kortare.

Det beror på hur mycket längre den längre blir respektive skillnader i stack. Så inte så enkelt att bara säga ta den längre / kortare.

Lösningen handlar om att hitta en naturlig vinkel i handleden och minska trycket
Det handlar också om tryck du får i handflatan mot carpalnerverna. Det är min erfarenhet att profilerade bockstyren är bättre än traditionella med helt rund tvärprofil. Men jag håller med om att det är mångfaktorellt och en smula orättvist. En del har aldrig problem, andra blir aldrig helt av med det. Men åker du vanvettigt långt utan ordentliga viloperioder, tex en PBP, så skulle jag hävda att det är normalt att få problem med händerna, oavsett hur fin bike-fit du gjorde innan loppet.

Det handlar också om tryck du får i handflatan mot carpalnerverna. Det är min erfarenhet att profilerade bockstyren är bättre än traditionella med helt rund tvärprofil. Men jag håller med om att det är mångfaktorellt och en smula orättvist. En del har aldrig problem, andra blir aldrig helt av med det. Men åker du vanvettigt långt utan ordentliga viloperioder, tex en PBP, så skulle jag hävda att det är normalt att få problem med händerna, oavsett hur fin bike-fit du gjorde innan loppet.

Skrev lite slarvigt kanske, självklart är det inte bara vinkel och tryck på handleden utan all form av tryck och vridning på lederna inte bara i händerna utan problemen kan ha sitt ursprung högre upp i kedjan också :)

På riktigt långa turer får alla problem med domningar, känselbortfall osv. även de mest rutinerade, det är oundvikligt på prestationer över tusentals kilometer.
Där blir det också en fråga om att minimera riskerna för permanenta skador.

Mycket av mina bekymmer verkade komma från axlarna. Släppa styret och veva runt med armarna länge och väl väldigt regelbundet (INNAN problemen börjar komma) hjälpte mig mycket också. Sen var en annan del av lösningen att jag gick till en läkare som stack nålar i händerna på mig för att kontrollera eventuella vibrationsskador (arbetsrelaterat). Tog tio minuter, var väldigt otrevligt och domen blev typ "näe, vi kan inte se några bekymmer", varpå jag inte upplevde några mer bekymmer. Givetvis gjorde jag både bikefit och denna undersökning samtidigt så vad som är vad är svårt att säga. Jävligt invecklad problembild är det åtminstone!?

Cheatcode nr 1 stavas för övrigt "tempopinnar" på långa lopp imho. Sen börjar nacken strula istället pga för framåtlutad position. Det tar aldrig slut på eländet, och det är väl en del av charmen med att pressa sig med långcykling.?

Mycket av mina bekymmer verkade komma från axlarna. Släppa styret och veva runt med armarna länge och väl väldigt regelbundet (INNAN problemen börjar komma) hjälpte mig mycket också. Sen var en annan del av lösningen att jag gick till en läkare som stack nålar i händerna på mig för att kontrollera eventuella vibrationsskador. Tog tio minuter, var väldigt otrevligt och domen blev typ "näe, vi kan inte se några bekymmer", varpå jag inte upplevde några mer bekymmer. Givetvis gjorde jag både bikefit och denna undersökning samtidigt så vad som är vad är svårt att säga. Jävligt invecklad problembild är det åtminstone!?

Cheatcode nr 1 stavas för övrigt "tempopinnar" på långa lopp imho. Sen börjar nacken strula istället pga för framåtlutad position. Det tar aldrig slut på eländet, och det är väl en del av charmen med att pressa sig med långcykling.?
Ja, mitt problem är ofta att axlarna åker upp som när man gör shrugs, så då brukar jag spänna mer sen slappna av några gånger så brukar det släppa. Men jag har misstänkt att det inträffar pga att ramen är för kort.

När jag cyklade långt i somras så hade jag fått för mig att man ska sänka sadeln och höja styret för att vara mer bekväm. Alla justeringar jag gör är gradvis och med några turer emellan. Då gick det bra domningsmässigt även över 10 mil men inte med knäna dessvärre, blev för tungt. Det slutade med att jag fick väga för- och nackdelar och höja den där och då för att jag inte pallade fortsätta.

Sen har jag gradvis höjt sadeln 1/2 cm åt gången och det känns som jag hittat rätt nu.

Jag brukar tänka att man först ska hitta bra sittposition där man sitter bekvämt på sadeln och vilar merparten av tyngden på ändan. Sen justerar man avstånd till styre, höjd på styre osv. och till slut optimerar man vinkel på styret och reglagen.
Det här må vara en korkad fråga men hur får man merparten av tyngden bak om man sitter framåtlutad med lågt styre? Jag får inte det att gå ihop.

Det här må vara en korkad fråga men hur får man merparten av tyngden bak om man sitter framåtlutad med lågt styre? Jag får inte det att gå ihop.
Ett sätt är att flytta sadeln och styret lika mycket längre bak. Då flyttas tyngdpunkten bakåt, men överkroppen sitter i stort lika. Men alla justeringar får ju också konsekvenser på annat (som höftvinkel i detta fall), inget sker i ett vakuum.

hur får man merparten av tyngden bak om man sitter framåtlutad med lågt styre?
Även om styret är lägre än sadeln vilar mesta tyngden ändå på sadeln. Har för mig att viktfördelningen på en räser ligger mellan 40-60 och 30-70 mellan fram å bakhjul. Prova att hålla händerna just ovanför styret när du inte trampar. En kortare stund kan man bära upp överkroppen med ryggen. Och den förmågan kan tränas. Om man trampar samtidigt blir det dock svårare motoriskt.

En annan effektiv handavlastning på långresa är, som redan nämts, tempopinnar. Min egen tolkning är att händerna inte är gjorda att bära upp kroppsvikt nån längre stund, vi är ju tvåbenta, inte fyrbenta, och att ergonomiskt är ett 25 mm runt styre betydligt sämre för detta än tex ett parkettgolv.

Skulle inte säga att alla får domningar på längre turer utan det är ett tecken på att något är fel.

Ja, mitt problem är ofta att axlarna åker upp som när man gör shrugs, så då brukar jag spänna mer sen slappna av några gånger så brukar det släppa. Men jag har misstänkt att det inträffar pga att ramen är för kort.

När jag cyklade långt i somras så hade jag fått för mig att man ska sänka sadeln och höja styret för att vara mer bekväm. Alla justeringar jag gör är gradvis och med några turer emellan. Då gick det bra domningsmässigt även över 10 mil men inte med knäna dessvärre, blev för tungt. Det slutade med att jag fick väga för- och nackdelar och höja den där och då för att jag inte pallade fortsätta.

Sen har jag gradvis höjt sadeln 1/2 cm åt gången och det känns som jag hittat rätt nu.
Gick det inte att höja styret när sadeln höjdes till rätt nivå?

Skulle inte säga att alla får domningar på längre turer utan det är ett tecken på att något är fel.

Det beror nog lite på vad vi lägger i begreppet långt. Lyssnar man på folk som kört RAAM, TCR och liknande lång lopp så är domningar och känselbortfall i händer och fötter något man får räkna med. På 10-milare så bör man inte ha problem med det.

Gick det inte att höja styret när sadeln höjdes till rätt nivå?
Det borde jag säkert gjort och får nog göra det. Det har ju blivit som en effektiv sänkning. Men jag tyckte väl det kändes roligt och bra på andra sätt att det var långt ner. Jag har nu ett 10cm drop, det är rätt mycket. Men det är för min pendling bara, jag har inte cyklat längre sträckor så som sagt utan då hade jag högre styre.

En bekant körde pbp. Hans domningar satt i sex månader. Upprepar man såna övningar kan man få permanenta skador.

Jag har nu ett 10cm drop, det är rätt mycket
Om du har problem med domningar låter 10 cm onödigt mkt. Ligger du bra i bocken med den inställningen? Min kompis satt väldigt lågt på sin räser och gjorde så länge. Det gav väldigt fin fart, men slutade med såna ländryggsproblem att han fick sluta helt med räser och bockstyren. Numera kör han en oväxlad damtralla. Sittställning på räser är ingen ergonomisk önskedröm. Aerodynamik och ergonomi är varandras motpoler. När man börjar köra längre på våren upplever jag det som normalt att få obehag muskulärt innan kroppen vant sig igen.

Då gick det bra domningsmässigt även över 10 mil men inte med knäna dessvärre, blev för tungt.
Vanligaste nybörjarfelet vid mer seriös cykling är att trampa för långsamt. Om man tränar med lvg klubb några säsonger får man lära sig detta. Själv strävar jag alltid att hålla 90 varv/min oavsett hur långt jag ska. Inte alltid jag lyckas, men det är mitt riktmärke. Alla duktiga cyklister i klubben körde på det sättet inkl Carl-Edvard Gavenius, som skrev en utmärkt bok om motionscykling tillsammans med DN-skribenten Staffan Skott.

Vanligaste nybörjarfelet vid mer seriös cykling är att trampa för långsamt. Om man tränar med lvg klubb några säsonger får man lära sig detta. Själv strävar jag alltid att hålla 90 varv/min oavsett hur långt jag ska. Inte alltid jag lyckas, men det är mitt riktmärke. Alla duktiga cyklister i klubben körde på det sättet inkl Carl-Edvard Gavenius, som skrev en utmärkt bok om motionscykling tillsammans med DN-skribenten Staffan Skott.
Vilken kadens man håller är väldigt individuellt

Om du har problem med domningar låter 10 cm onödigt mkt. Ligger du bra i bocken med den inställningen? Min kompis satt väldigt lågt på sin räser och gjorde så länge. Det gav väldigt fin fart, men slutade med såna ländryggsproblem att han fick sluta helt med räser och bockstyren. Numera kör han en oväxlad damtralla. Sittställning på räser är ingen ergonomisk önskedröm. Aerodynamik och ergonomi är varandras motpoler. När man börjar köra längre på våren upplever jag det som normalt att få obehag muskulärt innan kroppen vant sig igen.
Alltså jag är på jakt efter min första racer och jag har fortfarande bara en racehybrid med rakt styre. Så då är det väl skillnad naturligtvis. Allt jag kan göra när det är kraftig motvind är att hålla smalare när jag kryper ihop. Men det upplever jag som väldigt effektivt. Har haft styret högt först och haft damcyklar också men inte trivts med ergonomin där.

Jag hade kommit över den informationen relativt tidigt och det är ett bra råd tycker jag, jag förbättrades av det i alla fall.

Skulle vara intressant att se hur mycket farten kan öka för det finns jättemånga saker att förbättra. Jag har liksom inte ens en racer, kör med vanliga skor och pedaler, inget bockstyre. Har en aluminiumcykel som väger ca 13,5 kg och tröga däck.

Då när jag tyckte 10 mil var en riktigt pärs i somras var det på denna gamla cykel med lika mycket packning som den väger och efter jättedålig sömn i skogen ? Och bara mittenväxlarna fungerar.
Men det handlade mer om att bygga lite karaktär och se om intresset fortfarande skulle finnas innan man investerar.

Senast ändrad:
Hittat någon cykel?
Nej jag velar för mycket fram och tillbaka ? Det måste bli rätt ??
Så fort jag hittat en är det någon dålig spec som jag missat. Det har dykt upp något begagnat som varit fel storlek, det är synd.

Det fanns en Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 men tror inte jag kan ha M i den, det borde bli för stort. Annars tror jag att jag hade trivts med en sån.

Jag hade kommit över den informationen relativt tidigt och det är ett bra råd tycker jag, jag förbättrades av det i alla fall.

Skulle vara intressant att se hur mycket farten kan öka för det finns jättemånga saker att förbättra. Jag har liksom inte ens en racer, kör med vanliga skor och pedaler, inget bockstyre. Har en aluminiumcykel som väger ca 13,5 kg och tröga däck.

Då när jag tyckte 10 mil var en riktigt pärs i somras var det på denna gamla cykel med lika mycket packning som den väger och efter jättedålig sömn i skogen ? Och bara Mitte växlarna fungerar.
Men det handlade mer om att bygga lite karaktär och se om intresset fortfarande skulle finnas innan man investerar.
Du vänjer dig fort vid längre sträckor bara du får till en komfortabel körställning och tio mil är ingenting när du kommit igång, det finns 75-80-åringar som cyklar Vätternrundans 32 mil och klarar det utan problem, en gör det till och med på en gammal rostig oväxlad cykel från 1936.

Tillbaka
Topp