En blivande mtb åkares Frågor kring diverse utrustning

Spade

Ny medlem
Tjena!!!

Det är så att jag håller på å motionerar pga diabetes å övervikt....var en plåga tidigare men senaste halvåret har jag börjat älska blodsmaken i munnen å mjölksyran i benen...å är nu inne på att försöka motionera utomhus året runt pga att de är så jäkla trist att vara på gym...
Jag har gått ner snart 50kilo på enbart motion å kost, men mitt mål är att gå ner 12-14 kilo till och jag tänkte att vafan...mtb i skog och mark ser ju skit kul å jobbigt ut..samt att jag kommer köra lite motionslopp tex vasan å andra lopp kring gävleborg med omnejd..tänkte lägga ca 7-9000 på en HT...duger säkert åt mig...men nog om mig å mina tankar...

Vad bör man köpa för kringutrustning? utöver hjälm och vinterdäck??

Bra funktionskläder inklusive cykelbyxor med vaddering. Skyddsutrustning i form av handskar och ett par sport-/cykelglasögon.

Först, grymt jobbat!

Du lär dig vad du behöver efter hand, men några småsaker som är allt från "måste" till bra att ha:

Flaskhållare med flaska/flaskor och/eller ryggsäck med vätska
Saker för att fixa en punktering (lagningskit eller extra slang, däckjärn, liten pump)
Glasögon är bra att ha som skydd mot grenar osv och inte minst insekter när det går lite fortare.
En liten sadelväska att förvara lagningssakerna osv i om du inte har ryggsäck eller ANNAT
Kanske ett kedjeverktyg/brytare och länk att laga kedjan med om den skulle gå av (köp rätt för just din kedja)
Handskar brukar vara bra, finns särskilda cykelhandskar med lite padding i

Fundera på om du ska ha "vanliga" pedaler (sk plattisar) eller "såna man sitter fast i" vanligast på MTB är SPD men det finns olika varianter. Den senare varianten kräver cykelskor med fästen för SPD-klossar eller motsvarande

Eventuellt knä och armbågsskydd om du kör lite stökigare

Ja det finns hur mycket mer som helst man kan shoppa på sig, det kommer säkert fler förslag :)

grymt tack för snabba svar...blir nog rygga för mig då jag tarvar en del vatten ;) kom med en massa småsaker där som jag inte alls hade haft en liten fundering på ens.. Glasögon har jag i vanliga fall å linser kommer inte på tal..så jag antar att det får bli ett besök hos optikern å fixa slipade solglasögon....vilken färg ar mest allround när man cyklar i skog å grusvägar? vet att det beror en del på väder...men att köpa 2-4 par slipade ögon kostar en njure å ett par tår...

Spade skrev:
-------------------------------------------------------
> grymt tack för snabba svar...blir nog rygga för
> mig då jag tarvar en del vatten ;) kom med en
> massa småsaker där som jag inte alls hade haft
> en liten fundering på ens.. Glasögon har jag i
> vanliga fall å linser kommer inte på tal..så
> jag antar att det får bli ett besök hos optikern
> å fixa slipade solglasögon....vilken färg ar
> mest allround när man cyklar i skog å
> grusvägar? vet att det beror en del på
> väder...men att köpa 2-4 par slipade ögon
> kostar en njure å ett par tår...

Om du redan kör med glasögon och inte vill använda linser så tror jag att du kan köra med dina vanliga, i alla fall i början tills du upplever att du får problem med det. Min fru körde så i början men insåg efter ett tag att linser var smidigare, men det är väl personligt. Viktigast med glasögon är att skydda mot uppflygande grus/lera, grenar som slår i ansiktet och insekter. Det jobbet gör även ett par vanliga glasögon ganska bra.

haha jaaa men verkligen de tycker jag att ja skulle kunnat göra a...men är arbetslös just nu...sålt av en massa fiskeprylar som inte användes men som "kan vara bra å ha" så de är de jag fått ihop nu...men vem vet...skall ta mig en genomgång i fiskerummen å kika lite mer...

Ett litet multiverktyg är jäkligt användbart:

http://www.evanscycles.com/products/topeak/hexus-ii-multi-tool-ec023024

Sedan en extra slang och en liten cykelpump, sedan fixar man det mesta.

Lägg inte alltför mycket pengar på mtb-kläder tycker jag. Jag kör själv i rätt sunkiga saker, gamla tunna vandrarbyxor och en softshell jacka jag hitta på rea. Sedan underställ, hjälm, bra handskar och glasögon mot grenar och sånt.

Viktigt är fullladdad mobil med täckning ifall man kör ensam, inte kul att ligga i skogen med brutet ben om det värsta händer.

ahhh okej....varit friluftare/fiskare hela livet så nå passande kläder läre jag nog hitta...men vadderade cykelbyxor blir det iaf..

En annan fråga... hittat 2 cyklar ja kikar lite på...är nån av dem något att ha...

Scott Scale 770 2015
Scott Aspect 930 2015

Jag köpte min första "riktiga" cykel för ett år sedan, en Grand Canyon al 5.9 som jag gillar, den ligger inom din budget även om det är precis på gränsen. Du får googla på den, att länka från mobilen orkar jag inte...

Angående kläder så har jag hittills klarat mig på pedaler samt skor och handskar. Andra träningskläder har jag sen innan och jag sitter still så pass lite på cykeln att cykelbyxor inte har behövts än. Om du främst tänker cykla grusvägar kan det dock vara ett bra köp.

Med mig när jag cyklar har jag en flaska i flaskställ, pump och en liten sadelväska med slang och en gammal mobil i, det kan vara skönt att kunna cykla vidare om man punkar och vid värre haverier kunna ringa någon.

En kedjeolja (finns hur mycket trådar som helst här på happy om vilken olja som är bäst) för att kunna ta hand om cykeln efter passen och en kedjebrytare för att kunna byta kedja när den börjar bli sliten/gå sönder skulle jag köpt ganska direkt. Utöver det klarar du dig bra på det som finns i en vanlig verktygslåda i början, även om behovet/lusten efter mer cykelprylar kommer efter ett tag.... ;)

Förresten, riktigt bra jobbat!

Senast ändrad:
läst lite nu å sett att det är Suntour XCR-RL-R 29" gafflar på dem...dem verkar inte populära...är dem så pass dålig att även jag som är total rookie skulle märka att dem är dålig utan att ha något att jämföra med? värt å skita i dem cyklarna då alltså?

Nu är jag också nybörjare jämfört med de flesta här men jag skulle säga att du ska försöka hitta en cykel med Rock shox-gaffel. De är pålitliga, lättservade och det går att få tag i reservdelar. Ett extra plus är om det är en luftgaffel, oftast kallat "single air", det gör att du lätt kan ställa in gaffeln efter din vikt, något som kan vara lämpligt om du tänker gå ner mer.

Det viktigaste är nog annars att du hittar en cykel du trivs med, alltså att du sitter bra och att du tycker att den är snygg, den kommer användas mer då. Att köpa i butik kan också vara smart då du har möjligheten att testa och det blir lite enklare/billigare med service än om du köper över nätet.

Wow, 50 pannor!!! själv kan man inte gå ner ett par, whatever kul när det går bra för andra ;)

Jag säger såhär, Köp begagnat!
Varför köpa en ny ganska dålig cykel ny för 9k när du kan köpa en riktigt bra hardtail begagnat för 9k ish?

Du kommer komma på att mörkercykling är fruktansvärt kul så införskaffa i bra belysning.
Som tidigare nämnt ska man ha med sig 2st extraslangar, minipump och multiverktyg med kedjebrytare. Något att dricka och äta brukar vara bra om man kör långa pass. Glöm inte hjälmen. Köp hellre en dyr hjälm med bra skydd och dra av 600 kr från hojens tänkta budget än en bra mountainbike och slå ihjäl sig på första rundan.

Just nu har t.ex. cykloteket rea på Giro feature (hjälm), kör en sån själv och den har bra skydd.

Glöm inte att ha kul ;)

Nu kommer jag in i rollen. som den tråkiga jäveln och säger att köp hos din lbs. Där kommer du få hjälp med all tänkbar bröte och kan dessutom lämna in den om något strular, vilket ju alltid kan vara skönt om man är ny innom något :). Tänk inte så mycket på komponenter o bröte, köp en cykel som känns bra att sitta på och stick ut o ha sköj!

roskai skrev:
> Wow, 50 pannor!!! själv kan man inte gå ner ett
> par, whatever kul när det går bra för andra ;)
>
> Jag säger såhär, Köp begagnat!
> Varför köpa en ny ganska dålig cykel ny för 9k
> när du kan köpa en riktigt bra hardtail begagnat
> för 9k ish?

Jag måste invända lite där. Visst, du kommer få bättre komponenter på en begagnad cykel men som nybörjare är det lätt att missa slitage med resultatet att saker går sönder snart efter köp och det blir dyrt och tråkigt att åtgärda felen med risken att glädjen med cyklandet dör ut.

Dessutom brukar det ju sägas att första cykeln är läropengar för att man efter ett år vet mer om hur man vill cykla och vad man bör ha för cykel (jag drömmer för tillfället våta drömmar om en endurohoj vilket min studentbudget inte klarar). Att det då sitter sämre komponenter på cykeln kanske inte spelar så stor roll om cykeln kommer bytas mot en annan.

Jag tror alltså att det är vettigare med hela, nya grejer än att det ska sitta superprylar på cykeln. Som nybörjare är nyttan av att slippa börja cyklandet med att riva ner cykeln i beståndsdelar större än vitsen med lite snabbare och exaktare växlingar.

50kg - Bra jobbat!!

Hittar ingen i tråden som föreslagit LAMPOR. En på styret å en på hjälmen så kan man cykla i totalt mörker utan problem!

Nu blir det snart kallt och blött, skoskydd från Biltema. Men skynda dig de tar snabbt slut. Skulle jag välja ett par glasögon hade det blivit gula, funkar i alla väder. Jag håller med om att hellre köpa en ny cykel än en begagnad, speciellt om du är ny på cykelmek. Hellre enklare nya delar än begagnade top-of-the-line som är slitna.
Lycka till och välkommen.

djungelmyran skrev:
> roskai skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wow, 50 pannor!!! själv kan man inte gå ner
> ett
> > par, whatever kul när det går bra för andra
> ;)
> >
> > Jag säger såhär, Köp begagnat!
> > Varför köpa en ny ganska dålig cykel ny för
> 9k
> > när du kan köpa en riktigt bra hardtail
> begagnat
> > för 9k ish?
>
> Jag måste invända lite där. Visst, du kommer
> få bättre komponenter på en begagnad cykel men
> som nybörjare är det lätt att missa slitage med
> resultatet att saker går sönder snart efter köp
> och det blir dyrt och tråkigt att åtgärda felen
> med risken att glädjen med cyklandet dör ut.
>
> Dessutom brukar det ju sägas att första cykeln
> är läropengar för att man efter ett år vet mer
> om hur man vill cykla och vad man bör ha för
> cykel (jag drömmer för tillfället våta
> drömmar om en endurohoj vilket min studentbudget
> inte klarar). Att det då sitter sämre
> komponenter på cykeln kanske inte spelar så stor
> roll om cykeln kommer bytas mot en annan.
>
> Jag tror alltså att det är vettigare med hela,
> nya grejer än att det ska sitta superprylar på
> cykeln. Som nybörjare är nyttan av att slippa
> börja cyklandet med att riva ner cykeln i
> beståndsdelar större än vitsen med lite
> snabbare och exaktare växlingar.

Iofs sant, men har man lite vana om någon form av mekanik så bör det inte vara ett problem. Kollar man KS på detta forum så är de flesta hojar faktiskt ganska nya och fräscha..så länge man kan testa sakerna så är det ju inget problem, om något är riktigt kasst på en cykel så märker man det. Hur som helst får ju TS gör som han vill och mitt råd kvarstår ändå, finns ju billiga cykelreparatörer om man är ovan.

Men ja, enduro är ju drömmen, man får istället hoja runt på en sketen HT i Hellas...

Bra jobbat! 50 pannor lär kännas fantastiskt i kroppen. Gissar att en viss mängd hud har blivit över och hoppas du kan få den hjälp som krävs. Jag håller tummarna för de sista kilona! Kom ihåg att muskler väger mer än fett så bestäm dig inte för en vikt utan en form på kroppen som du vill uppnå (dvs stirra inte blint på BMI). Men det är min åsikt :) Jag själv uppfattas som smal men ligger exakt på gränsen till överviktig enligt BMI.

Men för att besvara dina frågor så börjar jag i ena änden.. cykel:

Jag håller med om att hellre köpa nytt än begagnat. Cyklar slits väldigt fort. Vissa saker är enklare att åtgärda än andra men följande kan vara slitet men är enkelt att byta:

- Kassett & kedja ca. 300-500kr + verktyg 150kr
- Däck 600-1000kr
- Vajrar inkl. höljen, endcaps, koppar mm. 150-200kr

Saker som kan vara slitna men kräver lite mer kunskap är:

- Vevlager ca 150-500kr + verktyg 80-300kr
- Styrlager ca 300-800kr + verktyg 0-250kr
- Dämpad gaffel service 300-1500kr (eller mer)
- Hydraliska bromsar luftning 250kr
- Lager i naven 100-1000kr

Om det är någon som inte direkt missköter cykeln men kanske inte är speciellt rädd om den så blir det snabbt dyrt. Speciellt om du måste lämna in den till LBS (Local Bike Shop) för justering och byte av grejer. Köper du då en fin begagnad cykel så är reservdelarna ännu dyrare. Prisbilden ovan gäller en instegscykel.

Så en ny instegsmtb låter väl alldeles utmärkt. Underhåller du cykeln med tvätt och lite nytt fett då och då så kommer den att hålla i många år. På sin höjd kan du behöva justera växlar och byta kedja, däck och kassett. Hur en enklare underhåll går till eller byte av enkla slitdelar hjälper gärna Happy-kollektivet till med. Det är enkelt med lite instruktioner!

Så vad är en instegmtb? Jo, det är en sån som du föreslår Scott Scale 770. Dom tidigare Scale tycker jag har varit fantastiska instegsmtb som ligger på rätt utrustningsnivå. Oftast får man Deore-reglage och bromsar som bara går och går. Bakväxeln brukar vara en slithäst som heter Deore SLX. Jag har själv en Scale i samma utrustningsnivå från 2010 som fortfarande rullar på. Samma bakväxel, vevparti/-lager, styrlager m.m. Sen har uppgraderingsdjävulen bytt ut hjul och gaffel, men det beror på andra orsaker.

Eftersom du frågar om utrustning och vill veta allt så börjar vi på verktygsfronten för hemmamek:

- Kedjepiska
- Kassetverktyg
- Insexnycklar
- Torx-sats
- Lithiumfett
- Kedjeolja (Dry ex. http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-ptfe-lube/rp-prod27242)
- Golvpump med tryckmätare (köpes också hos LBS, Clas Ohlsson eller liknande)

Allt ovan går att inhandla på Biltema för en billig slant. Perfekta instegsverktyg/fett. Kedjeoljan kan du köpa hos LBS eller typ Intersport, Stadium, Sportsson eller liknande. Dom har säker en funktionsduglig cykelpump också. Se till att den passar Presta-ventil då det är vanligast idag bland MTB/räser.

Sen vill du ändå ha något roligt med dig på turen också som får dig att framstå som McGyver vid eventuella haverier:

- Sadelväska som inte är för stor eller för liten
- Liten pump
- Laglappar för slang (alt. reservslang)
- Däckjärn i plast
- 50kr-sedel (vid lågt blodsocker, dåligt väder, eller annat)
- Multiverktyg
- Vill du vara coolast köper du även en kolsyrepump och har med (pumpar ett däck på 3 sekunder)

Multiverktyget är lite lurigt. Se till att köpa ett stadigt med de verktyg som behövs på din cykel. Dvs några insexnycklar, torx T25, stjärnmejsel, kedjebrytare mm. Här får du titta på din cykel och jämföra lite. Störst och dyrast är inte alltid bäst. Personligen gillar jag Topeak bättre än Park Tool när det kommer till multiverktyg. Lägg ca 150-250kr på ett multiverktyg.

Kläder behöver inte vara så krångligt och definitivt inte cykelspecifikt. För överkroppen krävs funktionskläder som passar och inte grenspecifika cykelkläder med massa loggos. Blöja är inte nödvändigtvis nödvändigt. Jag kör aldrig med blöja.. inte ens på Cykelvasan. På vintern tycker jag längdskidbyxor är fantastiska då de är fodrade framåt men luftar bakåt. Sen är det lager på lager som gäller vintertid.

Skoskydd kan väl vara bra beroende på hur långt du cyklar/pendlar samt vilka skor du har. Ofta är såna med klossar under väldigt luftiga och släpper in mycket kyla/fukt (och därför finns skoskydd). Har du vanliga plattisar (plattformspedaler) så får du helt enkelt välja en sko som är lite varmare. Skor som är anpassade efter plattisar är i regel lite varmare och att cykla i kyla är inga problem. Sockor i merino-ull är guds påfund för kalla fötter. Dom blir liksom inte svettiga/blöta.

Handskar är också en smakfråga. På vintern kör jag med ett par billiga vinterhandskar (tänk såna du köper på Intersport/Stadium när du ska bygga snögubbar). Såna är varma, sköna och billiga.

Någon nämner lampor? www.lightmalls.com och så köper du ett billigt kit med Solarstorm X2. En på styret räcker initialt. Köp med ett hjälmfäste också för en 20kr.

Det var mina 2 cent.

Kör hårt!

Grattis till viktnedgången!
Får man fråga vart i Gävleborg du bor?
Tänkte att vi eventuellt kunde ta en tur tillsammans någongång eller om du behöver mekhjälp osv. :)

Jag tycker att du ska enbart satsa på det vitala.

- BRA cykelbyxor. De ska sitta bekvämt på kroppen + att du ska sitta bra på sadeln.
- Tröja som andas och för bort svett.
- Hjälm
- Vätskesystem (Flaska/ryggsäck)

PM:a gärna om du inte vill skriva ut vart du bor. :)

Notera att mina tips är svar på dina frågor. I övrigt håller jag med Wee förutom "bra cykelbyxor". Hellre en bra sadel om det inte känns bra.

Less is more i början.

Kung_Gustaf skrev:
> Notera att mina tips är svar på dina frågor. I
> övrigt håller jag med Wee förutom "bra
> cykelbyxor". Hellre en bra sadel om det inte
> känns bra.
>
> Less is more i början.

Kan rekommendera Wtb Volt, tycker det är en riktigt najs sadel för mej ivf. Synd man inte kan provsitta sadlar i butik bara, de få de brukar ha hemma.

Appropå cykel så tycker jag att Scott verkar vara tunga och överprisade mtb cyklar, köpte mig en Trek Superfly 7 i mitten av augusti, väger 11,4 kg utan pedaler, för 12500:- det är en 15500:- cykel från början och blir 2000:- dyrare nästa år p.g.a dollarn. Ja, pedaler, som noob om man lära sig tekniken vid stigcykling korrekt är ett par bra och lätta flat pedaler/plattisar en bra investering då risken är mindre att lära sig fel/dålig teknik.

Om du endast har 8000-10000:- att lägga på cykel titta på Canyon och Rose's cyklar, spec 2016 modellerna.
Jag har gått ned 5 kg sedan mitt cykelköp och av att käka sallad med antingen räkor lr kyckling 3ggr per vecka ist för kött och potatis.

Mer jag har köpt är Lifeline lås från wiggle, SKS stänkisar från rosebikes, zefal lithiumfett på clas ohlson samt cavo föaskhållare från lännasport.

Spade skrev:
> ahhh okej....varit friluftare/fiskare hela livet
> så nå passande kläder läre jag nog hitta...men
> vadderade cykelbyxor blir det iaf..
>
> En annan fråga... hittat 2 cyklar ja kikar lite
> på...är nån av dem något att ha...
>
> Scott Scale 770 2015
> Scott Aspect 930 2015

Scalen har en fin ram men gaffeln är tråkig. Om du lyckas skrapa ihop mer pengar så köp en 750 eller 950. Den har en foxgaffel som är mycket trevligare. Speciellt på 2016 då gaffeln är uppdaterad till i år.

Tillbaka
Topp