Bra jobbat! 50 pannor lär kännas fantastiskt i kroppen. Gissar att en viss mängd hud har blivit över och hoppas du kan få den hjälp som krävs. Jag håller tummarna för de sista kilona! Kom ihåg att muskler väger mer än fett så bestäm dig inte för en vikt utan en form på kroppen som du vill uppnå (dvs stirra inte blint på BMI). Men det är min åsikt :) Jag själv uppfattas som smal men ligger exakt på gränsen till överviktig enligt BMI.
Men för att besvara dina frågor så börjar jag i ena änden.. cykel:
Jag håller med om att hellre köpa nytt än begagnat. Cyklar slits väldigt fort. Vissa saker är enklare att åtgärda än andra men följande kan vara slitet men är enkelt att byta:
- Kassett & kedja ca. 300-500kr + verktyg 150kr
- Däck 600-1000kr
- Vajrar inkl. höljen, endcaps, koppar mm. 150-200kr
Saker som kan vara slitna men kräver lite mer kunskap är:
- Vevlager ca 150-500kr + verktyg 80-300kr
- Styrlager ca 300-800kr + verktyg 0-250kr
- Dämpad gaffel service 300-1500kr (eller mer)
- Hydraliska bromsar luftning 250kr
- Lager i naven 100-1000kr
Om det är någon som inte direkt missköter cykeln men kanske inte är speciellt rädd om den så blir det snabbt dyrt. Speciellt om du måste lämna in den till LBS (Local Bike Shop) för justering och byte av grejer. Köper du då en fin begagnad cykel så är reservdelarna ännu dyrare. Prisbilden ovan gäller en instegscykel.
Så en ny instegsmtb låter väl alldeles utmärkt. Underhåller du cykeln med tvätt och lite nytt fett då och då så kommer den att hålla i många år. På sin höjd kan du behöva justera växlar och byta kedja, däck och kassett. Hur en enklare underhåll går till eller byte av enkla slitdelar hjälper gärna Happy-kollektivet till med. Det är enkelt med lite instruktioner!
Så vad är en instegmtb? Jo, det är en sån som du föreslår Scott Scale 770. Dom tidigare Scale tycker jag har varit fantastiska instegsmtb som ligger på rätt utrustningsnivå. Oftast får man Deore-reglage och bromsar som bara går och går. Bakväxeln brukar vara en slithäst som heter Deore SLX. Jag har själv en Scale i samma utrustningsnivå från 2010 som fortfarande rullar på. Samma bakväxel, vevparti/-lager, styrlager m.m. Sen har uppgraderingsdjävulen bytt ut hjul och gaffel, men det beror på andra orsaker.
Eftersom du frågar om utrustning och vill veta allt så börjar vi på verktygsfronten för hemmamek:
- Kedjepiska
- Kassetverktyg
- Insexnycklar
- Torx-sats
- Lithiumfett
- Kedjeolja (Dry ex.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-ptfe-lube/rp-prod27242)
- Golvpump med tryckmätare (köpes också hos LBS, Clas Ohlsson eller liknande)
Allt ovan går att inhandla på Biltema för en billig slant. Perfekta instegsverktyg/fett. Kedjeoljan kan du köpa hos LBS eller typ Intersport, Stadium, Sportsson eller liknande. Dom har säker en funktionsduglig cykelpump också. Se till att den passar Presta-ventil då det är vanligast idag bland MTB/räser.
Sen vill du ändå ha något roligt med dig på turen också som får dig att framstå som McGyver vid eventuella haverier:
- Sadelväska som inte är för stor eller för liten
- Liten pump
- Laglappar för slang (alt. reservslang)
- Däckjärn i plast
- 50kr-sedel (vid lågt blodsocker, dåligt väder, eller annat)
- Multiverktyg
- Vill du vara coolast köper du även en kolsyrepump och har med (pumpar ett däck på 3 sekunder)
Multiverktyget är lite lurigt. Se till att köpa ett stadigt med de verktyg som behövs på din cykel. Dvs några insexnycklar, torx T25, stjärnmejsel, kedjebrytare mm. Här får du titta på din cykel och jämföra lite. Störst och dyrast är inte alltid bäst. Personligen gillar jag Topeak bättre än Park Tool när det kommer till multiverktyg. Lägg ca 150-250kr på ett multiverktyg.
Kläder behöver inte vara så krångligt och definitivt inte cykelspecifikt. För överkroppen krävs funktionskläder som passar och inte grenspecifika cykelkläder med massa loggos. Blöja är inte nödvändigtvis nödvändigt. Jag kör aldrig med blöja.. inte ens på Cykelvasan. På vintern tycker jag längdskidbyxor är fantastiska då de är fodrade framåt men luftar bakåt. Sen är det lager på lager som gäller vintertid.
Skoskydd kan väl vara bra beroende på hur långt du cyklar/pendlar samt vilka skor du har. Ofta är såna med klossar under väldigt luftiga och släpper in mycket kyla/fukt (och därför finns skoskydd). Har du vanliga plattisar (plattformspedaler) så får du helt enkelt välja en sko som är lite varmare. Skor som är anpassade efter plattisar är i regel lite varmare och att cykla i kyla är inga problem. Sockor i merino-ull är guds påfund för kalla fötter. Dom blir liksom inte svettiga/blöta.
Handskar är också en smakfråga. På vintern kör jag med ett par billiga vinterhandskar (tänk såna du köper på Intersport/Stadium när du ska bygga snögubbar). Såna är varma, sköna och billiga.
Någon nämner lampor? www.lightmalls.com och så köper du ett billigt kit med Solarstorm X2. En på styret räcker initialt. Köp med ett hjälmfäste också för en 20kr.
Det var mina 2 cent.
Kör hårt!