En halv länk för lång kedja, vad göra?

DanielLikesToBike

Aktiv medlem
Tja! Ska byta kedja på damens pendelhoj. Går till LBS köper kedjan som de slänger på bänken (1-spd shimano nexus 8vxl hub). Jag kortar ner den men finner att kedjan antingen blir för lång eller för kort. Har ni tips på hur jag får den precis rätt?
IMG_20220624_081903.jpg
IMG_20220624_081952.jpg
IMG_20220624_082611.jpg

Det finns kedjesträckare för singelspeed/navväxlade cyklare, exempelvis denna https://www.bikester.se/shimano-alfine-ct-s500-kedjeforare-M129667.html. Oklart om den passar för Nexusnavet, men det är bara att söka på nätet.
Annars är det naturliga valet enligt twinspark ovan. Kedjesträckaren tar mer bort behovet av justering när kedjan slits och förlängs.

Av bilderna får jag intrycket att hjulet sitter så långt bak det går. Min hypotes är att hjulet flyttats bak för att justera för det kedjeslack som uppstår vid slitage. Sen har du försökt byta kedja utan att flytta hjulet, och då uppstår problem.

Är det en synvilla eller är den gamla kedjan smalare? På min elcykel satt ursprungligen ett nexus 7-nav. Kedjan (som jag tog med till affären när jag skulle byta) visade sig vara en 8-delad och inte alls en single-speed. Jag hade dessutom samma problem som du, dvs. kedjan blev antingen för lång eller kort.
Då upptäckte jag och lärde mig vad halvlänk är, det satt nämligen en sådan på den gamla kedjan. Inte optimalt, men jag flyttade helt enkelt över halvlänken till nya kedjan.

Hur kunde förresten den gamla kedjan passa? Kanske har du missat att det sitter en halvlänk någonstans på den?

Edit: Justermånen för mitt bakhjul var alltså för liten för att kompensera för en hel länk.

Tja! Ska byta kedja på damens pendelhoj. Går till LBS köper kedjan som de slänger på bänken (1-spd shimano nexus 8vxl hub). Jag kortar ner den men finner att kedjan antingen blir för lång eller för kort. Har ni tips på hur jag får den precis rätt? Visa bilaga 563192Visa bilaga 563193Visa bilaga 563191
Tja! Ska byta kedja på damens pendelhoj. Går till LBS köper kedjan som de slänger på bänken (1-spd shimano nexus 8vxl hub). Jag kortar ner den men finner att kedjan antingen blir för lång eller för kort. Har ni tips på hur jag får den precis rätt? Visa bilaga 563192Visa bilaga 563193Visa bilaga 563191
På ditt foto sitter bakhjulet längst bak i dropoutsen. Släpp ner det, vänd på brickorna som stabiliserar axeln och testa så kommer du nog se att du kan korta din nya kedja lite till och att den passar.

Annars så kan du använda en halvlänk om justermånen på dropouten inte räcker. Se bara till att det är samma länkbredd på halvlänken som på kedjan 1/8" eller 3/32".

Kjedjan är 1/2"x1/8" brukar vara i 112 länkar och sedan på cykeln är ju sjuster gafflar man lossar hjul och broms arm håller hjul rakt. Och kontrollera kjedjan sträckning drar åt hjul och broms arm hjulet r inte tänkt att bottna i gafflarna som miyata standard där blev det tidigt men för drev växlade inte nav växelade men tidiga sådan hade samma gafflar som nav växlade på andra märken även på 70 talet drev växlade ändrades sakta på 80 talet och framåt.

Kjedjan är 1/2"x1/8" brukar vara i 112 länkar och sedan på cykeln är ju sjuster gafflar man lossar hjul och broms arm håller hjul rakt. Och kontrollera kjedjan sträckning drar åt hjul och broms arm hjulet r inte tänkt att bottna i gafflarna som miyata standard där blev det tidigt men för drev växlade inte nav växelade men tidiga sådan hade samma gafflar som nav växlade på andra märken även på 70 talet drev växlade ändrades sakta på 80 talet och framåt.
Lite grund lägga gammal dags sträckning kjedjan för singel nav med nav broms och växel nav med är kunna sträcka kjedjan genom flytta i fäst gaffel bak med till hörande bromsarm.
IMG_20220701_151731_5.jpg

Hörrni, missa inte att ts i inlägg #6 skriver att problemet är löst tack vare tidigare tips i tråden.

Som @Pfaff skrev, och det har heller inte varit några länkar till en riktigt bra cykel som löser kedjelängdsproblemet. Och var är diskussionen om rakt styre/bock, disk- eller fälgbroms? Men var är glädjen och var är barnen?

Tillbaka
Topp