En klassiker - på TV

En klassiker - på TV
Vill människor betala en massa pengar för att försöka genomföra något utan att förbereda sig på ett rimligt sätt är det ju i princip deras ensak.De får ju säkert en endorfin-kick vid målgångarna i alla fall.

Om man vill ta det ett steg längre kan man ju istället starta sin motionärsbana med att anmäla sig till ett 100-milsbrevet. Kostar ju bara 1 kr/mil (plus mat, dryck och ev. kostnad för att kunna sova).

En klassiker - på TV
Jag måste säga att jag blev rörd av Anders insats. Att gjort 35 klassiker måste ju rimligtvis innebära att detta varit viktigt för honom, den troligtvis sista klassikern.

Man kanske ska respektera de andra, men jag tycker inte det. De har utsatt sig för en massa onödig smärta genom att inte förbereda sig. Förbereder man sig på det man ska göra + tränar lite så är det inte så jäkla jobbigt. Ok att det tar tid, men man måste kunna lära sig att ligga under max.

En klassiker - på TV
Anders är en riktig hjälte med en skön attityd.

Annars saknade jag precis som någon skrivit ovan lite olika kategorier med motionärer.

Saknade öht någon slags skildring av hur dom tränade och förberedde sig inför varje lopp, men jag missade de första avsnitten. Det kanske beskrevs mera där.

En klassiker - på TV
Jag har inte så stora problem att förstå rollsättningen. Samtliga går ju ut på att visa att man klarar mer än man tror och att man INTE måste vara en träningsnarkoman för att klara av detta. Det räcker med att vara vardagsmotionär. Jag vet inte vad en vältränad motionär skulle tillföra? Eftersom serien inte handlade så mycket om träning, vilket antagligen inte var meningen heller.

Anders är ju största vardagshjälten man sett på länge.

/Freddo

En klassiker - på TV
Återigen, detta sagt med brasklapp för att jag bara sett VR-avsnittet:
Med i stort sett bara otränade deltagare så blir budskapet att det kommer att vara plågsamt att genomföra men att det går och att man troligen blir lycklig då man lyckas. OK, men är det hela bilden av att genomföra klassikerlopp? Nej, hävdar jag och där har en eller flera mer förberedda deltagare en roll att spela i att visa på det. Men, det finns uppenbarligen en stark önskan att sälja in nämnda budskap och då skulle förstås en deltagare som genomför loppet med en större lätthet att störa bilden.

En klassiker - på TV
Fast Motala-tjejerna tyckte jag var positiva. Ok för att de inte var elitmotionärer men de verkar ju ha förberett sig en del och gav intrycken av att loppen faktiskt var roliga att genomföra.

Fast visst, på happy gillar man ju episkt lidande och motionslopp som otränade pensionärer kan genomföra är ju knappast episka.

En klassiker - på TV
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------

> Anders är ju största vardagshjälten man sett
> på länge.

Verkligen. Vilken otroligt positiv anda han utstrålar mitt i all misär. Tänk om man kunde hantera motgångar själv lika bra.

Läste för övrigt en intervju med honom i lokalblaskan för någon vecka sen. Tror det kan ha varit Mitt i. Han går till jobbet varje dag trots sjukdomen och verkar inte ha för avsikt att sluta med det eller något annat i livet förrän det verkligen inte går.

En klassiker - på TV
Tycker också tjejerna var positiva i samma utsträckning som de flesta vanliga motionärer. Att man fäller nån sur kommentar när det är som jobbigast är väl inte då konstigt tycker jag.

Enda gnällot var Fredrik men det verkar mest vara ett sätt att hantera att det svårt och jobbigt.

Tycker faktiskt inte att en elitmotionär skulle tillföra nått direkt. Man kan ju vända på det, det enda en elitmotionär skulle visa är att det går lättare och behagligare om man är vältränad. Knappast nått som den genomsnittlige tv-tittare identifierar sig med.

/Freddo

En klassiker - på TV
Om jag skulle lägga upp en programserie runt klassikern skulle jag vilja visa de olika sidorna det kan ha utifrån olika personers perspektiv.

Anders bidrar med ett förmodligen i det närmaste unikt perspektiv och ett perspektiv som få personer har någon erfarenhet av. Tror det är få som inte tycker att hans medverkan bidrar positivt till programserien.

En nybörjare har ett annat perspektiv där målet ofta är att visa för sig själv att man kan genomföra något som, trots allt, många anser vara en ganska stor prestation.

En person som tidigare genomfört evenmanget (eller liknande) och har en lite bättre träningsbakgrund och satsar på att inte bara genomföra loppen utan vill göra det på en viss tid eller vill nå en viss placering utgör en annan kategori. För de som sitter i TV-soffan och har genomfört en klassiker kan denna person tjäna som en inblick i vad som krävs för att ta nästa steg.

En elitmotionär kan sen tjäna som inspiration för de som kört en del och försöker förbättra sig.

Med nuvarande upplägg får man se klassikern ur två av de fyra nämnda perspektiven och ur ett av perspektiven genom flera olika personers ögon. Vad den dupliceringen tillför är jag ngt tveksam till. De tre som förutom Anders var med i avsnittet jag såg är dessutom alla 30-40 år gamla vilket ytterligare bidrar till "likriktningen". Och om man gör kategoriseringen i de som har som mål att fullfölja och de som har något slags resultatmål så är det väl bara fullföljandemålet som täcks här.

Dessutom tror jag att det faktiskt finns en poäng i att visa att det lönar sig att träna, inte för att det nödvändigtvis blir lättare eller behagligare, men mer för att man faktiskt tar mindre stryk och att lidandet blir något självvalt snarare än påtvingat. Kanske får det någon nybörjare att faktiskt lägga ner lite mer tid på förberedelserna.

Sen förstår jag inte riktigt varför den genomsnittlige tv-tittaren behöver identifiera sig med deltagarna i programmet. Det kan väl vara minst lika intressant att se hur människor som är väldigt olika en själv resonerar och tänker kring tränande och tävlande?

En klassiker - på TV
Med tanke på att på att VR anstränger sig att skrämma bort vältränande, organiserade cyklister så är väl TV-inriktningen helt logisk.

Det skulle inte förvåna mig om det finns en liknande tanke bakom Klassikerloppen-
satsa på på normalmotionärer.

En klassiker - på TV
Ari.m skrev:
> Med tanke på att på att VR anstränger sig att
> skrämma bort vältränande, organiserade
> cyklister så är väl TV-inriktningen helt
> logisk.

:-)

En klassiker - på TV
GoranS skrev:
> Sen förstår jag inte riktigt varför den
> genomsnittlige tv-tittaren behöver identifiera
> sig med deltagarna i programmet. Det kan väl vara
> minst lika intressant att se hur människor som
> är väldigt olika en själv resonerar och tänker
> kring tränande och tävlande?

Det hade kunnat vara intressant att följa någon elitsatsande person inför samma tävling (undantaget Vättern), ex någon som siktar på topp 10 i de olika loppen och kontrastera det med motionärernas upplevelse.

En klassiker - på TV
Tror identifikationen är viktig för att locka tittare. Annars kan man lika gärna se random sportfeature tänker jag. Dvs det är en hel annan typ av program med en smalare målgrupp. Jag skulle gärna se ett sådant program också men jag tror inte att det hade passat här bara.

Men det blir säkert nån slags uppföljning så det kommer kanske med där.

/Freddo

En klassiker - på TV
Har just sett sista programmet på svtplay
Vilken hjälte Anders är alltså
De andra tuffade till sig lite också tycker jag
Bästa kommentaren Anders till den andre killen (vadhannuhette) "Så bra! Då har du gjort en klassiker. Nu har du bara 34 kvar"

:DDD

Någon som vet hur det gått med honom och hans sjukdom?

En klassiker - på TV
Senast ändrad:
En klassiker - på TV
GoranS skrev:
> Med nuvarande upplägg får man se klassikern ur
> två av de fyra nämnda perspektiven och ur ett av
> perspektiven genom flera olika personers ögon.
> Vad den dupliceringen tillför är jag ngt tveksam
> till. De tre som förutom Anders var med i
> avsnittet jag såg är dessutom alla 30-40 år
> gamla vilket ytterligare bidrar till
> "likriktningen".

Det är med en som är runt 70 också. Han skulle behöva träna lite på skidåkningen. :)

En klassiker - på TV
Anders Gyhlenius, hjälten i "En klassiker" har gått ur tiden. Cancern tog hon till slut. Fuck cancer.

Hittar ingen artikel just nu men såg en kommentar om det på fb. Må han vila i frid.

En klassiker - på TV
MarcusS skrev:
> Oerhört tråkigt. Hans sätt att tänka positivt
> trotts motgångar var fantastiskt.

+1 en riktig inspiratör! Han fick ens egna krämpor att kännas smått patetiska.

En klassiker - på TV
Oerhört tråkigt.

Jag har en kollega som var på ett seminarie med honom för tre veckor sen.
Min kollega berättade att vi precis talat om Anders om jobbet, låt mig gissa sa Anders, ni undrade om jag lever.
En stor förebild.

Senast ändrad:
En klassiker - på TV
Tre nybörjare, varav två verkar ointresserad av att göra "hemläxan" innan loppet, och en elitidrottsman. Varför inte plocka bort någon av de träningsovilliga och komplettera med en motionär med viss rutin och lite ambitionsnivå utan att vara någon elitidrottare?

En klassiker - på TV
Vilken PR-kupp att få ett program i fem delar på SVT för att marknadsföra sig! Serien är ju rena reklamfilmen!

Nåja, jag ska ändå se den.

En klassiker - på TV
coachen var fin ,men om han nu var coach så skulle han coachat i att ha bättre vinkel på styret.

Jaja man får vara glad att man kan gnälla på något , men programmet i stora hela kändes då att man fick följa med där ute lite mer.

Men man kan ju undra varför de börjar med vättern? Jag såg inspelning av lidingöloppet förra året och inspelning av vättern detta år ....
Ja det det är väll tv och då får man vinkla hur man vill

En klassiker - på TV
gurraen skrev:
> Men man kan ju undra varför de börjar med
> vättern? Jag såg inspelning av lidingöloppet
> förra året och inspelning av vättern detta år
> ....
> Ja det det är väll tv och då får man vinkla
> hur man vill

Det är VR 2013 dom visade ifrån.

En klassiker - på TV
gurraen skrev:
> coachen var fin ,men om han nu var coach så
> skulle han coachat i att ha bättre vinkel på
> styret.

Tyckte samtliga av "coachens" tips var helt uppåt väggarna...typ att det handlar om att ha blodsmak på vättern och att man skulle stå upp o maxa i uppförsbackarna. Tobias fick väl ont i knät när coachen satt i bilen o ylade "öka" där med 5 mil kvar. Dom sa coachen vunnit sm medalj i cykel som junior....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp