En klassiker - på TV

En klassiker - på TV
Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Att han sedan misslyckades totalt
> på VR och VL kan man ju bara sucka åt.

Att säga att han misslyckades totalt på VR tycker jag är för mycket sagt. Visst han bröt, med det var ju inte för att han inte fysiskt orkade köra längre. Däremot kan man ju undra hur personen som ringde (?) honom mitt under loppet är funtad.

Angående VL skulle det vara kul att se hur proffsen hade reagerat om de fått köra i samma förhållanden som de sista fick. Det brukar ju gnällas redan när det börjar snöa.

Som man brukar säga under OS, det viktiga är inte att vinna, utan att deltaga.
Där brukar det för övrigt också finnas blåbär som inte har förberett sig allt för mycket.

En klassiker - på TV
Läste på lite om klassikern, och såg att Engelbrektsloppet infördes som en mjukisvariant för kvinnor, som inte ansågs klara Vasaloppet. Sedan blev det en nödlösning för män också, ett år när Vasaloppet blev fulltecknat och folk som planerat en svensk klassiker blev jätteledsna.

Tycker på fullaste allvar att de borde ta bort Engelsbrektloppet från klassikern, alternativt göra en längre variant som är minst lika lång som Vasaloppet. Oavsett kupering. Snöförhållandena verkar ju vara till Engelsbrektloppets fördel, mer stabila. Jag blir upprörd! Fuskande Engelsbrektsäckel! Håna dem, håna dem! De har _inte_ gjort en fullvärdig klassiker!

En klassiker - på TV
Ja just det, ett varv till bara? Hur enkelt som helst med arrangemanget! Lite mentalt tuffare också, att se folk som kör de kortare varianterna gå i mål, och så veta att man själv har ett eller två varv kvar.

En klassiker - på TV
Skummade igenom tråden och inser att jag gjort rätt val att fullkomligen strunta i att titta på denna säsong. Kommer att fortsätta med det tills de ta med personer med ett större spann vad det gäller prestationsförmåga och ambition. Och personer som ska genomföra det utan att ens göra en liten ansträngning att förbereda sig kan de också skippa om de vill ha mig som tittare.

En klassiker - på TV
Fältprästen skrev:
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att han sedan misslyckades totalt
> > på VR och VL kan man ju bara sucka åt.
>
> Att säga att han misslyckades totalt på VR
> tycker jag är för mycket sagt. Visst han bröt,
> med det var ju inte för att han inte fysiskt
> orkade köra längre. Däremot kan man ju undra
> hur personen som ringde (?) honom mitt under
> loppet är funtad.
/.../

Jag tror faktiskt att han inte klarade att cykla längre ändå, och använde samtalet som ursäkt att bryta. Håller med om att det var helt omdömeslöst att ringa honom under loppet, det går ju inte att förstå, men nu kunde han använda det som undanflykt.

^GoranS - hur i helskotta ska man hitta folk med _större_ spann av prestationsförmåga än vad det var den här säsongen? En före detta elitidrottare och en aktiv - båda flerfaldiga VM- och SM-guldmedaljörer, en överviktig 50-åring, en överviktig 25-åring, och en medelsvensson närmare 40?

Tyckte programmet var klart sevärt, och allas prestationer har jag stor respekt för förutom Hamzas hur trevlig och positiv han än är som person. Han hade ju klarat allt galant om han bara tränat för det, men nu visade han upp ett riktigt magplask vilket också har ett underhållningsvärde - speciellt om man gör det med charm och en positiv inställning, vilket han gjorde. Emma var målmedveten och en riktig förebild på precis alla vis. De övriga tränade ju tillräckligt för att faktiskt klara av allt, utom kanske Jessica och skidåkningen då, fast det var ju riktigt dåliga förhållanden. Kanske att hon klarat Vasaloppet om det faktiskt behövdes för klassikerns skull, det går inte att säga.

En klassiker - på TV
Naugas skrev:
> ^GoranS - hur i helskotta ska man hitta folk med
> _större_ spann av prestationsförmåga än vad
> det var den här säsongen? En före detta
> elitidrottare och en aktiv - båda flerfaldiga VM-
> och SM-guldmedaljörer, en överviktig 50-åring,
> en överviktig 25-åring, och en medelsvensson
> närmare 40?

Och om du tittar på hur dom presterade i de olika delmomenten, tycker du fortfarande att det är svårt? Vad deras prestationsförmåga varit eller vad den är i saker som inte har med en svensk klassiker att göra är i sammanhanget irrelevant. Det jag vill ha för att titta på det igen är en vettig mix av prestationsförmåga vad det gäller en svensk klassiker nu! De hade ju med Rasmus Henning något år tidigare, men skillnaden mellan hans kapacitet och de övriga deltagarnas var för stor för att det skulle bli riktigt intressant.

Fick jag välja deltagare skulle man ha:

a) Nybörjare som aldrig gjort någon av delmomenten. Helst skulle jag vilja ha någon som i alla fall tränar en del inför, kanske kör 50-100 mil innan VR etc. Men vill man prompt ha in en genomföra-på-bara-pannbenet-pajas så kan man stoppa in denna här.
b) En person som gjort någon eller några av delmomenten tidigare och som gör det/de delmomenten med någon slags ambition medan övriga genomförs mer för att fullfölja ESK
c) En person som kört ESK tidigare och nu har ett mål som gör att det krävs träning kanske 4-7 timmar/vecka
d) Någon som verkligen går in seriöst och vill få en bra totaltid. Kan gärna få vara sådan att hen gjort en del men inte alla delmomenten tidigare.

En klassiker - på TV
Har du kört något av dom?
Jag har kört båda och tycker det är bra att det finn något alternativ.

Naugas skrev:
> Läste på lite om klassikern, och såg att
> Engelbrektsloppet infördes som en mjukisvariant
> för kvinnor, som inte ansågs klara Vasaloppet.
> Sedan blev det en nödlösning för män också,
> ett år när Vasaloppet blev fulltecknat och folk
> som planerat en svensk klassiker blev
> jätteledsna.
>
> Tycker på fullaste allvar att de borde ta bort
> Engelsbrektloppet från klassikern, alternativt
> göra en längre variant som är minst lika lång
> som Vasaloppet. Oavsett kupering.
> Snöförhållandena verkar ju vara till
> Engelsbrektloppets fördel, mer stabila. Jag blir
> upprörd! Fuskande Engelsbrektsäckel! Håna dem,
> håna dem! De har _inte_ gjort en fullvärdig
> klassiker!

En klassiker - på TV
Om det är nåt som ska tas bort så är det vansbrosimmet. Helt utan utmaning att ta sig runt det så länge som man kan simma öht. Det jobbigaste med det loppet är att pröjsa en tusenlapp för att få bada lite. Loppet skulle dö direkt om det inte vore för klassikern.

En klassiker - på TV
toshiba skrev:
> Om det är nåt som ska tas bort så är det
> vansbrosimmet. Helt utan utmaning att ta sig runt
> det så länge som man kan simma öht. Det
> jobbigaste med det loppet är att pröjsa en
> tusenlapp för att få bada lite. Loppet skulle
> dö direkt om det inte vore för klassikern.

Medhåll! Såklart trist för Vansbro, men ESK skulle kunna göra en miljösatsning och lägga ut simlopp lite spritt i landet. Skulle loppen ligga i sjöar skulle det bli rätt likvärdiga förhållanden över hela landet och folk slapp köra vansinniga bitar för att göra något som är lättare än det genomsnittliga träningspasset (om man är simkunnig öht).

En klassiker - på TV
Jag tycker att Vätternrundan ska bort. Lidingöloppet och Vasaloppet är jobbigt på riktigt (dessutom mycket teknik i längdskidåkning) men alla personer med normalkondition kan ju sätta sig på en cykel och trampa runt en sjö.

En klassiker - på TV
Jag tycker Vasaloppet ska bort, det är ju för sjutton en enda lång nedförsbacke. Om ESK är något seriösa öht så ändrar de bums och börjar köra Mora -> Sälen istället! </sarcasm>

En klassiker - på TV
toshiba skrev:

+1 väldigt mycket bilåkande för att få bada i en timme eller så.

En klassiker - på TV
Kan nån med alldeles för mycket ledig tid räkna hur många gånger uttrycket "en svensk klassiker" sägs i hela serien? Jag gissar på ett tresiffrigt antal...
Hur kan SVT släppa igenom nåt sånt?

En klassiker - på TV
Ja, det är märkligt. Men i folksjälen verkar det inte ses som något kommersiellt.

Sen verkar inte censorn ha fattat att 2XU är ett varumärke heller.

En klassiker - på TV
Engelbrecktsloppet finns med i klassikern för att kvinnor skulle kunna göra klassikern vilket var ett krav från kungahuset för att klassikern skulle få bära deras segill. Det var så att tidigare fick inte kvinnor åka Vasaloppet och därför tillkom engelbreckt där kvinnor var välkomna.
Jag håller med om att en riktig klassiker ska vara genom Vasan men känns ändå som att bada i en timme inte står i proportion till någon av de andra prestationerna även om man väljer att åka skidor i 6 mil. Nu har jag inte kört något av loppen men jag har åsikter ändå!

En klassiker - på TV
toshiba skrev:

Var det inte så att Vansbrosimmet hittade på hela Klassiker-grejen för att just undvika att deras lopp skulle dö?

En klassiker - på TV
GoranS skrev:
> d) Någon som verkligen går in seriöst och vill
> få en bra totaltid.

Vad är en bra totaltid? Den kommer ju att variera från år till år.

En klassiker - på TV
Bra total tid för herrar borde kunna vara 20 timmar så man får super klassiker medalj.
Sedan kan man i alla fall få medalj på både Vasaloppet och Lidingö. Man kan nog säga att de som klarar medalj i båda loppen har möjlighet att få. En bra tid. Vasan är 50% efter vasa. För medalj och jag tror att det är 2:15 för lidingöloppet. Man kan i alla fall konstatera att ingen av årets deltagare var i närheten av en bra tid. Med undantag från Emmas simning.....

En klassiker - på TV
jomper skrev:
> Abbe var ju den riktiga hjälten, aldrig stått
> på skidor förrän dagen före och fixade såpass
> långt.

Fattar inte varför man blir en hjälte om man totalt struntar i att försöka förbereda sig på ett vettigt sätt. Om det är för att man kan räkna med att det gör ont så borde man då bli en hjälte om man har ngn som står och slår en i magen tills man faller.

En klassiker - på TV
KalleKula29 skrev:
> Har du kört något av dom?
> Jag har kört båda och tycker det är bra att det
> finn något alternativ.

Nej, jag har kört ett enda lopp i hela mitt liv, 15 km skejt i vintras. Började åka längd igen vintern innan det, efter ett litet uppehåll på 27 år. Jag tycker också det är bra med ett skidalternativ, speciellt som det verkar vara bättre snöförhållanden på Engelsbrektsloppet. Men det ska vara minst samma distans i så fall. Märkligt att något som infördes för att man inte trodde kvinnor skulle klara Vasan, eller inte ville att de skulle få åka den, blev kvar. Eftersom ett varv verkar vara 30 km är det ju bara köra tre varv istället för två. Engelbrekt är väl lätt kuperad och har faktiskt backar vilket gör den jobbigare än VL, men det går väl ändå flera timmar snabbare för en motionär? (Hittade inga tider att kolla, bara gissar.)

>
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läste på lite om klassikern, och såg att
> > Engelbrektsloppet infördes som en
> mjukisvariant
> > för kvinnor, som inte ansågs klara
> Vasaloppet.
> > Sedan blev det en nödlösning för män
> också,
> > ett år när Vasaloppet blev fulltecknat och
> folk
> > som planerat en svensk klassiker blev
> > jätteledsna.
> >
> > Tycker på fullaste allvar att de borde ta bort
> > Engelsbrektloppet från klassikern, alternativt
> > göra en längre variant som är minst lika
> lång
> > som Vasaloppet. Oavsett kupering.
> > Snöförhållandena verkar ju vara till
> > Engelsbrektloppets fördel, mer stabila. Jag
> blir
> > upprörd! Fuskande Engelsbrektsäckel! Håna
> dem,
> > håna dem! De har _inte_ gjort en fullvärdig
> > klassiker!

En klassiker - på TV
toshiba skrev:

Det är väl Vansbrosimmet som ligger bakom "En Svensk Klassiker"-konceptet. Rätt smart drag.

En klassiker - på TV
Simmade Vansbro i helgen och håller med. Ingen utmaning alls om man bara är simkunnig. Jag simmade totalt typ 100m innan... Men, många fick problem... den första redan innan typ 500m... utmattning.. man undrar varför en del ställer upp.

Och man behöver inte vara rädd för sk öppet vatten.. som att simma i bassäng, bryggor överallt o en faslig massa folk ute som kontrollerar. Helt riskfritt vill jag påstå.

En klassiker - på TV
REO skrev:
> Tycker ni det vart en värdig Klassiker med tanke
> på att Vansbro var halverat?

Jag tycker faktiskt inte det. En klassiker borde väl kämpa för att ses som en riktig utmaning, en bedrift som bara några få starka klarar av.
Att kapa halva Vansbro, även om det bara var medströmsbiten, får det att känna som andra klassens "alla får medalj" lopp.
Nästa år kanske VR kan gå i mål i Hjo, VL kan starta i Evertsberg och LL kan köra 15 km-slingan. Tänk vilken massa pengar och organisation man skulle kunna spara genom att slippa hälften av flaggvakterna och depåerna?

Reptider kan jag gå med på att förlänga vid dåliga förutsättningar.

En klassiker - på TV
För mig som hatar kallt vatten hade Vansbrosimmet varit en större utmaning än att göra de andra loppen tio gånger om vardera. Hade vattnet varit 27-28 grader hade det varit en annan femma. Och nej, våtdräkt förändrar inte saken.

En klassiker - på TV
Mattias A skrev:
> Bestäm att IM i Kalmar ska ingå...

Bättre att starta upp ett alternativ till ESK då:
Ultravasan
Ö till ö
Sverigetempot?
ML12h solo, minst 20 varv

Sen hittar vi på något bra namn, typ "Mandomsprovet" respektive "Kvinnodomsprovet".
Har man deltagit i Tough Viking måste man vänta 5 år innan man får försöka.

Edit:
Kvinnodomsprovet är alltså lika långt som Mandomsprovet. Inte för att det eventuellt ska vara svårare för tjejer att klara det, utan för att jag tycker det är rätt nedsättande mot tjejer att utgå ifrån att de bara klarar av 1/3-1/2 av vad männen ska fixa.

Senast ändrad:
En klassiker - på TV
Eveningstar skrev:
> Bättre att starta upp ett alternativ till ESK
> då:
> Ultravasan
> Ö till ö
> Sverigetempot?
> ML12h solo, minst 20 varv
>
> Sen hittar vi på något bra namn, typ
> "Mandomsprovet" respektive "Kvinnodomsprovet".

Ett problem blir ju att det i stort sett är omöjligt numera att komma in på Ö till Ö för vanliga motionärer. Om jag tolkade det rätt så fanns det 14 platser (team merit) 2015 och det lär bli färre till nästa år.

Pga logistiken så har ö till ö blivit ett rent Elitlopp.

Tillbaka
Topp