En man i lycra

Kristoffer R

Aktiv medlem
En man i lycra
Mannen i lycra på cykel med bockstyre. Det är jag.

Lycramännen är en grupp att hämningslöst och fritt hata och bespotta. Det är lätt för den som aldrig skulle dra på löjliga färgglada tights och sätta sig på en lövtunn cykel. Hänsynslös och vårdslös på cykelbanan, fruktansvärt irriterande och ivägen när du kör bil. Dessa mamils! Tror de att de är i Tour de France?

Som om det inte vore nog cyklar jag i skogen också. Men det blir en annan historia.

Men först, hur är världen bakom mina spegelglasögon? Vecka ut och vecka in av cykling, helt själv, i tomma skogar och på tomma cykelvägar. Höst, vinter och vår. Underbara daggfriska vårmorgnar, fuktig isande motvind. Hala höstlöv och snömodd. Glittret i havet. Blomdofter samlas. Luften blir tung av ruttnande tång. Ljudlöst nära vilt som älgar, rävar och rådjur. Magiska ögonblick radas upp. Lukter, vibrationer, svett, myggor, mjölksyra, morgonrodnad. En vacker färg, nästan som en tavla. Ljuvligt.

Jag och min bockstyrecykel har rullat tillsammans i sju år. Cykeln kom i en platt låda från en butik i Hamburg. Den fick liv med lånade verktyg och vi rullade nervöst iväg. Pojken från förr kom tillbaks igen, lycklig och varm med blossande kind. Vi har rullat fortfortfort utför Hallandsåsen, jag har axlat den på stigarna i Sandsjöbacka och fikat vid en oktoberstilla Hällingsjö. Till postlådan och affären. Till jobbet på Hisingen. Cyklat på havsbotten vid Vallda Sandö och över den knäppande isen på Oxsjön.

Cykelpendlingen är speciell. Olik bilpendling. Man träffar få människor. Möter samma cyklister till jobbet dag efter dag. Flickan med linne när jag har jacka. Fixedgear ansluter i Frölunda. Muskelmannen i svart från Hovås. Lilla kvinnan som precis tittar fram över styret. Det finns en förståelse, ett kamratskap mellan cyklisterna som trotsar årstiderna. Det är jobbigt att cykelpendla. Ensamt. Extremt.

När benen är trötta överger jag larm och damm på Älvsborgsbron för färja 286 över älven. Göteborg är annorlunda från Göta Älv. Äkta. Det är fridfulllt. Linnegatan till Slottskogen är hetsig. Cykelbanan är smal, ojämn och ligger mitt på trottoaren. Att cykla fortare än gångfart är att välja konflikt med flanörer och kontinuerligt klockringande. På vägen blir jag bryskt påmind av bilisterna om att jag är en ovälkommen gäst. Trots att jag med råge överskrider hastighetsgränsen skall de förbi. Sådan är den, Cykelstaden Göteborg.

Nästa dag tar jag bron. Från havet blåser en isande, gråkall vind.

Man kommer nära människor. Jag stannar, tar av mig hjälm och glasögon. Andas. Efter några sekunder är jag precis där, i ögonblicket. Ljungforskaren på Bräckan vid Sandsjön. En säljägare i Billdal som jag hjälpte att dra upp båten. Det äldre paret som gått vilse i skogen nära Årekärr. Fransmannen på semester med fullastad cykel som hamnat i Lindome när han skulle till Särö. Cafeägaren i Fjärås som lagt ned men bjöd mig på soppa en iskall förmiddag trots att de höll på att flytta ut.

Cykeln rullar på. Det är jag som lånar ut verktyg nu. Kedjan är bytt, flera gånger. Däcken är utslitna - igen - både sommar som vinterdäck. De senaste bromsbeläggen gnisslar redan. Jag har slutat räkna milen. Lagren löper lätt, de är isärtagna, rengjorda och omfettade. En gammaldags rundsmörjning. Cykeln knakar lite överallt, trots en tub fett från SKF.

Sommaren är underbar. Äntligen kortkort som i kortbyxor och kortärmat. Gång- och cykelbanorna, stigarna fylls av nya människor. Snabba cyklister jagar fram på skinande nya cyklar. Cykelvasan och Vätternrundan hägrar. Hundar rastas i diket med husse i telefon på andra sidan och kopplet sträckt över vägen. Vinglande damcyklar med knapp styrfart. Mammor med barnvagnar i bredd. De stelnar till och tittar skrämt på mig när jag kommer. En busslast badare väller ut på cykelbanan från en buss vid Askimsbadet. Handdukar och flipflops. Styrka i antal. Jag bromsar till stillastående och de är runt mig, som en flod runt en ö.

Här krävs zenpendling. Gräv djupt och med upphöjt lugn lyft dig över småaktigheter och konfliktsökande. Ha överseende och enormt tålamod. Harmoni. Jag hejar, ler, vinkar. På väg hem från jobbet drar jag på mig ett par shorts över lycran och bär en diskret grå cykeltröja. Väljer andra vägar. Blott en skugga i gränden.

De raljerande krönikorna om lycramännen dammas av och skrivs om. Klickbete. I kommentarsfälten vevas högafflar mot marodörerna. Tävlingscyklisterna! Förbjud dem! Begränsa hastigheten! Kontakta myndigheterna! Någon måste göra något! I näthatets århundrade finns det fog att tala om cyklisthat. Det kommer bli värre, mycket värre. Det har jag hört från cykellandet Holland. Sådan är mänskligheten.

Men det spelar ingen roll. Det finns en ljusning. Hösten nalkas obevekligt med kyla, hällregn och motvind. Cykelbanan på den gamla banvallen vid havet lämnas öde. De slutna människorna försvinner in i sina bilar, sina bussar, skribenterna hittar andra klickbeten.

Jag är ensam igen. Kanske har det tillkommit några nya skyltar, linjer och gupp eller någon metallgrå grind dold i morgondimman. Jag nickar åt mina medcyklister, lägger armbågarna på styret, kryper ihop och trampar på i motvinden. Ett träningspass i dis.

CE9BE47F-CD9F-42D7-A6F7-9E2D3AA3EB1A.jpg

En man i lycra
Är ingen lycrasnubbe själv & pendlar i bil då det är för långt till jobbet. Tränar gör jag i skogen men klockrent skrivet då man känner igen sig bara genom att cykla genom stan då & då till en polare!!

En man i lycra
Fint skrivet.

Cykelpendlare är ett speciellt folk. Soliga dagar när jag tar cykeln så är cykelbanorna nästan tomma till och från jobb. Regn, blåst och kyla lockar fram dom alla och det är fullt när jag istället tar bilen och kör samma väg bredvid cykelbanan.

En man i lycra
Härligt skrivet!
Blev riktigt sugen att ge mig mig ut och cykelpendla även fast det är lördag och jag är föräldraledig... :-D

Då är det ändå så att det riktigt öser ner och blåser ordentligt här i Bromma just nu...

En man i lycra
+1
kan inte låta bli att tänka på hur det fungerar för mig själv o hur likt detta är för dem som cyklar varje dag, år ut o år in.
Att jag numera ser de som en daglig rutin för att må bra, åker jag buss vid extremt få tillfällen vid sjukdom så mår jag nästan sämre av andra orsaker.
Hur jag möts av oförstående gångare och stressade människor som försöker passa tiden med hjälp av kommunaltrafiken.
Varför stressa? jag vet hur lång tid jag tar på mig o cykla de 15 km varje dag, jag vet när jag skall börja o vart jag skall åka för att slippa trafiken.
varför skall man sätta sig på en överfull buss med folk som inte ser de underbara o kunna styra sin tillvaro själv.
De som sitter o ler åt en när de far förbi o man själv sitter o trampar i 25 minus o motvind, de förstår nog inte hur bra jag mår av att tänka mig bort o helt enkelt inte bry mig om de motiga.
Varför lägga massa pengar på att sätta sig på en träningscykel på ett gym, när man kan köpa sig en riktig cykel o få träningen plus frisk luft.. ja vi är lite galna, men är de så friskt o vara helt normal då? ;)

En man i lycra
Grym text. Jag tror det är en hatkultur mer än en cykelhatkultur som är det stora problemet. Klickbetena går som du säger vidare, ofta för att hata något annat.

Kan vi inte bara gå först och börja med att tacka alla som gör det allra minsta extra (och egentligen självklara) när vi sitter på cykeln? Själv försöker jag att vinka glatt åt alla som sänker farten och gör en säker omkörning där andra hade tryckt sig förbi eller nicka glatt åt hundägare som hastigt drar till sig hunden när de ser mig, även om det är så sent att jag måste bromsa för dem.

En man i lycra
Mycket bra krönika, Kristoffer! :-)
Välskrivet, poetiskt, och med en gnutta sarkastisk humor.

Skicka in till GP (om du inte redan gjort det) så kan du kanske få några, eller flera, att omvända sig och bli mer omtänksamma och mindre aggressiva i framtidens pendlardramatik...

En man i lycra
Edarion sa:
Kan vi inte bara gå först och börja med att tacka alla som gör det allra minsta extra (och egentligen självklara) när vi sitter på cykeln? Själv försöker jag att vinka glatt åt alla som sänker farten och gör en säker omkörning där andra hade tryckt sig förbi eller nicka glatt åt hundägare som hastigt drar till sig hunden när de ser mig, även om det är så sent att jag måste bromsa för dem.

Håller med, om vi cyklister föregår med hänsyn, tacksamhet och glatt humör så är vi på rätt väg till förbättring av cykelklimatet tror jag. Sen finns det ju situationer där man inte behöver tacka så artigt, som när man får gratis spolarvätska efter en omkörning till exempel...

En man i lycra
JTF sa:
Mycket bra krönika, Kristoffer! :-)
Välskrivet, poetiskt, och med en gnutta sarkastisk humor.

Skicka in till GP (om du inte redan gjort det) så kan du kanske få några, eller flera, att omvända sig och bli mer omtänksamma och mindre aggressiva i framtidens pendlardramatik...

+42

En man i lycra
Kanske fel tråd men jag chansar.
Jag upplever det som att det har varit lite lugnare och trevligare ute på vägarna i år.
Det känns som att det har varit lite mindre argtutningar och att passerande bilar hållit betydligt bättre avstånd än tidigare?
Tror inte det handlar om min väl tilltagna axelbredd eller det abnorma omfånget på mina biceps men kan det vara så att vi
börjar närma oss fred, eller har jag bara haft lite mer tur än vanligt?
Någon annan som fått samma feeling?
(Jag cyklar hyfsat nära Stockholm).

En man i lycra
Underbart kåserat! Caféägaren i Fjärås är min bästa barndomsvän, Vi började cykla mtb i Luleå runt 1988. Minns att han hade en Nishiki Kodiak för att sen byta till en Yeti.

En man i lycra
Tack tack tack för alla sköna kommentarer!

Jag vässade pyttelite och skickade till GP Debatt. :)

Allt möjligt från Evert Taube till Broder Daniel är med.

En man i lycra
Süpersnüggt!! Härligt skrivet och helt rätt att skicka in den till GP. Bra beskrivet, känner igen mig även om platserna och personerna skiljer.
Nu börjar snart den lugna årstiden ;-D
Jag försöker göra skillnad och rapportera från den dagliga cyklingen genom SMS-rapporter till P4-stockholms morgonprogram.
Tack för en fin läsning
/C

En man i lycra
Ljuvligt. Riktigt bra!

Så vackert skrivet att det nästan känns litet för mysigt på något vis. Jag saknar trots allt den dagliga pendlarkänslan av att välja mellan att få bildörrar i ansiktet i cykelfältet eller att bli nästan överkörd av bilar i bilfilen, att bli inprejad i trottoarkanten av en buss när cykelfältet försvinner och övergår i en busshållplats, eller att för tredje gången på en vecka ha en "close call" med en man-in-a-van som pratar mobil och svänger höger samtidigt.

Har ni det så här mysigt i Götlaborg?

Tillbaka
Topp