En ny cykel blir till tråden...

Före:
Paket.jpg ht=544

Efter:
OnOne.jpg ht=544

Kedjan lite slak och saker skall justeras.

Hur gör ni som plåtar hela processen?? Jag har inte tålamod att stanna upp medans det finns saker kvar att montera.

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu börjar det likna en cykel :)

Hur gick/går det, Har du fått ihop hojen?

Väntar fortfarande på det där förbannade vevpartiet, säljaren undviker att svara på varför jag inte kan få något trackingnummer. Bla bla bla, nu börjar det iaf likna en cykel. Gaffeln ska bli rosa, andra nav och ny sadel är också på gång.

damp_elis.jpg ht=489

*Mikael* skrev:
> snälla lacka inte gaffeln rosa!

Rosa blir det. Chockrosa! Tänk Johan As gröna hjälm, fast rosa.

räser skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu börjar det likna en cykel :)
>
>
> Hur gick/går det, Har du fått ihop hojen?

Nopp faktist inte. Drivlina + hjul saknas :)

cerro skrev:
> c.cup: När jag får råd med en stel eller låna
> kompisens? Eller sponsrad med en, vore det bästa.

Hoppas du får tag i en, är sugen själv.

Bubblan skrev:
> Väntar fortfarande på det där förbannade
> vevpartiet, säljaren undviker att svara på
> varför jag inte kan få något trackingnummer.
...

Pratade precis med säljaren av vevpartiet. Han vägrade ge mig ett trackingnummer, och även berätta var partiet höll hus någonstans. Efter mycket tjat sa han att han hade kollat trackingen och att leveransen nekades av Posten. Att dem försökt leverera vevarna men att jag inte haft möjlighet att ta emot dem och således skickat tillbaka dem direkt. Märkligt, Posten brukar ge mig en avi, och sedan ännu en avi om jag inte hämtat ut prylarna. Otrevliga var dem också.

FAN! Nu måste jag vänta ännu längre. Undvik Activesport (Mark Anthony Bikes Direct)

Då var mitt livs första bygge igång! Efter ett halvårs letande och strulande är detta resultatet av min triathloncykel. Budgeten var redan bränd när det skulle handlas tävlingshjul så det får bli till nästa säsong.

Inpackat men styrlager och gaffel på plats. Gissning på ram?
IMG_0636.JPG ht=544

I väntan på ramen gick det åt lite matpengar till uppgraderingar... av estetiska själ.
IMG_0642.JPG ht=544

Japp, en BMC TT02 2009
IMG_0645.JPG ht=544

IMG_0646.JPG ht=544

FSA och SRAM prylar.
IMG_0652.JPG ht=544

IMG_0653.JPG ht=544

Helheten än så länge.
IMG_0651.JPG ht=544

Ram: BMC TT02 -09
Växlar+reglage: Sram Force, uppgraderat med KCNC keramiska trissor och skruvar. TT500 reglage. OG1070 11-23kassett
Vevparti: FSA Neo Pro 54/42
Hjul: Mavic Cosmic Elite
Pedaler: Speedplay Zero Stainless
Bromsar (påväg): Fram: TRP T925 röd. Bak: Dia-Compe BRS100 Röd
Kablage: Jagwire
Sadel: ISM Adamo Racing
Styre: Profile Design Carbon X1.5
Kedja: SRAM PG1090R (riskerar att bytas ut mot KMC X10SL av estetiska skäl)

Upptäckte under byggets gång att jag saknade lite småsaker, plug till styret och kabelspännare att sätta på ramen. Men under nästa vecka borde den rulla i trakterna kring Eskilstuna!

Senast redigerad av en moderator:
Den rosa sadeln är ett direkt svar på det mitt ex kallar "ekonomiskt tänkande". Kort och gott - jag sparade in 600 spänn på att ta den färgen=) För övrigt så är det en trisadel som hängt med ett par år och som Lance Armstrong börjat med till denna säsong. Tillåter en agressivare sittställning och gör dig på samma gång inte steril. Har man ont i bajsbryggan bör man kolla ismseat.com, om man inte gjort det redan=)

Den kommer att leka i helgen. Jag ska sätta på navgeneratorhjulet och ta en nattrunda tänkte jag :)

Edit: Nä, ingen 60-mila :)

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
> Bengt valde bort Pearl. Eftersom jag röstade
> själv så rök både Velonian och Canyon:
>
>
>
> Lite temporär stolpe + olindat styre

Mycket snygg, gillar låga fälgarna också. Oranga höljen?

http://www.talkofbike.com/
SM veckor

Idag kom lite mer prylar, dock måste jag se mig efter en ny framväxel då den jag beställde inte passade :/

Dekalset är också beställd för att få den lite färgladare.

Hoppas kunna provköra den nästa vecka.

Bilagor

• IMG_2635.JPG
    IMG_2635.JPG
    100.3 KB · Besök: 40
  • IMG_2638.JPG
    IMG_2638.JPG
    61.5 KB · Besök: 40
  • IMG_2639.JPG
    IMG_2639.JPG
    61.5 KB · Besök: 35
Globalistic:

Vad har du för slaglängd på din gaffel? Verkar vara 100 mm. Har själv funderingar på att köpa samma ram, men att använda en gaffel med 120 mm slaglängd istället.

Skriv gärna vilka komponenter du har valt och senare en testrapport!

Ser bra ut, en riktig funkishoj med mycket funkis per peng. Oftast är det de man har roligast med är min erfarenhet. Snygg var den dessutom. Hur många hojar har du nu Bang?

Grabben vill ha en dirt, att det ska vara en Scott är liksom skrivet i sten så vi kollade i Scott-kataloger om det fanns någon grön hoj. Det är klart att han tyckte bäst om en modell som inte växer på träd, jag tänkte att det här kommer att ta tid att hitta en ram som ser skaplig ut. Men efter en vecka dök den upp... Det är en Scott YZ Zero LTD från 2008. Säljaren var riktigt bra, skickade högupplösta bilder på ramen och för att vara en beggad dirt så är den i riktigt bra skick. En orginalsadel följde också med, hel och ren dessutom.
Det här blir ett roligt projekt, kommer dock att ta lite tid. Återkommer.

Bilagor

• MidSwede - Zero LTD 1.JPG
    MidSwede - Zero LTD 1.JPG
    161.4 KB · Besök: 40
  • MidSwede - Zero LTD 2.JPG
    MidSwede - Zero LTD 2.JPG
    171.8 KB · Besök: 35
  • MidSwede - Zero LTD 3.JPG
    MidSwede - Zero LTD 3.JPG
    161.9 KB · Besök: 54
Enligt Scotts workbook så väger den in på 2,3 kg, standardramen som sitter på de andra modellerna väger enligt samma källa 2,1 så det är ingen stor skillnad. Det verkar stämma, min egen våg visar ca 2280 gram. Vikten är nog inte helt betydelselös, inte för att jag är så insatt i dirt / BMX men ser att många har viktuppgifter på sina hojar. En lätt dirt kan komma under 10...

Den här ramen är byggd för att hålla, tanken är att vi ska bygga en snygg hoj som grabben kan ha några år. Han tävlar på mtb, dirt är bara lek.

Globalistic

Fråga....vad valde du för storlek/hur lång är du? De har bra pris på den ramen igen, man blir lite inspirerad och sugen att inhandla efter att ha sett ditt bygge.

Jag är 180cm och köpte en M. Den passar min skitbra och jag är supernöjd med ramen och bakdämparen. Jag har cykeln som en "lek-hoj" men har kört några längre turer med den. Dock skulle jag nog välja en längre styrstan än min 80mm's eller byta till rakt styre.

Här är en till bild på cykeln komplett samt en "action bild" från igår...

39672_1566769171871_1314669205_3185140_1835193_n.jpg

39996_1576805222766_1314669205_3212617_3691296_n.jpg

Tillbaka
Topp