En ny cykel blir till tråden...

Idag gjorde jag den färdig.
Så gott som i alla fall. Sadeln är tillfällig än så länge, tills jag kört in den rätta på Mallorca dit gammel-Trek'en får följa med. Och så saknas en cykeldatorn, bestämde mig för en Garmin Edge 500.
Nya Continental GranPrix 24 (förstås) ska på hjulen innan den blir klar "på riktigt".
Gaffelröret låter jag vara lite för långt ett tag tills jag hittat rätt styrhöjd.
IMG_1441.JPG ht=544

Hittade en sjukt snygg styrlinda på rea hos Cyclecomponents i höstas
IMG_1447.JPG ht=544

Bara att invänta finväder...

Bang, asså Canyon-hojarna är grymma! Och med utrustningen du har kastat på din jonne kan du knappast bli missnöjd :-) Jag körde på en SL2:a förra året och den var sjukt, sjukt bra! Och tack vare Evalds har jag nu en SL3 :-) Kanske dags för lite intervaller så jag kan utnyttja ramen till fullo...

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det kolfiber i reglagen? Fin fint bygge.

nya ultegra har kolfiber i reglagen, missat det?

Så. Nu är hon helt redo. Efter att ha ställt in sadel mm med hjälp av tumstock och mått från gammelracern så tog jag en liten sväng och det kändes hur bra som helst. Jag var lite orolig ett tag att sittställningen skulle skilja sig från det jag är van vid men det blev helt perfekt. Sen väger den ju drygt 800gr för mycket, men det visste jag redan från början. Det är väl hjuluppgradering som ligger närmast till...
red_canyon.JPG ht=480

Och ja, jag har fortfarande inte lärt mig att linda styret ordentligt...

Nu har jag på allvar börjat plocka ihop cykeln. Förhoppningsvis skall delarna som saknas
komma med UPS imorgon.

Jag har valt vit styrlinda och vita vajerhöljen. Tror det kommer se stiligt ut.

IMG_0223Large.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Sådär. Allt på plats, bara justering av växlar kvar.

Och så får jag inte styrlagret som jag vill ha det. Antingen för hårt eller så sitter det lite löst i gaffelröret men jag har en lösning på gång där - nytt FSA som skall sitta som handen i handsken (enligt Indrek)

Vinter2010101.jpg ht=485

Vinter2010104.jpg ht=725

Vinter2010105.jpg ht=725

Tack! De där hjulen lurar väl alltid någon. =)

Blir Dura-Ace/Ultegra rakt igenom tills jag byter till 10-delat.
Då finns det risk att det blir en komplett Sram Red grupp.

cornas skrev:
> Det kommer mer, men jag saknar vevlager...

Mer bilder på SL3:an!

Här är resultatet av min skrotsamling till hustruns cykelbygge. Nytt är ram, gaffel, däck och hjul samt sadelstolpe, kedja och pedaler samt fram och bakväxel. Beggat och Yardsala:t är bromsar, sadel, reglage, styre, styrstam, vevparti, kassett. Skrotsamlingen gick sådär med andra ord. På bilden är kabeldragningen lite mucko vid styret men det är fixat nu. Sadeln kommer bytas eftersom den är gjord för giganter och styrstammen ska bytas mot en betydligt kortare med mer rise. Det är antingen perspektivet eller objektivet som gör att styret ser ut att sitta onormalt högt.

IMG_6563.jpg ht=520

Här kommer några fler bilder, det blir dock nog inte Flitesadeln utan en Prologo då den är vit.
Skulle ha svart sadel + linda men har ångrat mig, sen när jag fick tag på ny lyxig superskön linda från STELLA AZZURRA så var saken klar. Tack Stefan på Canyon för hjälpen med långa bromsmuttern.
Färdiga bilder kommer senare.

http://talkofbike.blogspot.com/
Just nu intervju med Christofer Stevenson

Bilagor

• DSCN1493.JPG
    DSCN1493.JPG
    102 KB · Besök: 38
  • DSCN1495.JPG
    DSCN1495.JPG
    111.9 KB · Besök: 34
  • DSCN1491.JPG
    DSCN1491.JPG
    78 KB · Besök: 46
  • DSCN1488.JPG
    DSCN1488.JPG
    119.5 KB · Besök: 37
PEWE, lackeringen gick till så att jag lämnade in ramen till en lackerare och berättade mina önskemål och sen betala. Ledsen om du trodde det var ett hemmafix.
Här kommer iaf några bilder på det färdriga resultatet. Första turen blev igår kväll, började i solsken och slutade i ösregn och blåst, och jag som ville förskona henne från regn.
Justeringar med styrhöjden mm är inte klart.
Ber om ursäkt att några bilder är liggandes.

http://talkofbike.blogspot.com

STELLA AZZURRA lindan. Now your hands can enjoy the same comfort as a luxury-car owner´s backside.

Bilagor

• DSCN1526.JPG
    DSCN1526.JPG
    83.3 KB · Besök: 34
  • DSCN1525.JPG
    DSCN1525.JPG
    157.6 KB · Besök: 37
  • DSCN1524.JPG
    DSCN1524.JPG
    87.8 KB · Besök: 36
  • DSCN1523.JPG
    DSCN1523.JPG
    89.3 KB · Besök: 41
  • DSCN1522.JPG
    DSCN1522.JPG
    165.2 KB · Besök: 34
  • DSCN1520.JPG
    DSCN1520.JPG
    142.7 KB · Besök: 32
Superfin Canyon! Och riktigt fina detaljer med lackeringe, lindan, sadeln, stolpen o bultarna. Hur löste du loggan? Är den lackad eller är det ett klistermärke?

Fan vad bra det blev!

Ska bli skönt att få ta i.....

Utan att verka allt för gnälligt så tycker jag att en svart sadelklämma vore snyggare, det är väl det
enda som jag skulle ändra på.

Återigen: Snyggt bygge med grym lack.

PG

PG själv tycker jag sadelklämman passar in med resten av de blankpolerade grejorna, däremot har jag försökt byta skruven mot en röd alu men den verkar ha tumgängor eller nått.
Storleken är 56.
Loggan är lackad, drog ut loggan på nätet förstorade upp och sedan är den utskuren.

c.cup skrev:
> PG själv tycker jag sadelklämman passar in med
> resten av de blankpolerade grejorna, däremot har
> jag försökt byta skruven mot en röd alu men den
> verkar ha tumgängor eller nått.
> Storleken är 56.
> Loggan är lackad, drog ut loggan på nätet
> förstorade upp och sedan är den utskuren.
>
>
> http://talkofbike.blogspot.com
> Just nu intervju med Christofer Stevenson

Sa ju att jag kanske var lite gnällig:)
Vi får väl testa en svart.......

Tänkte faktiskt på att komponenterna är i skön aluminium + lågprofilfälgarna som ger ett klassiskt stuk sas, inte alls fel tycker jag.

PG.

Min 'Black Pearl' från shangding http://shangding.en.alibaba.com/

sub 7 tror ingen på men sub 10 hoppas jag på. Ska bara snubbla iväg till en kjelle så ska den vägas. Idag kommer fingret ligga tungt på köpknappen till lättare prylar. Kassett, QRs, slangar, däck, starnut o top är väl det jag tänker först på. Jag behöver en 400-stolpe så jag tvekar inför KCNCs lätta aluvariant. Dessutom är den taskig emot carbonrails ifall man inte meckar den.

special-Canyonen var riktigt cool och unik på samma gång - schysst jubb! Blank klämma är rätt fast kapa stuffet ovan stammen. Blanka bromsar tycker jag fortfarande är snyggare än mörkt modernt grejs.

R0013578_resize.JPG ht=480

R0013579_resize.JPG ht=480

R0013582_resize.JPG ht=480

R0013592_resize.JPG ht=480

Kan berätta att jag köttat på rätt bra med min KCNC och ebaysadel i ca 1 1/2månad nu utan problem!!

Spänn bara skruvarna med vett och etikett så funkar det prima. Jag själv ligger på ca 80kg.

Edit: Sjyst stuk!

Rudan skrev: Blank klämma är rätt fast kapa stuffet ovan stammen.

Ska göra det, känner efter lite först. Blir nog tom att byta till den lägra varianten av styrlager tror jag. Gillar din också. MTB uppgradering står på tur hos mig nu också (bara om man hade lite pengar).

Rudan skrev:
> Min 'Black Pearl' från shangding
> http://shangding.en.alibaba.com/
>
> sub 7 tror ingen på men sub 10 hoppas jag på.
> Ska bara snubbla iväg till en kjelle så ska den
> vägas. Idag kommer fingret ligga tungt på
> köpknappen till lättare prylar. Kassett, QRs,
> slangar, däck, starnut o top är väl det jag
> tänker först på. Jag behöver en 400-stolpe så
> jag tvekar inför KCNCs lätta aluvariant.
> Dessutom är den taskig emot carbonrails ifall man
> inte meckar den.
>
> special-Canyonen var riktigt cool och unik på
> samma gång - schysst jubb! Blank klämma är
> rätt fast kapa stuffet ovan stammen. Blanka
> bromsar tycker jag fortfarande är snyggare än
> mörkt modernt grejs.
>
>
>
>
>

fin hoj, men du köpte inte en för liten ram?

jo det ser så ut. :)
Jag ville ha en låg rackare och tänkte att om jag blir missnöjd så har jag inte köpt en ram för 12k utan snarare 3,5 vilken säkert kan säljas för en slant. Kortare stolpe än 350 kan jag dock inte ha... Måtten blev rätt med detta megauppstick - som jag mer eller mindre alltid haft iofs. Stolpen är på bilden en smula högre än vanligt och med stenhård sadel ska den kanske ner en bit till.

MM, vi får se vad det lider helt enkelt. Det var bättre när det fanns ramar i varje centimeter!

Tillbaka
Topp