En ny cykel blir till tråden...

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den är kvar precis som texten ovanför bilden
> > föreskriver... :-) T
>
>
> Jag tror du glömde styrlindan :/

Nej det gjorde jag inte, den väger alldeles för mycket :-S T

Då börjar vi =)

IMG_2172.JPG ht=725

marcus_ec: Nice, kul tid framför dig ser jag. Vad ligger målvikten på? Hoppas få se den på någon tävling till våren/sommaren, eller varför inte en kul träningstävling i Hovdala :)

Ju högre pris på cykeln ju större chans att bygga billigare själv tror jag. Förutsätter nog dock att man hela tiden letar bästa deal på varje enskild komponent och köper det mesta online.

jag skulle säga att det sällan lönar sig rent pengamässigt att köpa allt i delar, OM man nu hittar en hoj som är specad precis så som man vill ha den. nu äre ju sällsynt att det ä så, utan det är ju rätt ofta som folk som köpt en hel hoj byter ut delar till annat allt eftersom, då hade det kanske totalt sett varit billigare att köpa rätt delar från början o satt ihop.

Så generellt sett så har du höga krav på det mesta lönar det sig att bygga själv. Har man inte det lönar det sig att köpa komplett.

Japp då var det klart med Folksam's ersättning av min stulna Meta 5'a... Kommer visserligen inte att kunna rekvirera ut någon ny likvärdig Meta 5'a men 20tkr att köpa valfria cykeldelar för känns som ett lika gott alternativ, speciellt när jag inte spenderade mer än 15tkr på Meta 5'an...

Ersättaren kommer att bli en Mountain Cycle Fury med DT-gaffel, allt från CRC...

För allas intresse tänkte jag dokumentera bygget på http://mymountaicyclefuryproject.webs.com/, så finns tid för förströelse på olika cykelprojekt kan ni kolla in sida då och då. Men just nu väntar jag bara på delarna till mitt kommande "All-Mountain"-bygge...

Må gott i väntan på våren... // Larsa :D

Har meckat så här långt, hade lite småproblem med vissa grejer. Men det tar sig, skivbromsarna bråkar så klart... hatar skivbromsar, skrapar som fan. Hade lite problem med styrlagret, men det verkar bra nu. Får kolla på bromsarna mer sen! Nu blir det pannkakor :)

IMG_21822.JPG ht=544

marcus_ec skrev:
> Har meckat så här långt, hade lite småproblem
> med vissa grejer. Men det tar sig, skivbromsarna
> bråkar så klart... hatar skivbromsar, skrapar
> som fan. Hade lite problem med styrlagret, men det
> verkar bra nu. Får kolla på bromsarna mer sen!
> Nu blir det pannkakor :)
>
>

Det ser ut att bli trångt om du får framhjulet tvärs, går gaffeln fritt mot diagonalröret på bägge sidorna ? :-/ T

> Det ser ut att bli trångt om du får framhjulet
> tvärs, går gaffeln fritt mot diagonalröret på
> bägge sidorna ? :-/ T

Du menar om den slår emot när man svänger fullt? Om du menar det, så är där Canyons styrlager som skyddar mot sådant. Den stannar helt enkelt innan.

cerro skrev:
> marcus_ec: Nice, kul tid framför dig ser jag. Vad
> ligger målvikten på? Hoppas få se den på
> någon tävling till våren/sommaren, eller
> varför inte en kul träningstävling i Hovdala :)

Vikten kommer nog hamna på ca 9.2kg, fick några tunga däck... Men den går nog att få under 9 med lätta medel. Vi får se vad det blir, skall hänga på en kcnc styrstam istället för Syntace F119. Sen blev det en aningen tyngre framväxel med Xt e-type som jag fick med i köpet.

Sen är hela min sen vinter träning totalt förstörd av en krånglande hälsena, har knappt rört en cykel sedan Julen, men jag är på bättringsvägen! Så jag får hoppas jag kommer igång snart, jag som hade legat i bra höst/vinter, men det blev för bra...

Little Stereo skrev:
> Vad blir det för vevparti ? :-) T

XT med fulmodd med 2klingor. Ingen äkta 2 klinga... Kanske orkar fixa redig 2 klinga sen =)

marcus_ec skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Vad blir det för vevparti ? :-) T
>
> XT med fulmodd med 2klingor. Ingen äkta 2
> klinga... Kanske orkar fixa redig 2 klinga sen =)

Aah, Chinookklingor då misstänker jag ? :-) T

Mitt bygge går vidare, sista delarna kommer i veckan. Ramen är inlämnad på lack, dock med leverans innan påsk !!!!!!!!!!!!! Jag hinner bli ett nervrak innan dess.
Här kommer en bild efter lite nedmattning av lacken, otroligt segt arbete.

DSCN1303.JPG ht=544

Har fotat nästan alla delar på våg på bloggen, lite mycket att lägga upp här.
http://gniddes.blogspot.com/

Har man inte jobb så skaffar man sig.....

Schysst när man får bestämma helt själv vilken lack man ska ha på hojen.
Nu undrar man ju vad det kommer att bli för färg?

Jag gissar på rosa metallic:-)

PG.

Jag som skulle köpa kcnc, vad vad blåst jag blev... Canyon har ju sitt eget mått på styrstammar med sitt styrlager. Så det får nog bli Syntace ändå.

marcus_ec skrev:
> Jag som skulle köpa kcnc, vad vad blåst jag
> blev... Canyon har ju sitt eget mått på
> styrstammar med sitt styrlager. Så det får nog
> bli Syntace ändå.

Funderade just vad du hade hittat för KCNC-stam, då behöver jag inte fundera över det längre... Syntace-stammen är väl lätt ivf ? :-/ T

Bang skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Den är kvar precis som texten ovanför bilden
> > föreskriver... :-) T
>
>
> Jag tror du glömde styrlindan :/

Nu kan du slappna av, styrlindan är på plats på styret och styre/reglage är injusterade och dragna med erfoderligt moment. Klingan sitter på men behöver några småbrickor för att kunna gå att dra fast ordentligt. Sen kan jag äntligen måtta för kedjestyraren så cykeln blir klar :-) T

marcus_ec skrev:
> Jag som skulle köpa kcnc, vad vad blåst jag
> blev... Canyon har ju sitt eget mått på
> styrstammar med sitt styrlager. Så det får nog
> bli Syntace ändå.

Va? Är väl bara på lvg de är så illa? Styrlagret gör väl inget på en mtb för vilken stam du kan köra med, är gaffeln som bestämmer de. Och om Topcapen är special går ju den att byta till en vanlig.

Det följer med en sådan där adapter för styrstammen för att Canyons acroslager skall fungera det är visst ACROS IPU-System 1 1/2 - 1 1/8. Ja vet fan... :/ Provade med en gammal Ritchey, blir inte speciellt bra.

Canyon_Acros.jpg ht=562

PG skrev: Jag gissar på rosa metallic:-)

Hur kunde du veta det? Fast de motivlackade enhörningarna visste du inte om va? Funderar även på en blid av Blondinbella på överröret, sött va.

> Dålig du e på att uppdatera med pannkaksbilder
> Marcus.

Resterna från igår slank ner precis =) Har inhandlat rörkap så nu skall gaffelröret kapas. 55kr på öb :)

EDIT: 1468g med kapat gallelrör blev lättare än vad jag trodde.

Senast redigerad av en moderator:
Hej grabbar vad tror ni om ett Da Bomb Glock strystam samt Da Bomb D6 tribal riser styre på min Merida? är det helknas som kan fungera eller blir det bara tok?

om så vad för fabrikat av strystam och styre rekommenderar ni?

mvh

sedan undrar jag vad det är för skillnad egentligen på en XT shadow bakväxel mot den jag har 3 år gamla xt bakväxeln, många säger att man märker ingen skillnad mellan en octalink deore vevparti mo en XT m770 med hollowtech II vevlager ?
kan ju inte så mycket om MTB komponenter men finnsd et annat än "vanligt" måste ju finnas nån skillnad på de då?

Senast redigerad av en moderator:
Hade inte du bestämt dig:)

Givetvis är det skillnad på vevarna men det som folk skrivit tidigare är att du får mer för pengarna när du uppgraderar en så pass enkel cykel om du lägger de pengarna på något annat, typ gaffel. Men allt det där står redan i den andra tråden. Dags att läsa den kanske?

har redan bestämt mig för gaffel Rock Shox Reba Team Dual Air
så den biten e klar det är det andra och jag har visionerat min cykel med XT vevparti osv.
men frågan är ju som styrstam och styre för det jag har är Xmission grejjer inte de bästa i världen men easton är väl ok?

Det efterlystes ju fler fullgungare tidigare i tråden.
Har skruvat ihop en GT XC1 budgetbygge.
Ram (ja, den ÄR stor - bilden ljuger inte, det är en XL), bakdämpare o hjul är lätt begagnade Happy-fynd.
Resten är nya delar som inhandlats från CRC mfl "när priset varit fördelaktigt".

Bilagor

• GT.JPG
    GT.JPG
    86.7 KB · Besök: 45
Har inte hunnit testa gaffeln speciellt mycket än då den är den sista "uppgraderingen".
Men i höstas körde jag med en Tora SL Coil 100mm (med lockout) som jag är mycket nöjd med (sitter nu på min HT).
Den nya är en Tora 302 U-turn 85-130mm (med poplock) då jag ville ha lite mer slaglängd.
Gillar RS Tora-gafflarna (har ytterligare en på grabbens hoj som visats tidigare i tråden). Lite tunga då innerbenen är i stål, men tåliga, funkar bra och kräver inte speciellt mycket service.

Najs! Jag köpte en Tora SL nu till mitt fullgung med ario 2.1 bak. Thank's for the feedback. Får jag någonsin problem med min Tora SL bet jag vem jag ska skylla på ;)

Läste i en annan tråd att RS haft problem med en batch av sina Tora SL light gafflar - returdämpningen funkar dåligt. Min SL är en "vanlig" coil och returen funkar utan problem.
Men det skulle finnas en "fix" av problemet - dvs om man har en light med rätt/fel S/No.
Ett litet lustigt fenomen är däremot att gaffeln låter en del - det "visslar" från dämpningen.
happy gjorde ett bra test för några år sedan:
http://happymtb.org/2008/01/08/test-en-sasong-med-tora/

Bra Tora-tips i Happys test - smörj innerbenen lite med nån tunn olja eller spray. De kan vara lite initial-tröga. Jag har riktigt tunn gaffelolja som jag tar nån droppe på fingret o smörjer med.
Då blir gaffeln mycket mer känslig o följsam.

Ny och ny, vissa delar är nya, andra beggade och ramen är ju knappt inkörd, bara 14 år gammal.
Ramen har legat i förråd och mognat sedan den sprack för åtta år sedan men nu är den hel igen, får se hur länge eftersom ja blivit lite sugen på trial...
delar.JPG ht=544
ckl.JPG ht=544

Tillbaka
Topp