En Riccardo Riccò på Roslagshösten 2012

SCF ville säkerligen statuera ett exempel att detta inte är OK och Hovet vill inte ha "snyltande" cyklister på sina motionslopp.

Men jag hoppas att frågan reds ut ordentligt med SCF och Hovet (om någon vågar).

Senast ändrad:
Ursäkta ett långt inlägg, men först kommer en liten sammanfattning:

Det skulle vara intressant att se hela beslutet av SCFDN. Det är så att jag inte förstår vilka regler och tillämpningar som är kopplade till varandra i detta beslut. På SGs blogg syns endast hänvisning till 12.1.005.
Är det brott mot SCFs tävlingsregler, gäller 1.2.004 och inte 1.2.002, som ju gäller brott mot UCI-regler. Och gäller inte 12.2.002 så är inte heller 12.2.026 tillämpbar, vilket innebär att SCFDN kan hänvisa till brott mot de svenska reglerna 12.1.004 och 12.1.005, ta beslut på disciplinära påföljder och man har inte rätt att få reda på någonting, inte rätt till att försvara sig, inte rätt till att få del av handlinar etc.
I min värld har SCFDN en alldeles för stor rätt till maktutövning över licensierade cyklister.

Kommentarer av ett antal paragrafer ur SCFs regelsamling:

Om man som SCFDN tar ett beslut att bestraffa SG för tilltaget att åka med i en grupp på Roslagsvåren så måste man följa sitt egna regelverk. Det oavsett hur illa man tycker om tilltaget.

Nu använder man sig av en, i mitt tycke, gummiparagraf,
"
Former av regelbrott
12.1.005
Avstängning gällande för minst 1 och högst 6 månader gäller för alla som är underställda UCI:s
reglemente respektive SCF:s Tävlingsregler och som:
1. beter sig våldsamt eller använder smädelser eller oförskämt språk till eller om en
Kommissarie, en UCI respektive SCF instans eller dess medlemmar eller, i allmänhet, någon
som utför en av UCI respektive SCF reglerad funktion.
2. beter sig på ett sätt som skadar cykelsportens, UCI:s eller SCF:s anseende och intresse.
3. underlåter att utan giltig orsak svara på kallelse från en UCI eller SCF instans.
"
där det antagligen är 2. som tillämpas.

Men,
Grundregeln
12.1.000 säger:
"...
SCF:s Tävlingsregler med eventuella korta tillägg, förändringar eller tillämpningar gentemot UCI:s
reglemente gäller alla tävlingar på det svenska tävlingsprogrammet.
..."

Det som skedde har ingen koppling till någon tävling. Ett motionsarrangemang är ingen tävling.
Men om vi godtar att det har begåtts brott enligt 12.1.005 så måste/borde det vara 12.1.004 kopplat till 12.1.005 som gäller,

"Diverse regelbrott
12.1.004
(1)Var och en som uppträder inkorrekt eller oärligt gentemot andra eller som inte håller löften eller
kontraktsmässiga eller andra förpliktelser inom cykelsporten skall straffas med avstängning upp till
tre (3) månader och/eller böter på 100-10 000 CHF för brott mot UCI:s regler respektive böter på
500 – 50 000 SEK för brott mot SCF:s Tävlingsregler.

Av de uppgifter som framkommit har inte SG fått kallelse, han har inte hörts etc etc.
Enligt min mening har då SCF brutit mot sina egna regler:

"KAPITEL 2 Mandat och procedurer i disciplinära ärenden
§1 Allmänt
12.2.002
Svensk tillämpning
Andra brott gentemot UCI:s reglemente begångna under eller i anslutning till en tävling ingående i
svenska tävlingsprogrammet skall bedömas och straffas av det nationella förbund som har utfärdat
licensen till den berörda parten.
...
Straff som utdelas skall vara enligt UCI reglemente. Tillvägagångssättet stipuleras av SCF:s
reglemente.

"§5 Tillvägagångssätt inför nationella förbund
12.2.026
Disciplinära procedurer hos nationella förbund avseende förseelser enligt artikel 12.2.002 skall
garantera licensinnehavare rätten till försvar innebärande åtminstone:
• Skriftlig kallelse där fakta i ärendet gentemot dem beskrivs.
• Chans att ta del av alla handlingar i ärendet.
• En utfrågning där den anklagade parten kan ge muntligt eller skriftligt försvar.
• Hjälp från en av dem själva utsedd rådgivare.
• Rätten att kalla vittnen och experter.
• En offentlig utfrågning såvida inte beslut om motsatsen är väl motiverat.
• Skriftligt och väl motiverat beslut.
"

Då Roslagshösten gick den 16:e September och beslutet publicerades den 8 November så är det , tyvärr, inom 2 månader från händelsen blev känd för SCFDN, annars hade det kunnat suttit fint med lite böter för SCF:

"12.2.030
Förbund skall intiera åtgärder inom fjorton dagar från det fakta är kända. Beslut av första nivåns
disciplinära instans skall lämnas inom två månader från det fakta är kända av det nationella
förbundet. Om nödvändigt skall beslut av instansen för överklagande lämnas inom högst tre
månader, plus överklagnings perioden, från samma tidpunkt.
Vid försening som inte kan förklaras av ärendets natur, skall nationellt förbund bli ålagda böter på
5000 CHF för varje veckas försening."

Det allra tråkigaste med det här är att det bara finns förlorare:

Simon, förstås, som blir avstängd och får böter.

Förbundet, som framstår stelbenta och envägskommunicerande paragrafryttare vilket inte gör någonting för att förbättra det redan tveksamma anseende och förtroende som finns för SCF bland en stor del av de ganska passionerade cyklister som skulle kunna utgöra en grund för att lyfta cykelsporten och dess status i landet.

Och till sist Fredrikshof, som tappar både Goodwill och anseende i Cykelsverige, för att inte tala om att man sannolikt förlorar mer pengar i uteblivna medlemsavgifter och startavgifter på det här än de 500 kronor man inte fick av Simon.

Chitwood skrev:
-------------------------------------------------------
> Det allra tråkigaste med det här är att det
> bara finns förlorare:
>
> Simon, förstås, som blir avstängd och får
> böter.
>
> Förbundet, som framstår stelbenta och
> envägskommunicerande paragrafryttare vilket inte
> gör någonting för att förbättra det redan
> tveksamma anseende och förtroende som finns för
> SCF bland en stor del av de ganska passionerade
> cyklister som skulle kunna utgöra en grund för
> att lyfta cykelsporten och dess status i landet.
>
> Och till sist Fredrikshof, som tappar både
> Goodwill och anseende i Cykelsverige, för att
> inte tala om att man sannolikt förlorar mer
> pengar i uteblivna medlemsavgifter och
> startavgifter på det här än de 500 kronor man
> inte fick av Simon.

Alla är nog överens om att SG är förlorare. Sen finns ju olika åsikter om just varför han är det (om det beror på hans deltagande, hofvets anmälan eller SCFs behandling).

Men, jag tror inte att Hofvet definierar sig själva som förlorare, även om andra ser det så. Möjligtvis är man oskyldigt offer för olyckliga omständigheter, men man hade inget val än att driva frågan anälningsvägen. I alla fall finns inget som talar för annan tolkning.

SCF ser sig nog inte själva i dimensionen förlorare/icke förlorare, man anser nog att man har ett uppdrag att utföra, its a tough job but someone must do it.

M a o, beroende hur man ser det finns i alla fall ngnstans mellan 1 och 3 förlorare. SG kan nog inte komma ur det här som en vinnare, vad som än händer. Men, till skillnad mot andra parter, har han i alla fall haft vett att be om ursäkt för sitt agerande, och det skedde i princip omedelbart. De andra parterna är fullt upptagna i att vara kränkta eller att utföra sitt uppdrag, men de har i alla fall inte mig veterligen backat och sökt samförståndslösning, elller än mindre beklagat händelseutvecklingen.

I ngn mån, som Hofvet medlem och cyklist, anser jag faktiskt att själva cykelsportens anseende de facto har solkats, d v s att gummiparagrafen är tillämplig, men inte först och främst på SG utan på Hofvet/SCFs agerande.

Hehe. Det är väl bara Hofvet som anser sig ha ett gott rykte från första början. Då dom precis som Fliken säger inte ser deras räd som badwill så har jag svårt att se hur dom kan vara annat än toknöjda med all publicitet och den hårda domen mot Galle.

Förresten - denna Lars som omnämns här, han som skrev på Simons blogg. Är det allmant känt att han och det kvinnliga ordföranden i Fredrikshof som tog upp detta med förbundet är sambo? Jag hörde att det var så igår.

Jo, kan erkännas att jag är nog lite skyldig till att SCF kan agera mot Svart Deltagande i Motionslopp.

2007 satt jag med i SCF styrelsen med ansvar för motionskommittén. Arrangörer berättade om problemet. Jag tog upp det i styrelsen. Anders Björklund var SCF ordförande. Samma Anders som är nu ordförande i SCF Disciplinnämnden. Jag ville veta om det gick att göra något då det är inte förbjudit att cykla på allmanna vägar. Någon (minns inte vem, möjligtivs GS) sade att företeelsen kan anses skada sporten och att det finns en regel om detta. Vi bestämde att informera om detta. 20 augusti 2007 lades följande text på SCF hemsidan. Det publicerades lite runtom och skickades ut till klubbarna. Problemen upphörde med detsamma. I alla fall inte en enda person anmäls till DN som jag minss, tror att Simon är först faktiskt.

------------------------------------------------------------------
Citat från eget arkiv:
"SVART" DELTAGANDE I MOTIONSLOPP.

Det är inte ovanligt att motionslopp får ett extra tillskott av deltagare som vill åka banan utan att betala anmälningsavgiften. Detta är naturligtvis inte acceptabelt your någon synpunkt. I de fall detta rör sig om licensierade cyklister är de ofta med och trissar upp farten, bidrar till att stopptecken ignoreras, etc.

Säkerheten äventyras härigenom och I förlängningen kan därför sporten anses skadas av dessa tilltag samt brist på etik och moral. Enligt TR är det dessutom bestraffningsbart att skada sporten varför detta kan bli ärenden som hamnar hos Disciplinnämnden.

Alla arrangörer av tävlingar och motionsarrangemang gör detta för de aktivas skull och det minsta man då gör för att erkänna dem är att betala anmälningsavgiften för att delta. De som inte anser arrangemanget värt anmälningsavgiften ska också välja andra vägar vid dessa tillfällen.

Skriven av Anders Karlsson.
Generalsekreterare
Svenska Cykelförbundet
------------------------------------------------------------------

Hade förbundet haft kvar motionskommittén hade texten fortfarande varit aktuell. Nu är det en gammal text som inte många känner till. Ändå tycker jag vi gjorde rätt som lade ut texten. Klart att det är inte bra då licenseriade cyklister står några hundra meter efter startlinjen. Problemet såg jag ett flertal gånger fram till 2007.

Ordförande i Fredrikshof skriver på klubbens forum:
"
När Simons agerande debatterades frekvent på forum och bloggar, vände jag mig till SCF för att diskutera principfrågan och hur vi bör hantera den i klubb och tävlingsledning. Frågan som diskuterades var hur detta generellt kan komma att påverka vår klubb och andra klubbars verksamhet både ekonomiskt och säkerhetsmässigt om fler tar efter. Diskussionen ledde fram till att nämnden tog en anmälan där Simons egen blogg användes som del av beslutsunderlaget. Själva beslutet ligger hos disciplinnämnden och följer det regelverk som finns. Man kan tycka att straffet är väl hårt i proportion till den aktuella händelsen, men det visar på att förbundet ser allvarligt på den här typen av agerande
"

Hade jag varit kvar i SCF med motionskommittén hade det varit naturlig för henne att ringa mig. Jag hade skickat med texten som fungerade så bra 2007. Då texten fungerade 2007 borde det ha fungerat även nu. Fredrikshof hade kunna lägga ut den på sina anmälningssidor och skickat runt till sina funktionärer.

Principfrågan hon skriver om var redan välkänt, avgjort och avklarat. Hur är det med kontinuiteten i SCF och Fredrikshof?

Sedan verkar det att Fredrikshof kan ha skickat in anmälan utan ett styrelsebeslut. Där är något vi från Dalarna kan agera över inför framtiden. När en förening ansöker om SM krävs ett styrelseprotokoll från föreningen som bekräftar detta. Vi kan motionera till årsmöte att anmälningar från föreningar ska också bekräftas av ett protokoll.

Många tror att Fredrikshof är en rik förening, det hör inte hit men ni vet kanske att klubben blev av med ca en halv miljon som en tidigare kassör tog. Åklagaren lade ner fallet. Det kan vara därför att klubben har inte råd att blunda för svartåkande i motonsloppen. (I Simons fall finns det förmildrande omständigheter då han kan anses av många "observers" att han ha bjudits in till loppet).

Garry Jones
Ordförande Dalarnas Cykelförbund

GarryJones skrev:
> Förresten - denna Lars som omnämns här, han som
> skrev på Simons blogg. Är det allmant känt att
> han och det kvinnliga ordföranden i Fredrikshof
> som tog upp detta med förbundet är sambo?

Det är väl egentligen inte relevant i ärendet ? Eller ? Jag ser i alla fall inte att det på ngt sätt vore komprometterande, sakfrågorna borde ju tala för sig själva, även om två personer som kanske har samma åsikt även har annan gemenskap?

>
> Jo, kan erkännas att jag är nog lite skyldig
> till att SCF kan agera mot Svart Deltagande i
> Motionslopp.

Det är väl egentligen inget problem med att stävja svartåkning. Det är snarare sättet det skett på som irriterar ?

> I alla fall inte
> en enda person anmäls till DN som jag minss, tror
> att Simon är först faktiskt.

Det här strider alltså mot likabehandlingsprincipen ? Simon har inte behandlats p s s som andra kända fall. Det är inte OK.

> Hade förbundet haft kvar motionskommittén hade
> texten fortfarande varit aktuell. Nu är det en
> gammal text som inte många känner till. Ändå
> tycker jag vi gjorde rätt som lade ut texten.

Finns regeln kvar publicerad i dagsläget, eller har Simon brutit mot en i dagsläget ej publicerad regel?

> Många tror att Fredrikshof är en rik förening,
> det hör inte hit men ni vet kanske att klubben
> blev av med ca en halv miljon som en tidigare
> kassör tog. Åklagaren lade ner fallet. Det kan
> vara därför att klubben har inte råd att blunda
> för svartåkande i motonsloppen. (I Simons fall
> finns det förmildrande omständigheter då han
> kan anses av många "observers" att han ha bjudits
> in till loppet).

Jag ser inte riktigt tråden eller relevansen i det här argumentet, tyvärr. Det är nog enbart tråkigt att klubben blev av med pengarna, det finns säkert många hål att stoppa dem i. Det lär i alla fall inte ha ngt med Simon att göra. Intressant vore dock om den person som förskingrade pengarna blev anmäld till disciplinnämnden av Hofvet (jag tror att Hofvets alla ledare får en licens betald av Hofvet). I annat fall vore det ju ett klockrent fall av att skada sportens anseende.

Upprörande att ingen gör nåt åt det stora problemet i den här tråden... Snälla TS fixa rubriken om den nu måste synas hela tiden!

Senast ändrad:
Wst skrev:
> Upprörande att ingen gör nåt åt det stora
> problemet i den här tråden... Snälla TS fixa
> rubriken om den nu måste synas hela tiden!

Du syftar på "Richardo"? Håller med om att det är otroligt enerverande.

DT skrev:
> Wst skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Upprörande att ingen gör nåt åt det stora
> > problemet i den här tråden... Snälla TS fixa
> > rubriken om den nu måste synas hela tiden!
>
> Du syftar på "Richardo"? Håller med om att det
> är otroligt enerverande.

Det är klart jag syftade på den felstavade rubriken (ska man va petig ska det väl va nån krumelur över o också)! :-)

Om jag vill undvika helt orimligt långa inlägg (testa Twitter gubbar), galet långa citat, gratiscyklare som inte kan hålla sig från att vinna ett löjligt motionslopp, idioter som stänger av gratiscyklaren med påhittade regler och utan att följa sina egna regler +ANNAT skojsigt behöver jag ju bara strunta att läsa. Rubriken är jag ju dock tvungen att se hela tiden!

Hoppsan får visst gå över till Twitter själv :-)

Wst skrev:
> Om jag vill undvika helt orimligt långa inlägg
> (testa Twitter gubbar), galet långa citat,

Det borde finnas ett script som begränsar alla SCF-relaterade trådar till inlägg på 140 tecken. Av någon anledning drar de till sig romanförfattare som flugor till en sockerbit. :-)

Chitwood skrev:
> Det allra tråkigaste med det här är att det
> bara finns förlorare
>

Ånej, vi som har låg/obefintligt förtroende för SCF är klara vinnare varje gång vi får vatten på våra kvarnar!

Wst skrev:
> Upprörande att ingen gör nåt åt det stora
> problemet i den här tråden... Snälla TS fixa
> rubriken om den nu måste synas hela tiden!

Flåt.
skrev på en s.k. "hemoroid"-tfn, i all hast och hade ej ork googla på korrekt stavning; även om man borde hajjat hur det skulle va.

/hoppsan; kunde jag ändra, eller va...? /

Bilagor

• dumstrut.jpg
    dumstrut.jpg
    12.2 KB · Besök: 31
  • dumstrut.jpg
    dumstrut.jpg
    12.2 KB · Besök: 30
DT skrev:
> Wst skrev:
> -----
> > Om jag vill undvika helt orimligt långa
> inlägg
> > (testa Twitter gubbar), galet långa citat,
>
> Det borde finnas ett script som begränsar alla
> SCF-relaterade trådar till inlägg på 140
> tecken. Av någon anledning drar de till sig
> romanförfattare som flugor till en sockerbit. :-)

Detta var nog det mest insiktsfulla inlägget i denna tråd - ever.

+1

Fliken skrev:

> - Kan man verkligen döma ngn för ngt som man inte är anklagad för? Observera att Hofvet inte i sin anmälan har framfört ngt som överhuvutaget andas att Simon skulle ha skadat cykelsporten eller SCF:s anseende. (SCF)

No.

Mycket bra hittat Fliken.

Citat:
Beslut får inte avse annan förseelse än den som uttryckligen anmälts.

Källa
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_18499/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Och som bekant:
Beslut får inte heller grundas på påstående eller bevis som den anmälde inte fått tillfälle att yttra sig över.

Bloggen är "påstående eller bevis" och Simon ska ha möjligheten att yttra sig. Det "kan" vara så att någon annan skriva bloggen. Det kan också vara så att Disciplinnämnden har inte förstått att Simon fick "acceptens" på plats.

Kan inte någon som är med i det där SCF ringa dem och fråga hur de har tänkt kring det här. För de har ju tänkt massor berättar de i brevet till Crosscar.

Kan det kanske vara så att de "beter sig på ett sätt som skadar cykelsportens, UCI:s eller SCF:s anseende och intresse" och bör därför stänga av sig själva?

TBone skrev:
> Kan det kanske vara så att de "beter sig på ett
> sätt som skadar cykelsportens, UCI:s eller SCF:s
> anseende och intresse" och bör därför stänga
> av sig själva?

Borde inte det implicera att UCI måste avgå?

GarryJones skrev:
> Beslut får inte avse annan förseelse än den som
> uttryckligen anmälts.

Haha. Detta blir ju bara bättre och bättre. Vilken soppa.

TBone skrev:
> Kan det kanske vara så att de "beter sig på ett
> sätt som skadar cykelsportens, UCI:s eller SCF:s
> anseende och intresse" och bör därför stänga
> av sig själva?

En rekvisit för ovanstående är att personerna har licens.

Man kan ju raljera om det, men faktum (nåväl, i alla fall tills annat sägs) är att SG blivit anmäld med en rubricering som inte refererar till den paragraf till vilken han blev bedömd emot. Att denna fria tolkning ens kan ske kräver (1) att Hofvet anmäler någonting (i det här fallet ett agerande i ett motionslopp, med svepande ordalydelser kring "säkerhet" och sådant), och (2) att SCF därefter applicerar tävlingsregler (trots att anmälan tar sikte på begreppet motionslopp), och själva använder generalklausulens öppning för att ha agerat menligt för SCFs och cykelsportens anseende och intresse.

Om man tar det där med ett rättssamhälles tre pelare, d v s åtskilda utredare/polis, åklagare och domare (och i det sista fallet även bödel), så ser man här att det har funnits ett olyckligt samarbete mellan dessa tre roller, eftersom de har talat med varandra (d v s de två första rollerna sammanfaller, och de talar direkt med den tredje rollen) innan anmälan gick in. Trots det får man inte ens till anmälan med direkta applicerbara ordalydelser, men det gör inget, för SCF kan fixa till det med genom att applicera generalklausulen ändå. "Se till att få in ngt bara, så tar vi bollen därifrån och fixar till det här, serru ...".

Franz Kafka hade varit avundsjuk på upplägget. I sin bok Processen får man iofs aldrig veta vad han blir anklagad för. Simon fick faktiskt reda på vad han var anklagad för, i ett brev med fait accompli-skrivning. Så det där sista kanske var just lite raljerande.

Och den spanska inkvisationen var i det närmaste bakbunden, om man jämför med hur dessa maktmedel kan användas mot licensierade cyklister. Å nej, där raljerade jag igen.

Om man ska slänga runt med "rättssamhälles tre pelare, d v s åtskilda utredare/polis, åklagare..." bör man åtminstone känna till att åklagare, om inte saken inte av enkel beskaffenhet, är förundersökningsledare. Hur fungerar pelarna då?

panache skrev:
> Om man ska slänga runt med "rättssamhälles tre
> pelare, d v s åtskilda utredare/polis,
> åklagare..." bör man åtminstone känna till att
> åklagare, om inte saken inte av enkel
> beskaffenhet, är förundersökningsledare. Hur
> fungerar pelarna då?

åklagare = anklagare. eller?

okejokej, jag är inte juridiskt skolad, jag försökte spela lite allan, men slänger ändå ur mig nedanstående:

Det blir luddigt med gränserna mellan dessa tre roller, när man blir anmäld till SCF. I det här fallet har den dömande parten (SCF) blivit kontaktad av den anklagande parten (Hofvet) för ett "generellt samtal" i ärendet, och i princip har den dömande parten bett den anklagande parten om en anklagelse så att man kan agera.

Därefter har den dömande parten tagit emot en anklagan, för att på ett neutralt (!) sätt bedöma den. Punkt.

Känns inte riktigt som att det har fungerat på det sättet. antagligen var den dömande parten lite jävig vid det mottagningstillfället och efter samtalet med den anklagande parten. Det känns som att man då har gjort generalfelet i bevisning, d v s att försöka bekräfta en hypotes genom att finna stöd för den, istället för att hypotesen faller om den kan motbevisas. En stark hypotes/anklagande påstående är nämligen den/det som inte kan motbevisas.

Det är helt enkelt så att de flesta människor, inklusive SCFs disciplinnämnd, fungerar på så sätt att man försöker bevisa ngt genom att hitta stöd för det, när gången snarare skulle ha varit att Simon skulle ha fått försvara sig med metoden att försöka motbevisa påståendena, och på så sätt faller dem.

Rent konkret, så här hade det gärna fått gå till. Hofvet anmäler SG för ngt. Man kan lägga fram stöd för sina påståenden (typ ett urklipp från en blogg). SCF tar emot detta och vänder sig till den anklagade och frågar hur han stäler sig till påståendena. Då kommer han med inlägg som försöker göra dessa påståenden mindre troliga, och på så sätt faller anklagelsen. Simon skulle exempelvis kunna ha anfört sina samtal med de personer som påstås vara funktionärer.

Nu lär allt falla på teknikaliteter istället.

Jag hittar inte SCFs spelregler i brottsbalken.

Jämförelserna med brottmål haltar, precis som i fallet med Lance Armstrong.

Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse rättegångsbalken i ditt eget öga?

Carl A skrev:

> Flåt.

>
> /hoppsan; kunde jag ändra, eller va...? /

Ingen fara :-) du kunde ju inte veta att det skulle bli så här!

Det är trådstartaren som kan ändra permanent, tror jag.

Imponerad att androjd kan skriva krumeluren på o. Det kan inte ajfåånen (i alla fall inte jag)

Men samhällets lagar och domstolar är inte samma som idrottens disciplinnämnder.

I UK friade en domstol John Terry från anklagelsen av att kallt en svart spelare för en "Svart Fitta", det bevisades i domstolen att John Terry hade inte kallat honom för det. Fotbollsförbundet gick vidare bestämde att han hade ändå gjort det. Man stängde av Terry i 4 matcher och gav honom ett böte på 3 miljoner kronor.

I Simon fallet är det nu möjligt att SCF Disciplinnämnden har brutit mot reglerande RF stadgar. Det återstår att se.

Sedan finns det en diskussion om ordförande i Fredrikshof har haft stöd för anmälan eller inte i klubben. Många efterlyser ett styrelseprotokoll. Rent juridisk: Vem som helst kan anmäla vad som helst till SCF Disciplinnämden. Om juridiskperson Fredrikshof och inte privatperson ordförande står bakom anmälan gäller ett av tre alternativ: (1, 2a eller 2b).

1) Fredrikshofs stadgar ger ordförande rätt att agera i sådana frågor utan styrelsebeslut.

2) Fredrikshofs stadgar ger inte ordförande rätt att agera i sådana frågor utan styrelsebeslut.

2a) Fredrikshof har haft ett styrelsebeslut som inte är protokollfört.
2b) Ordförande har skickat in det utan mandat eller lov från föreningen.

I fall 2b gäller blir det ett intressant årsmöte i Hovet nästa söndag. Nästan så man vill bli medlem endast för att vara med.

Men om jag ska gissa röstar jag på alternativ 1, att hon har den mandat från klubben att föra talan och representera klubben.

mzi skrev:
> Huru kommer det till, att du ser grandet i din
> broders öga, men icke bliver varse
> rättegångsbalken i ditt eget öga?

Det är en fråga om R-Ä-T-T-S-H-A-V-E-R-I!!!

Gary, svaret är 1,5.

Det finns en paragraf som möjliggör det, men det är inte känt om den har använts, och dokumenterats, i så fall.

28 § Överlåtelse av beslutanderätten
Styrelsen får överlåta sin beslutanderätt i enskilda ärenden eller i vissa grupper av ärenden till kommitté eller annat organ eller till enskild medlem eller anställd.
Den som fattat beslut med stöd av bemyndigande enligt föregående stycke skall fortlöpande underrätta styrelsen härom.

http://fredrikshof.se/2780

H. skrev:
> GarryJones skrev:
> -----
> > Beslut får inte avse annan förseelse än den
> som
> > uttryckligen anmälts.
>
>
> Haha. Detta blir ju bara bättre och bättre.
> Vilken soppa.

Förseelsen är ju just vad hovet anmält: olovligt deltagande i lopp och vad scf bedömt. Är ju inte upp till anmälaren att ange vilken regel det må handla o. Så ang just detta hsr nog scf gjort rätt.

Samma som i brottmål; domstolen får ej döma över annan gärning än den åtalade gärningen som den uttrycks i gärningsbeskrivningen. Men domstolen kan - i princip- välja att rubricera det hela annorlunda än vad åklagaren gjort o döma efter andra lagar än åklagaren "åberopat". - med viss reservation för att den åtalae måste förstå vad han anklagas för o skall förvara sig mot. Motha fucka ueropakonventionen om skydd för brottslingar.

JLarsson skrev:
> Bara om han väntar 200 meter efter starten och
> inte tar några bananer

Det är ju allmänna vägar, så vad kan gå fel? Trevligt med sällskap när han bombar ett distanspass.

Wst skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Bara om han väntar 200 meter efter starten och
> > inte tar några bananer
>
> Det är ju allmänna vägar, så vad kan gå fel?
> Trevligt med sällskap när han bombar ett
> distanspass.

Han kanske inte ens cyklar längre. Kan tänka mig att hans tankemönster går i banorna "cykel - dåliga vibbar". Han blir nog lönnfet och bitter rätt snabbt nu. Inget RV då.

SCF Styrelse beslut:

11 augusti 2007
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_594/cf_74/PROTOKOLL NR 4(1).pdf

Utdrag:
§66/07
MotK
Beslutades att på hemsidan påpeka det olämpliga att licensierade cyklister ”deltar svart” i motionslopp genom att blanda sig med deltagarna i arrangemanget.

-----------------------------------------------------------
SCF Styrelsebeslut var att påpeka att det är olämplig.

Notera att Anders Björklund, Kenneth Simonsson och Ulf Näslund satt med i SCF då beslutet kom och att alla tre sitter idag i SCF Disciplinnämnden.

Då texten "inte finns"/"är gömt" idag på SCF hemsidan så undrar många varför man inte kunde bara påpeka det igen. Problemet över med samma resultat gällande information.

Fliken skrev:
------------------------------------------------------
> Han kanske inte ens cyklar längre. Kan tänka mig
> att hans tankemönster går i banorna "cykel -
> dåliga vibbar". Han blir nog lönnfet och bitter
> rätt snabbt nu. Inget RV då.

Tvärtom, verkar som han är i målgruppen för motionslopp - eller? ;-)

NLC skrev:
> Fliken skrev:
> ----
> > Han kanske inte ens cyklar längre. Kan tänka
> mig
> > att hans tankemönster går i banorna "cykel -
> > dåliga vibbar". Han blir nog lönnfet och
> bitter
> > rätt snabbt nu. Inget RV då.
>
> Tvärtom, verkar som han är i målgruppen för
> motionslopp - eller? ;-)

Precis. Lönnfet och bitter, då borde han bli ledare i Hofvet och börja anmäla folk.

DT skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > ----
> > > Han kanske inte ens cyklar längre. Kan
> tänka
> > mig
> > > att hans tankemönster går i banorna "cykel
> -
> > > dåliga vibbar". Han blir nog lönnfet och
> > bitter
> > > rätt snabbt nu. Inget RV då.
> >
> > Tvärtom, verkar som han är i målgruppen för
> > motionslopp - eller? ;-)
>
> Precis. Lönnfet och bitter, då borde han bli
> ledare i Hofvet och börja anmäla folk.

Ja, eller sitta på happy och vara arg på SCF.

fredrikw skrev:
> > Precis. Lönnfet och bitter, då borde han bli
> > ledare i Hofvet och börja anmäla folk.
>
> Ja, eller sitta på happy och vara arg på SCF.

Ka-ching!

DT skrev:

> Precis. Lönnfet och bitter, då borde han bli
> ledare i Hofvet och börja anmäla folk.

Nu känner jag mig kränkt. Tre av fyra rätt.

Ridley skrev:
> DT skrev:
> -----
>
> > Precis. Lönnfet och bitter, då borde han bli
> > ledare i Hofvet och börja anmäla folk.
>
>
> Nu känner jag mig kränkt. Tre av fyra rätt.

Ha ha :D

Vid cykelmässan i helgen träffade/såg jag...

Simon Galle
Anders Björklund, ordförande Disciplinnämnden (SCFDN).
Lars Persson, Fredrikhofs mannen som har skrivit på Simons Blogg hur han upplever detta.
Charlotta Cålas, ordförande Fredrikhof som lämnnade in anmälan till SCFDN.
Bosse Lövstrand, Cykelombudsmannen, SCFCO
Anders Karlsson, GS

... hade varit lite kul att samla dessa sex personer för en liten fikastund. Jag känner ofta av ett problem i Sverige, jag älskar ditt land och jag trivs här. Jag tycker många är för konfliktundvikande och istället för att ta itu med saker och träffas över en pint eller en fika så söker man stöd för sin sak hos övriga. (Alternativ skriver man på nätet). Allt blåsas upp och problemen ibland blir så mycket större än de kanske borde bli.

I alla fall om någon kunde kalla dessa personer tillsammans är det väl cykelombudsmannen. Varje år väljs en cykelombudsman. Ordet ombudsman (tillsammans med felstavat smorgasbord) är de två mest kända ord det svenska språket har gett engelskan. Jag pratade därför med Bosse Lövstrand. Han kände inte till fallet. Det var för mig märkligt att allt detta har skett utan att ombudsmannen är kontaktade. Idag är det väl upp till cyklisten att ta kontakt idag kan jag tänka mig. (Det blev ingen fika).

Imorgon ska vi träffas i Dalarna Cykelförbund och går över våra motioner till SCF årsmöte som ska vara inlämnat till 1 december. Jag ska höra med de övriga men jag har en idé att vi yrkar på att alla anmälningar gällande cyklister som lämnas in till SCFDN ska bifogas per automatik till SCFCO. Den "svaga cyklisten" ska då i framtiden ha någon att bolla med och reda ut eventuella förmildrande omständigheter före domen. Det skulle sätta även en högre krav på bevisbördan och säkerställa att SCFDN följer RF reglerna över chansen att yttra sig.

Det påstås att SCFDN har brutit mot ett RF grundkrav för idrottsjuridik i två kända fall under denna höst.

1) Det sägs att cyklisterna i Malmö fick ingen chans att yttra sig över anklagelsen av att ha åkt en svart tävling. De fick därför ingen möjlighet - före domen - att förklara om de insåg att de hade deltagit i ett motionslopp (fullt tillåten) och inte en tävling (enligt domen).
2) Simon säger själv att han inte fick en möjlighet att yttra sig. Hans budskapet att han fick en okej av föreningsrepresentant före loppet har inte nått SCFDN enligt medlem i SCFDN.

Vidare såg jag på Simons blogg att han har nu överklagit domen.

Fortsättning följer, i andra ord.

Det som jag undrar över, tycker ni det finns ett behov av att blanda in SCFCO per automatik eller ska det vara upp till cyklisten att höra av sig till denna?

(Problemet med nuvarande proceduren är att cyklisterna som inte vet om att de är anklagade för något kan knappast ta kontakt med SCFCO före domen faller).

Tillbaka
Topp