En Riccardo Riccò på Roslagshösten 2012

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelombudsman. Hahaha! Vad ska de hitta på
> härnäst?

Lätt svar på den frågan. Cykelombudshen!

Tille skrev:
> Cykelombudsman. Hahaha! Vad ska de hitta på
> härnäst?

Cykelbud?

Miss Lycka skrev:
> Pratade du med någon inblandad?

Ja, det har jag gjort. SCFBO, GS och Simon Galle. Jag var ganska upptagen själv med en egen monter och hade inte tid eller tillfälle att prata med de övriga.

Trots skratt så tycker jag det är bra med en ombudsman inom cykel. Det kan vara ganska allvarliga böter och avstängningar. Jag tycker det hör till god sed att kontrollera att dessa gå rätt till. Helt underbart med en SCFCO men han eller hon ska vara väl insatt i ärenden tycker jag.

Wst skrev:

> Imponerad att androjd kan skriva krumeluren på o.
> Det kan inte ajfåånen (i alla fall inte jag)

Väldigt OT i tråden men (på iPhone) håll ned "O" knappen länge och... voila!
Testa på alla "tangenter", finns massa bra!

> Väldigt OT i tråden

Frågan är om inte en sådan OT kan skada idrotten, du vet väl att du riskera böter och avstängningen nu va?

Ännu ett fall för SCFCO?

Ooops. Busted !

http://realtid.se/ArticlePages/201205/16/20120516143518_Realtid026/20120516143518_Realtid026.dbp.asp

Roslagsvåren! Tävling eller lopp? Resultatlista! Tävlingsscyklister (och tillika jurister)? Ser man till tiderna så lär det hela ha gjorts upp i en spurt, i alla fall mellan guld och silver.

Tänk om ngn av dem är licensierade ... det kan bli livat det. Verkar ha alla ingredienser för anmälning och disciplinnämndsbedömning.

Edit: Man kan ju tänka sig tre scenarier. 1) att detta skedde "i lönndom", eller 2) att det var "sanktionerat" av Hofvet. Om man tänker sig 1, så borde ju Hofvet sätta ned foten, exempelvis meddelst anmälning till disciplinnämnden eftersom det inte är OK att tävla på motionslopp. Tänk på säkerheten! Om man tänker sig 2, så blir det väl lite konstigt i jämförelse med Malmö-loppet som både var och inte var tävling och motionslopp samtidigt. Åtminstone verkar det ha varit svårt för deltagarna att göra den bedömningen ex ante. Eller kanske det finns ett scenario 3, det är ju högst möjligt att det enligt SCF är helt OK att inom ett motionslopp ha en tävlingsklass längst fram. Om det är på det sättet, så ber jag om ursäkt för att jag överhuvudtaget yttrade mig, och tog er dyrbara tid i anspråk när jag uppenbarligen hade fel. Men, i så fall kanske Simon inte störde så mkt ändå, i jämförelse med hur loppet kan ha gestaltat sig bara några månader tidigare, med tävling, spurt o s v i snabgruppen ???

Citat från Hofvets arrangör (klippt från Hofvets hemsida): "Jag har idag talat med representanter för berörd grupp och fått det förklarat som ett lite olyckligt utspel på skoj. Vi har även rett ut eventuella missförstånd inför kommande arrangemang." I det här fallet gick det tydligen att "ta ett snack" men i Gallefallet så var det pang-på-anmälan-direkt. Varför så olika hantering?

Jag menar inte att dessa cyklister skall anmälas ... jag vill bara framhålla hur absurt det hela förefaller för en stor del av oss cyklister som är mer eller mindre nära dessa händelser.

Senast ändrad:
Det är oerhört bra, den snabbaste som körde för hovet enligt deras listor körde på 03.14, men de startade sju kilometer senare. Man får ju hoppas att ingen av dem var licensierade och blir avstängda nu då alla verkar ha svartkört delar av banan.

Fast jag missade viss slatten med de snabba cyklisterna. Bruse susade bland annat runt banan på 2.52 medan Lena Bernström och Tiina Sarlin körde på 2.46. Men då bara 135km, såklart.

mzi skrev:
> Fast jag missade viss slatten med de snabba
> cyklisterna. Bruse susade bland annat runt banan
> på 2.52 medan Lena Bernström och Tiina Sarlin
> körde på 2.46. Men då bara 135km, såklart.

135 km med typ 49 km/h i snitt? Ööhh... liggcykel?

JT skrev:
> 3:15 på två man över 142 km är rätt bra
> kört.

142, då måste de kört vilse. I själva verket körde tätgruppen (jag satt själv med där då osv) fel två ggr pga att ledar-mc:n var lite lost och svängde fel två ggr, eller undvek att att svänga vid ett tillfälle och svängde senare fel vid en rondell innan Vallentuna ngnstans.
Min gps visade på 128,43 km, tid 3.15.52, således ett snitt på 39,34 km/h .
Så det blev bästa tidernas snabbaste roslagsvår (tidsmässigt), dock pga att vi körde fel, men eftersom det inte är ngn tävling så spelar det ju inte ngn jättestor roll :)

Senast ändrad:
OK, så juristerna inte bara tävlade på ett motionslopp, de tog också genvägar?

Det kommer att bli långa avstängningar när SCF får reda på det här. Frågan är om de kan vara kvar i Advokatsamfundet. :-/

Avstängninar av jurister? Haha. Dom kommer ju lätt hitta alla kryphål i licensavtalet och förmodligen inte bara slingra sig runt avstängningar och böter utan även få sig ekonomisk kompenserade av SCF och en skriftlig ursäkt från Pat McQuaid.

Tänk om hela sverige-eliten skulle svartköra och anmäla sig själva så alla blir avstängda, det vore lite roligt :)

JT skrev:
> 135 km med typ 49 km/h i snitt? Ööhh...
> liggcykel?

Bruse har tränat hårt inför VR i år, det har väl givit resultat? Jag plockade siffrorna från Hovets resultatlista.

mzi skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 135 km med typ 49 km/h i snitt? Ööhh...
> > liggcykel?
>
> Bruse har tränat hårt inför VR i år, det har
> väl givit resultat? Jag plockade siffrorna från
> Hovets resultatlista.

Nä, det där var nog halva sträckan, man måste inte köra hela..tror jag :) Typ som halvvättern/halvvasan osv

saltgurkan skrev:
> Nä, det där var nog halva sträckan, man måste
> inte köra hela..tror jag :) Typ som
> halvvättern/halvvasan osv

Det fanns en resultatlista för 75km, men den där togs från 135km-listan. Den sista av dem.

Ja, det stämmer. RIN (Riksidrottsnämnden) avskrev domen och skickade tillbaks till SCF. Enligt RF reglerna ska den anklagade alltid få en chans av att yttra sig före domen. Det fick inte Simon. Inte hellre de varnade cyklister i Malmö men den domen står fäst då det var ingen som överklagade.

Johan A skrev:
> Så vem hängs för hans uteblivna
> säsongsavslutning??

+1. Någon måste ju avgå. Eller brännas.

Nej men seriöst så är det väl lite märkligt att avstängningen så att säga kunde vinna laga kraft innan fristen för överklagande hade gått ut? :-/

Är ju bra att rätt blev rätt men tyvärr är det väll inte mycket mer utfall på det för Simon än just att han fick rätt.

Får han en fristart på Roslagsvåren som kompensation? ;-)

Efter det som skedde vet valberedningen att Disciplinnämnden gjorde samma fel 2 ggr om. Och sedan är det upp till ombuden att rösta för ordförande i valberedningen. Har någon en seriös tips?

PS:
Jag är med i "Levi" tråden på Velonews. Jag klistrar in mitt inlägg (på engelska).

Gällande UCI/SCF regel 1.2.019.

"
My understanding is that Levi is free to ride in non-sanctioned events such as this but that any licenced cyclist in the event has to be banned for a month and fined if USAC follows UCI rules. Rule 1.2.021 leaves no possibility for USAC not to fine and ban any licenced cyclist who rode the event. That is unless USAC granted this event an exception. As I am campaigning against 1.2.019 in Sweden I would love to hear your views on this.
"

Alltså inget problem för Levi om inte licensen gäller under avstängningen men utöver det kan alla eventuella USAC licenserade cyklister blir avstängde/botfällt. Frågan är het i USA.

http://303cycling.com/uci-usac-aca-rule-relationship

Tillbaka
Topp