En riktig cykel

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
En riktig cykel
Jag har köpt en racercykel. I stål.

Jag trodde att det var en Crescent 92318 men det är en mycket enklare modell (tydligen), en 92316. Jag har alltid, alltid snöat in på saker och nu är det cyklar som gäller ett tag framöver. Sedan kommer det att bli någonting annat. Jag känner mig själv mycket bra.

När jag snöar in på någonting innebär det ett intensivt letande efter information och sedan köp av grejer. Som tur är blir jag bara intresserad av gammal skit och det tenderar att vara relativt billigt. Nu har således ett antal äldre hojar passerat revy i min lilla verkstad. Det började med standardcyklar och nu har jag hamnat här.

I räserträsket.

Min tanke var att byta alla komponenter till äldre superduperbra grejer, typ Campagnolo och Mafac som jag har hört så mycket om. Men plötsligt i kväll slog det mig hur sjukt det skulle vara. På min nya cykel sitter det en Shimano Altus-grupp. Den har alltid suttit där. Det måste utan tvekan vara de ojämförligt bästa växlar jag någonsin haft, ty jag är van vid att cykla på mycket sämre maskiner. Varför skulle jag då byta ut dessa komponenter mot mycket dyrare och väldigt eftersökta retroprylar? Jag kan ju ändå ingenting om att cykla. Ehuru de må vara vackrare än Shimano Altus är utseende faktiskt inte allt. Originalkomponenter och sparande av pengar är också viktigt.

Jävlar vad jag har gjort rent och mekat med Shimano Altus LT de senaste timmarna.

Gott så.
 

Bilagor

  • 6B327887-3AB6-458E-9B1A-FE191778453A.jpeg
    6B327887-3AB6-458E-9B1A-FE191778453A.jpeg
    1.2 MB · Besök: 139

Velocipeden

Aktiv medlem
En riktig cykel
Har pendlat på Altus LT, livskvalitén har nog tagit några steg men jag tyckte det funkade utmärkt. Kör bara!

Fundering; om du tycker det är jobbigt att snöa in mycket och gå vidare, kan det vara ett sätt att hantera det genom att utforska olika delar av den breda cykelhobbyn? Utforska att mecka, cykla, tjöta, mtb, maxpuls, fika, hoppa stora hopp, långlopp, vintercykling, bikepacking, dirt, osv. och sen börja om igen...
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
En riktig cykel
Har pendlat på Altus LT, livskvalitén har nog tagit några steg men jag tyckte det funkade utmärkt. Kör bara!

Fundering; om du tycker det är jobbigt att snöa in mycket och gå vidare, kan det vara ett sätt att hantera det genom att utforska olika delar av den breda cykelhobbyn? Utforska att mecka, cykla, tjöta, mtb, maxpuls, fika, hoppa stora hopp, långlopp, vintercykling, bikepacking, dirt, osv. och sen börja om igen...
Så kommer det säkert att bli. Det som är fint med att snöa in på cykelgrejer är att det verkar vara så positivt: Alla är hjälpsamma, det är bra för kroppen, för miljön, det är vackra designprylar man sysslar med, det är en produkt med lång och intressant historia o s v.

Jag tycker inte att det är direkt jobbigt med mitt beteende, jag är ”militant vetgirig” som en bekant sa någon gång, men det kan bli en smula intensivt ibland vilket på sikt är mindre bra för min psykiska balans.

Å andra sidan handlar förmågan att bibehålla psykisk hälsa relativt mycket om att acceptera och förhålla sig till vad gener och verklighet kastar på dig.
 

rödblå

Aktiv medlem
En riktig cykel
Åh självkännedom. Underskattad egenskap. Eller är kanske det svåra kanske att agera tvärt emot sina gamla mönster?

Du kan ju se det som att du "sparar" Campagnolo till ett framtida tillfälle då du grottar ner dig i att restaurera en äkta italiensk stålracer.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
En riktig cykel
Det där var min replik!
Åh självkännedom. Underskattad egenskap. Eller är kanske det svåra kanske att agera tvärt emot sina gamla mönster?

Du kan ju se det som att du "sparar" Campagnolo till ett framtida tillfälle då du grottar ner dig i att restaurera en äkta italiensk stålracer.
Måhända är det så. Om man tycker att mönstren i sig utgör problem. Jag tycker nog inte det för egen del, vissa delar av den militanta vetgirigheten leder förvisso till stress men stressorer finns överallt. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna arbeta mig sjuk åt en arbetsgivare t ex, medan vissa tar på sig alldeles för mycket.

Däremot tarvas vissa förutsättningar för att ett specialintresse ska kunna blomma ut till mer eller mindre maniska nivåer. Det här med att köpa hus med källare till exempel, det var inte bra.
Inte bra alls.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
En riktig cykel
Blev riktigt fint när allt varit isär och lagats och gjorts rent och smorts upp.

Nu gränsar det till det obegripliga att jag ens kunde fundera över om det var värt att lägga 200 kronor på en skokartong med MCBs bättringsfärger.
 

Bilagor

  • 9740A454-C7EF-4BFC-93F6-73D318A6080B.jpeg
    9740A454-C7EF-4BFC-93F6-73D318A6080B.jpeg
    809 KB · Besök: 90
  • 94F020E7-222E-4F37-B32C-5FE1B7E22A34.jpeg
    94F020E7-222E-4F37-B32C-5FE1B7E22A34.jpeg
    1.1 MB · Besök: 77
  • B0E56137-2803-48AD-98EE-B5FE35E23E79.jpeg
    B0E56137-2803-48AD-98EE-B5FE35E23E79.jpeg
    760.7 KB · Besök: 84
  • 91E8D65D-3B0A-49DF-A811-B35BF4C07EB3.jpeg
    91E8D65D-3B0A-49DF-A811-B35BF4C07EB3.jpeg
    623.6 KB · Besök: 93
  • 57D5DA88-2860-4FDD-A101-617A6C75F6B0.jpeg
    57D5DA88-2860-4FDD-A101-617A6C75F6B0.jpeg
    869.7 KB · Besök: 89

atorger

Aktiv medlem
En riktig cykel
De är ju riktigt retro-snygga de där gamla altus-komponenterna. Jag har byggt upp en stålcykel med såna där samlar-Campagnolo-komponenter, och kan intyga att det blir ganska dyrt. Tror jag betalade 400 kr för en new old stock campagnolo-sadelbult vid ett tillfälle.

Som bättringsfärger för lackskador brukar jag använda modellfärger, typ humbrol emaljfärg. De är inte slitstarka som tvåkomponentsfärger förstås, men fullt tillräckligt och finns i många nyanser (man kan blanda nya vid behov) och burkarna är små vilket passar när man bara behöver bättra på vid stenskott och sådant. Har bara använt pensel då det varit mindre lackskador. Inte proffsfinish när man kommer nära, men duger fint på håll.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
En riktig cykel
De är ju riktigt retro-snygga de där gamla altus-komponenterna. Jag har byggt upp en stålcykel med såna där samlar-Campagnolo-komponenter, och kan intyga att det blir ganska dyrt. Tror jag betalade 400 kr för en new old stock campagnolo-sadelbult vid ett tillfälle.

Som bättringsfärger för lackskador brukar jag använda modellfärger, typ humbrol emaljfärg. De är inte slitstarka som tvåkomponentsfärger förstås, men fullt tillräckligt och finns i många nyanser (man kan blanda nya vid behov) och burkarna är små vilket passar när man bara behöver bättra på vid stenskott och sådant. Har bara använt pensel då det varit mindre lackskador. Inte proffsfinish när man kommer nära, men duger fint på håll.
Proffsfinish kan man ju skita i.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer