En scott aspect 30, eller 20??

• Trådstartare Trådstartare E.H
  • Start datum Start datum

E.H

Medlem
Hej,

Vad är den allra största skillnaden på aspect 30 och 20?
Är relativt ny inom MTB-hojar men ska nu beställa hem min första! Har läst på en del om 30 men hittar inte SÅ mycket information om 20.
Mina användningsområde kommer vara skogen, främst finare skogsstigar och grusvägar. Bor för närvarande i centrum så det kommer bli en bit till och från skogsrundorna också, alltså även en del distans.
Det jag letar efter är en cykel som klarar både tuffa rundor i skogen men även en del distans då det kan vara skönt att varva med.
-Fungerar en aspect 30 gott och väl för dessa användningsområden?

Tack på förhand!

Så scale är även lämpad för skogen och inte bara race?
Har nämligen kikat lite på scale 80, men även 70. Tåls dem med att cykla i skogen?
-Jag tänker ju inte cykla över stock och sten precis..

Ja, eftersom jag är nybörjare ska jag i varje fall inte börja ta mig fram över stock och sten. :) En CX känns lite väl race då jag faktiskt vill kunna cykla på stigar med rötter och dylikt. -Men som sagt, även en del distans.

Få jag fråga, varför föredra du 80 framför 70?

Tack!

Jag tror att det lutar mot en scale 80, den är dessutom lite billigare.
Eftersom det är min första riktiga MTB vill jag inte ångra mig.. (det vill väl ingen) Såklart är sånt här högst individuellt också, men, tror ni att scale 80 kommer vara en cykel för mig och mina önskade användningsområden? :)
Scale 70 är lite för mycket pengar för en nybörjare känner jag.

Har du cyklat på den och det känns bra är det ju en bra början. Har du testat någon polares cykel i skogen så att du har något att jämföra med? Vilka andra cyklar har du tittat på?

Det du kommer att ruttna på först hos scale 80 är nog gaffeln, happykonsensusrekommendationen verkar vara att satsa på luftgaffel direkt. Och är det bara rotiga stigar så kanske helstel är ett roligare alternativ om budgeten är tight?

Dessvärre har jag ingen cykelintresserad vän! Har varit i butiken och kikat på aspect 30, men det är nog lite som Tomas m säger, verkade lite tung med tanke på att jag även vill variera mig och cykla en hel del distans också! -Men den ska ju liksom palla skogsrundor, jag kommer ju även förhoppningsvis utvecklas och kunna köra hårdare tids nog.

Kilgore, har du något förslag?

Som ganska ny inom denna uppsjö av hojar är jag tacksam för alla svar jag fått!

Scale är nog roligare både på stigen och på vägen dit. Aspect har väl väldigt upprätt körställning, vilket visserligen kan vara uppskattat hos nybörjare och när man letar bra stigar och tvingas ta sig igenom riktigt stök :)

EH vart är det du skall köra om man får fråga? Som nybörjare tycker jag att det är bra att du köper cykel hos handlare i närheten eftersom du får hjälp och en bra kontakt därigenom för framtiden.

Att cykla distans med mtb överhuvudtaget är inge kul :)

Ja, det är lite det som talar för Aspect, lite mer upprätt ställning som kan ha sina fördelar.
Det jag skall köra är moutainbike, och att använda ordet distans är kanske lite missdömande, sträckan fram och tillbaka till skogen blir på ca 6-7 km, inte så farligt dock.

Visst är det alltid enklast att köpa på plats, dock kände jag att jag inte fick svar på det jag sökte. Finns inte så mycket utbud här i Gävle. Känns som jag fått betydligt bättre svar över nätet komiskt nog..

Frågan är ju är scale tillräckligt tuff i skogen, lämpar sig aspect till turerna utanför skogen och isåfall vilken aspect.. Vet ju att bromsarna och växelsystemet är lite annorlundare på 20.
Sen kan jag inte låta bli att fundera på om jag bara kommer känna mig tillfredställd av aspect 30 till en början men senare känna att den saknar en hel del och då tycka det är bortkastade pengar...

Scale-ramen är tuff nog för skogen, men kanske inte dämparen. Men aspecten är ju lika dålig i det avseendet.

Är butiksutbudet skralt i Gävle kanske en tur till Stockholm kan vara ett alternativ?

XXL har rea på sin egen white med reba-gaffel just nu, om de inte är tvärslut kan det vara prisvärt.

Jag har en Count Solo 1 och är nöjd med den - den är dessutom billig nu: http://www.rosebikes.se/artikel/count-solo-1-2011-//aid:435323 . Fast för första "fincykeln" rekommenderar jag butik.

Sen finns det en näst intill oändlig mängd trådar bara från i år om första MTB för X kr här på happy, så sök runt för tips. Och tänk på att du bör ha lite plats i budget för mer än bara cykeln :)

Kan du kanske rekommendera en helt annan cykel, med något bättre dämpning? Har också tänk på att dämpningen förmodligen inte är den bästa på scale, uppenbarligen inte på aspect heller. :)

-Tipsa mig gärna så kan jag spinna vidare lite på det, kanske ringa runt lite och höra mig för hos olika återförsäljare! Helst inte över 9-10 lax, är dock fullt medveten om att man får det man betalar för!

Ska kika länken du bifogade!

Just eftersom det är ett så populärt ämne rekommenderar jag dig att titta i någon av de tidigare tipstrådarna, det mesta har redan sagts.

Kolla även på begagnade scott scale 70, brukar vara gott om dem på blocket. Det kan vara ett ekonomiskt sätt att prova på MTB. Eller vänta tills höstrean.

ska du ha aspect 20 så är 2010 års modell bättre än 2011...Dom har snikat till den till i år. 2010 modellen har bättre komponenter....bla slx växelsystem.

2010 års aspect 20 väger 12,6 kg och scale 80 väger 12,8 så att aspect skulle va så jättetunga stämmer ej. Bara framgaffeln väger runt 2,5 kg på aspecten så att byta den sen är nog en fin uppgradering. Tycker oxå att aspect har skönare sittställning (brukar låna en scale 40 ibland för att jämföra med min aspect 20)

Tack för hjälpen alla! Har snappat upp ett och annat och utökat min kunskap :)
Det slutade med att jag ringde och rådfrågade med Lindbergs cykel, då jag är nybörjare bestämde jag mig för att klicka hem en scott 30. Mina tankar är att det duger gott och väl som en början för att senare kunna lägga pengar på något betydligt bättre då man utvecklats.
-Dock hörde Lindbergs cykel snabbt av sig igen och sa att scott 30 var helt slutsålt men att dem kunde erbjuda mig en Cube istället, en Cube analog disc. Efter lite påläsning och även ha läst att cube ska ha rätt bra delar och bra kvalitéet så tackade jag Ja till en sådan istället! Dessutom fick jag den betydligt billigare som plåster på såret. ;)

Blir nog bra det här.
Tack igen för att ni är villiga att hjälpa till

I den prisklassen blir du nog nöjd med Cuben. Synd du inte postade för en vecka sen, du kunde fått min begade Cube LTD Race för en vettig peng. Lycka till med ditt cyklande!

XC-hojar tål en massa stök annars skulle min och mina klubbkompisars hojar vara kaffeved för länge sen med tanke på vad våra kol och alu ramar får utstå!

HEJ,

jag har en SCOTT aspect 30 och är själv ganska ny på cykling. Jag har kört tuff terräng och vurpat lite med min, vilket har resulterat i lite justerat bromshandtag och mindre skönhetsfel. Värt att tillägga är att jag har en XL ram, är 190cm och väger cirkus 100. Dvs så pallar den bra mycket mer stryk än jag trodde. Bromsarna är riktigt vassa!

jag köpte min på lannasport och är mycket nöjd! //Richard

Tillbaka
Topp