En skruv som bara vägrar komma lös

Hej! jag har ett problem... Jag har en skruv på min framgaffel som bara vägrar att komma lös. Har någon något förslag?
20221030_170429.jpg

Ska man vara noga ska ett sådant överfall dras och släppas delvis med vardera bult.
Släpper man en så den blir lös,får andra bulten all "spänst" från överfallet.
Kan gå att dra åt andra skruven lite hårdare,och försöka släppa den andra först....släppa dom i etapper växelvis.
Smacka till ett bits med en hammare,ingen fegsmäll,utan smäll till för att "väcka" skruven hjälper ibland.

Det fungerar säkert ok, värmen vidgar gängorna i aluminium delen och oljan kan krypa in och smörjer upp gängorna.

På den sidan där skruvskallen är paj, testa att dra den andra skruven lite till (bara lite). Sen knackar du i en aningen för stor torx och lossar. Därefter byter du till ny skruv..

Men först av allt se till att få dit någon typ av olja och låt det dra någon timme helst. Låsolja duger bättre än inget om det är det du har, men se till att inte få något alls på bromsskivan. Täck den gärna med en påse eller så innan du ens börjar fundera på att spraya.

På den sidan där skruvskallen är paj, testa att dra den andra skruven lite till (bara lite). Sen knackar du i en aningen för stor torx och lossar. Därefter byter du till ny skruv..

Men först av allt se till att få dit någon typ av olja och låt det dra någon timme helst. Låsolja duger bättre än inget om det är det du har, men se till att inte få något alls på bromsskivan. Täck den gärna med en påse eller så innan du ens börjar fundera på att spraya.
Systemet ser ut såhär
Den svarta delen har gengorna. Kan man specialbeställa skruvar/gengsaken?
Inte från fox men från någon skruvaffär. Med tanke på att dämparen är 15+ år gammal så är det nog sags att bytta skruvar

Bilagor

• 20221030_210736.jpg
    20221030_210736.jpg
    253 KB · Besök: 170
  • 20221030_210747.jpg
    20221030_210747.jpg
    586.7 KB · Besök: 165
  • 20221030_210752.jpg
    20221030_210752.jpg
    448.2 KB · Besök: 169
Tillbaka
Topp