En spång flera sp...

En spång flera sp...
Jag är mest nyfiken på varför man gör sig omaket att registrera ett konto och leta upp en 17 år gammal tråd bara för att lyfta den frågan.

Förmodligen för att nån har fel nånstans på internet.

duty_calls.png

En spång flera sp...
Jag är mest nyfiken på varför man gör sig omaket att registrera ett konto och leta upp en 17 år gammal tråd bara för att lyfta den frågan.
På danska heter nyhetstorka "agurketider" ( "gurktider") förstås så att tidningarna skriver om säsongens största gurka i brist på andra väsentligheter.
Det är varmt ute.

En spång flera sp...
På danska heter nyhetstorka "agurketider" ( "gurktider") förstås så att tidningarna skriver om säsongens största gurka i brist på andra väsentligheter.
Det är varmt ute.

Precis, komkommertijd på nederländska!

Men alla språk blir enklare med tiden. Så om inte nu, så är det snart spången och tången.

En spång flera sp...
Tångar har det väl aldrig hetat. Tänger är plural av tång, såvida vi pratar gripverktyg och inte sånt som ligger och luktar på stränderna.
Jo det är helt riktigt. Tång på stranden blir väl bara tång även i mängd.
Jag tycker bara att ’spångar’ det är för mig barnböjning ... jo jag vet, språk förändras. Jag säger en spång, flera spänger. Det blir att lära nytt bara.
Må gött (som vi säger i väst).

En spång flera sp...
Spånga är inte en västkustsk stad. Inte Bro heller.
- Oj, nu börjar det blixtra här, ordentligt! ...Undrar varför blixt och strax stavas med 'x'. Kanske för att spara konsonanter.

En spång flera sp...
Ja, det är inte alltid lätt att böja ord i svenskan med så många låneord. Men frågan uppstår då, när ska vi lämna tillbaka dom? Någon måste sakna låneorden...

Och nu lite fylleriövningar, med tysk böjningsinspiration:
en hand - flera händer
en fot - flera fötter
en bok - flera böcker
en mus - flera möss
en tall - flera ______
en ros - flera ______

Kom igen!
En bokaffär - flera boklådor
Den böjningen borde ta udden ur debatten hur spång böjs ?

SAOL har för övrigt uppdaterats på den punkten och kan akademien acceptera att språket förändras över tid så är nog inte hoppet ute att vi trots meningskiljaktigheter i ämnet ändå kan göra oss förstådda, vilket liksom är syftet från början med ett språk.

#rasar

Senast ändrad:
En spång flera sp...
En bokaffär - flera boklådor
Den böjningen borde ta udden ur debatten hur spång böjs ?

SAOL har för övrigt uppdaterats på den punkten och kan akademien acceptera att språket förändras över tid så är nog inte hoppet ute att vi trots meningskiljaktigheter i ämnet ändå kan göra oss förstådda, vilket liksom är syftet från början med ett språk.

#rasar

#inteöverminaläppar (eller är #inteoverminalappar mer korrekt?) ?

Tillbaka
Topp