En svensk klassiker - totalkostnad?

geologen

Aktiv medlem
Jag vet att det finns ett antal här inne som genomfört "en svensk klassiker" en eller flera gånger. Jag skulle vilja veta ungefär vad det kostat er, med alla startavgifter, försäkringar, resor, boenden och hyra/köp av utrustning/kläder som det medfört.

Bara av ren nyfikenhet!

Mer än du vill veta, bestäm dig bara för att göra det och ta smällen efteråt =)

Beror helt på vad man vill göra av det, jag köpte en ny skidutrustning och lite skidsaker och så och jag tror att mitt vasalopp hamnade på en bit över 5000, samtidigt gick en kollega till mig och hyrde hela sin utrustning för 200 kr.

Jag köpte ny racer för vr á 10000kr, tidigare nämnd kollega köpte en gammal stålracer för 1500. Dock hade jag högre ambitioner och skulle inte bara ha min cykel till VR.

Osv osv...

Nej, det är verkligen av ren nyfikenhet! Att själv genomföra det finns inte ens i tanken. Hatar att vara i kallt vatten, och tycker inte om skidor, även om skidåkningen skulle kunna gå om jag tog det jäääävligt lugnt. Och VR är på tok för farligt för att delta i, anser jag. Lidingöloppet är nog den enda av de fyra som känns görbart för min egen del - om inte annat kan man ju gå delar av sträckan.
Men nä...

Jag ville bara veta ungefär vad hela kalaset går på. Just här gissar jag att de flesta redan har cykel, så den kan man nog räkna bort, eller bara räkna delvis om man köper den för VR men sen fortsätter träna, typ.

Polarna gjorde klassikern, skidor hade han sen förut, racer köpte han på blocket för ca 2000 och sålde sedan för ungefär samma pris. Joggingskor hade han sen tidigare, en våtdräkt för Vansbro inhandlades på Clas Ohlson, kostade väl ca 500.
Utöver det anmälningsavgifter och transportkostnad.

Skidåkning:
Startavgift: ~1000kr
Utrustning: Jag blev tvungen att köpa nya skidor och pjäxor ~2500kr, lämnade in för professionell vallning ~300kr
Resa: kombinerad skidweekend med familjen, gratis för min del.

Simning:
Startavgift: ~500kr
Utrustning: Här är jag välutrustad upp över öronen men om man inte har grejer så, badbyxor ~100kr, simglasögon ~100kr. Jag köpte iofs en våtdräkt ~1000kr fast det är verkligen inte nödvändigt för det mesta. Jag har simmat utan där i 15 grader.
Resa: semester med familjen, gratis för min del.

Cykling:
Utrustning: Dom flesta här har väl grejer så dom klarar sig men jag köpte nog nya däck iaf när jag körde ~500kr. Och lite cykelkläder när jag tänker efter, så säg ~1500kr till.
Resa: bilresa till och boende i motala, ~500kr bensin och kanske ~300kr boende.

Löpning:
Utrustning: Ett par skor och kläder har väl alla hemma men annars ~1000kr.
Resa: SL-kort kanske tom ingår? Kostar inget extra för just den helgen iaf...

Här är en grov uppskattning av mina kostnader, jag hoppas att det blir låg timpenning när man slår
ut det på träningstimmarna:-)

avklarat:
VL ca 8000 kr inkl nya skidor
VR ca 6000 kr inkl upprustning av gammal cykel
planerat:
VS ca 1000 kr kombineras med familjesemester i dalarna med gratis boende.
LL ca 6000 kr blir nog ännu dyrare eftersom jag släpper lös frun på shoppingrunda medans jag springer :-)

Jag bor i Luleå så det blir dyra resor.

/Magnus

En snabb koll på kartan säger mig att den optimala bostadsorten för en klassiker är nånstans i trakterna av Kopparberg eller Fagersta... :D

Verkar vara ganska stor variation i utläggen alltså. Jösses!

Blev inte så farligt för mig, trots att jag hade varken cykel eller längdskidor:

LL
Utrustning: 0, hade allt
Anmälningsavgift: 600
Resa och boende: 0

VL
Utrustning: 3000, skidpaket plus lite vallor
Anmälningsavgift: 1000
Resa och boende: 300

VR
Utrustning: 7500, en beggad instegsracer plus skor och brallor
Anmälningsavgift: 1000
Resa och boende: 500

VS
Utrustning: 0
Anmälningsavgift: 600
Resa och boende: 200

15 papp allt som allt. Men sen var mn ju fast i racer-träsket och var tvungen att köpa en finare cykel...

Toshiba, med så låga kostnader för resor och boende antar jag att du bor nära allt, hittat skitbilliga biljetter och sen bott hos kompisar.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Toshiba, med så låga kostnader för resor och
> boende antar jag att du bor nära allt, hittat
> skitbilliga biljetter och sen bott hos kompisar.

Eller så har han samåkt med andra och delat på soppapengar. Och boende, på VR så bor en del i bilen eller på camping, på Vansbro behövs inget boende då man kan åka fram och tillbaks över dan och på Vasaloppet kan man gräva bivack ;).

geologen skrev:
> Toshiba, med så låga kostnader för resor och
> boende antar jag att du bor nära allt, hittat
> skitbilliga biljetter och sen bott hos kompisar.

Korrekt, bor i Stockholm så LL var inget alls. Samåkte till vasan och bodde gratis i en släktings stuga. Samåkte till VR och bodde i ett tält på camping. Samåkte till Vansbro över dan. Speciellt Sälen kan ju bli mkt dyrare om man inte har tur.

Edit: Tänkte tillägga att klassikern blir mkt lättare/roligare/billigare om man är ett gäng som gör det tillsammans.

Senast redigerad av en moderator:
Äh, det beror ju helt på hur man räknar. Jag åkte Vasaloppet. Samåkte dit, blev bjuden på mat och boende av snälla kompisar. Med anmälningsavgift, vallning av skidor, buss Mora-Sälen, extra frukost att äta i nyss nämda buss så gick det väl på drygt 2000 kr. Ska man sen räkna med att jag åkte på två träningshelger och körde ett seedningslopp för att komma runt så blir kanske totalkostnaden närmare 5-6000. Men Eller så räknar man med bortfall av inkomst (eftersom jag tog ledigt dan efter VL och en dag för en av träningshelgerna) och då blir det ännu mer. Men man gör det ju för att man tycker att det är kul!? Alltså inte riktigt relevant med kostnaden tycker jag, förutsatt aatt man inte behöver fundera på om man har råd eller inte utan bara frågar sig "är det värt det".

För min egen del tycker jag det är komplett vansinnigt att lägga ut såna enorma summor bara för att få några träningspass. Överlag har jag svårt för att betala för motionslopp. Har bara gjort det tre gånger (totalsumma ca 600 kr).

Är det lika vansinnigt att åka iväg på en träningshelg till samma kostnad? Eller en helgresa till något annat man gillar? Det är väl en prioriteringsfråga vad man vill lägga sina pengar på? Vilket som bekant kan skifta en hel del...

geologen skrev:
> För min egen del tycker jag det är komplett
> vansinnigt att lägga ut såna enorma summor bara
> för att få några träningspass.

för att inte prata om hur vansinnigt dyrt det är att bara hoja. nä, ut och spring i kallingar och barfota. det är billigt!

billigast är bäst!

geologen skrev:
> för att få några träningspass.

Jag antecknar din åsikt i min lilla bok.

/Magnus

Klassikerlopp kanske inte är helt billiga, men all träning inför dom gör att slipper lägga dyra pengar på fettsugningar, viktväktarmedlemsskap, dyra bantningstidsskrifter och gud vet vad. Sen kanske man kan klara av att träna ändå, men ofta är det bra med ett mål.
Klassikern är bra för folkhälsan ;)!

Egentligen började jag med tjejklassikern men fortsatte med stora klassikern efter två delar så jag dubblade på VR och Vansbro. Eftersom jag inte tränade innan jag började med tjejklassikern blev det ganska dyrt. Inte ens ett par joggingskor fanns hemma från början.

Summan jag kommer upp i blir rätt stor om allt träningsrelaterat ska räknas in. Det är lite svårt att dra en gräns för vad som köpts till klassikerna och inte för egentligen handlar det ju om ett intresse eller kanske en livsstil där klassikern är en del i det hela. Visst började jag med klassikern för att det verkade som en utmaning men jag fastnade för träningen och fick därmed ett väldigt mycket skojigare liv. Grejerna jag köpt har jag slitit på rejält och förväntar mig att fortsätta slita på dom.

Så att göra klassikern en första gång kan ses som ganska dyrt för mig, men fortsätter jag blir kostar det ju inte mer än anmälningskostnader, resor och boende. Träningsprylarna "behöver" jag ju ändå. Just resa och boendekostnaderna betalar jag glatt då det är skoj att komma iväg då och då.

geologen skrev:
> för att få några träningspass. Överlag har
> jag svårt för att betala för motionslopp. Har
> bara gjort det tre gånger (totalsumma ca 600 kr).

Du vet att det är helt upp till var och en att vara med?

Jag har inte alltid sett det som kostnader utan som en form av "investering" i någonting jag vill göra/vara med om/tycker är kul.

Mitt svar på frågan är cirka 9000.
Utöver det kläd- och materialkostnader som redan finns/fanns, på lite över 20 000

Och ska man jämföra äpplen och päron så tycker folk omkring mig att det är helt ok att lägga ut 100 000 kr. på en aluminiumroddbåt med motor som används en fjärdedel av tiden som jag sitter på min carbonhoj för 15000.

Jag ser ut att hamna på drygt 25000. Men då har jag köpt helt nya skidprylar (mellanbudget, inklusive rullskidor) samt en landsvägshoj för 5000. Vi har sett till att bo hyfsat bra (stugor), och samåkt bil till loppen. Jag räknar in träningskostnader som spåravgifter, simhallsavgifter och seedningslopp. Till Vansbrosimmet lånar jag våtdräkt och på Lidingöloppet kommer jag att kunna bo hos vänner.

Jag har hört om folk som kommit väl under 10000 (studenter) och folk som hamnat uppåt 40000 (ensamåkare som bott på hotell). Man får välja sin komfort- och ambitionsnivå helt enkelt.

Jag borde förresten kunna sälja rullskidor och landsvägcykel utan förlust, och få runt 7000 sammanlagt. Då hamnar jag faktiskt under 20000...

Mats

Man får ju räkna med ett 2-veckors uppbyggnadsläger på Mallorca i April för att fixa Vätternrundan med hedern i behåll, + 10-14000kr alltså ;-) T

geologen skrev:
> En snabb koll på kartan säger mig att den
> optimala bostadsorten för en klassiker är
> nånstans i trakterna av Kopparberg eller
> Fagersta... :D
>
> Verkar vara ganska stor variation i utläggen
> alltså. Jösses!

Jag gissar att du minimerat medelavståndet till startplatserna. En annan viktig faktor att ta hänsyn är avstånd till träningsmöjligheter. Cykel och löpning kan nog de flesta göra runt knuten, men skidträning och simträning kräver lite speciella förutsättningar. Gemensam faktor för dessa är vatten!

Köpa nytt är dyrt, men det gör man bara en gång. Sedan använder man det tills grejerna är slut. Då köper man nytt igen. Så kan det vara. Det kan ju också vara så att man vill uppgradera någonting eller bara byta upp sig.

Hur som helst så kan man inte köpa sig framgång i tävlingen genom att ha värsta prylarna. Däremot är det kul med schyssta prylar.

Året efter klassikern kanske man inte vill köra VR eller VL. Då kanske det bara blir LL. Ganska billigt om man bara behöver anmäla sig. Fast jag tycker att anmälningsavgifterna är ganska höga till VL, VR, VS och LL. Engelbrektsloppet vet jag inte, då jag inte kört den.

Min gamla racer hade jag i 17 år, och körde 5 VR och var med i Kalmar Triathlon. Samt nöjesrundor och träningar. Billigt per mil tror jag.

Typ likadant med längdlaggen. Ett par VL och träning, samt nöjesåkning. Billigt per använd timme.

Badbrallorna. Hmmm, ingen större kostnad.

Lubbardojjerna. Minst ett par nya per år blir det nog. Köper på rea.

Viktigast: Använd det du köper.

s skrev:
> Jag gissar att du minimerat medelavståndet till
> startplatserna.

Ja, men bara snabbt i skallen. Menade bara med tanke på resorna då.

Gissar att klassikern inte hade varit lika populär om simningen hade varit i Kristianstad och skidåkningen i Kiruna... :D

Tillbaka
Topp