En till tråd om köptips på Gravel

Stålhäst

Aktiv medlem
Finns ett överflöd av liknande trådar, men här kommer en till där jag ber litet om hjälp.

Min pappa vill köpa en Gravel till motion och även pendling ibland, (har en annan pendlare)
Har även en hardtail.

Han är 56 år och 183 cm lång, vill ha en komfortabel cykel för att undvika ryggont säger han.

Plats för litet bredare däck, fästen hit och dit.... En bra gravel helt enkelt.

Kan det komma några tips på vad man kan leta efter? Jag avrådde att köpa en Specialized diverge med sora, eftersom jag tyckte det lät tråkigt... Var det klokt? Letar både begagnat och nytt.

Budget ca 5 6 7 8 tusen men kan nog gå upp litet för en bra, med stor röd prislapp.

Tack!

Jag har en diverge med sora och är helnöjd! 9-delat kanske är tråkigt men har funkat finfint, så länge han inte försöker vinna några rejs så lär det nog räcka. Dock mekaniska bromsar vilket somliga tycker är trist. Går ju alltid att uppgradera om behovet dyker upp, själv ska en sram rival-grupp åka på :)

Jag har en diverge med sora och är helnöjd! 9-delat kanske är tråkigt men har funkat finfint, så länge han inte försöker vinna några rejs så lär det nog räcka. Dock mekaniska bromsar vilket somliga tycker är trist. Går ju alltid att uppgradera om behovet dyker upp, själv ska en sram rival-grupp åka på :)

Trevligt! Tack

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=111809 <- Finns den kvar så är det ju ett bra pris, säkert viss prutmån då jag tyckte mig se den på FB marketplace för 1500 mindre för nån dag sen.

Exakt likadan som jag har. Vill du ha hydrobromsar så tror jag inte du kommer under 14k ny iaf.

Det finns en lång tråd här https://happyride.se/forum/threads/...rad-hoj-aer-koept.3486560/page-4#post-3507518 där flera modeller radas upp.

Beggat eller nytt beror nog på hur van en än. Är du gammal i gemet så upptäcker du förhoppningsvis om något är skadat eller liknande och kanske kan bedöma vilken extrakostnad som du får lägga ut, vilket blir det riktiga priset på hojen. Är den ny har du garantier och kan förhoppningsvis utgå från att cykeln är i prima skick när du får den. Det är dock klart att begagnat är billigare initialt, kan dock bli dyrare rätt snabbt om man har otur :)

Tycker själv om begagnat, och kom en fin planet x från Stumpy nyss, men nu köpte han en kaffebryggare istället och ska modifiera sin befintliga tydligen...

Tack iallafall! :)

Lurre! Gött att han blev nöjd, en kaffebryggare är ju en förutsättning för allt annat! In och uppdatera din egna tråd, är sugen på att se hur det blir med nya hjulen :)

Lurre! Gött att han blev nöjd, en kaffebryggare är ju en förutsättning för allt annat! In och uppdatera din egna tråd, är sugen på att se hur det blir med nya hjulen :)

Frän bryggare också!
Screenshot_20200404-225429__01.jpg

Väntar på däck och bättre vevlager, ska skruvas ihop innan påsk iallafall och visas:)

Tillbaka
Topp