En tråd om villa och åderlåtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal åderlåtning

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

Hur ofta bör man köra?

• Dagligen

Röster: 13 40.6%
  • Varje vecka

Röster: 5 15.6%
  • Varje månad

Röster: 6 18.8%
  • Mer sällan

Röster: 8 25.0%

• Antal röster
    32
En tråd om villa och åderlåtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal åderlåtning
Jag kör trepanering ibland, botar det mesta. Ger annat att tänka på än köksrenovering och elbilars ondska.

Bör man återlåta sig oftare om bor i villa än i lägenhet? Hur tänker ni?
Jag tror åderlåtning behöver ske oftare, om man bor i lgh.
Storleken på den månatliga räntan gör att åderlåtningen sker på en mer naturlig väg i villa. Blodet är tunt mot slutet av månaden.

Jag försöker överkompensera med höghöjdsläger.

Men sant är att cirkulation och omsättning är nödvändigt.

Jag tror åderlåtning behöver ske oftare, om man bor i lgh.
Storleken på den månatliga räntan gör att åderlåtningen sker på en mer naturlig väg i villa. Blodet är tunt mot slutet av månaden.

Jag försöker överkompensera med höghöjdsläger.

Men sant är att cirkulation och omsättning är nödvändigt.
En faktor kan ju också vara att vissa lägenheter ligger i högre hus än en normal villa så lite som höghöjdträning redan där?! Eller har jag otur när jag tänker nu?

Blodigel på k#ken varje vecka, helst liggandes i ett syretält i ett radhus i Åkersberga, borde göra susen.

Blodigel på k#ken varje vecka, helst liggandes i ett syretält i ett radhus i Åkersberga, borde göra susen.
En bra ide!

2499701.jpg

Finns det någon trepaneringscentral, eller finns det någon bra GDS-bok på det?

Jag gillar de där bilderna. Trots sin ålder påminner de lite om kända tecknade internetfenomen. Mycket känslor. ?

Prova ett +300m2 takbyte så blir det åderlåtning och ryggvärk varje dag. Finns många fördelar att bo i villa ??

Senast ändrad:
Den här tråden har åderlåtit och villat bort mig fullständigt.

Meh! Kom igen och gör som jag, skaffa er en mutation som heter hemokromatos (för mycket järn lagras in i levern), enda botemedlet är... tadaaaaa, åderlåtning!
När jag hittade problemet fick jag lämna blod 26 gånger på lite drygt ett halvår (japp, i stort sett varje vecka utom när annat järnvärde sjönk alldeles för mycket så hela tanten var extra seg och fick pausa nån vecka) för att resetta levern, nu hädanefter blir det åderlåtning var 6-8 vecka resten av livet. Men som tur är går det att lämna på blodcentral så det kan användas i sjukvården, mutationen är ju inte smittsam.
Bor i villa också!

Meh! Kom igen och gör som jag, skaffa er en mutation som heter hemokromatos (för mycket järn lagras in i levern), enda botemedlet är... tadaaaaa, åderlåtning!
När jag hittade problemet fick jag lämna blod 26 gånger på lite drygt ett halvår (japp, i stort sett varje vecka utom när annat järnvärde sjönk alldeles för mycket så hela tanten var extra seg och fick pausa nån vecka) för att resetta levern, nu hädanefter blir det åderlåtning var 6-8 vecka resten av livet. Men som tur är går det att lämna på blodcentral så det kan användas i sjukvården, mutationen är ju inte smittsam.
Bor i villa också!
Det är fan ordning på dig! Har nog aldrig hört talas om någon förr med en mystisk sjukdom som är bra för något, iofs indirekt, men folk som ligger och behöver blod skiter nog i varför det är donerat, de är nog mest glada över att det finns.

Bor i villa också!
Morsan har också det, men hennes blod slänger de. Kanske iofs beror på att hon är snart 80 år.

Morsan har också det, men hennes blod slänger de. Kanske iofs beror på att hon är snart 80 år.
Jag har det också. Jag tror att det beror lite på hur fiffiga de är på sjukhuset. Här i Uppsala fick jag själv ta initiativ till att gå till blodcentralen och tappas. Det normala är att man kallas till hematologen där blodet kastas som biologiskt avfall. ?

Farsan tappas i Söderhamn. Där verkar det vara mer standard att blodet går till blodcentralen.

Jag har det också. Jag tror att det beror lite på hur fiffiga de är på sjukhuset. Här i Uppsala fick jag själv ta initiativ till att gå till blodcentralen och tappas. Det normala är att man kallas till hematologen där blodet kastas som biologiskt avfall. ?

Farsan tappas i Söderhamn. Där verkar det vara mer standard att blodet går till blodcentralen.
Låter som det inte var jätteovanligt. Där har man lärt sig något nytt!

Är dom som har hemokromatos portade från magnetröntgen-avdelningen undrar jag?
Hahaha! Och fastnar i metalldetektorn på flygplatserna!

Nä, inte helt ovanlig mutation att ha som "vit europé", men mutationen är underdiagnosticerad. Oftast hittar man den inte förrän kring 40-50 års ålder, när levern har börjat samla på sig så mycket järn att det börjar få effekter. Ferritinmängd är det som mäts, inte det "vanliga" hemoglobinet.
1/300, eller ibland läser man 1/200, kan ha mutationen, som inte alltid blir ett sjukdomstillstånd (krångligt att fatta).
Upptäckt och behandlad har man ingen negativ förväntan på livslängd pga detta. Som sagt, ingen medicinering = inte så mycket forskning, inte så uppmärksammat.

Det vanligaste är att man går till medicinmottagning/hematolog och tappar blod regelbundet, men eftersom inget är smittsamt eller farligt pga hemokromatosen så kan man ju om man uppfyller kraven i övrigt för blodgivning (frisk, ålder, vikt, mm) passa på att lämna på blodcentral så att blodet används. Man får be sin läkare kolla upp hur ens region vill ha det. Mina första 26 påsar blev biologiskt avfall, samtidigt som man hörde att det var blodbrist... kändes ju uschligt.

Träning? Gärna feedback från er med samma mutation!
Jag har haft så svårt att hitta info om hemokromatos och konditionsträning. Såklart är passen upp till 2-3 veckor efter en blodgivning påverkade, inte bara för personer med hemokromatos. Hittat en norsk studie på hemokromatos-patienter men då var det via motionscykel, och de flesta i test- och relevant kontrollgrupp var ofta något av ovana vid träning i allmänhet och löpning i synnerhet, överviktiga, eller äldre eller rökare, har jag för mig. Dock kunde man jämfört med kontrollgruppen ändå hitta faktorer som påvisade sämre kondition eller svar på träning.

Jag har åderlåtits en gång. Cyklade dit och hem. Åderlåterskan skällde på mig för det.

...
Träning? Gärna feedback från er med samma mutation!
Jag har haft så svårt att hitta info om hemokromatos och konditionsträning. Såklart är passen upp till 2-3 veckor efter en blodgivning påverkade, inte bara för personer med hemokromatos. Hittat en norsk studie på hemokromatos-patienter men då var det via motionscykel, och de flesta i test- och relevant kontrollgrupp var ofta något av ovana vid träning i allmänhet och löpning i synnerhet, överviktiga, eller äldre eller rökare, har jag för mig.
Ungefär det här sades mellan mig och läkaren efter att jag hade testats och det var konstaterat att jag skulle behöva tappas på blod regelbundet.
Läkaren: Tränar du mycket?
Jag: Inte särskilt.
Läkaren: Bra, då kommer du inte märka någon skillnad.

Det var första och sista gången jag hörde en läkare säga att det är bra att man inte tränar så mycket.

Så jag är nog ungefär som norrmännen i studien. Jag tränar inte tillräckligt mycket för att märka något. Eller nåja. När jag cyklar hem från jobbet samma dag som jag tappats känner jag ju att det tar emot lite. Ungefär som om jag skulle ha ätit en för lätt lunch. Eventuellt märker jag lite dagen efter också om jag pressar på och känner efter ordentligt.
Möjlighet att upptäcka om träning skulle ge sämre effekt/resultat efter blodgivning finns tyvärr inte.

Jag antar att det där måste påverka olika beroende på hur mycket blodvolym man har också. Det är ju 4dl som ska ut oavsett om man väger 60kg eller 120kg. Procentuellt är det ju ganska stor skillnad. Själv ligger jag på dryga 80kg. Jag tappas varannan månad.

Jo. Jag tror på der här med balans mellan de fyra vätskorna (blod, slem, gul och svart galla). Därför tömmer jag mig på överflödigt slem dagligen. Mestadels i form av "bondsnytningar" på cykeln.

Man borde kanske tömma sig på överflödigt blod med, kan vara bra att ha om man ska cykeltävla.

Jo. Jag tror på der här med balans mellan de fyra vätskorna (blod, slem, gul och svart galla). Därför tömmer jag mig på överflödigt slem dagligen. Mestadels i form av "bondsnytningar" på cykeln.

Man borde kanske tömma sig på överflödigt blod med, kan vara bra att ha om man ska cykeltävla.
Då tar gallan över och du reducerar slem och blod.

Tillbaka
Topp