Ena bromsbelägget bak ligger på.

luuk

Ny medlem
Jag var ut i skogen på 1h runda igår och märkte ganska omgående att ena bakbromsbelägget ligger på och skaver lite, bromsarna är relativt nya, körda endast 6-7h. Formula ORO 24K är märket samt modell jag använder mig av, skall inte beläggen självjustera sig, och jag ser ingen möjlighet att justera beläggen rent manuellt, eller har jag fel?

/Lukas

Om det är ena sidan konstant så behöver du centrera bromsen. Vet inte hur formula ser ut men det brukar inbegripa att lossa okets fästskruvar, nypa åt bromsen och sedan dra fast. Kan ta ett par försök innan det blir rätt och kan behöva göras om efter att man haft loss hjulet (iaf på min hoj).

/Johan

Nä men det här kan jag!

Lossa på skruvarna som håller bromsen, ska vara två stycken med brickor. Snurra igång hjulet och dra åt bromsen i max. Släpp trycket och rulla hjulet och lyssna om beläggen är emot. De kommer med 99% att ligga emot så använd fingrarna att justera oken i sidled samtidigt som hjulet snurrar och lyssna när det blir helt tyst.

Dra då försiktigt åt skruvarna samtidigt som hjulet snurrar. Börjar det låta igen, håll fast oket med handen och drag åt. Drag åt bägge skruvarna lite i taget om vartannat.

Och, AKTA FINGRARNA! Har sett hemska bilder här.

Tillbaka
Topp