Enduro 2015

Enduro 2015
Nu var det kålfiber som theBrand nämnde, då gissade jag att han syftade på grumt rejsiga skor utan gummi. Kålet i sig själv är knappast ett problem antar jag

Enduro 2015
Jag skrev ett jättelångt inlägg om folk, cykling, olika förväntningar, utrustning, kunskapsnivåer, vinnarskallar, fetocyklister, lycrahjon, höjdmeter, "dödsbrant osv....men sen insåg jag att det var rätt ointressant för tråden. Så jag skrev det här istället. Som också är rätt ointressant.

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha!
>
> Hursomhelst, här är lite utlovade nyheter:
> http://enduroswedenseries.se/nyheter/
>
> Stalle

Sweet! Då har man nåt att sikta på. Ska se till att inte trasa sönder händerna den här gången så det kanske går att genomföra hela serien nästa år....

Enduro 2015
marran skrev:
> Det är en ganska spännande situation, jag tror
> många franska tävlingar till exempel ändå
> faller under franska förbundet, med krav på
> fullfejskruka på SS och sånt, som inte UCI eller
> EWS generellt verkar kräva.

Ja onekligen nu när EWS börjar bli en major player. Och när dessutom EWS börjar bli ett nytt UCI men milslånga reglementen, mångmiljonbudgetar och annat.

> använda scf, och en dag kanske jag står där med
> bullarna och vill ha hela storyn.

Du är välkommen och du behöver inte ringa i förväg. Bara att plinga på :-)

Enduro 2015
theBrand skrev:
> Vill bara förtydliga, ni gör ett kanonjobb,
> stort tack för att ni har roddat ihop en svensk
> enduroserie!
>
> Mina åsikter är inte tänka som någon kritik
> mot ESS, jag har full förståelse för de beslut
> ni har tagit, jag svamlar mest lite allmänt om
> vad som får mitt nav att ticka :)

De e lugnt. Jag har hört/läst de flesta varianter vid det här laget. Med tanke på hur mycket vi har diskuterat detaljer så har vi i de flesta fall redan stött och blött ämnet i fråga och kommit till nån slags konsensus inom gruppen. Så det mesta är tänkt på, därmed inte sagt att det stämmer överens med alla andras spritt skilda åsikter. You can't please'm all.

Enduro 2015
Jag är skitnöjd med upplägget precis som det är :) Det enda dåliga är att jag måste budgetera för en till cykel, vilket iof är ganska kul det med.

Enduro 2015
Fredrik Z skrev:
> Jag är skitnöjd med upplägget precis som det
> är :) Det enda dåliga är att jag måste
> budgetera för en till cykel, vilket iof är
> ganska kul det med.

Vadå, räcker det inte med Gamblern?

Enduro 2015
Jag tänker försöka vara med på någon/några enduros iår, roligast vore en lite längre och snabbare SS och sen några riktigt knixiga så man får träna på lite bredd, bra med träning så man som kass cyklist kan få lite mer tid att se vad man ska utveckla och träna på..

Blir förmodligen en Commencal Meta HT beställd snart, kan bli ett kul cykelår som fan ju!

Enduro 2015
Även jag är sugen att hänga på i leksyfte.
Testade Tranås-pojkarnas event nu i november & blev helt såld på konceptet.

Hoppas på att hinna fixa till en andra hoj men fram till dess kommer jag att plåga livet ur min 100mm FS ;)

Enduro 2015
Luthman Photography skrev:
> Fredrik Z skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är skitnöjd med upplägget precis som det
> > är :) Det enda dåliga är att jag måste
> > budgetera för en till cykel, vilket iof är
> > ganska kul det med.
>
>
> Vadå, räcker det inte med Gamblern?

Nä, den har inte 27,5" hjul. Enda nackdelen vad jag kan komma på ;)

Nej, men jag hade liksom inte så mkt att välja på i Falun. Harva runt på en DH, eller stanna hemma, och då blev valet ganska enkelt. Däremot så lär jag inte göra om det den närmsta tiden :D

Enduro 2015
> Nu körde jag inte flottsbro racet, men utifrån
> alla bilder och filmer så tycker jag den berömda
> branten såg ut att ligga på rätt sida gränsen
> för vad jag hade haft med på ett blint race.
> Utmanande men ändå "gåbart" om man inte
> kan/vågar.

Jag såg att det fanns däckspår alltså så hade folk cyklat där så då cyklade jag med. Sen efter nån timma gick vi upp där & det var mycket jobbigare. Klart roligare att cykla ner :) Ända var ett ett träd mitt i vägen annars gick det hur fint som helst. Så finns det däckspår så brukar det vara cykelbart om inte annat får man väl hoppa av :)Sen så tycker jag att de som gör racet på sitt ställe ska göra som de vill med banorna så de får sätta sin prägel på det hela & inte tänka att inte alla kanske blir nöjda. Jag är bara nöjd om jag lyckas ta mig dit å köra, det är huvudasken sen är det gott med öl dagen innan som i Grycksbo :)

Enduro 2015
Aggressor skrev:
> Jag tänker försöka vara med på någon/några
> enduros iår, roligast vore en lite längre och
> snabbare SS och sen några riktigt knixiga så man
> får träna på lite bredd, bra med träning så
> man som kass cyklist kan få lite mer tid att se
> vad man ska utveckla och träna på..
>
> Blir förmodligen en Commencal Meta HT beställd
> snart, kan bli ett kul cykelår som fan ju!

Nu vet jag ju inte var du bor. Men om det är i sthlmsområdet så är väl banorna från fjolårets enduro i flottsbro det bästa sättet att ta reda på vad du behöver bli duktig på. De täcker in en rätt stor del av problemwn som dyker upp. Iaf rent tekniskt.

Sträckorna finns på strava.

Enduro 2015
Angående otränade SS, så har man ju kört det i hundra år på MC o mer än tio år i Frankrike, där tävlingarna ofta är fullbokade och startfälten består av allt från elit till vanliga söndagsåkare.

SCF o UCI's regler är ju bara en kopia av EWS-reglerna, där man kan misstänka att det var italienare o amerikaner som krävde träningsåk. Italienarna av gammal vana eftersom de kört med upp till en månads träning på uppmärkta banor o jänkarna kör mest på grävda leder i bikeparks, som gör det väldigt orättvist att komma grön till.

Ett förslag är att några som är med i SCF-klubbar motionerar om ändring av kravet på träning o annat som är av intresse.

/S

Enduro 2015
C-dale skrev:
> Angående otränade SS, så har man ju kört det i
> hundra år på MC o mer än tio år i Frankrike,
> där tävlingarna ofta är fullbokade och
> startfälten består av allt från elit till
> vanliga söndagsåkare.
>
> SCF o UCI's regler är ju bara en kopia av
> EWS-reglerna, där man kan misstänka att det var
> italienare o amerikaner som krävde träningsåk.
> Italienarna av gammal vana eftersom de kört med
> upp till en månads träning på uppmärkta banor
> o jänkarna kör mest på grävda leder i
> bikeparks, som gör det väldigt orättvist att
> komma grön till.
>
> Ett förslag är att några som är med i
> SCF-klubbar motionerar om ändring av kravet på
> träning o annat som är av intresse.
>
> /S

Vi försöker att jobba på det :)

Enduro 2015
marran skrev:
> Något som inte går att gå nerför har jag
> aldrig sett vad jag kan minnas, i alla fall inte
> om man har gummi under skorna.
>

Till vänster i bilden finns det en "stig" eller vad man ska kalla det, som slutar i en hög stenar:
losbrantosdelmuerto.jpg

Hittade en bild nerifrån:
brantendelmuerto.jpg

Nu var det ett tag sen jag var där, men jag vågade inte psykla ner, då jag var själv och rätt säker på att jag skulle tabba mig. Men det var ett mindre projekt att ta sig både upp och ner, framförallt att få ner cykel i fungerande skick. (Med gummi under fötterna)

> Med risk för att framstå som elitistisk kan jag
> nog tycka att kommer man med kolfibersulor i
> skogen och klagar på att man inte klarar av att
> gå nerför en stenhäll kanske man inte är helt
> rätt ute, rätt utrustning på rätt plats och
> allt sånt...
>

Jag syftade mer på vanliga XC-dojjor, inget jag själv brukar använda i skogen, men det är ju onekligen ganska poppis bland MTB-cyklister. Jag tror att om man vill få fler att upptäcka den "sanna" cyklingen så måste man ha viss förståelse för att det finns folk som är nybörjare när det gäller den här typen av cykling.

Enduro 2015
> Jag skrev ett jättelångt inlägg om folk,
> cykling, olika förväntningar, utrustning,
> kunskapsnivåer, vinnarskallar, fetocyklister,
> lycrahjon, höjdmeter, "dödsbrant osv....men sen
> insåg jag att det var rätt ointressant för
> tråden. Så jag skrev det här istället. Som
> också är rätt ointressant.

Bra sammanfattning, håller med om i princip allt!!

Enduro 2015
Så vad krävs för att få vara med och köra nästa år?
Cykel och utrustning har jag (om det inte finns speciella krav på tex fullface?).
Men måste hitta en klubb? Måste lösa licens? Måste hyra chip? Måste ha klubbkläder? Eller vad?

Enduro 2015
desmo skrev:
> Så vad krävs för att få vara med och köra
> nästa år?
> Cykel och utrustning har jag (om det inte finns
> speciella krav på tex fullface?).
> Men måste hitta en klubb? Måste lösa licens?
> Måste hyra chip? Måste ha klubbkläder? Eller
> vad?

Vet att det var Fullface krav på någon av tävlingarna. Kör du motion är det bara anmäla dig och köra, ingen klubb eller chip. Då utgår jag från att det är som det va i år.

Enduro 2015
jofahjalm skrev:
> Det var Åre som hade fullfacekrav. Det går att
> hitta en fullfacehjälm för under 1000 kr utan
> problem.

Och vill man köra just Åre och inte köpa hjälm, så är jag rätt säker på att det går att fixa hos någon utav cykeluthyrningarna.

Enduro 2015
Varför är det så dumt att man får köra igenom banorna en gång innan tävling? Det är ju oftast så det går till på EWS och många andra endurotävlingar. Det blir aldrig som downhill ändå, att man går banan och studerar mer noggrant. På enduro hinner man mest åka igenom en gång. Den möjligheten kanske kan uppskattas av merparten. Tycker det varit roligt i år att många har velat prova på och antalet har legat kring 100-120 pers på alla tävlingar. Blir det blinda tävlingar kommer de som bor lokalt högst troligt att ändå kunna träna innan och då blir det ännu mer skillnad mellan gäster och lokala.

Enduro 2015
Roxy skrev:
> Varför är det så dumt att man får köra igenom
> banorna en gång innan tävling? Det är ju oftast
> så det går till på EWS och många andra
> endurotävlingar. Det blir aldrig som downhill
> ändå, att man går banan och studerar mer
> noggrant. På enduro hinner man mest åka igenom
> en gång. Den möjligheten kanske kan uppskattas
> av merparten. Tycker det varit roligt i år att
> många har velat prova på och antalet har legat
> kring 100-120 pers på alla tävlingar. Blir det
> blinda tävlingar kommer de som bor lokalt högst
> troligt att ändå kunna träna innan och då blir
> det ännu mer skillnad mellan gäster och lokala.

Personligen gillar jag blinda race mer för att då vägs även en cyklists förmåga att reagera på det som händer in på ett sätt som det inte gör när man vet vad som kommer. Det blir liksom en nivå till som ska hanteras. Jag tycker att det är lite spännande.

Men problemet ligger ju i att det är svårt att göra tävlingar så att det faktiskt bli nya banor för alla som kör. Det gick i Grycksbo, men jag tror att det är svårt någon annan stans. Möjligen om man får till något i Hemavan eller liknande, då är det en så liten andel som har "hemmaplan" att det antagligen inte blir något större problem.

I realiteten är det därför svårt att köra några tävlingar blint på riktigt i Sverige, men det vore roligt om det gick. Tycker jag.

Enduro 2015
lundatok skrev:
> Det är mer pure liksom.

Nä, men det är två olika typer av cykling. Visst finns det en charm i att försöka köra en stig man sett för så snabbt som möjligt genom att försöka memorera alla kurvor och knölar. Men det blir mer analys och fundering över linjeval och dylikt. Försöker man köra en stig där man inte har en aning om vad som dyker upp måste man lita mer på sin reaktionsförmåga och det blir en annan typ av cykling. Båda är roliga och vilken man gillar mest beror nog på vad man har för bakgrund och vilken typ av cyklist man är.

Eftersom alternativ två är svårt att få till utan att det blir någon form av orättvisa så antar jag att vi kommer att ha träning på de flesta tävlingarna framöver också.

Enduro 2015
Jag tycker att det finns en principiell skönhet i att köra blint i det att man mer måste anpassa fart och körstil till att hålla sig på rätt sida den tunna blodröda linjen som går mellan att köra så fort som möjligt och att köra av. På samma sätt som man måste anpassa fart och körstil till att inte punktera/köra sönder cykeln och att se till att man har tillräckligt med mat och dryck med sig. Man måste känna såväl sina egna som cykelns begränsningar och skava precis lagom mycket mot dem.
Men det är principen det - i verkligheten, på den här nivån, är det nog rätt bra om alla vet vad som kommer bakom nästa krön.

Angående världsserien läste jag vid något tillfälle att de arrangerande orterna/anläggningarna nere i Europa är måna om att det ska tränas i förväg eftersom det innebär fler övernattningar än om folk bara skulle välla in under racehelgen. Prick så är det i Falun också. Vi har en svartmuskig uppgörelse med Gruvan och Carl Larsson-gården för att locka in svettiga färgglada turister med skrubbsår.

Enduro 2015
Jag förstår inte riktigt varför det är sån rädsla för att någon ska få hemmafördel? Så är det ju alltid. Man kan göra bra ifrån sig på hemmaplan med lokalkännedom, men för att vinna cupen krävs det att man är duktig på att snabbt lära sig nya spår.

Jag tycker också det är lite konstigt att det finns en sådan rädsla för att återanvända befintliga sträckor inom enduro/rally. Det är heller inget konstigt inom andra discipliner och sporter. Det kan till och med vara kul att kunna veta långt i förväg vad som väntar, och i vissa fall kanske sträckorna blir "klassiker" likt Fort William.

Enduro 2015
oberg skrev:
> Vi har en svartmuskig
> uppgörelse med Gruvan och Carl Larsson-gården
> för att locka in svettiga färgglada turister med
> skrubbsår.

Onekligen ett praktiskt sätt att rekrytera tvångsarbetare till gruvan, därtill redan försedda med egen medhavd skyddsutrustning.

Vad gäller Carl Larsson-gården kan det kanske fungera mer som någon sorts installation/examensarbete från Konstfack. Skäggiga Enduro-cyklister diskuterar styrvinkel och däckval framför nationalromantisk klenod.

Enduro 2015
Är det bara jag som vill ha POV-film från jofahjälm om det blir helt blinda race?
ESS får väl i värsta/bästa fall sponsra med kamera mm, filmerna kommer garanterat ge stor uppmärksamhet till serien. :-)

I övrigt: Väl skrivet oberg!

Enduro 2015
lundatok skrev:
> Känns skönt att de tillbakalutade fricyklisterna
> verkar vara lika anala kring sina trendurofrågor
> som andra cykelgrenar.

Det blir så när det ska tävlas. Anal och stoppur går "hand i hand", för att inte vara mer explicit i hur de kan placeras relavtivt varandra...

Enduro 2015
H. skrev:
> Jag förstår inte riktigt varför det är sån
> rädsla för att någon ska få hemmafördel? Så
> är det ju alltid. Man kan göra bra ifrån sig
> på hemmaplan med lokalkännedom, men för att
> vinna cupen krävs det att man är duktig på att
> snabbt lära sig nya spår.
>
> Jag tycker också det är lite konstigt att det
> finns en sådan rädsla för att återanvända
> befintliga sträckor inom enduro/rally. Det är
> heller inget konstigt inom andra discipliner och
> sporter. Det kan till och med vara kul att kunna
> veta långt i förväg vad som väntar, och i
> vissa fall kanske sträckorna blir "klassiker"
> likt Fort William.

Antagligen mest för att det då blir "downhill på liten cykel" eftersom alla kan gå runt och analysera varenda sten. Jag nämner inga namn H., det gör jag inte, men det händer ju redan idag. Men visst, förr eller senare måste ju stigarna börja återanvändas. I Åre torde väl det ha hänt redan andra året eftersom det är så hårt reglerat där.

Man vill ju ha med så mkt nytt som möjligt för att det ska kännas fräscht. man kan ju inte hålla på med ofräscha tävlingar. Men visst, jag kan tänka mig att rejsa sträcka 1 och 4 i flottsbro igen, då det är stigar jag gärna cyklar eftersom de är roliga. Både ettan och tvåan i Falun kör jag gärna igen (mest för att de är de två sträckor jag minns). Men i det stora hela är det ju kul med nytt, både för arrangörerna (tror jag) och deltagarna.

Jag tror att det kommer att bli roligt oavsett. Och Jofa kommer att utnyttja den fria sjukvården oavsett om det blir blint eller inte.

Enduro 2015
> Antagligen mest för att det då blir "downhill
> på liten cykel" eftersom alla kan gå runt och
> analysera varenda sten. Jag nämner inga namn H.,
> det gör jag inte, men det händer ju redan idag.

Nja, totala banlängden gör att det inte går att memorera allt utan bara vissa partier. När jag kör en DH-tävling kan jag visualisera hela banan från start till mål, inklusive vilka växlar jag ska ha vart. Det går inte på en enduro/rally-tävling. Även om banan är känd. Däremot gäller det ju att analysera de viktiga delarna.

Skulle du kalla en XC-tävling på ett känt spår (tex cykelvasan) för "jättelång DH-tävling på platten med superlätt cykel"?

Enduro 2015
H. skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Antagligen mest för att det då blir "downhill
> > på liten cykel" eftersom alla kan gå runt och
> > analysera varenda sten. Jag nämner inga namn
> H.,
> > det gör jag inte, men det händer ju redan
> idag.
>
> Nja, totala banlängden gör att det inte går att
> memorera allt utan bara vissa partier. När jag
> kör en DH-tävling kan jag visualisera hela banan
> från start till mål, inklusive vilka växlar jag
> ska ha vart. Det går inte på en
> enduro/rally-tävling. Även om banan är känd.
> Däremot gäller det ju att analysera de viktiga
> delarna.
>

Exakt. Analysera är tråkigt. Cykla är roligt.

> Skulle du kalla en XC-tävling på ett känt spår
> (tex cykelvasan) för "jättelång DH-tävling på
> platten med superlätt cykel"?

Nä, men det beror ju på banornas karaktär också. Får man tid på sig att olla varje sten (vilket man mkt väl hade kunnat göra i flottsbro eftersom banorna var kända så tidigt) så blir det ju lite så. Inte på de sträckorna som är trampiga men annars. Alltså att kalla det dh med liten cykel är ju mer ett begrepp än en exakt beskrivning.

Enduro 2015
Personligen tycker jag det är kul att köra blint. Men nu utgår jag från "Enduro 2015" ur tävlingssynpunkt i Sverige och då tror jag det är bra att alla har tillgång att åtminstone hinna rulla igenom en gång. Fler cyklister som vill köra tror jag och mindre skillnad mellan locals och andra.

Enduro 2015
Fredrik Z skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Det var Åre som hade fullfacekrav. Det går
> att
> > hitta en fullfacehjälm för under 1000 kr utan
> > problem.
>
>
> Och vill man köra just Åre och inte köpa
> hjälm, så är jag rätt säker på att det går
> att fixa hos någon utav cykeluthyrningarna.

I somras så gick det bra att hyra både hjälm och glasögon, har för mig att det kostade 50kr/dagen eller nått likande.

Enduro 2015
H. skrev:
> Jag förstår inte riktigt varför det är sån
> rädsla för att någon ska få hemmafördel? Så
> är det ju alltid. Man kan göra bra ifrån sig
> på hemmaplan med lokalkännedom, men för att
> vinna cupen krävs det att man är duktig på att
> snabbt lära sig nya spår.
>

+1

Det finns alltid någon som har bättre förutsättningar, dyrare utrustning, mer fritid, närmare till bra stigar att träna på o.s.v.

Är man ute efter att vinna cupen så har ju dina motståndare som mest hemmafördel på EN deltävling. Det kanske inte är hela världen.

Det är roligt att cykla, särskilt i skogen, utför, på knixiga stigar, med kompisar, rejsa lite på skoj.

Det roligt att tävla också, men ibland kan bli lite väl seriöst så att säga.

Enduro för mig är lite som att spela kubb med kompisarna en varm sommarkväll, alla vill vinna och gör sitt bästa för att göra det. Men det är ju inte så att någon kommer stå och nöta in olika kast kvällen innan, öva på olika spelsituationer o.s.v.

Men jag inser att det finns de som ser lite annorlunda på det :)

Enduro 2015
theBrand skrev:
> Men det är ju inte så att någon kommer stå och nöta
> in olika kast kvällen innan, öva på olika spelsituationer o.s.v.

Ha. Har du träffat mig? :)

Enduro 2015
theBrand skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Jag förstår inte riktigt varför det är sån
> > rädsla för att någon ska få hemmafördel?
> Så
> > är det ju alltid. Man kan göra bra ifrån sig
> > på hemmaplan med lokalkännedom, men för att
> > vinna cupen krävs det att man är duktig på
> att
> > snabbt lära sig nya spår.
> >
>
> +1
>
> Det finns alltid någon som har bättre
> förutsättningar, dyrare utrustning, mer fritid,
> närmare till bra stigar att träna på o.s.v.
>
> Är man ute efter att vinna cupen så har ju dina
> motståndare som mest hemmafördel på EN
> deltävling. Det kanske inte är hela världen.
>
> Det är roligt att cykla, särskilt i skogen,
> utför, på knixiga stigar, med kompisar, rejsa
> lite på skoj.
>
> Det roligt att tävla också, men ibland kan bli
> lite väl seriöst så att säga.
>
> Enduro för mig är lite som att spela kubb med
> kompisarna en varm sommarkväll, alla vill vinna
> och gör sitt bästa för att göra det. Men det
> är ju inte så att någon kommer stå och nöta
> in olika kast kvällen innan, öva på olika
> spelsituationer o.s.v.
>

Det är lite så jag resonerar också, men det beror nog till stor del på mina mycket meidokra insatser. Om jag var i närheten av att vara duktig så skulle jag nog se på det på ett annat sätt.

> Men jag inser att det finns de som ser lite
> annorlunda på det :)

Det är dem vi måste motarbeta till varje pris!!

(jag vägrar sätta en smiley efter det sista, det skulle ju förta hela känslan)

Enduro 2015
H. skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > Men det är ju inte så att någon kommer stå
> och nöta
> > in olika kast kvällen innan, öva på olika
> spelsituationer o.s.v.
>
> Ha. Har du träffat mig? :)

Hehe

Enduro 2015
theBrand skrev:
> H. skrev:
> -----
> > theBrand skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men det är ju inte så att någon kommer
> stå
> > och nöta
> > > in olika kast kvällen innan, öva på olika
> > spelsituationer o.s.v.
> >
> > Ha. Har du träffat mig? :)
>
> Hehe

Det blir en underhållande kontrast när jag och H. åker på rallyn & enduron, eller spelar krocket på fyllan, tillsammans.

Enduro 2015
desmo skrev:
> Vad för hjälm rekommenderas för Flottsbro, SBR
> och liknande?

Det beror nog på tävling och din egen fart. Wallnerpojkarna körde med fullfeja varje tävling jag såg dem köra, men de kör ju ohemult fort också. Själv körde jag bara fullfajes i Åre där det var ett krav. Hade jag varit snabbare och laddat mer hade jag nog velat ha det även i flottsbro, kanske.

Men det är ju även en högst personlig åsikt. Alla har sin egen nivå av vad de tycker känns säkert.

Tillbaka
Topp