Enduro 2015

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> "Tillräcklig träning på varje specialsträcka
> måste anordnas
> av arrangören."
>
> Vad då "tillräcklig" innebär är oklart.
>
> Stalle

Allt är relativt.

"Tillräckligt för att man inte ska ha en aning om hur sträckorna går", tycker jag är en rimlig tolkning :)

Enduro 2015
Blint eller ej, långa eller korta specialsträckor, ska man prioritera något hoppas jag att det blir som Enduro faktiskt bör vara; utför mest. Flottsbro, Falun och Åre tycker jag höll sig till det konceptet bäst.

Enduro 2015
Jag sällar mig till skaran som föredrar att köra "blint".

Det gör dessutom att man får göra lite annorlunda banläggning, do-or-die features lämpar sig inte riktigt om man ska köra blint. De flesta spår blir en hel del mildare om man får köra de några gånger. Så om man kör blint kan man få samma eller högre "nerv", samtidigt som konsekvenserna hålls på en lagom nivå.

Det vore ju tråkigt om #enduro skulle utvecklas till någon slags kombo av FR med tidtagning och DH, fast på stigcyklar.

För mig handlar Enduro mer om vem som cyklar snabbast på en tekniskt utmanande stig, där stigen till större delen pekar nedåt. Inte vem som vågar kasta sig utför fetast dr0ps och rolldowns.

Som Fabien-den återuppståndne säger:
Ändurå måntännbajkingh shodd bi jyst lajk gåingh får ö rajd witt jår fränds, jo rajd togeddör to dö töpp änd kåmpit widd ichåddöj ån dö väjj daun. typ.

Enduro 2015
Väl skrivet herr Brand. I synnerhet franskan ;-)

Tråkigt med höjdmetershetsen också. Att ha Åreskutan som höjdreferens i Sverige känns ju inte riktigt rätt.. Blir så få tävlingar då. Det behövs inte så tokmånga höjdmeter för att få ihop en toksnabb nedfärslöpa som antingen föregås eller efterföljs av något sjukt jävla jobbigt tekniskt trampparti eller någon lurig teknisk grej som en plötslig kort uppförsknix som kräver att man är snabb på växlarna. Eller så drar man ut på höjdmetrarna och gör det jobbigt hela vägen fast ändå snabbt med lite hjälp av medförslut.

Vad är annars skillnaden mot dehå utom cyklarna och därmed till viss del hur köttigt det kan vara?

Enduro 2015
TheBrand: De blinda rejs jag har kört har stundtals innehållit både det ena och det andra i termer av tekniska features, rullningsbara och ej rullningsbara. Jag vill nog snarare hävda att #enduro börjar utveckla sig mot enklare och enklare banor ju längre från Frankrike och Italien det tar sig. Nu har jag väl i princip bara tävlat i Frankrike, men där verkar attityden ofta vara att alla inte kan cykla allt på specialerna, och ibland kliver även riktigt duktiga åkare in i survival mode, men alla är glada ändå.

Rattnalle: Skillnaden mot dh är att du inte kan lära dig varenda lilla sten, rot och gupp på en trendurobana för att den är så lång. I dh tränar man typiskt flera dagar på en bana som är 3-6 minuter lång, i trenduro drar tävlingstiden ofta iväg över halvtimmen och på många ställen tränar man ändå bara en dag.

Sen kan jag hålla med om att höjdmetershetsen på ett sätt blir lite lustig, det skulle bli väldigt få rejs om man ska vara bokstavstroende endurotaliban. Å andra sidan finns det faktiskt rätt gott om berg och stig i Sverige, speciellt om man vågar sig norr om Åre.

Enduro 2015
Om man vill ha mest sträckor som går utför på relativt små berg, kan man göra som finnarna: dvs man kör många korta sträckor utför eller till och med flera gånger några av sträckorna så att det blir minst 10 minuter åktid för dem bästa.

Enduro 2015
marran skrev:
> Nu har jag väl i princip
> bara tävlat i Frankrike, men där verkar
> attityden ofta vara att alla inte kan cykla allt
> på specialerna, och ibland kliver även riktigt
> duktiga åkare in i survival mode, men alla är
> glada ändå.

Fast arrangörerna i Flottsbro fick ju höra det att #dödsbranten på SS6 inte var #enduro som ute i världen och den avskräckte folk.
Så hur ska ni ha det? :)

Ang rejs i norr:
Jag har inga problem att ta mig (långt) norrut som jag får veta det i god tid, sen kan det ju vara så att det inte passar av andra anledningar. Det som jag gillade med Åre (förutom att jag gillar Åre ändå) var att åken var riktigt långa och det blev ju en större utmaning att försöka köra fort utför fast man var astrött. Kan inte säga att jag lyckades på den punkten. :)

För övrigt är jag glad att det arras rejs, så exakt vilken karaktär banorna har är inte så noga för mig eller om det är "true enduro".

Enduro 2015
happymtb.fr skrev:
> Om man vill ha mest sträckor som går utför på
> relativt små berg, kan man göra som finnarna:
> dvs man kör många korta sträckor utför eller
> till och med flera gånger några av sträckorna
> så att det blir minst 10 minuter åktid för dem
> bästa.

Hellre nägra få bra sträckor flera gånger vid en tävling än att "krysta fram" många sträckor som riskerar att vara dåligt uppkörda eller ha hög mängd platt/motlut.

Lösningen i Gbg med 1a+1b och begränsad tid på transporten är ju också en variant för platser där man inte har lika mycket fallhöjd som i fjällen men vill få upp pulsen lite mer. Sedan kan jag väl inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det är en bra lösning eller ej...

Enduro 2015
marran skrev:
> TheBrand: De blinda rejs jag har kört har
> stundtals innehållit både det ena och det andra
> i termer av tekniska features, rullningsbara och
> ej rullningsbara. Jag vill nog snarare hävda att
> #enduro börjar utveckla sig mot enklare och
> enklare banor ju längre från Frankrike och
> Italien det tar sig. Nu har jag väl i princip
> bara tävlat i Frankrike, men där verkar
> attityden ofta vara att alla inte kan cykla allt
> på specialerna, och ibland kliver även riktigt
> duktiga åkare in i survival mode, men alla är
> glada ändå.
>

Jo, jag antar att funkar det att ha sådant även om man kör blint, så länge man hinner bromsa och kliva av om det känns ogörbart, men man behöver inte krysta fram dem för att känna att det ska bli spännande. (Jag har inte kört några fräcka sydeuropeiska enduron :( )

Kör man blint krävs det en ganska god portion både talang och mod för att se de där svåra snabba linjerna och dessutom våga chansa på att det lyckas tänker jag.

Typ som här:

enduro-world-series-finale.jpg

Det känns som ett typiskt ställe där det är betydligt lättare att ta den linjen om man har möjlighet att reka landningen först. Men är man tillräckligt erfaren och skicklig så hinner man säkert spotta en landning och vågar ta droppet trots att man kör blint.

(Jag hade nog tagit den fega linjen, även med träning)

> Sen kan jag hålla med om att höjdmetershetsen
> på ett sätt blir lite lustig, det skulle bli
> väldigt få rejs om man ska vara bokstavstroende
> endurotaliban. Å andra sidan finns det faktiskt
> rätt gott om berg och stig i Sverige, speciellt
> om man vågar sig norr om Åre.

Det viktigaste är väl att man inte ska kunna vinna på enbart stark fysik, utan att man ska ha lika stor fördel av att vara stark tekniskt.

Enduro 2015
Men har det varit så överdrivet mkt träning, mer än att man hunnit rulla igenom banan en gång? Självklart så har de som har "hemmabana" större chans att träna, men det går ju inte att komma ifrån på ett vettigt sätt.

Enduro 2015
soderblom skrev:
>
> Hellre nägra få bra sträckor flera gånger vid
> en tävling än att "krysta fram" många sträckor
> som riskerar att vara dåligt uppkörda eller ha
> hög mängd platt/motlut.
>
> Lösningen i Gbg med 1a+1b och begränsad tid på
> transporten är ju också en variant för platser
> där man inte har lika mycket fallhöjd som i
> fjällen men vill få upp pulsen lite mer. Sedan
> kan jag väl inte riktigt bestämma mig för om
> jag tycker det är en bra lösning eller ej...

Word på den, håller helt med!

Och jag tycker nog att Gbg's 1a+1b kan vara en bra lösning för Sveriges ofta kortare "berg". Ett bra alternativ istället för att ta en längre men plattare sträcka.

Enduro 2015
Roxy skrev:
> Och jag tycker nog att Gbg's 1a+1b kan vara en bra
> lösning för Sveriges ofta kortare "berg". Ett
> bra alternativ istället för att ta en längre
> men plattare sträcka.

Kan ni förklara för en som inte var med?

Enduro 2015
En stor skillnad är ju just att du INTE rekar banan innan på enduro och att du får fightas med dina egna demoner om hur snabbt du ska köra och vilka linjer du tar. Rekar du linjer och går banan innan så tenderar det att bli DH på lillcykeln om det nu inte råkar vara i plattland. Du måste ju själv bestämma över fart och linjeval. Det finns ingen myndighet för sånt....

Enduro 2015
Jilster skrev:
> En stor skillnad är ju just att du INTE rekar
> banan innan på enduro

Fast det är ju det man gör?! Ok, inte på etappendurona men på övriga så är det ju, oftast, träning.

Och gräver man ner sig i EWS-reglerna tillexempel så står det: On-bike training must be scheduled by the organiser on all Special Stages before timed competition begins.

Enduro 2015
H. skrev:
> Roxy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och jag tycker nog att Gbg's 1a+1b kan vara en
> bra
> > lösning för Sveriges ofta kortare "berg". Ett
> > bra alternativ istället för att ta en längre
> > men plattare sträcka.
>
> Kan ni förklara för en som inte var med?

SS1 var uppdelad. Först körde man SS1a, start och mål. Transport som var snåla 10 minuter, tre djupa andetag (mer hann man inte med) sen så startade man SS1b och så småningom rullade man imål.

Tog man längre tid på sig på transporten så fick man pålagt den överskjutande tiden på specialsträckans totaltid.

Idén var god men slår ju väldigt hårt för den som punkar på SS1a som då inte kan rulla/springa imål eftersom transporten sätter stopp för detta och man "tvingas" laga punka.

Stalle

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
> Jilster skrev:
> -----
> > En stor skillnad är ju just att du INTE rekar
> > banan innan på enduro
>
> Fast det är ju det man gör?! Ok, inte på
> etappendurona men på övriga så är det ju,
> oftast, träning.
>
> Och gräver man ner sig i EWS-reglerna tillexempel
> så står det: On-bike training must be scheduled
> by the organiser on all Special Stages before
> timed competition begins.

+1, EWS kräver rekning. TP och liknande fristående events gör som de vill, sanktionering verkar inte lika viktigt i trendurovärlden. (Är det bara Sverige som har sanktion för enduro från nationella förbundet förresten? Det finns inte med hos uci vad jag vet)

Men det är ändå så att förhållandet träning/race blir helt annat mellan dh och enduro, och det är en av de största skillnaderna mig veterligen. En annan skillnad är att dh-banor ofta är snabbare och köttigare, men inte nödvändigtvis mer tekniska som i svåra switchbacks eller knepiga passager.

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Roxy skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och jag tycker nog att Gbg's 1a+1b kan vara
> en
> > bra
> > > lösning för Sveriges ofta kortare "berg".
> Ett
> > > bra alternativ istället för att ta en
> längre
> > > men plattare sträcka.
> >
> > Kan ni förklara för en som inte var med?
>
> SS1 var uppdelad. Först körde man SS1a, start
> och mål. Transport som var snåla 10 minuter, tre
> djupa andetag (mer hann man inte med) sen så
> startade man SS1b och så småningom rullade man
> imål.
>
> Tog man längre tid på sig på transporten så
> fick man pålagt den överskjutande tiden på
> specialsträckans totaltid.
>
> Idén var god men slår ju väldigt hårt för den
> som punkar på SS1a som då inte kan rulla/springa
> imål eftersom transporten sätter stopp för
> detta och man "tvingas" laga punka.
>
> Stalle

Ok, men hade man haft en lång ss, alltså a+b direkt så hade det blivit samma problematik med punka. Jag tycker det låter som en bra lösning för att knyta ihop flera utspridda utförslöpor.

Enduro 2015
marran skrev:
> +1, EWS kräver rekning. TP och liknande
> fristående events gör som de vill, sanktionering
> verkar inte lika viktigt i trendurovärlden. (Är
> det bara Sverige som har sanktion för enduro
> från nationella förbundet förresten? Det finns
> inte med hos uci vad jag vet)

British Cycling har tidigare sanktionerat någon serie i Storbritannien men ska sluta med det 2015. Det finns en tråd om det på STW men det verkar mest som att det blev för svårt för de att få ihop enduro med de nuvarande (UCI) reglerna, speciellt vad det gäller säkerhet.

Jag hittar inte STW-länken men info finns här också: http://www.pinkbike.com/news/british-cycling-to-stay-out-of-enduro-for-2015-2014.html

Senast ändrad:
Enduro 2015
H. skrev:
> Ok, men hade man haft en lång ss, alltså a+b
> direkt så hade det blivit samma problematik med
> punka.

Ja, det är riktigt.

Stalle

Enduro 2015
marran skrev:
> Kung Stalle skrev:
> -----
> > Jilster skrev:
> >
>
> > -----
> > > En stor skillnad är ju just att du INTE
> rekar
> > > banan innan på enduro
> >
> > Fast det är ju det man gör?! Ok, inte på
> > etappendurona men på övriga så är det ju,
> > oftast, träning.
> >
> > Och gräver man ner sig i EWS-reglerna
> tillexempel
> > så står det: On-bike training must be
> scheduled
> > by the organiser on all Special Stages before
> > timed competition begins.
>
>
> +1, EWS kräver rekning. TP och liknande
> fristående events gör som de vill, sanktionering
> verkar inte lika viktigt i trendurovärlden. (Är
> det bara Sverige som har sanktion för enduro
> från nationella förbundet förresten? Det finns
> inte med hos uci vad jag vet)

Enduro är upptaget av UCI sen nåt år tillbaks. Reglerna är en plankning av EWS-reglerna i princip.

Om jag förstod Igge rätt så köpte han en licens från franska nationella förbundet när han körde en EWS-tävling där för två år sen. Måste ha varit nåt samarbete då. Om jag inte missuppfattat alltihopa.

Och nu är ju jag inte dummare än att jag fattar att nu kommer ju diskussionen komma upp varför vi använder SCF. Och det finns massor med argument för och emot och vi har i ESS-styrelsen diskuterat det här i typ miljarder timmar (känns det som) och har ändå kommit fram till att vi använder SCF. Så det är inget beslut som vi bara har tagit på en höft. Om man prompt vill höra våra argument så köper man en påse bullar och kommer över på en kopp kaffe så skall jag leverera en halvtimmas monolog om vårat beslut :-D

Stalle

Enduro 2015
Åter till tränings frågan.

Är det ok i reglerna att bara ha en rullning per ss? Där du inte får backa och titta linjer utan ta en och hoppas att det var den rätta, var det inte det tar du en annan på rejset.
Man ska givetvis få stå och titta men har du åkt så har du det.

Enduro 2015
Sorry my bad. Har inte riktigt koll på regelboken. Står dock fast vid min åsikt att orekat är bäst. Så nära "lika för alla" som man kan komma.....

Som ursäkt för misstag lägger jag in en schysst endurofilm från söder...

:-)

Enduro 2015
Norges 80 Twentyseries går också via förbundet, men då som ett "motionslopp". När man är knyten till förbundet ¨så är dem tävlande försäkrade, vilket är ett stort plus!
Jag tror att det är en god ide att behålla genomkörningen, det som har varit så kul med Enduro är att folk vågar prova på sporten, att allt skall köras blint är något jag tror kan avskräcka den gruppen med deltagare.

Enduro 2015
gordiz skrev:
> Åter till tränings frågan.
>
> Är det ok i reglerna att bara ha en rullning per
> ss? Där du inte får backa och titta linjer utan
> ta en och hoppas att det var den rätta, var det
> inte det tar du en annan på rejset.
> Man ska givetvis få stå och titta men har du
> åkt så har du det.

Det verkade ju som att reglerna föreskrev att det skulle tillåta "tillräcklig träning". Så det är väl bara att definiera tillräcklig träning som att man får rulla alla sträckor en gång utan stopp.

Enduro 2015
Joline skrev:
> Norges 80 Twentyseries går också via förbundet,
> men då som ett "motionslopp". När man är knyten
> till förbundet ¨så är dem tävlande
> försäkrade, vilket är ett stort plus!
> Jag tror att det är en god ide att behålla
> genomkörningen, det som har varit så kul med
> Enduro är att folk vågar prova på sporten, att
> allt skall köras blint är något jag tror kan
> avskräcka den gruppen med deltagare.

Inte nödvändigtvis. Jag tror att banor som inte får rekas kommer att vara snällare (om man nu inte kör den franska skolan där man lägger in passager där alla får #gånergråtandes, eller ja alla utom jofa som kommer att testa och sen flygas hem med helikopter) för att det inte ska bli en enorm skaderisk. Det innebär att det blir lättare även för ovana cyklister.

Däremot så tror jag att det blir svårt i praktiken eftersom det alltid är någons hemmabana och då blir det helt plötsligt rätt orättvist. Det ska ju vara den bästa cyklisten som vinner, inte den som kört stigarna varje dag efter jobbet de senaste tre månaderna.

Enduro 2015
Jag ser framför mig hur Stalle begravs i bullar...

Uci skrev in enduro som officiell gren i februari 2013 berättade google just för mig, men jag tror EWS fortfarande är frikopplat. Och många tävlingar verkar fortfarande köras mer eller mindre osanktionerat, t.ex TP där man ju inte får reka alls.
Det är en ganska spännande situation, jag tror många franska tävlingar till exempel ändå faller under franska förbundet, med krav på fullfejskruka på SS och sånt, som inte UCI eller EWS generellt verkar kräva.

Jag tror säkert att ni hade bra anledningar att använda scf, och en dag kanske jag står där med bullarna och vill ha hela storyn. Så länge det inte börjar bråkas om faxmaskiner, kommissarier och sånt är väl allt bra tänker jag.

Enduro 2015
Luthman Photography skrev:
> Det verkade ju som att reglerna föreskrev att det
> skulle tillåta "tillräcklig träning". Så det
> är väl bara att definiera tillräcklig träning
> som att man får rulla alla sträckor en gång
> utan stopp.

Ja, det finns ju lite olika formuleringar beroende på vilket förbund man sällar sig till :-)

Enduro 2015
Luthman Photography skrev:
>
> Inte nödvändigtvis. Jag tror att banor som inte
> får rekas kommer att vara snällare (om man nu
> inte kör den franska skolan där man lägger in
> passager där alla får #gånergråtandes, eller
> ja alla utom jofa som kommer att testa och sen
> flygas hem med helikopter) för att det inte ska
> bli en enorm skaderisk. Det innebär att det blir
> lättare även för ovana cyklister.
>

Det jag skulle önska mig ibland är en lite mer självständig attityd från de tävlandes sida. Tycker man att något är för exponerat/farligt/riskabelt/äckligt/mankanbrytabakväxeln får man väl kliva av och gå. Är det sen en blind tävling innebär det att man får anpassa sin hastighet så att man tar vad man själv uppskattar vara acceptabla risker. Alla människor har olika komfortzon och olika risknivå man accepterar, att lämpa över det på tävlingsarrangören med argument om skaderisk hit och dit tycker jag är lite oansvarigt.

Enduro 2015
marran skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> >
> > Inte nödvändigtvis. Jag tror att banor som
> inte
> > får rekas kommer att vara snällare (om man nu
> > inte kör den franska skolan där man lägger
> in
> > passager där alla får #gånergråtandes,
> eller
> > ja alla utom jofa som kommer att testa och sen
> > flygas hem med helikopter) för att det inte
> ska
> > bli en enorm skaderisk. Det innebär att det
> blir
> > lättare även för ovana cyklister.
> >
>
> Det jag skulle önska mig ibland är en lite mer
> självständig attityd från de tävlandes sida.
> Tycker man att något är för
> exponerat/farligt/riskabelt/äckligt/mankanbrytaba
> kväxeln får man väl kliva av och gå. Är det
> sen en blind tävling innebär det att man får
> anpassa sin hastighet så att man tar vad man
> själv uppskattar vara acceptabla risker. Alla
> människor har olika komfortzon och olika
> risknivå man accepterar, att lämpa över det på
> tävlingsarrangören med argument om skaderisk hit
> och dit tycker jag är lite oansvarigt.

Jag håller givetvis med dig, vuxna människor får väl ansvara för sina egna risktaganden, men jag anpassade mitt uttalande till det rätt curlade svenska folket. Jag tror att vi är lite för vana vid att någon ska se till att vi inte skadar oss när vi gör saker. Folk borde bo i skogen lite oftare.

/bitter gubbe

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
> Men vafan Bengan :-D Du e ju fett curlad
> själv!
>
> Stalle

Ja, det är ju det jag säger. Även om jag gärna vill att det ska verka som att jag är helt sjukt ocurlad. Internet-image och allt sånt vettu!

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
> Haha!
>
> Hursomhelst, här är lite utlovade nyheter:
> http://enduroswedenseries.se/nyheter/
>
> Stalle

Fint jobbat! Jag är nog själv borträknad ett tag till men det ni tänkt er för 2015 låter bra.

Jag skulle vilja slå ett slag för Vallåsen. Riktigt roliga tekniska utförslöpor (på AM-hoj) med lagom lutning så att den som vill köra fort fortfarande kommer få sprinta, och lätt att väva ihop med kortare uppförsbitar. Med tillgång till lift går det också att lösa bra med träning dagen innan utan att trötta ut kroppen, samt få ihop mycket åk på tävlingsdagen. Vilse är säkert på att ordna rejs också, och brukar göra det med bravur.

Enduro 2015
marran skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> >
> > Inte nödvändigtvis. Jag tror att banor som
> inte
> > får rekas kommer att vara snällare (om man nu
> > inte kör den franska skolan där man lägger
> in
> > passager där alla får #gånergråtandes,
> eller
> > ja alla utom jofa som kommer att testa och sen
> > flygas hem med helikopter) för att det inte
> ska
> > bli en enorm skaderisk. Det innebär att det
> blir
> > lättare även för ovana cyklister.
> >
>
> Det jag skulle önska mig ibland är en lite mer
> självständig attityd från de tävlandes sida.
> Tycker man att något är för
> exponerat/farligt/riskabelt/äckligt/mankanbrytaba
> kväxeln får man väl kliva av och gå. Är det
> sen en blind tävling innebär det att man får
> anpassa sin hastighet så att man tar vad man
> själv uppskattar vara acceptabla risker. Alla
> människor har olika komfortzon och olika
> risknivå man accepterar, att lämpa över det på
> tävlingsarrangören med argument om skaderisk hit
> och dit tycker jag är lite oansvarigt.

Jo, i slutändan är det ju du som cyklist som ansvarar för vad du utsätter dig för. Och som sagt så länge passagen går att avverka till fots är det ju inga problem, men riktigt branta partier kan ju ofta vara svårare att ta sig ner för till fots (särskild om man tillhör plastsulemaffian). Så riktigt så enkelt är det kanske inte.

Men i övrigt håller jag med Bengt, hade jag arrangerat ett blint race hade jag nog skippat vissa passager, de som kräver att man satsar för att klara dem, vilket inte alls behöver betyda de som är svårast, eller de där en teknisk åkare kan tjäna mest tid.

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
> Haha!
>
> Hursomhelst, här är lite utlovade nyheter:
> http://enduroswedenseries.se/nyheter/
>
> Stalle

Vill bara förtydliga, ni gör ett kanonjobb, stort tack för att ni har roddat ihop en svensk enduroserie!

Mina åsikter är inte tänka som någon kritik mot ESS, jag har full förståelse för de beslut ni har tagit, jag svamlar mest lite allmänt om vad som får mitt nav att ticka :)

Enduro 2015
theBrand skrev:
>
> Jo, i slutändan är det ju du som cyklist som
> ansvarar för vad du utsätter dig för. Och som
> sagt så länge passagen går att avverka till
> fots är det ju inga problem, men riktigt branta
> partier kan ju ofta vara svårare att ta sig ner
> för till fots (särskild om man tillhör
> plastsulemaffian). Så riktigt så enkelt är det
> kanske inte.
>

Precis så enkelt har det faktiskt varit på de tävlingar jag varit med :)

Enduro 2015
Som jag har förstått det är tanken med CES att försöka få till en mer uppstyrd och seriös sport. Att då ha tydliga och enhetliga regler som tillämpas är en stor grej med att ha en riktig sport (läs hela grejen). Man anordnar inte en fotbollstävling och kör med innebandymål för att det skulle vara en kul grej. Om mam vill bygga sporten från grunden tror jag helt klart på att mans ka försöka anpassa sig efter de mest använda (internationella) standarder som finns.

Om syftet med tävlingarna bara ska vara att happykollektivet tycker det är en rolig dag är jag helt för blindrejs, fyllerejs och allmänt destruction derby. Jag tycker alla förslagen är utmärkta tidsfördriv, men kankse dom inte behöver bedrivas under #trenduro-flaggan.

Enduro 2015
marran skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> >
> > Jo, i slutändan är det ju du som cyklist som
> > ansvarar för vad du utsätter dig för. Och
> som
> > sagt så länge passagen går att avverka till
> > fots är det ju inga problem, men riktigt
> branta
> > partier kan ju ofta vara svårare att ta sig
> ner
> > för till fots (särskild om man tillhör
> > plastsulemaffian). Så riktigt så enkelt är
> det
> > kanske inte.
> >
>
> Precis så enkelt har det faktiskt varit på de
> tävlingar jag varit med :)

Att de flesta svåra passagerna varit mer eller mindre omöjliga att avverka till fots tillsammans med cykel? Eller hur menar du?

Och framför allt, vilket föredrar du?

Personligen gillar jag när banan är lagd så att man kan tjäna på att klara av att t.ex hoppa över en stenkista, men fortfarande kan välja att tråckla sig genom den, till fots eller på cykel, om det är första gången man kör sin koolfiber 29" på något annat än långlopp.

Nu körde jag inte flottsbro racet, men utifrån alla bilder och filmer så tycker jag den berömda branten såg ut att ligga på rätt sida gränsen för vad jag hade haft med på ett blint race. Utmanande men ändå "gåbart" om man inte kan/vågar.

Men jag har en annan brant hemma i skogen som jag inte vågat mig på själv, där jag inte kan ta mig ner till fots med cykel. Den kanske jag hade haft med på ett race där man fick träna innan, men absolut inte annars.

Enduro 2015
Jag menar att svåra partier har kommit lite hipp som happ, definitivt svårare än #dödsbranten och även stundtals exponerat. Tycker man det är äckligt kliver man av, alla är lika glada ändå. Det enda jag säger är att så har det funkat i verkligheten, som motvikt till att du påstod att det inte var så enkelt.

Något som inte går att gå nerför har jag aldrig sett vad jag kan minnas, i alla fall inte om man har gummi under skorna.

Med risk för att framstå som elitistisk kan jag nog tycka att kommer man med kolfibersulor i skogen och klagar på att man inte klarar av att gå nerför en stenhäll kanske man inte är helt rätt ute, rätt utrustning på rätt plats och allt sånt...

Men i grunden argumenterar jag inte för eller emot blinda rejs, jag tycker nog båda är kul och har sin plats. Men ibland kan jag tycka att vissa saker problematiseras onödigt mycket.

Tillbaka
Topp