[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen

NilsK

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
nu är jag äntligen hyfsat klar

Ram: Trance advanced SX 2014
Bakdämpare: FOX Float X
Framgaffel: Fox 34 Talas factory 140-160mm
Hjul: Notubes Arch EX, CX-ray ekrar, alunipplar, fun-works N-light nav
Däck: Schwalbe Hans Dampf Evo Trailstar/Schwalbe Rock razor
Bromsar: Magura MT8 160/180mm
Vevparti: XX1 + Woolftooth directmount 32t
Bakväxel: SRAM XX1
Växelreglage: SRAM XX1
Kassett: SRAM X01 10-42
Kedja: SRAM XX1
Styre: Easton Haven Kol 711
Handtag: Bontrager XXX
Styrstam: Chromag ranger overdrive
Sadelstolpe: Rock Shox Reverb stealth
Sadel: Selle italia slr carbonio
Pedaler: CB Mallets 3. titan axel är på G

Vikt: 11,5kg plus/minus 50gram beroende på däck

ca 85% är titanat och aluminifierat
anledningen varför jag har X01 kassett och inte XX1 är att X01an är hela 8gram lättare hehe


addon1.jpg
 

sjodell

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Riktigt fin Nils, ni kommer bli ett snabbt ekipage tillsammans!

Behöver du så lätt som 32-42 eller räcker 32-10 tyngsta, jag undrar alltså över valet av 32T fram? Kanske för markfrigångens skull och att du då kan spara vikt genom att köra utan bash?!
 

NilsK

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
tackar!!

32-10 räcker fartmässigt för på åreendurot hade jag 34-11 och 26"hjul och det gick nog så snabbt.

sedan så va jag ute på en tredagars fjälltur med ganska mycket packning och då var 32-36 lite för tungt efter någon dag i längre klättringar tyckte jag, ville ha lite lättare.

så man kan säga att det är åt båda hållen,
jag ville ha lite lättare drevning för turerna men behålla farten,
så då är 11-delat klockrent när man kollar gear-ratio.
cykeln kom orginal med en 32a också fast X1 partiet då

jag kommer montera på en övre styrare bara för att vara helt säker.

nu hoppas jag bara det tinar på rejält här hemma :)
 
Senast ändrad:

NilsK

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
bara gårdsplanstest ennu.

men lär vara bra rull, men kanske mindre bra broms.
kantnabbarna är rejäla iaf.
jag återkommet.
 

NilsK

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, han har ju inte Crossmaxhjul/envehjul. Det
> har jag sett att man ska ha om man ska vinna.
> Gärna gula Crossmax.

För snål för det ;)
saaaaamt att dom är mycket tyngre :p
 

s

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Mycket snyggt NilsK! Pluspoäng för att du tagit bort klibborna från fälgarna.
 
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
NilsK skrev:
-------------------------------------------------------
> nu är jag äntligen hyfsat klar
>
> Ram: Trance advanced SX 2014
> Bakdämpare: FOX Float X
> Framgaffel: Fox 34 Talas factory 140-160mm
> Hjul: Notubes Arch EX, CX-ray ekrar, alunipplar,
> fun-works N-light nav
> Däck: Schwalbe Hans Dampf Evo Trailstar/Schwalbe
> Rock razor
> Bromsar: Magura MT8 160/180mm
> Vevparti: XX1 + Woolftooth directmount 32t
> Bakväxel: SRAM XX1
> Växelreglage: SRAM XX1
> Kassett: SRAM X01 10-42
> Kedja: SRAM XX1
> Styre: Easton Haven Kol 711
> Handtag: Bontrager XXX
> Styrstam: Chromag ranger overdrive
> Sadelstolpe: Rock Shox Reverb stealth
> Sadel: Selle italia slr carbonio
> Pedaler: CB Mallets 3. titan axel är på G
>
> Vikt: 11,5kg plus/minus 50gram beroende på däck
>
> ca 85% är titanat och aluminifierat
> anledningen varför jag har X01 kassett och inte
> XX1 är att X01an är hela 8gram lättare hehe
>
>
>

Det är den läckraste hojen på hela happy:) Vågar inte ens fråga vad den har kostat...


Ser gärna några fler bilder. Ingen byggtråd???
 

Janos

Medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Många fina cyklar här i tråden. Mitt vapen är pure old school.

image.jpg


En Stinky De-lux från -02 pimpad med moderna komponenter. Jag har även matchande Roach skydd.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Bra tråd!


Det här är 2010 års modell ifrån solidbikes. Jag bytte alla lagar i den och lät serva både dämparna i år.

Bakhjulet osar av rysk robusthet men det går inte sönder dock får man jobba mera med hur man åker med den. Deemaxhjulet är nog över 5 år men i viktförhållandet till framhjulet gör att den lättare vill tippa bak än fram.

Den är lite för kort för mig men men den har därför sitt bidrag kring girstabiliteten, lättare att svänga runt med.

Vinklarna i ramen känns för gammal och tanken var att sätta i ett angleset men nästa år blir det nog en 27,5" och XL-ram.

Bouncing betty får hoppa vidare för den är ändå rolig och lite mera utmanande med vikten och den sämre längdstabiliteten. Inför tekniska partier behöver man sätta upp den mera/tidigare än en nyare och mera förlåtande hoj men hur kul är det inte att åka förbi någon på en tre ggr dyrare och 5 kg lättare cykel.

Man behöver som sagt jobba lite mera men bevisligen har ramen varit av bra konstruktionen(som jag kör) och den kom till final i Alp d´huez Mega vilket blev min största idrottsliga prestation.
 

Bilagor

Senast ändrad:

KJS

Medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
NilsK skrev:
-------------------------------------------------------
> nu är jag äntligen hyfsat klar
>
> Ram: Trance advanced SX 2014
> däck
>
> ca 85% är titanat och aluminifierat
> anledningen varför jag har X01 kassett och inte
> XX1 är att X01an är hela 8gram lättare hehe
>
>

Håll i hatten vilken jävla grym hoj!
 

prahna

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
NilsK skrev:
-------------------------------------------------------
> nu är jag äntligen hyfsat klar
>
> Ram: Trance advanced SX 2014
> Bakdämpare: FOX Float X
> Framgaffel: Fox 34 Talas factory 140-160mm
> Hjul: Notubes Arch EX, CX-ray ekrar, alunipplar,
> fun-works N-light nav
> Däck: Schwalbe Hans Dampf Evo Trailstar/Schwalbe
> Rock razor
> Bromsar: Magura MT8 160/180mm
> Vevparti: XX1 + Woolftooth directmount 32t
> Bakväxel: SRAM XX1
> Växelreglage: SRAM XX1
> Kassett: SRAM X01 10-42
> Kedja: SRAM XX1
> Styre: Easton Haven Kol 711
> Handtag: Bontrager XXX
> Styrstam: Chromag ranger overdrive
> Sadelstolpe: Rock Shox Reverb stealth
> Sadel: Selle italia slr carbonio
> Pedaler: CB Mallets 3. titan axel är på G
>
> Vikt: 11,5kg plus/minus 50gram beroende på däck
>
> ca 85% är titanat och aluminifierat
> anledningen varför jag har X01 kassett och inte
> XX1 är att X01an är hela 8gram lättare hehe
>
>
>
Det var det finaste jag sett sedan jag konfirmerades!
 

soderblom

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket snyggt NilsK! Pluspoäng för att du tagit
> bort klibborna från fälgarna.

+1

Lite svart tusch på däcksloggorna och det blir ännu mera cleant. ;-)
 

NilsK

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag kan starta en snabbbygg-tråd så jag inte förpestar denna tråd med massa bilder.
Har en hel hög :)

Jag är ju inte helt klar med den så jag kommer uppdatera löpande
 

Bilagor

Westman

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Banshee Spittyfire V2 Large, raw. CCDB air, BOS Deville 140, Crossmax SX i hopplöst otrendig men mycket rolig storlek, Saint 180/160, XT 175-vevar, Race face Atlas 760 styre, Truvativ aka 60mm stam, kolfiberspacers, Half nelson handtag, Reverb/Lev, Bontrager XR. Pedalerna är reserver då Spankspikesen har vrålskurit. 1x9 med 32t/11-34,MRP 1x och C-guide.

Drivlinan kommer bli tiodelad i vår, har också en OneUp 42t liggandes. Och så blir det ett EC56 angleset.

Flat pedals for medals. :)

spitfire_v2_fw2.jpg
 

xenomorf

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Sålde mitt Enduromonster precis (20 min), men lägger in en bild bara för minnes skull :-)
Hoppas den nya ägaren tar väl hand om henom... saknar hen redan...
 

Bilagor

cruxet

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Här är mitt nygamla endurovapen, det är en stumpy evo fsr där jag har bytte en hel del prylar.

Styre: Easton havoc carbon 750 mm(hade samma på dh:n och jag gillart)

Vevar+drivlina: Orginal sitter 175-vevar och Sram men jag vill ha shimano och 170-vevar så jag bytte till Shimano xtr shadow+, specialized s-works vevar med xx1-klinga och en specialspindel från hellöre i Insjön så att allt pasar ihop. Bak sitter en XX-kassett och en carbocage-kolfiberbash skyddar framklingan..

Gaffel: Rockshox Pike, så mycket bättre än orginalgaffeln och den är lättare.

Sadel: Tioga spyder (pris/kg är helt oslagbart komforten tycker jag inte är så viktig)

Hjul: just nu sitter orginalhjulen på och de är egentligen reservhjul eftersom jag kört sönder mina finhjul. Det som ska på är DT-nav + sapim cx-ray + LB-kolfiberfälg fram och superstar-kolfiberfälg bak, det borde lätta hjulen med ca 180 gram och bli styvare.

Vilka däck jag ska köra med har jag inte riktigt bestämt, det kommer nog variera med plats och väderlek, nu sitter det purgatory control + butcher control på.

Vikten just nu med "tunga" hjul är 11.3 kg.


DSC_0109.jpg


DSC_0106.jpg
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag tycker att många cyklar här ser helt oanvända ut. Antingen det eller så lägger ni mer tid på topsning än på att cykla. Oroväckande ;)

Såhär ska en cykel som används i skogen se ut:
 

Bilagor

xenomorf

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att många cyklar här ser helt
> oanvända ut. Antingen det eller så lägger ni
> mer tid på topsning än på att cykla.
> Oroväckande ;)
>
> Såhär ska en cykel som används i skogen se ut:


AAA!!

mina ögon!

;-)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
xenomorf skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att många cyklar här ser helt
> > oanvända ut. Antingen det eller så lägger ni
> > mer tid på topsning än på att cykla.
> > Oroväckande ;)
> >
> > Såhär ska en cykel som används i skogen se
> ut:
>
>
> AAA!!
>
> mina ögon!
>
> ;-)

Du räknas inte. Du säljer ju cyklarna när de blir smutsiga ;)
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att många cyklar här ser helt
> oanvända ut. Antingen det eller så lägger ni
> mer tid på topsning än på att cykla.
> Oroväckande ;)
>
> Såhär ska en cykel som används i skogen se ut:

+1

Dessutom är min Spitfire 14,8 kg kärlek i sin nuvarande kolfiberfria form. Kolfiber är fjantigt.
skogentar.jpg
 

Staffolainen

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
xenomorf skrev:
-------------------------------------------------------
> Sålde mitt Enduromonster precis (20 min), men
> lägger in en bild bara för minnes skull :-)
> Hoppas den nya ägaren tar väl hand om henom...
> saknar hen redan...
Det kommer jag göra! jag får posta en bild här på måndag när jag har hunnit smutsa ner den.:)
 

Hackson

Medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Tror mitt nya bygge passar in som enduro-vapen också:

Titus-EG.jpg


Lite specs (eget bygge):

Ram: Titus El Guapo medium

Dämpning: Marzocchi 55 CR, 170mm fram, RS Monarch RT3 150mm bak

Drivlina: Shimano XT medium cage, 9-växlad, SLX-reglage, 11-34 bak och Race Face Narrow wide 32t fram (har inte tappat kedjan ännu) med Shimano SLX vevparti, Wellgo-plattisar (kommer att ändras till något mer low-profile)

Bromsar: Avid BB7 180mm fram/bak (kommer uppdateras med hydrauliska Shimano i framtiden)

Sadel/stolpe: Gravity Dropper 100mm, två lägen: upp och ned, funkar felfritt :)

Hjul: Mavic EN321 fälgar med XT-nav (20mm fram) och High Roller 2.35 däck (kommer att uppdateras med EN521 med Hope-nav)

Cockpit: Race Face Respond styre 785mm, (Bredden känns skitbra) och Race Face Evolve AM 50mm styrstam
 
Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag är ett stor fan av Hacksons cykel, men jag tycker den förtjänar en framväxel. 32-34 låter rätt tungt som lättaste utväxling och en framväxel borde går att få för en spotstyver nu när framväxlar aldrig får någon kärlek. Med droppern skulle du kunna sitta som på en tron och vispa runt genom leran fram till det riktiga stöket.
 

Westman

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag kör också 32-34 som lättaste. Framväxel skulle jag inte vilja ge ens en ovän, testade senast i helgen och mindes direkt varför jag slutade. Det är ett jädra växlande, man tycks alltid ligga fel och tappa tid och fokus på att växla. I semestersammanhang visst, men inte fasen vill man rejsa med skiten. Borde få en egen handikappklass på ESS, ungefär som 26". ;)

Det är för övrigt förvånantsvärt märkbar skillnad till 32-36, så det logiska om man vill uppgradera är väl att gå på 10-delat bak.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag skulle vilja ha minst 40 bak innan jag går 1x och det blir ju jobbigare om man utgår från 9-delat. För att rejsa är ju klart 1x gångbart eftersom man bara biter ihop en kort stund, men det känns inte lika kul för den normala semesterlunken.

Jag kanske ändrar uppfattning om jag börjar få kedjetapp, men ännu har jag inga sådana problem. C-guiden är väll säkert det som räddar mig, men ännu sitter kedjan ofelbart där den ska.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja ha minst 40 bak innan jag går 1x
> och det blir ju jobbigare om man utgår från
> 9-delat. För att rejsa är ju klart 1x gångbart
> eftersom man bara biter ihop en kort stund, men
> det känns inte lika kul för den normala
> semesterlunken.
>
> Jag kanske ändrar uppfattning om jag börjar få
> kedjetapp, men ännu har jag inga sådana problem.
> C-guiden är väll säkert det som räddar mig,
> men ännu sitter kedjan ofelbart där den ska.

Jag tänkte likadant innan jag tvingade mig själv att inte använda framväxeln på ett par turer och köra 32/11-36. Det gick över förväntan och jag insåg att de tillfällen jag använder lillklingan är när jag ändå borde kliva av och gå för att det går fortare.

Kedjetapp var aldrig en faktor för mig. Tappat kejdan en gång med 2x10 och ingen styrare.

Ska jag åka till något berg så skruvar jag bara dit lillklingan igen och växlar manuellt.
 
Senast ändrad:

Hackson

Medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ett stor fan av Hacksons cykel, men jag
> tycker den förtjänar en framväxel. 32-34 låter
> rätt tungt som lättaste utväxling och en
> framväxel borde går att få för en spotstyver
> nu när framväxlar aldrig får någon kärlek.
> Med droppern skulle du kunna sitta som på en tron
> och vispa runt genom leran fram till det riktiga
> stöket.

Tack för att du diggar :)

Jag körde 26-32 fram och 34 bak på min HT och det funkade riktigt bra. Med nya bygget ville jag testa 32t fram och måste säga att det funkar bra, tycker inte det känns tungt på lättaste. 36t bak är nog mer optimalt, men nuvarande setup tillåter maximalt 34t bak. Det blev så för att jag flyttade över allt från HT'n, men tanken var egentligen att köra 1x10 med 11-36.

Så någon gång längre fram skall dessa växlar flyttas tillbaka till HT'n (bestämde mig för att behålla HT'n för övrigt) när nya växlar har införskaffats. Men det funkar som sagt bra i nuläget.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jo, jag fixar att köra hela turer med 32 fram och 11-36 bak när jag har en bra dag och det är torrt. Det där med att det skulle gå fortare att putta istället för att ha en granny är en myt. På 24-36 gör jag ca 7 km/h och det är mycket snabbare än man puttar. Jag orkar heller inte skruva mellan de riktiga bergen...
 

mattel

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
den bistra sanningen är väl att det behöver tränas en del också om 32-36 är för tungt? både på flås och teknik..
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> den bistra sanningen är väl att det behöver
> tränas en del också om 32-36 är för tungt?
> både på flås och teknik..

Det trodde jag också men jag är både klumpig och orkeslös :)
 

NilsK

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
eller så är det inte så ofta man kör snabbare än 28km/h i skogen.
skönare att ha en bra växel att klättra med länge.

meeeen, det är mitt tycke
 
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag kör på ett tredje alternativ. Jag har en framväxel, men jag använder den aldrig. Förutom när jag ska uppför slalombackar eller långa branta fjäll. Jag tycker att 36-36 fungerar till i stort sett allt i sthlmsområdet, förutom möjligeh hbb då. Och nej jag är inte speciellt stark, jag trivs bara med lägre kadens.

Jag kommer dock att slänga på en N/w 34t inom kort. 34 eftersom jag vill ha lite backup om jag fallerar.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Fan, om alla mina försök att återpopulärisera framväxeln ska misslyckas såhär fatalt kommer jag behöva bli starkare...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan, om alla mina försök att återpopulärisera
> framväxeln ska misslyckas såhär fatalt kommer
> jag behöva bli starkare...

Framväxlar finns nog kvar ett tag till. Shimanos nya 11-delade XTR verkar ju komma som 1, 2 och 3-delat om ryktena stämmer :)

30t fram är ju ett alternativ annars. Jag hade tänkt mig det men sen blev det inte så till slut ändå.

Jag har hittills inte känt mig begränsad av 32-36 uppför och 32-11 räcker upp till en 30-något och den farten orkar jag ändå inte hålla :)
 

Rickard.v

Ny medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Jag använde 24-36 för några dagar sedan. Där var det brant uppför.

Så singelklinga är bara för CV o liknande.
 

pMr

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------

> Så singelklinga är bara för CV o liknande.

-1
Jag är en klenis. Men i stökig stockholmsskog klarar jag mig alldeles utmärkt på 32-36.
 

theBrand

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använde 24-36 för några dagar sedan. Där
> var det brant uppför.
>
> Så singelklinga är bara för CV o liknande.


Äh, 32/36 är grymt, om man inte är ute och glamourcyklar, då kan ev. en lärare växel behövas.
Däremot saknar jag en tyngre växel än 32/11 i snabba utförslöpor ibland. Bara SRAM släpper en X9 10-40 så kommer det lösa sig ;)
 

Makten

Aktiv medlem
[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan, om alla mina försök att återpopulärisera
> framväxeln ska misslyckas såhär fatalt kommer
> jag behöva bli starkare...

Äh, prova 30T fram. Jag kör det på 26" med 11-36 bak, och faktum är att man utan vidare kommer upp i 30 blås med 11T bak om det skulle behövas på platt transport. Efter det är det snarast cykelns rullmotstånd som är värst, inte hög kadens. Och det gäller nog de flesta "enduromässiga" cyklar.

Edit: Sen har jag visserligen ingen aning om ifall det är så att man vill trampa sig fortare än 30 nedför ibland, under en trendurotävling. Kan tänkas.

I vanliga fall, alltså med 2 eller 3 framdrev, tror jag att de flesta sällan använder hela kassetten. Och därför tror man att det skulle vara mer begränsande med bara ett framdrev än vad det i själva verket är. På min 29-tummare med 2x10 är jag i stort sett ALDRIG nere på de två minsta dreven bak med 38T fram, utom i nedförsbacke i medvind på asfalt. Och då går det ju uppåt 50 blås när man trampar ur. Inte direkt MTB-mässigt.
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer