[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen

theBrand

Aktiv medlem
Va faaan, ska ge hela receptet också?
Jaja...

Drivlina : XX1-vev, X9-växlar + kassett.
Hjul : Tl-28 fälgar på tesla nav (60 power), totalt 1680g
Bromsar: Avid X9 trail 4 kolvsok, 160+180 tektro skivor
Styre: Answer Pro Taper DH, kapat till 750
styrstam : Easton heaven 55mm
Grepp: Ritchey
Däck : HD 26*2,35
Sadel: Flite
Stolpe : nån BBB...
Ram: Ibis Mojo HDR 650b
Gaffel : Sektor DP coil RL
Styrlager : Cane Creek 40
Bash: Blackspire Bruiser 32t iscg05
Pedaler : Exustar flats


Total vikt 12,45 kg

BB: 336mm (+-0)
Ha: ~67,5
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller man kan också trampa snabbare än dom
> vanliga 60 till 80 rpm. Duktiga BMX cyklister
> klarar mer än 200rpm!

Ja, mina fartangivelser är väl vid uppåt 100 rpm eller så. Av nån anledning brukar det kännas märkligt med hög kadens vid hög fart, men det är nog en vanesak. Det är väl egentligen snarast då det borde funka som bäst eftersom man har ökad stabilitet på grund av sitt rörelsemängdsmoment.

Edit: Nu har jag noll koll på DH, men om man fluktar på duktiga DH-åkare så brukar de ha gruvligt hög kadens i de partier där det väl trampas. Så det borde väl funka även för änduuurå?
 
Senast ändrad:

sjodell

Ny medlem
Jag kör 1x9 med 34-34 som lättaste.

Fungerar till stigarna jag hittat i Stockholmsområdet, men det är klart min hoj väger ju bara 17kg.
: )
 

mats412

Ny medlem
ännu en spitty på ca 13 kg
bild-2.JPG


Ram: Banshee spitfire 2013, grym
Bakdämpare: CC DB, grym!
Framgaffel: RS Revelation solo air 2010 150 mm, också grym!
Hjul: vita Mavic CM SX, runda!
Däck: WTB Bronson AM, tubelessade
Bromsar: Formula R1, 160 mm
Vevparti: XT vevar 175 mm, 36T, svarta!
Bakväxel: SRAM X9, 9 delat FTW!
Växelreglage: d.o.
Kassett: SRAM 11-34
Kedja: ARMS
Styre: Thomson carbong
Handtag: Spank lock on
Styrstam: Thomson X4 70 mm
Sadelstolpe: Thomson Elite, fast på exakt rätt höjd!
Sadel: TiFly
Pedaler: Gusset mag 2009, jätteslitna!

Har ett par Spank spike, men numera ligger skiten i soporna.
bild.JPG
 
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur liten framklinga ska man ha på 10-delat med
> 36 bak för att nå lika låg utväxling som
> lägsta på XX1/X01 med 34t-klinga fram?


Typ 28.
 

sjodell

Ny medlem
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur liten framklinga ska man ha på 10-delat med
> 36 bak för att nå lika låg utväxling som
> lägsta på XX1/X01 med 34t-klinga fram?

34 / 42 = 0.81
0.81 x 36 = 29.1

Vill du sedan ha Narrow-Wide blir ju 30T närmast med 28 som alternativ.
 
sjodell skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör 1x9 med 34-34 som lättaste.
>
> Fungerar till stigarna jag hittat i
> Stockholmsområdet, men det är klart min hoj
> väger ju bara 17kg.
> : )


Stans mest respektingivande "stighoj". Iaf när man ser i vilket tempo den framförs.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Blir jag mer trenduro om jag byter ut mitt 71 cm svettostyre till ett 74 cm Renthal Fat Bar Lite? Jag har testat att köra 72 cm styre samt 71 cm med whiskeykorkar som styrendspluggar och då alltid kört på träd med styret. Jag tänker mig att mina händer redan är förstörda av år av kampsport och jag efter tillräckligt mycket styrbreddsrealterade skador kanske jag anpassar mig till det bredare styret? Men det är ett hopp in i blindo. Mitt nuvarande styre har börjat kännas lite smalt (läs omodernt). Jag kollar in Clementz och vi är ungefär lika långa (jag är 2 cm ståtligare) och vi får ungefär samma reach och bredd på styret om jag har var min styrstam och skaffar detta nya gudabenådade styrdon. Med tanke på att vi är på liknande tekniska nivå borde detta vara helt naturligt? Jag tror inte jag vill ha kortare styrstam eftersom jag är rädd för att kunna träffa styret med benen när jag ska upp för branta klackar och jag vill ha en planterad känsla för framhjulet när jag klättrar brant, men jag är samtidigt lite orolig för att börja flyga över styret (oftare än vad jag redan gör). Hur ska jag göra?
 
Senast ändrad:
Jag läste någonstans att ett enkelt sätt att ta reda på vilken styrbredd som passar en bäst för stökigare cykling där man behöver arbeta mer med överkroppen är att göra armhävningar. Det avstånd mellan händerna där armhävningarna känns som lättast är det avståndet man ska ha mellan händerna när man håller i styret. Låter rätt rimligt och det funkade rätt bra på mig.
 
Det beror ju på i vilken ände man vill börja. Jag skulle säga att man väljer en ram som har ungefär rätt proportioner, sen ser man till att anpassa styrstamslängd och styrbredd för att få den sittposition man vill ha.

Man vill ju helst ha händerna på det avstånd som man kan utnyttja sina muskler bäst, det är ungefär i samma läge som man lättast gör armhävningar.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Avståndet till golvet när du gör armhävningar bestäms ju bara av din kropp medan avståndet till styret beror på ramen och styrstamsval. Dessutom finns det ju en massa andra faktorer jämfört med maximal kraft att ta in, t.ex viktfördelning till framhjulet och förmågan att inte dra styret i träd.
 

theBrand

Aktiv medlem
Det hela är mycket enkelt.
Fabien kör med 780mm, han är 181cm lång.
Jag är 175cm lång, (780/181)*175=755.
Jag kör alltså med 755mm.
 
Jag kan bara konstatera att jag köpte 785mm styren till mina cyklar och det måttet stämde rätt bra med mitt armhävningsmått. Styrbredden gick således upp från 720mm(710 på ht'n) till 785mm utan att jag gjorde något med vare sig min styrstam eller ram. Det känns bra för min del. Stämmer dessa slumpartade mått på mig stämmer de på alla, jag är universums mittpunkt. End of discussion.





:)
 

theBrand

Aktiv medlem
182 man Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan bara konstatera att jag köpte 785mm
> styren till mina cyklar och det måttet stämde
> rätt bra med mitt armhävningsmått. Styrbredden
> gick således upp från 720mm(710 på ht'n) till
> 785mm utan att jag gjorde något med vare sig min
> styrstam eller ram. Det känns bra för min del.
> Stämmer dessa slumpartade mått på mig stämmer
> de på alla, jag är universums mittpunkt. End of
> discussion.
>
>
>
>
>
> :)

Du är med andra ord 182 cm lång.

(Fabien är universums mittpunkt, bara så du vet ;))
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Men Fabienekvationen ger mig bara 728 mm? Clemtetzekvationen ger mig i förra årets upplaga 748 mm och för i år massiva 759 mm. 74 cm är en given medelväg, så ska jag bara se om jag kan göra någon armhävning på det.
 
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> 182 man Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan bara konstatera att jag köpte 785mm
> > styren till mina cyklar och det måttet stämde
> > rätt bra med mitt armhävningsmått.
> Styrbredden
> > gick således upp från 720mm(710 på ht'n)
> till
> > 785mm utan att jag gjorde något med vare sig
> min
> > styrstam eller ram. Det känns bra för min
> del.
> > Stämmer dessa slumpartade mått på mig
> stämmer
> > de på alla, jag är universums mittpunkt. End
> of
> > discussion.
> >
> >
> >
> >
> >
> > :)
>
> Du är med andra ord 182 cm lång.
>
> (Fabien är universums mittpunkt, bara så du vet
> ;))

Ganska bra gissat/uträknat. Jag är 183/184(beroende på hur tjocka strumpor jag har när jag mäter mig).

Jag har alltså, omedvetet (eller udnermedvetet), kanaliserat Fabiens måttstock när jag köpte mina styren.
 

PatrikHA

Medlem
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Det hela är mycket enkelt.
> Fabien kör med 780mm, han är 181cm lång.
> Jag är 175cm lång, (780/181)*175=755.
> Jag kör alltså med 755mm.

För egen del; (780/181)*197=849 lär bli tajt mellan träden ;-)
Kör med 760, kan ju aldrig funka ;-)
 
Fabien är ingenjör.






(Sen är det väl som med allt annat, det mäts och vägs och härjas till höger och vänster. Men till syvende och sist handlar det om vad som passar en själv.)
 

theBrand

Aktiv medlem
Ska man vara lite allvarlig så tycker jag det hänger mycket på hur stark man är. Kör man med för brett styre blir det svårt att jobba med överkroppen. Så om man är lite kortare kan det vara en fördel att köra med ett lite smalare styre om har styrkan.
När jag köper nästa styre kommer jag testa 740mm, 780mm tyckte jag gav för lite rörelseutrymme att jobba med. 755mm är bättre men 740mm kan nog bli riktigt bra.

Jared Graves kör också med 740mm, och jag tror att han fixar det mycket tack vare sin grymma fysik.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska man vara lite allvarlig så tycker jag det
> hänger mycket på hur stark man är. Kör man med
> för brett styre blir det svårt att jobba med
> överkroppen. Så om man är lite kortare kan det
> vara en fördel att köra med ett lite smalare
> styre om har styrkan.
> När jag köper nästa styre kommer jag testa
> 740mm, 780mm tyckte jag gav för lite
> rörelseutrymme att jobba med. 755mm är bättre
> men 740mm kan nog bli riktigt bra.
>
> Jared Graves kör också med 740mm, och jag tror
> att han fixar det mycket tack vare sin grymma
> fysik.

Ska vi tolka det som att du skryter om din fysik? :)

Jag vet inte ens hur brett mitt styre är. Vad säger det om mig? Jag tror dock det är typ 710-720. Gör det mig till Hulken?
 

theBrand

Aktiv medlem
Nja, det jag menade var att tryggheten man får av den extra hävstång ett bredare styre ger kommer till ett pris, särskilt för oss som är lite kortare.
Och om man har gott om armstyrka kan man ha lite smalare styre utan att tappa allt förmycket av tryggheten. Då vinner man dessutom lite längre räckvidd när man ska jobba med cykeln fram och tillbaka.

Så om jag skulle tycka att 740mm känns nervöst så får jag kanske jobba på min fysik istället :)
 
Jag gillar stabiliteten det ger med ett brett styre. Sen blir inte styrningen riktigt lika känslig heller, vilket delvis ligger bakom den stabilare känslan. Tror jag.

Edit: Men så är jag rätt klen också.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har inget att jämföra med annat än ännu smalare styren. Men jag ska prova nån gång tänker jag. Det som gör mig tveksam är att jag redan nu tycker att det är trångt mellan träden ;)
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Fabien är ingenjör.

Jag med, och jag är också fransk, så jag borde vara en skit duktig cyklist alltså? ;-)

Angående styrbredd så var jag nöjd med 71cm tills att jag provade 78 som kändes för brett men gjorde också att 71 kändes för smalt... Jag ska nu prova 74,5.
 

s

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> > Fabien är ingenjör.
>
> Jag med, och jag är också fransk, så jag borde
> vara en skit duktig cyklist alltså? ;-)

Förväntningarna är på topp!

> Angående styrbredd så var jag nöjd med 71cm
> tills att jag provade 78 som kändes för brett
> men gjorde också att 71 kändes för smalt... Jag
> ska nu prova 74,5.

Men va fan! Du kan ju inte prova ut vad som funkar bäst begriper du väll. Det måste räknas fram. Räknas!
 
s skrev:
-------------------------------------------------------
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > Fabien är ingenjör.
> >
> > Jag med, och jag är också fransk, så jag
> borde
> > vara en skit duktig cyklist alltså? ;-)
>
> Förväntningarna är på topp!
>
> > Angående styrbredd så var jag nöjd med 71cm
> > tills att jag provade 78 som kändes för brett
> > men gjorde också att 71 kändes för smalt...
> Jag
> > ska nu prova 74,5.
>
> Men va fan! Du kan ju inte prova ut vad som funkar
> bäst begriper du väll. Det måste räknas fram.
> Räknas!


Exakt, antingen räkna fram eller ta det proffsen kör med rakt av.
 

lundatok

Aktiv medlem
För några år sedan var det kedjestagslängd, sen blev det styrvinkel och nu styrbredd.

Tur att det alltid finns något för internetcyklister att hetsa över.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> För några år sedan var det kedjestagslängd,
> sen blev det styrvinkel och nu styrbredd.
>
> Tur att det alltid finns något för
> internetcyklister att hetsa över.

Vad skulle man göra annars? Cykla? Pfft.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är väl skönt att det denna gång handlar om något som faktiskt gör skillnad och inte hur viktigt det är att man inte använder en tiagrabakväxel på en lvg. Men va fan, i brist på annat funkar även växelmaterialandet...
 
Intressant reflektion: Jag satt på toa igår kväll (just det är inte den intressanta delen) och bläddrade i något gammalt nummer av MRB som låg där. En av redaktionens nya longtermers är en Cube HPC 140, vilket är det nya heta, långslagiga 29or. Samt att någon tror att måhända kan 650b slå inom några år. Den tidningen var ganska exakt ett år gammal, det har ju faktiskt hänt sjukt mycket på bara ett år. 650B är överallt, långslagiga 29or är vardagsmat och 26 är sjuuuuuuukt utdaterat (om man får tro industrin och de hetsiga).

Jaja, det kanske inte var så intressant iaf.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
s skrev:
-------------------------------------------------------
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > Fabien är ingenjör.
> >
> > Jag med, och jag är också fransk, så jag
> borde
> > vara en skit duktig cyklist alltså? ;-)
>
> Förväntningarna är på topp!
>
> > Angående styrbredd så var jag nöjd med 71cm
> > tills att jag provade 78 som kändes för brett
> > men gjorde också att 71 kändes för smalt...
> Jag
> > ska nu prova 74,5.
>
> Men va fan! Du kan ju inte prova ut vad som funkar
> bäst begriper du väll. Det måste räknas fram.
> Räknas!

Jo, men så här gick det:
(78+71)/2=74,5
ingenjörskonst heter det, inget lämnas åt slumpen!
 

pMr

Ny medlem
Frågan är hur vi alla ska hantera styrbreddsfrågan när NilsK tar hem hela endurocupen med sitt 710-styre.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer